, Πέμπτη
28 Μαρτίου 2024

search icon search icon

Ρεπορτάζ KARFITSA: Κρουαζιερόπλοια… γιοκ, λόγω Τουρκίας!

Ρεπορτάζ: Βαγγέλης Στολάκης
φωτο: Σάββας Αυγητίδης
Κάθε πέρσι και καλύτερα λέει ο θυµόσοφος λαός και όπως τα στοιχεία δείχνουν η λαϊκή ρήση επαληθεύεται περίτρανα στην φετινή τουριστική κίνηση της Βόρειας Ελλάδας και ειδικότερα στον κλάδο της κρουαζιέρας. Ο αριθµός των κρουαζιερόπλοιων που προσεγγίζουν τα βορειοελλαδικά λιµάνια (αυτά της Θεσσαλονίκης, του Βόλου και της Καβάλας) έχει µειωθεί αισθητά, µε τους προέδρους των Οργανισµών Λιµένων να επιρρίπτουν τις ευθύνες στις πολιτικές εξελίξεις στη γειτονική Τουρκία. Την ίδια ώρα, οι υπηρεσιακοί παράγοντες µιλώντας στην Karfitsa σχολιάζουν πως δεν φταίει µόνο η Τουρκία αλλά και το… «ανύπαρκτο» brand name της περιοχής.
Στο Λιµάνι της Θεσσαλονίκης η πτώση είναι κατακόρυφη. Το 2016 «έδεσαν» στο δεύτερο µεγαλύτερο λιµάνι της χώρας συνολικά 25 κρουαζιερόπλοια. Φέτος, αναµένεται να το προσεγγίσουν µόλις επτά, σύµφωνα µε όσα έχει ανακοινώσει η ΟΛΘ Α.Ε. στην επίσηµη ιστοσελίδα της. Τα δυο πρώτα (ACE και GARCON) έχουν ήδη έρθει ενώ αναµένονται καθ’ όλη τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου τα εξής πέντε: SEA CLOUD, AEGEAN ODYSSEY, GOLDEN IRIS, MARINA και CELESTIAL NEFELI. Σύµφωνα µε τον πρόεδρο του Οργανισµού Λιµένος Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνο Μέλλιο, ο οποίος µίλησε στην Karfitsa η πτώση είναι αναµενόµενη και είχε προβλεφθεί από πέρσι. Όπως ισχυρίζεται ο… «καπετάνιος» της ΟΛΘ Α.Ε. βασικός λόγος για τη µη έλευση κρουαζιερόπλοιων στα λιµάνι της Βόρειας Ελλάδας είναι οι εσωτερικές αναταραχές που επικρατούν στη γειτονική Τουρκία από πέρσι. «Από την περίοδο του πραξικοπήµατος και µετά, το δηµοψήφισµα αλλά και στην στάση του Ερντογάν απέναντι στην Ευρώπη, φαινόταν ότι οι µεγάλες εταιρίες κρουαζιέρας θα αποµακρύνουν τα πλοία τους από την περιοχή λόγο φόβου. Προτιµούν να τα πάνε σε άλλες θάλασσες και όχι στην ανατολική Μεσόγειο» λέει ο κ. Μέλλιος.
«Για φέτος έχουν προαναγγείλει πως θα προσεγγίσουν το λιµάνι της Θεσσαλονίκης επτά κρουαζιερόπλοια. Εάν προκύψει κάποια έκτακτη επίσκεψη θα ανακοινωθεί» υποστηρίζει ο πρόεδρος της ΟΛΘ Α.Ε. ο οποίος ωστόσο στο ερώτηµα γιατί δε φρόντισαν οι επιτελείς της εταιρίας να προνοήσουν σχετικά, αφού οι συνέπειες από την Τουρκική κρίση ήταν γνωστές απαντά: «Η δουλειά του λιµανιού ξεκινά και τελειώνει αφού το πλοίο προσεγγίσει το λιµάνι. Η Θεσσαλονίκη δυστυχώς δεν υπάρχει ως προορισµός στις εταιρίες κρουαζιέρας. Το να ξέρουν απλώς που βρίσκεται δε συµβάλλει στο να έρθουν κι άλλα κρουαζιερόπλοια. Οι εταιρίες αγνοούν την πόλη και το κίνητρο δεν είναι οικονοµικό». Σύµφωνα µε τον κ. Μέλλιο «καµία εταιρία κρουαζιέρας δεν πρόκειται να παίξει µε την ασφάλεια των επιβατών. Γι’ αυτό δεν φέρνουν καράβια στην περιοχή. Η κρουαζιέρα στην Κωνσταντινούπολη βρίσκεται στο πάτωµα» σχολιάζει.
