, Παρασκευή
29 Μαρτίου 2024

search icon search icon

Σοβάδες «κι άλλα… ετοιµόρροπα» πάνω από κατσαρόλες νοσοκοµείου!

Της Έλενας Καραβασίλη / φωτορεπορτάζ Σάββας Αυγητίδης 
Απίστευτο κι όµως… αληθινό και ελληνικό. «Ένα ιστορικό νοσοκοµείο της Θεσσαλονίκης δείχνει να… καταρρέει, σε αργή αλλά σταθερή κίνηση, µεταφορικά αλλά και κυριολεκτικά».  Ο πρόεδρος των εργαζοµένων του Γ. ΓΕΝΝΗΜΑΤΑΣ στη Θεσσαλονίκη Πέτρος Κετικίδης αλλά και ο… µάγειρας του συγκεκριµένου νοσηλευτικού ιδρύµατος υποστηρίζουν  στην karfitsa ότι η κουζίνα καλύτερα να κλείσει παρά να λειτουργεί  όπως σήµερα…

Οι εικόνες από το χώρο όπου ετοιµάζεται το φαγητό των ασθενών…  σοκάρουν, καθώς οι κατσαρόλες «φλερτάρουν» µε τους … ετοιµόρροπους σοβάδες της οροφής! Κατά το παρελθόν δε «από θαύµα δε θρηνήσαµε θύµατα, γιατί κοµµάτι της οροφής… κατέρρευσε»  µας λένε οι εκπρόσωποι των εργαζοµένων…

Ο Βασίλης Ζαµπακλής, µαγειρεύει για τους ασθενείς του «Γ. ΓΕΝΝΗΜΑΤΑΣ» τα τελευταία… 30 χρόνια. Η δήλωσή του είναι αφοπλιστική… «Τα µαγειρεία θα πρέπει να κλείσουν. Στα τόσα χρόνια που είµαι εδώ, έχει γίνει µόλις µία ανακαίνιση κι είναι εντελώς παρατηµένα. Από άποψη υποδοµών αρχικά – πέφτουν σοβάδες από το ταβάνι- αλλά και έλλειψης προσωπικού. Σε όλη τη βάρδια είµαστε δύο άτοµα ένας πρωί, ένας απόγευµα, όπου καθηµερινά ετοιµάζουµε…  400 µερίδες φαγητού». Πάνω από τον  µοναδικό φούρνο που διαθέτει το νοσοκοµείο, το ταβάνι…  «ξεφλουδίζεται» από την υγρασία, µε τις πιθανότητες να το «γευτούν» τελικά οι ασθενείς, να είναι… αρκετές! «Χρειάζονται µόλις 10 ευρώ για να µπει ένας σωλήνας έτσι ώστε να µην υπάρχει αυτός ο κίνδυνος κι όµως η διοίκηση δε δίνει αυτά τα χρήµατα. Στο παρελθόν είχε πέσει ένα κοµµάτι από το ταβάνι», τονίζει ο κ. Κετικίδης. Ο δε κ. Ζαµπακλής προσθέτει πως το φιλότιµο των εργαζοµένων… ευθύνεται για την ασφάλεια της υγείας των ασθενών…  Για την κατάσταση που επικρατεί στο µαγειρείο του νοσοκοµείου, η διοικήτρια του Γ. ΓΕΝΝΗΜΑΤΑΣ κα Μελποµένη Τσούγκα απαντά στην karfitsa χαρακτηριστικά ότι «έχει γίνει ένας σχεδιασµός για να κάνει παρεµβάσεις η τεχνική υπηρεσία. Με τον τρόπο αυτόν θα λυθούν τα προβλήµατα που πρέπει να αντιµετωπιστούν άµεσα».

