, Πέμπτη
28 Μαρτίου 2024

search icon search icon

Εύη Σιαμαντά: Kάθε κοινωνική πράξη είναι έμμεσα πολιτική τοποθέτηση

Σε όσα live ή συναυλίες και αν έχεις πάει, όποιους ερμηνευτές και αν έχεις ακούσει, όταν τραγουδάει η Έυη Σιαμαντά συνειδητοποιείς ότι κανένα άκουσμα δεν συγκρίνεται με την φωνή της. Η Εύη είναι από τις καλύτερες φωνές που έχει βγάλει η Ελλάδα, γεννημένη στη Θεσσαλονίκη, τα τελευταία 20 χρόνια γράφει την δική της μοναδική πορεία στα μουσικά δρώμενα. Οι συνεργασίες της πολλές και αξιόλογες με καλλιτέχνες της σύγχρονης ελληνικής μουσικής σκηνής και του παγκόσμιου ρεπερτορίου, ενώ έχει συμμετάσχει στο Πέμπτο Παγκόσμιο Φεστιβάλ «5th Annual jazz festival women in jazz throughout the world», στο Dizzy’s Club του Lincoln Center, στην Νέα Υόρκη, εκπροσωπώντας την Ελλάδα.
Συνέντευξη στη Φιλίππα Βλαστού
Για ποιες στιγμές της καριέρας σας είστε ευγνώμων;
Είμαι ευγνώμων για τις συνεργασίες «Σταθμούς» στην πορεία μου. Έχω συμπράξει μουσικά με αξιόλογους μουσικούς, συνθέτες, τραγουδιστές από τη Ελλάδα και το εξωτερικό, και είμαι περήφανη για την μακρόχρονη μουσική μου σχέση με τον Μίμη Πλέσσα, τον «θρύλο» του Ελληνικού Κινηματογράφου. Η συνεργασία μας είχε ως αποτέλεσμα την δημιουργία ενός δίσκου με τίτλο «Ηχώ», όπου περιλαμβάνονται δέκα τραγούδια του συνθέτη ενορχηστρωμένα από τον παγκόσμιο βιμπραφωνίστα της Latin jazz Χρήστο Ραφαηλίδη, ο οποίος είναι ένας αξιόλογος μουσικός όπου ζει και διαπρέπει τα τελευταία εικοσιπέντε χρόνια στην Νέα Υόρκη. Μαζί τους τραγούδησα στο Πέμπτο Παγκόσμιο Φεστιβάλ «5th Annual jazz festival women in jazz throughout the world» το οποίο διεξήχθη στο Dizzy’s Club του Lincoln Center στην Νέα Υόρκη. Επίσης ξεχωρίζω την συνεργασία μου με τον Μάριο Φραγκούλη σε περιοδεία του στην Ελλάδα.
Το τραγούδι στην Ελλάδα θεωρείτε ότι εξελίσσεται;
Πιστεύω πως εξελίσσεται κάποιες φορές αρνητικά και κάποιες θετικά. Είμαι της γνώμης πως κάθε μορφή εξέλιξης σε κάθε τομέα έχει πάντα δύο πλευρές. Νομοτελειακά. Θα ήταν αφύσικο να μην συνέβαινε κάτι τέτοιο… Εφόσον η μουσική είναι ένας ζωντανός οργανισμός μια γλώσσα που μιλιέται από εμάς τους ανθρώπους θα ήταν αδύνατο να μην «κουβαλάει» τα καλά και τα άσχημα της, όπως η ίδια μας η γλώσσα. Εξέλιξη σημαίνει προχωρώ, ζω και αναπαράγω με τον τρόπο μου τον παλμό της εποχής μου με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Κουβαλώ το παρελθόν μου και μέσα από την αισθητική, την καλλιέργεια, τις εμπειρίες, τις γνώσεις και τον συναισθηματικό μου κόσμο την δεδομένη στιγμή δημιουργώ το Νέο, το Καινούργιο, το οποίο θα λάβει σαν σκυτάλη ο «επόμενος» και θα ακολουθηθεί το ίδιο μοτίβο. Όσον αφορά την αποδοχή και την απήχηση που θα έχει το έργο μου μόνον ο χρόνος θα το δικαιώσει… Έτσι είναι και στην μουσική και στο τραγούδι.