Πτώση σε Βόλο και Καβάλα
Παρόµοια είναι η εικόνα και στο Λιµάνι του Βόλου, αφού από τα 54 κρουαζιερόπλοια που το επισκέφτηκαν το 2016, φέτος θα το προσεγγίσουν µόλις εννιά. Ο λόγος για τα πλοία: OCEAN MAJESTY, COSTA NEORIVIERA, SEA CLOUD, VICTORIA, GOLDEN IRIS, LE LYRIAL, ΑΕGEAN ODYSSEY, AIDA AURA και MARINA. Όπως αναφέρει στην Karfitsa ο πρόεδρος και διευθύνων σύµβουλος του Οργανισµού Λιµένος Βόλου, Θρασύβουλος Σταυριδόπουλος «η χρονιά δεν ξεκίνησε καλά. Είµαστε πολύ πεσµένοι συγκριτικά µε πέρσι. Ο κύριος λόγος αυτής της πτώσης είναι οι εσωτερικές εξελίξεις στη γειτονική Τουρκία. Η χρονιά είναι χαµένη. Εµείς έχουµε µάλιστα την ιδιαιτερότητα ότι δεν είµαστε λιµάνι εκκίνησης αλλά πέρατος. Έχουµε ήδη ξεκινήσει να δουλεύουµε την ακτοπλοϊκή µας σύνδεση µε το Νότιο Αιγαίο και τα νησιά, ώστε να αυξηθούν οι αριθµοί του χρόνου» σχολιάζει ο κ. Σταυριδόπουλος.
«Πεσµένη» είναι όµως η κρουαζιέρα και στο λιµάνι της Καβάλας. Πέρσι σύµφωνα µε τα επίσηµα στοιχεία το είχαν επισκεφτεί 19 κρουαζιερόπλοια, ενώ ο προγραµµατισµός για το 2017 προβλέπει την άφιξη µόλις επτά. Ο λόγος για τα: STAR FLYER, SEA CLOUD, BREAMAR, MINERVA, AEGEAN ODYSSEY, COLDEN IRIS και CELESTAYL NEFELI. Σύµφωνα µε τον πρόεδρο του Οργανισµού Λιµένος Καβάλας Χρήστο Ηλιάδη η πτώση οφείλεται κυρίως στις εσωτερικές εξελίξεις της Τουρκίας που έχει άµεσο αντίκτυπο στα λιµάνια της Βόρειας Ελλάδας. «Και οι οργανισµοί λιµένος και τα λιµάνια σε νησιά του Βορείου Αιγίου που επένδυσαν στον τοµέα της κρουαζιέρας έχουν το ίδιο πρόβληµα. Εµείς παρόλα αυτά εργαζόµαστε προς αυτή την κατεύθυνση. Η κατάσταση στην Τουρκία κάποια στιγµή θα οµαλοποιηθεί» δηλώνει στην Karfitsa. Σύµφωνα µάλιστα µε τον κ. Ηλιάδη και το 2018 η τάση θα είναι πτωτική ενώ ελπίζει πως το 2019 τα πράγµατα θα αλλάξουν.  Σε ό,τι αφορά το λιµάνι του Πειραιά τα επίσηµα στοιχεία αναφέρουν ότι θα δεχτεί φέτος 572 αφίξεις την ώρα που πέρσι το προσέγγισαν 625 κρουαζιερόπλοια, ενώ µειωµένος θα είναι φέτος και ο αριθµός των κρουαζιερόπλοιων στο δηµοτικό Λιµάνι του Κατακόλου, το οποίο το 2016 προσέγγισαν 274 κρουαζιερόπλοια.
Απουσιάζει η στρατηγική
Από την πλευρά του, ο αντιδήµαρχος Τουρισµού και Διεθνών Σχέσεων του δήµου Θεσσαλονίκης, Σπύρος Πέγκας αναφέρει µεταξύ άλλων ότι: «Υπάρχει µια µεγάλη κάθοδος στην κρουαζιέρα στην Ελλάδα και την ευρύτερη λεκάνη της Μεσογείου λόγω της πολιτικής αστάθειας που υπάρχει. Τα πλοία είναι παντού λιγότερα». Ο κ. Πέγκας συµπληρώνει πως: «στη Θεσσαλονίκη για χρόνια δεν υπάρχει επαγγελµατική ενασχόληση µε την κρουαζιέρα. Δεν έχουµε χαράξει, δυστυχώς, µια ολοκληρωµένη πολιτική προσέγγισης κρουαζιεροπλοίων ως πόλη. Χρειάζεται επαγγελµατική προσέγγιση στο θέµα και ελπίζω να γίνει µε τη νέα κατάσταση που διαµορφώνεται στο λιµάνι µετά την πώληση ποσοστού των µετοχών του δηµοσίου», καταλήγει.

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.