, Παρασκευή
29 Μαρτίου 2024

search icon search icon

Ανάπτυξη στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης

Τα τελευταία χρόνια, η τεχνητή νοημοσύνη κάνει όλο και πιο έντονη την παρουσία της στην παραγωγή, στην εργασία, στην καθημερινότητά μας. Τα σύγχρονα υπολογιστικά συστήματα που με τη βοήθεια προηγμένων αλγόριθμων, μπορούν να μιμούνται την ανθρώπινη συμπεριφορά, δημιουργούν νέα δεδομένα σε όλους τους τομείς, από τη βιομηχανία μέχρι τις μεταφορές, από την ιατρική μέχρι την ψυχαγωγία. Δημιουργούν νέες δυνατότητες για την επίλυση σημαντικών προβλημάτων, αλλάζουν το περιεχόμενο και την οργάνωση της εργασίας, αυξάνουν την παραγωγικότητα, επιτρέπουν τη δημιουργία υψηλότερης προστιθέμενης αξίας.
Του Κωνσταντίνου Μίχαλου*
Σύμφωνα με εκτιμήσεις, το 2030 η τεχνητή νοημοσύνη θα συμβάλλει στην παγκόσμια οικονομία με 13 τρισ. δολάρια, ενώ το 55% του συνολικού οφέλους που θα προέλθει από αυτή, θα σχετίζεται με την αύξηση της παραγωγικότητας της εργασίας. Περίπου 9 τρισ. δολάρια αναμένεται να προστεθούν στην παγκόσμια οικονομία, μέσα από την κατανάλωση βελτιωμένων προϊόντων και υπηρεσιών, λόγω της τεχνητής νοημοσύνης.
Οι χώρες και οι επιχειρήσεις που θα μπορέσουν να προσαρμοστούν σε αυτές τις εξελίξεις, θα επωφεληθούν περισσότερο, ενώ αντίστοιχα όσοι μείνουν πίσω θα αντιμετωπίσουν τον κίνδυνο της περιθωριοποίησης. Σήμερα οι ΗΠΑ και η Κίνα έχουν το αδιαμφισβήτητο προβάδισμα στην ψηφιακή οικονομία και ανταγωνίζονται για τη διασφάλιση της ηγεμονίας τους στον τομέα αυτό τα επόμενα χρόνια. Η Ευρώπη, από την άλλη, φαίνεται πώς υστερεί αισθητά. Μόλις το 3,6% της παγκόσμιας κεφαλαιοποίησης ψηφιακών εταιριών ανήκει σε ευρωπαϊκές επιχειρήσεις. Έναντι του 68% που κατέχουν οι αμερικανικές και του 22% των κινεζικών. Οι επενδύσεις στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης κυμάνθηκαν στα επίπεδα των 2-3 δισ. ευρώ το 2016, ενώ την ίδια χρονιά στην Αμερική άγγιξαν τα 18,6 δισ. ευρώ και στην Ασία τα 12 δισ. ευρώ.
Χρειάζεται, λοιπόν, η Ευρώπη να εντείνει τις προσπάθειές της στον τομέα της ψηφιακής οικονομίας, προκειμένου να παραμείνει ανταγωνιστική έναντι των μεγάλων υφιστάμενων και αναδυόμενων δυνάμεων. Όσο για την Ελλάδα, θα χρειαστεί να τρέξει ακόμη γρηγορότερα προκειμένου να συμβαδίσει με τις εξελίξεις και να καλύψει το έδαφος που χάθηκε στη διάρκεια της κρίσης. Σύμφωνα με τον δείκτη DESI 2019, η χώρα μας κατατάσσεται 26η μεταξύ των 28 κρατών – μελών ως προς την ανάπτυξη της ψηφιακής οικονομίας και κοινωνίας.
Για να βελτιωθούν οι επιδόσεις της Ελλάδας στον τομέα της ψηφιακής οικονομίας, χρειάζεται μια ολοκληρωμένη στρατηγική, με συγκεκριμένες προτεραιότητες. Απαιτούνται κατ’ αρχήν στοχευμένα κίνητρα προς τις επιχειρήσεις, σε συνδυασμό με την ανάπτυξη των κατάλληλων χρηματοδοτικών εργαλείων, για την ενθάρρυνση επενδύσεων σε υψηλή τεχνολογία, σε καινοτόμες λύσεις και εφαρμογές. Εξίσου σημαντικό ζητούμενο είναι η επένδυση στο «τρίγωνο της γνώσης», δηλαδή στην αποτελεσματική διασύνδεση της έρευνας, της εκπαίδευσης και της καινοτομίας, με στενότερη συνεργασία του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα.   Είναι, επίσης, σημαντικό να εστιάσουμε στη δημιουργία κόμβων καινοτομίας στην Αθήνα, αλλά και σε άλλες πόλεις της Ελλάδας, ώστε να διευκολυνθεί η προσέγγιση των ερευνητών και των επιχειρήσεων.
Η προσαρμογή στις απαιτήσεις και τις δυνατότητες της τεχνητής νοημοσύνης δεν είναι επιλογή, αλλά αναγκαιότητα για την Ελλάδα και για την Ευρώπη, καθώς οι ανταγωνιστικές πιέσεις θα εντείνονται στα επόμενα χρόνια. Με κινητοποίηση των κατάλληλων επενδύσεων και παράλληλη ανάπτυξη σύγχρονων δεξιοτήτων στο ανθρώπινο δυναμικό, θα μπορέσουμε να ανταποκριθούμε στην πρόκληση της νέας, ψηφιακής οικονομία
 

  • Ο Κωνσταντίνος Μίχαλος είναι πρόεδρος του εμπορικού και βιομηχανικού επιμελητηρίου Αθηνών

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.