, Παρασκευή
29 Μαρτίου 2024

search icon search icon

Φορούν περούκες και δέρματα ζώων και… διασκεδάζουν

Η παράδοση της Καστοριάς τώρα και στη Θεσσαλονίκη. Πώς 30χρονοι και 25χρονοι βιώνουν τα Ραγκουτσάρια  και τα… μπουλούκια τους
Της Παναγιώτας Γιδαροπούλου
Ο 24χρονος Χρήστος Τόκας, μεγάλωσε στην Καστοριά και σπούδασε στο ΑΤΕΙ Θεσσαλονίκης στο Τμήμα Φυσιοθεραπείας  και κάθε χρόνο συμμετέχει στα Ραγκουτσάρια  «γιατί αν και  δουλεύω προτιμώ να απολυθώ, αν δεν μ΄ αφήσουν να πάρω μέρος…» Ο κ. Τόκας μιλάει για τη διαφορετικότητα του εθίμου λόγω… παράδοσης «Τα Ραγκουτσάρια είναι κάτι το διαφορετικό από ότι  οι αποκριές,  είναι προς τον θεό Διόνυσο και για αυτό γίνονται 6,7 και 8 Ιανουαρίου. Είναι διονυσιακό έθιμο κι από άποψη μουσικής κι από άποψη των φορεσιών, φοράμε ριχτάρια, μαπέλια  και  γούνες από τα ζώα.».
Υπογράμμισε ότι τα μπουλούκια πλέον με την πάροδο του χρόνου φοράνε ότι θέλουν: «Κάποιοι τηρούν το έθιμο και κάποιοι άλλοι όχι. Υπάρχουν μπουλούκια που φοράνε τις παραδοσιακές στολές ενώ με το πέρασμα του χρόνου υπάρχουν  μπουλούκια που απλά φοράνε ότι θέλουν. Στις 8 Ιανουαρίου που γίνεται η παρέλαση κάθε μπουλούκι έχει ένα θέμα ντυσίματος. Ενώ στις 6 και 7 φοράμε ότι θέλουμε».Τα τελευταία χρόνια συμφώνα με τον κ. Τόκα κυριαρχούν νέα ακούσματα από τα Βαλκάνια: «Έρχονται μπάντες από Σερβία από Βουλγαρία κι από Ρουμανία, φέρνουν μαζί τους τα δικά τους ακούσματα, οι παλιοί Καστοριανοί δεν τα προτιμούν». Ένα μεγάλο ξέφρενο πάρτι καταλήγει ο κ. Τοκας : «Περνάμε όλο μας το βράδυ έξω, είναι ένα ξέφρενο πάρτι, κάποιοι ξεσηκώνουν τα μαγαζιά, χορεύουμε με το ποτό στο χέρι με στάσεις  και διαλείμματα υπό τον ήχο των χάλκινων. Είναι  όλη η Καστοριά σε έναν δρόμο, με πολύ καλή διάθεση, διασκεδάζουν μέχρι το ξημέρωμα».
«Ραγκουτσάρια σημαίνει παράδοση, σημαίνει γλέντι, σημαίνει χαρά, σημαίνει μουσική, σημαίνει τρόπος ζωής»
Ο  35χρονος Χρηστός Βέργος , σπούδασε στο ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας στην Κοζάνη  στο Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και έχει  ένα κατάστημα πληροφορικής ,είναι ένας από τους διαχειριστές της ιστοσελίδας  και  των Social Media του θεσμού, επεξηγεί  πόσο σημαντικά είναι τα  Ραγκουτσάρια: «σημαίνουν παράδοση, σημαίνουν γλέντι, σημαίνουν χαρά, σημαίνουν μουσική, είναι ο τρόπος ζωής μας».Ένα γλέντι αυθορμητισμού όπως επισήμανε ο κ. Βέργος:  «Είναι ένα αυθόρμητο και γνήσιο γλέντι όλων των Καστοριανών και όχι μόνο,  ντυμένοι καρναβάλια γλεντάμε και χορεύουμε  στους δρόμους μέχρι το πρωί με την συνοδεία χάλκινων πνευστών οργάνων».
Ζει στο αίμα μας
Αγαπημένο έθιμο για όλους τους κατοίκους όπως τονίζει ο ίδιος : «Μάθαμε από παιδιά να συμμετέχουμε. Μεγαλώσαμε με αυτό το θεσμό των Ραγκουτσαριών και κυλάει στο αίμα μας. Δεν γίνεται να μην συμμετάσχουμε  μια χρονιά, είναι τρόπος ζωής για εμάς τους Καστοριανούς». Κάθε χρόνο που συμμετέχει ο κ. Βέργος ντύνεται με ότι έχει διαθέσιμο στο σπίτι του: «Κάθε χρόνο δεν ντύνομαι κάτι συγκεκριμένο. Ότι μου έρθει εκείνη την στιγμή και ότι έχω στο σπίτι. Αυτό είναι το ωραίο στα Ραγκουτσάρια, το στοιχείο του απρόσμενου και του αυθόρμητου».
Πάρτι με… παραδοσιακή μουσική
Οι μπάντες παίζουν ασταμάτητα μέχρι τελικής πτώσεως σύμφωνα με τον Χρήστο Βέργο: «Οι  δεκάδες μπάντες χάλκινων παίζουν ασταμάτητα στα αυτιά όλων των καρναβαλιστών στο γλέντι που λαμβάνει χώρα στου δρόμους της οδού Μητροπόλεως και τα γύρω στενά με τις. Αυτό το τριήμερο των Ραγκουτσαρίων η Καστοριά δεν κοιμάται και γλεντά μέχρι τελικής πτώσης».
 