Η οικονομική κρίση είδατε να διώχνει ή να φέρνει πιο κοντά καλλιτέχνες προς τη μουσική;
Είναι πολύ φυσικό να με ρωτάτε κάτι τέτοιο όμως εδώ θα απαντήσω κάτι που ίσως να μην είναι αναμενόμενο. Η γνώμη μου είναι πως η οικονομική κρίση έχει «διαταράξει» οικονομικά μόνο αυτούς που κάποτε απολάμβαναν μεγάλες αμοιβές. Ένας πολύ μεγάλος αριθμός συναδέλφων για παρά πολλά χρόνια χαίραν τέτοιων απολαβών και μοιραία πιστεύω πως αυτά τα χαλεπά χρόνια της κρίσης πραγματικά ήρθαν αντιμέτωποι με την μαύρη πλευρά του φεγγαριού. Πιστεύω και γνωρίζω πως ταλαιπωρήθηκαν πολύ και οικονομικά αλλά και ψυχικά. Από την άλλη πλευρά όμως, ίσως αυτή η οικονομική «γύμνια» να μας βοήθησε όλους να σταθούμε αληθινοί μπροστά στην τέχνη που υπηρετούμε και να αναθεωρήσουμε την σχέση μας μαζί της, θέτοντας την εκ νέου σε ένα πιο ανθρώπινο καλλιτεχνικό και αληθινό υπόβαθρο. Είναι παρήγορο και απορίας άξιο τελικά πως τα μουσικά μας πανεπιστήμια σφύζουν από καλλιτέχνες, μουσικούς, ηθοποιούς ιδιαίτερα σε μια τόσο δύσκολη εποχή χωρίς να υπάρχει εξασφάλιση στο μέλλον. Υπάρχει όμως η αγάπη και το όραμα!
Ποια είναι η άποψη σας για τους μουσικούς του δρόμου;
Είμαι τόσο υπέρ όσο δεν φαντάζεστε! Σε όλη την Ευρώπη και όχι μόνο οι μουσικοί του δρόμου, αλλά και γενικότερα οι καλλιτέχνες του δρόμου είναι η βιτρίνα του πολιτισμού της πόλης, της χώρας γενικότερα. Είναι αδιανόητο να μην υπάρχει ελεύθερος χώρος για τους καλλιτέχνες να προάγουν πολιτισμό. Πρέπει να υπάρχει και πρέπει να υποστηριχτεί ασυζητητί! Πρέπει να δίνεται πρόσβαση στους πολίτες σε τέτοιες παραστάσεις, γιατί αυτό λειτουργεί σαν βαθειά και ουσιαστική εκπαίδευση στην έκφραση μέσα από την μουσική καθιστώντας την κάτι οικείο καθημερινό και προσιτό.
Στις επερχόμενες αυτοδιοικητικές είστε υποψήφια περιφερειακή σύμβουλος με τον Απόστολο Τζιτζικώστα. Γιατί πήρατε αυτή την απόφαση;
Είναι δικαίωμα του κάθε Έλληνα πολίτη να μπει στην διαδικασία του εκλέγεσθαι. Ούτως η άλλως κάθε κοινωνική πράξη είναι έμμεσα πολιτική τοποθέτηση. Ζω, μεγάλωσα και εργάζομαι στην Θεσσαλονίκη τα 2/3 της ζωής μου. Έχω χαράξει μια πορεία που όποιος παρακολουθεί τα καλλιτεχνικά δρώμενα της πόλης μπορεί να με κρίνει από πολλές πλευρές. Σαν καλλιτέχνη πρώτα και δεύτερον σαν προσωπικότητα. Μπορώ να πω ότι μετά από τόσα χρόνια είμαι σε θέση να αξιολογήσω, να συνδράμω και γιατί όχι να ενισχύσω το ήδη επιτυχημένο πολιτιστικό έργο της Περιφέρειας. Άλλωστε αυτός ήταν και ο λόγος που ο ίδιος ο περιφερειάρχης με κάλεσε να συμμετάσχω στο ψηφοδέλτιο του. Και ο ίδιος άλλωστε είναι ένας νέος άνθρωπος που εκτιμά την καλή μουσική.

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.