«Παρακαλώ… στη σειρά σας για ταλαιπωρία»
Βρεθήκαµε στο χώρο του νοσοκοµείου, σε ηµέρα εφηµερίας. Ο κόσµος που περίµενε πολύς και το ηλεκτρονικό σύστηµα… εκτός λειτουργίας! «Τα επείγοντα ιατρεία είχαν ανακατασκευαστεί το… 1996 µε χρήµατα της Νοµαρχίας. Από τότε λοιπόν είχαν εγκατασταθεί οι ηλεκτρονικές σηµάνσεις, έξω από κάθε ιατρείο. Δούλεψε για κάποια χρόνια, όµως οι διοικήσεις των τελευταίων ετών αποφάσισαν να… µην τα χρησιµοποιούν. Έτσι ο κόσµος περιµένει να ακούσει το όνοµά του από τη νοσηλεύτρια ή από τον γιατρό! Αν λειτουργούσε ο ηλεκτρονικός πίνακας, ο κάθε ασθενής θα ήξερε και θα µπορούσε να υπολογίσει το µέσο όρο αναµονής για να µην περιµένει και να µην ταλαιπωρείται!», τονίζει ο κ. Κετικίδης. Από την πλευρά της η κα Τσούγκα, έκανε λόγο για «δυσκολία λειτουργίας του συστήµατος από τους γιατρούς. Το σύστηµα είναι παλιό. Αν έρθει λοιπόν ένα επείγον περιστατικό, θα πρέπει να γίνει νέα ρύθµιση του συστήµατος, κάτι που είναι χρονοβόρο. Έχουµε ζητήσει προσφορά για να αντικατασταθεί, όµως το κόστος είναι µεγάλο και είναι κάτι που θα γίνει µε τη δεύτερη τροποποίηση».

«Το ΑΧΕΠΑ θα… καθαρίσει»
«Ευτυχώς πρόσφατα έγινε µία δωρεά σε σεντόνια και µαξιλαροθήκες. Όµως δε γίνεται να ζούµε µε… δωρεές. Η Πολιτεία έχει αφήσει το νοσοκοµείο στην τύχη του. Αν συνεχιστεί αυτή η κατάσταση, µε µαθηµατική ακρίβεια, το νοσοκοµείο θα κλείσει. Από την άλλη πλευρά, µιλάµε για ένα ιστορικό νοσοκοµείο που βρίσκεται στο κέντρο της πόλης και εξυπηρετεί χιλιάδες ασθενείς, αν αναλογιστεί κανείς πως ο αριθµός όσων προσέρχονται στα δηµόσια νοσοκοµεία ολοένα και αυξάνεται λόγω της οικονοµικής κρίσης», συµπληρώνει ο ίδιος.

Αναφορικά µε τον χώρο του ιµατισµού η κ. Τσούγκα περιγράφει πως υπήρχε πρόβληµα µε τον ατµολέβητα και «θα έρθει τεχνικός να δει εάν µπορεί να λειτουργήσει το µηχάνηµα, διαφορετικά θα πρέπει να φύγει από το χώρο». Η ίδια λέει πως υπάρχει ζήτηµα µε τα πλυντήρια όµως «όλος ο ιµατισµός που χρησιµοποιείται από τους ασθενείς καθαρίζεται. Τον Οκτώβριο θα παραδοθεί το έργο στο ΑΧΕΠΑ, όπου εκεί θα µεταφέρονται όλα τα άπλυτα. Κάθε τόσο τα πλυντήρια εµφανίζουν βλάβες, έτσι αν δεν υπάρξει η λύση του ΑΧΕΠΑ, δε ξέρω τι θα κάνουµε, διότι υπάρχει και έλλειψη σε προσωπικό».

