, Πέμπτη
28 Μαρτίου 2024

search icon search icon

Εν… καιρώ η πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων

Δεν έχει σταματήσει –αν και άλλα… λέγονται– η συζήτηση της μετατροπής των πλωτών εφοδιαστικών μέσων (σλέπια ή μπάριζες) σε φορολογικές αποθήκες, λένε πηγές της αγοράς εμπορίας καυσίμων, σύμφωνα με τις οποίες, «αν όχι τώρα, που έχουμε εκλογές, ίσως αργότερα να δούμε το υπουργείο
Του ΦΙΛΗ ΚΑΪΤΑΤΖΗ
Οικονομίας και ανάπτυξης με κάποια διάταξη να επαναφέρει κάτι που δεν ισχύ-ει σήμερα, ανοίγοντας πάλι την πόρτα σε τακτικές και πρακτικές που συμβάλλουν στο λαθρεμπόριο». Πριν αναφερθούμε εκτενέστερα στο τι σημαίνει αυτό, «θεωρητικά επιλύονται όλα, αλλά σε… βάθος χρόνου». Να υπενθυμίσουμε ότι με υπουργική απόφαση το 2002 καθιερώθηκε τα σλέπια να λειτουργούν μόνο για μεταφορά και παράδοση φορτίων καυσίμων και καταργήθηκε η χρήση τους ως φορολογικών αποθηκών, διότι υπήρχαν «τρύπες» –ο χρόνος ελέγχου από το τελωνείο γινόταν σε μηνιαία βάση–, αφήνοντας τους επιτήδειους να επιδίδονται στο… ευγενές σπορ του λαθρεμπορίου. Τώρα ξανασυζητιέται στα μουλωχτά να αλλάξει και πάλι η χρήση της μπάριζας! «Μακάρι να διαψευστούμε», μας είπαν.
Πάμε τώρα να δούμε και τι γίνεται με τις εξελίξεις στο σύστημα παρακολούθησης εισροών- εκροών (μετάδοση data σε κεντρική βάση δεδομένων της ΑΑΔΕ – Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων), που μέχρι σήμερα έχει τοποθετηθεί μόνο στα πρατήρια βενζίνης! «Δίνονται λύσεις σε όλα τα ζητήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας καυσίμων που μας απασχολούν τόσα χρόνια, αλλά η… μπάλα πάει πάλι στην εξέδρα, καθώς απαιτείται ξανά μια πολύπλοκη και χρονοβόρα διαδικασία για την έκδοση μιας κοινής απόφασης –θα προκύψει από όλα τα εμπλεκόμενα υπουργεία– και για την υλοποίηση και λεπτομερή τακτοποίηση θεμάτων που έχουν νομοθετηθεί διαδοχικά από το 2012, το 2013 και το 2014(!)». Αν και στο τέλος του 2015 εκδόθηκαν υπουργικές αποφάσεις, τίποτα δεν εφαρμόστηκε, διότι «υπήρχαν ασάφειες στις διατάξεις».
Έρχεται λοιπόν το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης και λέει να τοποθετηθούν υποχρεωτικά εγκαταστάσεις ηλεκτρονικού συστήματος καταγραφής δεδομένων σε όλες τις εγκαταστάσεις διακίνησης-ελέγχου πετρελαιοειδών και ενεργειακών προϊόντων. Διότι έως σήμερα «δεν επετράπη η ενιαία ρύθμιση όλων των θεμάτων που άπτονται των εν λόγω συστημάτων, με αποτέλεσμα να υπάρχουν κενά και ασάφειες στην ισχύουσα νομοθεσία, που δημιουργούν προβλήματα και σύγχυση, τόσο στους διοικούμενους, που καλούνται να εφαρμόσουν τη σχετική νομοθεσία, όσο και στις Αρχές-Υπηρεσίες που καλούνται να ελέγξουν την εφαρμογή της».
Και περιλαμβάνει τα πάντα. Δηλαδή:
