, Παρασκευή
29 Μαρτίου 2024

search icon search icon

Αυξάνονται οι επιχειρήσεις που επενδύουν σε e-shop

Ρεπορτάζ: Γιώργος Νεοχωρίτης

Νέα δεδομένα, νέα καθημερινότητα και νέες συνήθειες, στον οικονομικό κλάδο, έφερε μαζί της η υγειονομική κρίση την οποία ακόμη δεν έχουμε ξεπεράσει, με αποτέλεσμα κυβέρνηση, επιχειρήσεις και πολίτες – καταναλωτές να βρεθούν στον δρόμο των ηλεκτρονικών υπηρεσιών και να τον βαδίσουν ως μονόδρομο. Η παγκόσμια πανδημία κορωνοϊού μας έχει κλείσει πολλές φορές μέσα στο σπίτι μας, έχει αναγκάσει τους ειδικούς να εισηγηθούν γενικό καθολικό lockdown και την κυβέρνηση να το επιβάλει στην αγορά. Έτσι «γεννήθηκε» η ανάγκη, ψηφιακού μετασχηματισμού όσο πιο άμεσα και όσο δυνατόν καλύτερες και ηλεκτρονικές υπηρεσίες από το κράτος, αγορά προϊόντων διαδικτυακά για κάποιους εξοικειωμένους, αλλά και ένα μεγάλο ποσοστό πολιτών που αναγκάστηκε να εξοικειωθεί και δημιουργία ηλεκτρονικών καταστημάτων σε επιχειρήσεις που δεν είχαν μπει καν στην διαδικασία ακόμη και να το σκεφτούν. Άλλωστε υπό καθεστώς καθολικού lockdown στην αγορά, η μόνη διέξοδος για τις περισσότερες επιχειρήσεις ώστε να μπορέσουν να συνεχίσουν την λειτουργία τους και να καταφέρουν να έχουν ένα μικρότερο ή μεγαλύτερο τζίρο ήταν μέσα από τα γνωστά πλέον eshop. Μάλιστα η κυβέρνηση συμβαδίζοντας με το πνεύμα της εποχής επιδοτεί με έως και 5.000 ευρώ μικρομεσαίες επιχειρήσεις ώστε να αποκτήσουν το δικό τους διαδικτυακό κατάστημα.

Επένδυση που απέδωσε το ηλεκτρονικό εμπόριο

Σύμφωνα με έρευνα για το Ηλεκτρονικό Εμπόριο που εκπόνησε το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας ( ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ), η ενίσχυση του eshop ως μια από τις κυριότερες επιπτώσεις της πανδημίας, ήταν ο σχεδόν διπλασιασμός του κύκλου εργασιών στην Ελλάδα το 2020, φτάνοντας στα 15 δισ. ευρώ.
Στην συγκεκριμένη έρευνα καταγράφεται μια ανισότητα καθώς , οι μεγάλες αλυσίδες του λιανικού εμπορίου είναι εκείνες που έχουν ευνοηθεί περισσότερο από την εντυπωσιακή αύξηση των ηλεκτρονικών πωλήσεων. Οι μικρότερες επιχειρήσεις φαίνεται πως καταγράφουν μια σημαντική υστέρηση σε σύγκριση με τις μεγαλύτερες. Ωστόσο, η συγκεκριμένη κατάσταση φαίνεται πως λειτούργησε ως «καμπανάκι» ώστε να αντιληφθούν το τοπίο που διαμορφώνεται και τι εργαλεία απαιτεί. Είναι χαρακτηριστικό πως αναφορικά με τις μικρότερες επιχειρήσεις, σύμφωνα και με τις σχετικές έρευνες του ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ, περισσότερες από το 70% διαθέτουν πλέον σύνδεση στο διαδίκτυο, το 36% έχει ενεργή ιστοσελίδα και πάνω από 55% ενεργή σελίδα στα κοινωνικά δίκτυα.
Ενδεικτικό των αναγκών που δημιουργούν στις επιχειρήσεις τα επαναλαμβανόμενα lockdown είναι το γεγονός πως αυτές που δραστηριοποιούνται στον τομέα των τροφίμων και παρέμειναν σε λειτουργία καθ όλη την διάρκεια των αυστηρών περιορισμών, καταγράφουν χαμηλότερο ενδιαφέρον για επένδυση στον ψηφιακό μετασχηματισμό, σε σχέση με το υπόλοιπο λιανικό εμπόριο.
Στον αντίποδα, επτά στις δέκα επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου εκτός τροφίμων, εμφανίστηκαν περισσότερο πρόθυμες να επενδύσουν στον ψηφιακό μετασχηματισμό, δεδομένου ότι τους επιβλήθηκε αναγκαστικό κλείσιμο.
Το γεγονός ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο ήταν ο μεγάλος «πρωταγωνιστής» της αγοράς δείχνει και το στοιχείο πως σχεδόν έξι στις δέκα (59%) επιχειρήσεις που έχουν τη δυνατότητα πώλησης εκτός φυσικού καταστήματος κατέγραψαν αύξηση των πωλήσεων τους το 2020 σε σχέση με το 2019.
Επίσης, τρία στα τέσσερα (74%) καταστήματα είδαν την Online επισκεψιμότητα τους να αυξάνεται σε σχέση με το 2019, ενώ το μέγεθος αυτό μπορεί να ενισχυθεί περαιτέρω αφού η πανδημία είναι ακόμη σε εξέλιξη.

