Λ.Παπαληγούρα στην Karfitsa: «Το έργο μιλάει για θέματα που είναι καυτά μέχρι και σήμερα»
Συνέντευξη στη Φιλίππα Βλαστού
Ένας ακόμη ρόλος της την φέρνει ξανά στη Θεσσαλονίκη. Ο λόγος για την Λένα Παπαληγούρα που πρωταγωνιστεί στη θεατρική μεταφορά του κινηματογραφικού έργου του Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ «Ο γάμος της Μαρίας Μπράουν» και θα παρουσιαστεί στο κοινό της πόλης στο θέατρο Αριστοτέλειον στις 30 Μαρτίου. Κάθε παράσταση που έχει τη συμμετοχή της Λένας γίνεται πάντοτε επιτυχία και όχι άδικα, καθώς είναι μια από τις ηθοποιούς της χώρας που «ξεχειλίζει» από ταλέντο και από την άλλη πλευρά το κοινό την ακολουθεί σε όποιον ρόλο και αν ενσαρκώνει. Η Λ. Παπαληγούρα μίλησε στην Karfitsa για την παράσταση, τους λόγους που την έβαλαν στο ρόλο της Μαρίας Μπράουν και μας εξομολογείται αν και κατά πόσο την επηρεάζουν οι κριτικές.
Πείτε μας ποια είναι η Μαρία Μπράουν;
Είναι η ηρωίδα της αριστουργηματικής ταινίας του Φασμπίντερ και πρόκειται για μια γυναίκα με πολύ ιδιαίτερο χαρακτήρα, η οποία μεγαλώνει στα ερείπια της μεταπολεμικής Γερμανίας και μαθαίνει ότι προκειμένου να επιβιώσει μπορεί και της επιτρέπεται να κάνει τα πάντα. Θα μπορούσε κανείς να πει ότι είναι σκληρή, αδίστακτη, ότι πατάει επί πτωμάτων. Ταυτόχρονα όμως έχει και ένα κομμάτι πολύ ρομαντικό, γιατί σε όλη της τη διαδρομή διατηρεί μια μεγάλη πίστη στον ιδανικό έρωτα, για τον οποίο κάνει τα πάντα.
Τι είναι αυτό που ξεχωρίσατε σε αυτό το έργο και σας έκανε να πείτε το «ναι»;
Καταρχήν είναι ένα στοίχημα για έναν ηθοποιό, γιατί ο χαρακτήρας της Μαρίας έχει πάρα πολλά στοιχεία, είναι αρκετά περίπλοκος και ταυτόχρονα πολύ μυστηριώδης. Ακόμη ένα συν του έργου είναι το ότι έχει ένα πάρα πολύ ενδιαφέρον σενάριο. Επίσης, και οι άνθρωποι που απαρτίζουν την ομάδα και δουλέψαμε όλοι μαζί, γιατί είναι ένα πάρα πολύ δύσκολο εγχείρημα με την έννοια ότι το να διασκευάσεις ένα κινηματογραφικό έργο σε θεατρικό είναι ούτως ή άλλως δύσκολο, πόσο μάλλον όταν αυτό είναι τόσο υπαινικτικό και τόσο φτιαγμένο στη λεπτομέρεια και αριστοτεχνικά από τον Φασμπίντερ.
Μπορούμε να βρούμε κοινά στοιχεία της τότε εποχής με τη σημερινή;
Ναι μπορούμε να βρούμε της τότε Γερμανίας με την Ευρώπη του σήμερα και σίγουρα μπορούμε να καταλάβουμε πολλά πράγματα, γιατί εξελίχθηκαν έτσι αν δούμε το πως ξεκίνησαν όλα με την ανοικοδόμηση του γερμανικού κράτους. Νομίζω ότι αποκαλύπτονται πολλά πράγματα και σίγουρα μιλάμε για θέματα και ερωτήματα που είναι καυτά μέχρι σήμερα.
Η φράση της Μ. Μπράουν «Προτιμώ να κάνω εγώ τα θαύματα, παρά να περιμένω να γίνουν» θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι το κλειδί στις μέρες μας ώστε να εξελιχθούμε προς το καλύτερο;
Για εμένα αυτή η φράση είναι πολύ περίεργη, γιατί ενέχει σίγουρα κάτι πολύ γοητευτικό και όντως πολύ χρήσιμο για τον κάθε άνθρωπο, καθώς κάνοντας αυτό το πράγμα κάθε άνθρωπος βασίζεται στον εαυτό του. Ταυτόχρονα όμως ο τρόπος που λέγεται μέσα στο έργο κρύβει μια παντοδυναμία από την πλευρά της Μαρίας, η οποία πιστεύει ότι είναι θεμιτό ας πούμε να κάνεις τα πάντα. Για εμένα αυτό είναι και το τρομακτικό αυτής της φράσης. Δεν είναι μια φράση που είναι μόνο ενδιαφέρουσα και έχει και ένα κίνητρο, αλλά είναι και μια φράση που όταν κάνεις την αναγωγή και το σκεφτείς ότι η ίδια η Μπράουν μπορεί να είναι και η Γερμανία και σκεφτείς ότι αυτή την φράση μπορεί να την λέει μια ολόκληρη χώρα, τότε για μένα είναι τρομακτικό.
Όσον αφορά στις κριτικές που δέχεστε σε κάθε ρόλο σας εσείς οι ηθοποιοί τις διαβάζεις;
Σίγουρα τις διαβάζω και προσπαθώ και το καλό και το κακό, να το παίρνω υπόψη μου όσο το διαβάζω και μετά να το ξεχνάω και να κάνω τη δουλειά μου, γιατί καμιά φορά οι κριτικές μπορεί να σε αποπροσανατολίσουν. Είναι εύκολο αυτό να συμβεί και είτε να επαναπαυτείς στις δάφνες σου, είτε να χάσεις κάτι που έχεις βρει, γιατί σε κάποιον κάτι δεν άρεσε ή δεν το κατάλαβε. Επίσης, ένα πράγμα δεν γίνεται να αρέσει σε όλους.