«Πρατήρια παροχής καυσίμων και ενέργειας, εγκαταστάσεις κατόχων αδειών εμπορίας και λιανικής πώλησης πετρελαίου θέρμανσης, κατόχων άδειας εμπορίας πετρελαιοειδών, πρατήρια παροχής καυσίμων-ενέργειας που βρίσκονται εργοτάξια με οχήματα και μηχανήματα έργου, σε σταθμούς ΚΤΕΛ, εγκαταστάσεις ΟΣΥ, ΣΤΑΣΥ, ΟΤΑ, εγκαταστάσεις εφοδιασμού ιδιόκτητων ή μισθωμένων φορτηγών αυτοκινήτων, κέντρα αποθήκευσης και διανομής, αεροδρόμια, λατομεία, ορυχεία, μεταλλεία, εγκαταστάσεις που εξυπηρετούν σιδηροδρομικές γραμμές, εγκαταστάσεις αποθήκευσης – διακίνησης καυσίμων των Ενόπλων Δυνάμεων, πλωτά εφοδιαστικά μέσα ναυτιλιακού καυσίμου, προμηθευτικούς συνεταιρισμούς, κατόχους άδειας διάθεσης βιοκαυσίμων και εισάγουν άκυκλους υδρογονάνθρακες (μεθανόλη, αιθανόλη) κ.λπ».
Η εξέλιξη αυτή συμπίπτει με τις «πάγιες θέσεις» της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ), που σημειώνει όμως: «Μας ανησυχεί όμως και μας προβληματίζει ότι το χρονοδιάγραμμα εφαρμογής των προς ψήφιση διατάξεων έχει ορίζοντα 24 μηνών, αφού όμως προηγηθεί η έκδοση τουλάχιστον 6 Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τα ελληνικά κυβερνητικά δεδομένα» και της ΑΑΔΕ.
Ως «εξαιρετικά σημαντική εξέλιξη που θα βοηθήσει στην καταπολέμηση της νέας μορφής λαθρεμπορίου, της διακίνησης υγραερίου» χαρακτηρίζει ο Σύνδεσμος Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών (ΣΕΕΠΕ) την υποχρεωτική (από 1ης Μαρτίου) διασύνδεση των ταμειακών μηχανών όλων των πρατηρίων με τις αντλίες διάθεσης υγραερίου κίνησης (autogas) και την ταυτόχρονη μετάδοση των στοιχείων στην ΑΑΔΕ (με κάθε παραλαβή υγραερίου κίνησης στα πρατήρια θα εκδίδεται αυτόματα λεπτομερής απόδειξη λιανικής πώλησης, που θα διαβιβάζεται επίσης στην Ανεξάρτητη Αρχή μέσω του εγκατεστημένου Φορολογικού Ηλεκτρονικού Μηχανισμού). Υποχρεωμένες είναι και όλες οι εταιρείες εμπορίας υγραερίου, που διαθέτουν υγραέριο κίνησης στα πρατήρια, να είναι διασυνδεδεμένες (από αυτή την ημερομηνία) με την ΑΑΔΕ και να μεταδίδουν προς αυτήν άμεσα όλα τα στοιχεία των παραστατικών διακίνησης του υγραερίου κίνησης προς τα πρατήρια».
«Δεν αντιλέγω ότι οι εξελίξεις αυτές είναι προς τη σωστή κατεύθυνση», μας είπε η πρόεδρος της Ένωσης Βενζινοπωλών Αττικής, Μαρία Ζάγκα, «αλλά θα τραβήξει σε βάθος χρόνου και δεν ξέρω αν εγώ, που δεν ανήκω σε εταιρικό σχήμα, πόσο θα αντέξω, από τον αθέμιτο ανταγωνισμό στην αγορά εμπορίας καυσίμων. Βλέπετε», πρόσθεσε «ένα πρατήριο που είναι εταιρικό, αν χάσει, θα έρθει η χασούρα από ένα άλλο βενζινάδικο που είναι επίσης εταιρικό. Από τη μια τσέπη στην άλλη… Απ’ την άλλη είναι και ο ΕΦΚ (Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης) που, αν δεν καταργηθεί ,θα κλείσουν πολλά ακόμα ιδιωτικά πρατήρια. Αν και δεν θέλω να τα ξαναλέω γιατί κινδυνεύω, ρωτάω ποιος θα μας σώσει, γιατί εγώ δεν μπορώ να κλέψω –και γιατί δεν μου πάει–, από τη μαφία της λαθρεμπορίας καυσίμων. Η Αμφιθέας είναι μια λεωφόρος αμαρτωλή, όπως και η Πειραιώς. Και καταλαβαίνετε γιατί…»,
Καταλαβαίνουμε, αλλά ελπίζουμε να καταλαβαίνει και το κράτος…
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.