, Παρασκευή
29 Μαρτίου 2024

search icon search icon

Το μεγάλο… ψάρι τρώει το μικρό


του Βαγγέλη Στολάκη 

ixthyoskalaΛάθος ενημέρωση του υπουργού ή εξυπηρέτηση συμφερόντων ημετέρων; Στο ερώτημα των εμπλεκομένων ακόμα δεν έχει δώσει απάντηση ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Αθανάσιος Τσαυτάρης που προκάλεσε σωρεία αντιδράσεων με τις δηλώσεις του περί κατασκευής νέας ιχθυόσκαλας στη Θεσσαλονίκη. Τοπικοί άρχοντες και λιανέμποροι τον κατηγορούν πως προωθεί τα συμφέροντα των μεγαλεμπόρων που επιθυμούν να καταστούν… μοναδικοί παίκτες στο «παιχνίδι» διαμόρφωσης τιμών των ιχθύων ενώ υπηρεσιακοί παράγοντες αφήνουν να εννοηθεί πως ο υπουργός υπήρξε απλώς… αδιάβαστος.

«Σε ότι αφορά στη μεταφορά της ιχθυόσκαλας της Μηχανιώνας, την οποία υπαινίσσεστε, δεν το γνωρίζω από πού πηγάζει, πάντως δεν είναι στις προθέσεις να μεταφερθεί η ιχθυόσκαλα από τη Νέα Μηχανιώνα. Το να γίνει ακόμα μία ιχθυόσκαλα αλλού, δεν σημαίνει ότι μεταφέρεται αυτή και καταργείται και δημιουργείται μια άλλη. Δημιουργούμε νέες ιχθυόσκαλες ή εκσυγχρονίζουμε άλλες. Για την ακρίβεια, πέραν αυτών, δημιουργούμε 25 αλιευτικά καταφύγια για τους αλιείς που θα βοηθήσουν στο έργο τους» σημείωσε ο υπουργός απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση της βουλευτή της Δημοκρατικής Αριστεράς από τη Β’ Θεσσαλονίκης, Κατερίνα Μάρκου. Συμπλήρωσε δε πως «δεν θα καταργηθεί η Ιχθυόσκαλα στη Νέα Μηχανιώνα. Δε θα μεταφερθεί της Νέας Μηχανιώνας. Θα γίνει καινούργια ιχθυόσκαλα στη Θεσσαλονίκη».

«Δεν ενημερώνει τους φορείς»

Μιλώντας στην «Κ» η Κατερίνα Μάρκου τονίζει ότι «όπως δήλωσε από το βήμα της Βουλής ο υπουργός Αθανάσιος Τσαυτάρης και αυτό το ομολόγησε μετά από συνεχείς ερωτήσεις αναμένεται να δημιουργηθεί μια δεύτερη ιχθυόσκαλα στη δυτική πλευρά της Θεσσαλονίκης. Οι εργαζόμενοι της Ιχθυόσκαλας της Νέας Μηχανιώνας άκουγαν πως ενδέχεται να κλείσει αλλά κανείς μέχρι στιγμής δεν το επιβεβαίωνε». Η ίδια κάνει λόγο επίσης για ελλιπή ενημέρωση των βουλευτών αλλά και τον φορέων από τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης. «Η σημερινή Ιχθυόσκαλα είχε ενταχθεί σε πρόγραμμα αναβάθμισης, ενώ τα απαραίτητα κονδύλια εξασφαλίστηκαν από το ΕΣΠΑ. Υπάρχει μεγάλος κίνδυνος να χαθούν τα χρήματα» αναφέρει. Καταγγέλλει δε πως «στην Ιχθυόσκαλα δεν υπάρχει ολοκληρωμένο σύστημα μηχανογράφησης» και ότι «τον περασμένο Δεκέμβριο σε έλεγχο του ΣΔΟΕ διαπιστώθηκε πως δεν υπήρχαν παραστατικά».

Από την πλευρά τους, οι άνθρωποι που ζουν και εργάζονται καθημερινά στην Ιχθυόσκαλα της Νέας Μηχανιώνας κάνουν λόγο για ένα… «μικρό Χρηματιστήριο που εξυπηρετεί περισσότερα από χίλια άτομα την ημέρα» που συμβάλλει στην ανάπτυξη και την οικονομία της τοπικής κοινωνίας και ζητούν να μάθουν το μέλλον της εάν τελικά δημιουργηθεί ιχθυαγορά στα δυτικά της Θεσσαλονίκης και πιο συγκεκριμένα στην περιοχή της Μενεμένης, όπως ακούγεται. «Πριν αποφασιστεί κάτι είναι απαραίτητο να υπάρξει διαβούλευση με τους αρμόδιους φορείς και να γίνουν σχετικές μελέτες. Η ιχθυόσκαλα συντηρεί εκατοντάδες οικογένειες» υπογραμμίζει ο διευθυντής της Εμμ. Νικολάου. Διαπιστώνει μάλιστα καθυστερήσεις σε ό,τι αφορά την αναβάθμιση των εγκαταστάσεων αλλά διευκρινίζει πως «γίνονται πολλές εργασίες αποκατάστασης στο πλαίσιο της καθημερινής λειτουργίας της Ιχθυόσκαλας». Υπενθυμίζεται τα κονδύλια που έχουν εξασφαλιστεί από προγράμματα του ΕΣΠΑ αφορούν την επέκταση του κεντρικού κτιρίου της Ιχθυόσκαλας και την επανακατασκευή του κτιρίου και των εγκαταστάσεων συσκευασίας.

