«Επιστροφή στη Βρύση»: Να εμπιστευθούμε το τρεχούμενο νερό
Της Κοραλίας Μπρανιώτη
Την «Επι- στροφή στη Βρύση» και το δικαίωμα πρόσβασης στο πολυτιμότερο δημόσιο αγαθό υποστηρίζει το Δίκτυο ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ SOS μέσω εκστρατείας που πραγματοποιεί με την υποστήριξη της Ένωσης Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης Αποχέτευσης, της ΕΥΔΑΠ και της ΕΥΑΘ. Η εκστρατεία προτρέπει τους πολίτες να επιλέγουν το νερό της βρύσης αντί του εμφιαλωμένου, ζητώντας, παράλληλα, την τοποθέτηση περισσότερων δημόσιων βρυσών. «Στόχος είναι να “έρθουν” μαζί μας οι επιχειρήσεις εστίασης και τουρισμού, να “κουμπώσουν” με τις δημόσιες βρύσες, ώστε να μπορεί ο καθένας να περπατάει στην πόλη και να βρίσκει νερό κατά μήκος των σημείων που διανύει», τόνισε στην Karfitsa, η διευθύντρια του Δικτύου ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ SOS, Χριστίνα Κονταξή.
Είναι ασφαλές το νερό της Θεσσαλονίκης;
Έντονες ανησυχίες, οι οποίες πολλαπλασιάστηκαν, μετά τα προβλήματα υδροδότησης και τα δημοσιεύματα που αμφισβήτησαν την ποιότητα του νερού της Θεσσαλονίκης, το περασμένο διάστημα, έχουν εκφραστεί από τους κατοίκους της πόλης. Ωστόσο, στο πλαίσιο της εκστρατείας, για ακόμη μία φορά, επιβεβαιώνεται ότι το νερό που φτάνει στις βρύσες των Θεσσαλονικέων είναι απολύτως ασφαλές, καθώς οι έλεγχοι πραγματοποιούνται ανά 24ωρο, αποκλείοντας τα περιθώρια αμφισβήτησης της ποιότητας. Η ΕΥΑΘ, μάλιστα, συμμετέχει στην «Επι-στροφή στη Βρύση», στηρίζει την εκστρατεία και τους επόμενους μήνες αναμένεται να προστεθούν σε σχετική εφαρμογή για τα κινητά τηλέφωνα και οι βρύσες της Θεσσαλονίκης.
Μέχρι σήμερα, ο δήμος Θεσσαλονίκης έθεσε σε λειτουργία δύο βρύσες στο πάρκο «Κήποι του Πασά» και σχεδιάζει την επαναλειτουργία παλιών κρηνών στην Άνω Πόλη. Η συμπρωτεύουσα συμμετέχει και στη διαδικασία που αφορά στον έλεγχο της ποιότητας αλλά και στη διαδικασία επεξεργασίας του νερού που επρόκειτο να έρθει στη βρύση μας. «Η διαδικασία αυτή είναι πολύ σημαντική και δε θέλουμε να γίνονται εκπτώσεις. Για αυτόν τον λόγο ζητάμε συμπόρευση με τις επιχειρήσεις, προκειμένου ο καθένας να μπορεί να στηρίξει το αντικείμενό του. Αν η επιχείρηση δεν είναι “δυνατή” και δε μπορεί να κάνει αυτό που πρέπει, τότε εμείς τι θα εμπιστευτούμε», αναφέρει η κ.Κονταξή, υπογραμμίζοντας ότι ο ίδιος ο κόσμος της εκάστοτε πόλης είναι εκείνος που νοιάζεται περισσότερο από τον καθένα για τη σχέση των πολιτών με τον πολυτιμότερο φυσικό πόρο.
Παράλληλα, αναφορικά με την τοποθέτηση ειδικού φίλτρου στις οικιακές βρύσες, η διευθύντρια του Δικτύου διευκρινίζει ότι ναι μεν κρίνεται αναγκαία, αλλά η τελική ευθύνη αποδίδεται κυρίως στα δίκτυα των σπιτιών και όχι του δημοσίου. «Σε κάθε πολυκατοικία η ευθύνη της ποιότητας του νερού που καταλήγει τελικά στη βρύση είναι του ιδιοκτήτη», ξεκαθαρίζει η ίδια.
«Το μη τρεχούμενο νερό είναι νερό που δεν το εμπιστεύεσαι»
Με βάση το αρχαίο ρητό ότι «το στάσιμο νερό είναι θολό και βρόμικο, ενώ το τρεχούμενο είναι καθαρό και γεμάτο ζωή», η εκστρατεία προτρέπει τους πολίτες να μην καταναλώνουν εμφιαλωμένο νερό. «Δε μπορείς να εμπιστευθείς το νερό το οποίο δεν είναι τρεχούμενο και αυτό γιατί δε μπορεί να κρατήσει την ποιότητά του στη φύση. Οι Αρχαίοι το γνώριζαν και για αυτό άλλωστε δημιούργησαν τα σιντριβάνια, ώστε να έχουν συνεχώς τρεχούμενο», τονίζει το Δίκτυο.
Στόχος του ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ SOS είναι πλέον οι επιχειρήσεις εστίασης να γίνουν σύμμαχοι της καινοτόμου δράσης, δεσμευόμενες να σερβίρουν και να παρέχουν δωρεάν, όχι εμφιαλωμένο αλλά νερό βρύσης στους πολίτες-καταναλωτές. Το Δίκτυο καλεί τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, των οποίων ο φυσικός πόρος είναι καθημερινό προϊόν ή το προσφέρουν στις εγκαταστάσεις τους, να συμμετάσχουν στην από κοινού προώθηση της αξίας του νερού βρύσης και στην επιδίωξη της αλλαγής κουλτούρας των εργαζομένων, των συνεργατών και των πελατών τους.
Για την επιβράβευση των επιχειρήσεων εστίασης δημιουργήθηκε το mobile application «Επι-στροφή στη Βρύση» όπου οι πολίτες μέσω ενός διαδραστικού χάρτη μπορούν να εντοπίσουν την πλησιέστερη δημόσια βρύση ή επιχείρηση όπου παρέχεται δωρεάν φρέσκο νερό βρύσης. Η εφαρμογή είναι εύχρηστη, γρήγορη και ο καθένας μπορεί να έχει πρόσβαση σε αυτήν. Ουσιαστικά, «βλέπει» που βρίσκεται ο χρήστης και του δίνει την κοντινότερη απόσταση, ενώ υπάρχει φωτογραφία προκειμένου να γίνεται εύκολα η αναγνώριση του κάθε σημείου.