«Από θαύµα δεν θρηνήσαµε ακόµη θύµατα»
Μάσκες, σκουπίδια και… ποδονάρια, είναι η εικόνα που συναντήσαµε στον αύλειο χώρο του νοσοκοµείου, όπου κινούνται εργαζόµενοι, ασθενείς και συνοδοί… «Είναι χαρακτηριστικό ότι τα τελευταία χρόνια έχει µειωθεί δραµατικά ο προϋπολογισµός στο κοµµάτι της καθαριότητας. Την ίδια ώρα οι εργολάβοι είναι απλήρωτοι και τα χρέη υπερβαίνουν τις 200.000 ευρώ, µε αποτέλεσµα να µη συµµετέχουν στους διαγωνισµούς», αναφέρει ο κ. Κετικίδης. Όπως λέει, σε µία γενική εφηµερία, ο αριθµός των ασθενών µπορεί να ξεπεράσει και τους 1.100. «Ένα πάρα πολύ σηµαντικό ζήτηµα που το έχουµε καταγγείλει επανειληµµένα και κανενός αφτί δεν ιδρώνει (θα έπρεπε µέχρι και οι εισαγγελείς να παρέµβουν!), είναι η επιλογή των περιστατικών που προσέρχονται στα επείγοντα. Δεν τους κατευθύνει ένας γιατρός για το που πρέπει να πάνε. Η επιλογή γίνεται είτε από τον ίδιο τον ασθενή (που εικάζει την ειδικότητα που µπορεί να χρειάζεται), είτε αποφασίζει ένας διοικητικός υπάλληλος που έχει υπηρεσία στην ηλεκτρονική καταγραφή των ασθενών. Πολλές φορές έχουν γίνει λάθη, όπου ταλαιπωρείται αδίκως ο ασθενής αφού περιµένει σε λάθος ιατρείο. Είναι ευτύχηµα που δεν έχουµε θρηνήσει ακόµη θύµατα από τέτοια λάθος εκτίµηση. Η διοίκηση υποστηρίζει πως υπάρχει γιατρός, όµως η καθηµερινή πραγµατικότητα είναι διαφορετική».

Για την πρώτη καταγραφή των ασθενών που φτάνουν στο “Γ. ΓΕΝΝΗΜΑΤΑΣ”, η κ. Τσούγκα λέει πως «υπάρχει επιπλέον βάρδια νοσηλευτικού προσωπικού από τις 15:00 έως τις 23:00 οπότε και έχουµε τη µεγαλύτερη κινητικότητα, για την κατεύθυνση των περιστατικών. Δεν έχουµε διαλογή ως νοσοκοµείο. Αυτό θα υλοποιηθεί µε την πρόσληψη γιατρών που θα γίνει από το υπουργείο. Τα σχέδια για τη διαµόρφωση των ΤΕΠ έχουν γίνει, όµως σύµφωνα µε το υπουργείο, αυτό είναι κάτι που θα υλοποιηθεί στο τέλος τους έτους. Παρόλα αυτά, καθ’ όλη τη διάρκεια της ηµέρας, υπάρχουν νοσηλευτές που εφηµερεύουν και µπορούν να κατευθύνουν τα περιστατικά».

Στοιβαγµένες… δωρεές «σαπίζουν»
Ο κ. Κετικίδης περιγράφει πως «οι υποδοµές είναι πολύ παλιές. Έχουµε τεράστια προβλήµατα στις υποστηρικτικές λειτουργίες, όπως είναι τα πλυντήρια. Δεν υπάρχει προσωπικό, παρότι υπήρχαν πλυντήρια και κύλινδρος σιδερώµατος για να απολυµαίνονται τα σεντόνια, αυτός είναι ανενεργός εδώ και χρόνια! Το συγκεκριµένο µηχάνηµα, κόστιζε 150.000 ευρώ και το πήραµε ως δωρεά από το «Παπανικολάου» διότι ήταν σε αχρηστία λόγω έλλειψης προσωπικού. Από το 2008 παραµένει ανενεργό διότι χρειάζονται 2.000 ευρώ για να συντηρηθεί».

Όπως διαπιστώσαµε και µόνοι µας, ο χώρος του ιµατισµού έχει µετατραπεί σε… αποθήκη όπου οι κουβέρτες και τα σεντόνια θα πλυθούν… όπως πλυθούν. «Αυτός ο χώρος στο παρελθόν λειτουργούσε µε έξι άτοµα και δύο βάρδιες… πλέον υπάρχει ένας µόνιµος υπάλληλος και σε λίγο καιρό θα συνταξιοδοτηθεί. Με το ρυθµό που µπορούµε να λειτουργήσουµε… χρειάζονται περίπου τρεις µέρες για να καθαριστούν τα σεντόνια και οι µαξιλαροθήκες των ασθενών», εξηγεί ο κ. Κετικίδης.