Η ιστορία της Ιχθυόσκαλας

ixthioskalascandlekatΗ Ιχθυόσκαλα Θεσσαλονίκης στη Νέα Μηχανιώνα ξεκίνησε τη λειτουργία της το 1995, οπότε και έγινε η μεταφορά της από το Λιμάνι Θεσσαλονίκης στο οποίο λειτουργούσε από το 1968. Η μεταφορά τότε κρίθηκε αναγκαία λόγω της παλαιότητας των εγκαταστάσεων, του μικρού διαθέσιμου χώρου σε σχέση με τα διακινούμενα αλιεύματα. Ενδεικτικά αναφέρεται πως το 2009 διακινήθηκαν συνολικά 19.245.112 κιλά αλιευμάτων και το 2010 14.702.872.  Έχει έκταση μεγαλύτερη από 23.000 τ.μ. ενώ οι κτιριακές της εγκαταστάσεις καλύπτουν περίπου τα 6.500 τ.μ. της συνολικής έκτασης. Περιλαμβάνει αίθουσα δημοπρασίας αλιευμάτων, τρεις ψυκτικούς θαλάμους συντήρησης νωπών αλιευμάτων, παγοποιητικό συγκρότημα, αποθήκη ιχθυοκιβωτίων, γραφεία διοίκησης, συσκευαστήριο και κυλικείο, ενώ απασχολεί δεκαπέντε μόνιμους υπαλλήλους. 

Ελλιπής ενημέρωση;

Μιλώντας στην «Κ» ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Κεντρικών Αγορών και Αλιείας Α.Ε., Παναγιώτης Σταμπουλίδης στο χαρτοφυλάκιο του οποίου περιλαμβάνεται και η Ιχθυόσκαλα της Νέας Μηχανιώνας αφήνει να εννοηθεί πως ο υπουργός ήταν… αδιάβαστος. «Ο κ. Τσαυτάρης δεν ζήτησε επίσημα στοιχεία και προχώρησε στην ανακοίνωση μιας σειράς λάθος στοιχείων. Δεν υπάρχει πρόβλεψη από εμάς που είμαστε και ο αρμόδιος φορέας για τη δημιουργία νέας Ιχθυόσκαλας στη Θεσσαλονίκη. Πρόκειται για μια ανορθόδοξη εξαγγελία μέτρων που δεν έχουν προγραμματιστεί. Τώρα είμαστε σε φάση μηχανοφράφησης της υπάρχουσας Ιχθυόσκαλας» ξεκαθαρίζει ο κ. Σταμπουλίδης.

Από την πλευρά της η τοπική κοινωνία εκπέμπει σήμα κινδύνου προκειμένου να μην μεταφερθεί η Ιχθυόσκαλα. Πρόσφατα μάλιστα ο δήμος Θερμαϊκού εξέδωσε ομόφωνο ψήφισμα. Ο δήμαρχος της περιοχής Γιάννης Αλεξανδρής κάνει λόγο ανοικτά για πιέσεις που «δέχεται ο υπουργός από μεγαλεμπόρους». «Ενδεχομένως βέβαια ο κ. Τσαυτάρης να μην ήταν καλά ενημερωμένος. Αλλά εάν αποφασιστεί η μεταφορά της Ιχθυόσκαλας ή η δημιουργία νέας θα γίνει για να βοηθηθούν οι μεγαλέμποροι σε βάρος των λιανεμπόρων» υπογραμμίζει ο κ. Αλεξανδρής. «Εάν το υπουργείο αποφασίσει κάτι τέτοιο τότε θα υπάρξει μια γενικότερη υποβάθμιση της περιοχής. Με την Ιχθυόσκαλα στη Νέα Μηχανιώνα δημιουργούνται θέσεις εργασίας και υπάρχει οικονομικό κέρδος για το δήμο. Θα δώσουμε μάχη όπως κάναμε με την παραμονή της Σχολής Εμπορικού Ναυτικού. Δημιουργία Ιχθυόσκαλας στην Μενεμένη, σε μια περιοχή που δεν συνδέεται με τη θάλασσα, δεν στέκει λογικής» καταλήγει ο δήμαρχος Θερμαϊκού.

Πιέσεις μεγαλεμπόρων

Την ίδια ώρα, δεν είναι λίγοι αυτοί που ισχυρίζονται πως «με τις πρόσφατες δηλώσεις του στη Βουλή περί δημιουργίας νέας Ιχθυόσκαλας ο Αθανάσιος Τσαυτάρης υιοθετεί τις ενέργειες συγκεκριμένων μεγαλεμπόρων οι οποίοι επιθυμούν να ελέγξουν πλήρως το κύκλωμα διακίνησης και διάθεσης ιχθύων» και αφήνουν να εννοηθεί πως εάν συμβεί αυτό τότε οι τιμές θα εκτιναχθούν στα ύψη.  Σημειώνεται πως σήμερα οι τιμές στη δεύτερη μεγαλύτερη ιχθυόσκαλα της χώρας, διαμορφώνονται με βάση τη δημοπρασία που γίνεται, με τη συμμετοχή των παραγωγών, των λιανοπωλητών και των λίγων αριθμητικά μεγαλεμπόρων.

«Οι προτάσεις για τη δημιουργία νέας ιχθυόσκαλας υπάρχουν εδώ και δεκαπέντε χρόνια αλλά στην εποχή μας δεν υπάρχει η οικονομική δυνατότητα για την κατασκευή της. Δεν υπάρχει συμφωνία και όλοι οι σχεδιασμοί είναι στα σπάργανα» τονίζει ο πρόεδρος των Ιχθυεμπόρων νομού Θεσσαλονίκης, Γιάννης Θεριουδάκης, ο οποίος ωστόσο επισημαίνει πως η «δημιουργία ιχθυαγοράς στη Μενεμένη θα διευκολύνει τη διακίνηση των εμπορευμάτων σε όλη τη χώρα».

 

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.