Τα Ραγκουτσάρια είναι μια παράδοση αιώνων από τα βάθη της αρχαίας Ελλάδας και το θεό Διόνυσο, λαμβάνουν χώρα στη Καστοριά κάθε χρόνο στις 6,7 και 8 Ιανουαρίου και διοργανώνονται από τον δήμο. Σύμφωνα με τους ντόπιους είναι γιορτή που σκοπό έχει να ξεχάσουν τα προβλήματα της χρονιάς  και συμμετέχει όποιος θέλει με δική του μπάντα η χωρίς. Οι νέοι της Καστοριάς περιγράφουν στην karfitsa πως βιώνουν τον θεσμό. Η ονομασία Ραγκουτσάρια, προέρχεται από το λατινικό rogatores, δηλαδή ζητιάνοι, (ακόμη rogatio στα Λατινικά σημαίνει ζητώ), αφού οι μεταμφιεσμένοι ζητούν από τους νοικοκύρηδες, του οποίους τα σπίτια επισκέπτονται να τους δώσουν δώρα προκειμένου να διώξουν τα κακά πνεύματα. Η επιλογή της ενδυμασίας είναι προσωπική επιλογή τους καθενός, στην αρχαιότητα οι φορεσιές αποτελούνταν από γούνες ζώων ενώ αργότερα κυριαρχούσε η μορφή του Βάκχου, η τοπική ενδυμασία είναι η ανταλλαγή ρούχων των αντρών και των γυναικών με την  πιο απλή μορφή να φοράει κάποιος το σακάκι του ανάποδα. Βραβεύονται οι καλύτερες συμμετοχές στις διάφορες κατηγορίες (εμφάνιση, θέαμα, σάτιρα, παράδοση) με την παράδοση αναμνηστικών.
img_20161217_123739 img_20161217_124222 img_20161217_125705 img_20161217_132054 img_20161217_132121 img_20161217_134048 %ce%a7%cf%81%ce%ae%cf%83%cf%84%ce%bf%cf%82-%ce%92%ce%ad%cf%81%ce%b3%ce%bf%cf%82 %ce%a7%cf%81%ce%ae%cf%83%cf%84%ce%bf%cf%82-%ce%a4%cf%8c%ce%ba%ce%b1%cf%82

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.