, Παρασκευή
29 Μαρτίου 2024

search icon search icon

«Ο ΟΑΣΘ, μικροκομματικό λάφυρο στη ΔΕΘ»

(φωτογραφία Σάββας Αυγητίδης)

του Γιάννη Μαγκριώτη*
Ο ΟΑΣΘ, υπήρξε προϊόν μιας αναχρονιστικής επιλογής, της δεκαετίας του ‘60. Η τότε κυβέρνηση, αντί να εκσυγχρονίσει το ηλεκτροκίνητο τραμ και να καλύψει τις επεκτάσεις  με τρόλεϊ, ξήλωσε τις γραμμές του, και δημιούργησε, το ιδιότυπο μονοπώλιο του ΟΑΣΘ.
Έξι δεκαετίες λειτουργίας, με τροποποιήσεις και επεκτάσεις της σύμβασης, με βελτιώσεις και στρεβλώσεις, με χειρότερη την τελευταία, του 2008, που αδικαιολόγητα ψηφίστηκε στην βουλή δυο περίπου χρόνια πριν ολοκληρωθεί η προηγούμενη, ο ΟΑΣΘ, συνέβαλλε στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της πόλης.
Το καθεστώς λειτουργίας του ΟΑΣΘ, έπρεπε να αλλάξει. Η αλλαγή των Αστικών Συγκοινωνιών, Θεσσαλονίκης και Αθήνας, έπρεπε να είχε γίνει, εδώ και πολλά χρόνια.
Οι Αστικές Συγκοινωνίες πρέπει να αλλάξουν και σε όλη τη χώρα, αφού, από το 2019 τίθεται υποχρεωτικά σε εφαρμογή ο Κοινοτικός Κανονισμός 1370/2007, που απελευθερώνει το καθεστώς των Αστικών και Υπεραστικών συγκοινωνιών και επιβάλει διεθνείς διαγωνισμούς.
Αντί, αυτής της επιλογής, η Κυβέρνηση επέλεξε άλλη για μικροκομματικούς λόγους, παρ΄ ότι γνωρίζει, ότι το νομοσχέδιο που ψήφισε με την διαδικασία του επείγοντος, όχι μόνο δεν θα λύσει τα προβλήματα των Αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης, αλλά θα δημιουργήσει περισσότερα.
Οι τοπικές ηγεσίες, εκτός από τους φορείς των παραγωγικών τάξεων, δεν  παρουσίασαν ολοκληρωμένη πρόταση, κυρίως, για να τα έχουν με όλους καλά. Αυτό φάνηκε και με τις απουσίες του Περιφερειάρχη και του Δημάρχου Θεσσαλονίκης από την συζήτηση, στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής.
Η κυβέρνηση, μη τηρώντας την σύμβαση, οδηγούσε τους εργαζόμενους σε επίσχεση εργασίας, ταλαιπωρώντας τους κατοίκους και τους επισκέπτες της Θεσσαλονίκης.
Μετά, έκανε μυστικές συμφωνίες με τους μετόχους του ΟΑΣΘ, για να μειώσουν αυτοί τους μισθούς και τα επιδόματα των εργαζομένων, αφήνοντας να πιστεύουν, ότι θα τα βρει, μαζί τους.
Και ξαφνικά, με την διαδικασία του επείγοντος, ψηφίζει στην βουλή, υποτίθεται, την κρατικοποίηση του ΟΑΣΘ.
Οι μέτοχοι, έκαναν προσφυγές στην δικαιοσύνη, τις οποίες πιθανόν θα κερδίσουν, υποχρεώνοντας το δημόσιο σε μεγάλες αποζημιώσεις.
Οι εργαζόμενοι στον ΟΑΣΘ, νομίζουν, ότι η κυβέρνηση θα τους κάνει δημοσίους υπαλλήλους .
Όμως, πέρα από την μείωση του εισοδήματός τους άμεσα, το 2019 θα χάσουν και την δουλειά τους, γιατί θα καταργηθεί το νομικό σχήμα του ΟΑΣΘ, όπως προβλέπει ο νόμος και θα λειτουργήσει η κρατική εταιρεία ΑΣΥΘ.
Το 2019, είτε θα γίνει, όπως ορίζει Κοινοτικός Κανονισμός, διεθνής διαγωνισμός για να ανατεθούν σε ιδιώτες οι αστικές συγκοινωνίες, είτε, η ΑΣΥΘ  θα ενταχθεί για ιδιωτικοποίηση στο Υπέρ-ταμείο, όπως οι Αστικές Συγκοινωνίες της Αθήνας.
Στην πρώτη περίπτωση, ο Ιδιώτης Πάροχος, που θα κερδίσει τον διαγωνισμό, θα προσλάβει, με δικά του κριτήρια, σίγουρα λιγότερους, λόγω και του Μετρό και με άλλες συμβάσεις.
Στην δεύτερη, οι προσλήψεις στην ΑΣΥΘ, θα γίνουν με ΑΣΕΠ.
 Για λίγους μήνες, μέχρι τις πρόωρες εκλογές, η κυβέρνηση, θα έχει πολιτικούς ομήρους, τους εργαζόμενους, τις οικογένειές τους και την πόλη.
Τα θύματα θα είναι, η πόλη, οι εργαζόμενοι και ο φορολογούμενος πολίτης.
*Ο κ. Μαγκριώτης είναι συντονιστής της Κίνησης «Προοδευτικοί Πολίτες για την Ανάπτυξη της Κεντρικής Μακεδονίας»
 
 

#Tags: ΔΕΘ, ΟΑΣΘ

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.