«Δεν µπορούν να τηρηθούν οι κανόνες υγιεινής»
«Το µεγαλύτερο πρόβληµα του νοσοκοµείου είναι η µη ύπαρξη ανθρώπινου δυναµικού. Οι διευθυντές των κλινικών, έχουν στείλει κατ’ επανάληψη έγγραφα προς τη διοίκηση, κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου. Ο διευθυντής της ουρολογικής µάλιστα έκανε λόγο για έλλειψη στο τµήµα του αλλά και στα χειρουργεία! Παρότι είναι ένα µικρό νοσοκοµείο µε 270 κρεβάτια, έχει πολύ µεγάλο όγκο χειρουργείων που φτάνουν τα 5.000 το χρόνο», υπογραµµίζει ο κ. Κετικίδης. Εξηγεί ότι η ΜΕΘ οργανικά έχει δέκα κλίνες, εκ των οποίων λειτουργούν οι εννιά «µε προσωπικό κάτω από τα όρια ασφαλείας. Θα έπρεπε να υπάρχουν τρεις νοσηλευτές ανά κλίνη σε κυκλικό ωράριο και τώρα ζήτηµα να είναι 25 άτοµα, µαζί µε την προϊσταµένη. Αυτή τη στιγµή, το νοσηλευτικό προσωπικό είναι στα όρια της εξάντλησης. Το “Γ.ΓΕΝΝΗΜΑΤΑΣ” είναι το δεύτερο νοσοκοµείο της πόλης µε τις περισσότερες εφηµερίες. Πέραν των οκτώ γενικών, έχει άλλες τόσες µικρές εφηµερίες (παιδιατρικά, ουρολογικά, ορθοπεδικά) σχεδόν ανά δύο µέρες. Έτσι, είναι σχεδόν αδύνατον να προγραµµατιστούν τακτικά χειρουργεία. Η λίστα αναµονής µονίµως µεγαλώνει… για ένα χειρουργείο ορθοπεδικής, µπορεί ο ασθενής να περιµένει για περισσότερους από έξι µήνες, µπορεί και ένα χρόνο»! Ο πρόεδρος των εργαζοµένων σηµειώνει πως «γίνονται µετατάξεις νοσηλευτικού προσωπικού σε διοικητικές θέσεις. Όπου βεβαίως έχουµε ανάγκη από διοικητικό προσωπικό αλλά, δεν θέλουµε να χαθούν οι θέσεις από το νοσηλευτικό. Γίνεται αγώνας από το προσωπικό για να λειτουργεί αυτό το νοσοκοµείο. Το προσωπικό που συνταξιοδοτείται δεν αντικαθίσταται, µε αποτέλεσµα συνέχεια να είναι µειούµενο». Ο κ. Κετικίδης εξηγεί πως για τον ίδιο τον ασθενή, όλα αυτά σηµαίνουν πως «η νοσηλεία του γίνεται µε βραδύ ρυθµό κι όχι µε τον τρόπο που θα έπρεπε. Όταν έχεις ένα άτοµο στη βάρδια, δεν µπορούν να τηρηθούν οι κανόνες υγιεινής και ασφάλειας! Όταν σ’ ένα θάλαµο υπάρχει ένας ασθενής µε µεταδιδόµενο νόσηµα και οι κανόνες ορίζουν πως η νοσηλεύτρια πρέπει να φοράει γάντια τα οποία στη συνέχεια πρέπει να πετάει κι εµείς δεν έχουµε γάντια ή επαρκή χρόνο µετάβασης από τον έναν ασθενή στον άλλον, καταλαβαίνεται πως οι διαδικασίες αυτές µπορεί να γίνουν µε γυµνά χέρια»! Όπως ξεκαθαρίζει ο κ. Κετικίδης, αυτήν τη στιγµή δε σηµειώνονται ελλείψεις σε αναλώσιµα. Όµως «βρισκόµαστε στο µέσο της χρονιάς και οι συµβάσεις τρέχουνε. Τα προβλήµατα αρχίζουν να παρουσιάζονται µετά τον Αύγουστο γιατί τότε αρχίζουν να µην υπάρχουν χρήµατα στους κωδικούς των νοσοκοµείων και να µην πληρώνονται οι προµηθευτές. Η στάση προµηθειών µπορεί να σηµαίνει ότι θα ξεµείνουµε από οινόπνευµα, σύριγγες, καθετήρες κ.ο.κ. άλλωστε είναι κάτι που έχει ξαναγίνει στο παρελθόν», λέει.

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.