Τετραπλασιασμός των online αγορών από σούπερ μάρκετ

Ενδεικτικό της κουλτούρας ηλεκτρονικών αγορών που δημιουργείται, έστω και αναγκαστικά λόγω κορωνοϊού στην Ελλάδα είναι το γεγονός πως ακόμη και στον κλάδο των σούπερ μάρκετ ένας από τους ελάχιστους που παρέμειναν ανοιχτοί συνεχώς, ανεξαρτήτως αυστηρότητας των μέτρων για την πανδημία, όλο και περισσότεροι Έλληνες επιλέγουν πλέον το online κανάλι των supermarkets. Σύμφωνα με την έρευνα της Convert Group που η karfitsa εξασφάλισε από τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Πληροφορικής και Επικοινωνιών Ελλάδος, το μερίδιο των αγορών, που πραγματοποίησαν οι Έλληνες το 2020, στα online αντί των φυσικών καταστημάτων τετραπλασιάστηκε, καθώς έφτασε το 2020 σε αξία στο 1,8% σε σχέση με το 0,4% του 2019. Το ποσοστό παραμένει μικρό για τα διεθνή και τα ευρωπαϊκά δεδομένα. Ωστόσο, στελέχη της Convert Group, εκτιμούν ότι το ποσοστό αυτό θα αναρριχηθεί πολύ γρήγορα τα επόμενα χρόνια στο 16%.

Συνολικά, ο ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης των online supermarkets στη χώρα μας ξεπέρασε κάθε προσδοκία το 2020, καταγράφοντας αύξηση 262%. Σε απόλυτα μεγέθη διαμορφώθηκε σε €163 εκατ. (σε τιμές λιανικής συν ΦΠΑ).

Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, ο ρυθμός ανάπτυξης των online supermarkets στην Ελλάδα κορυφώθηκε τον Δεκέμβριο 2020, όπου καταγράφηκε αύξηση 669% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019.

Τα πλεονεκτήματα του eshop

Η περίοδος ευνοεί την περαιτέρω αύξηση των ηλεκτρονικών αγορών και για αυτό όλο και περισσότερες επιχειρήσεις στρέφονται σε αυτού του είδους το εμπόριο. Όπως δήλωσε στην karfitsa o σύμβουλος πληροφοριακών συστημάτων Πραξιτέλης Οικονομίδης «όσο θα διαρκέσει αυτή η κρίση και ο κόσμος θα είναι κλεισμένος στο σπίτι του, αναμένουμε σημαντικές αυξήσεις των πωλήσεων των e-shops. Ο καταναλωτής θα εξοικειωθεί ακόμη περισσότερο με τις ηλεκτρονικές αγορές. Θα προτιμήσει την ασφάλεια του σπιτιού του, ακόμη και αν κάποια καταστήματα παραμείνουν ανοικτά. Αλλά ακόμη και αν περάσει αυτή η κρίση, το e-shop δεν σταματάει να πουλά. Ένα e-shop πουλάει 24 ώρες το 24ωρο. 7 ημέρες την εβδομάδα, 365 μέρες το χρόνο. Χωρίς κόστος συντήρησης, χωρίς προσωπικό, χωρίς ενοίκια».

Ο κ. Οικονομίδης τονίζει τα σημαντικά πλεονεκτήματα που προσφέρει μια αγορά από ένα e-shop, με πρώτο την ασφάλεια. Όπως εξηγεί «δεν κινδυνεύουμε να μεταδώσουμε ή να κολλήσουμε τίποτα αφού όλη η διαδικασία γίνεται από απόσταση. Χωρίς να βγούμε από το σπίτι, χωρίς να έρθουμε σε επαφή με κόσμο, χωρίς να συμπληρώσουμε φόρμες».

Δεύτερο πλεονέκτημα στη λίστα του κυρίου Οικονομίδη η ταχύτητα, «με τα εργαλεία αναζήτησης, μπορούμε να βρούμε το προϊόν που θέλουμε εύκολα και γρήγορα σε μερικά δευτερόλεπτα! Το προσθέτουμε στο καλάθι αγορών, πληρώνουμε με την κάρτα μας και σε μερικά κλικ έχουμε το προϊόν στην πόρτα μας», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Τέλος ένα μεγάλο πλεονέκτημα που η αξία του φάνηκε τους πρώτους μήνες της πανδημίας με τις ελλείψεις που παρατηρήθηκαν είναι ότι μπορεί ο καταναλωτής να έχει εικόνα για το απόθεμα και τη διαθεσιμότητα, καθώς έχει πρόσβαση με μια παγκόσμια αγορά και όχι μόνο τοπική.

 

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.