, Πέμπτη
28 Μαρτίου 2024

search icon search icon

Ο Τουρισμός είναι εθνικός στρατηγικός πυλώνας της Ισχυρής Ανάπτυξης

Η προσπάθεια πρέπει να είναι κοινή αφού τα οφέλη από τον τουρισμό είναι αυτά που κράτησαν όρθια την ελληνική οικονομία και κοινωνία και είναι αυτά που μπορούν να προσφέρουν ακόμη περισσότερα.
Του ΓΡΗΓΟΡΗ ΤΑΣΙΟΥ*
Στον τουρισμό ισχύει μια απλή αλλά μεγάλη αλήθεια. Η αντιμετώπιση των νέων προκλήσεων και η επίλυση των νέων προβλημάτων δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να γίνει  με παλιές μεθόδους. Έχουμε ανάγκη από φρέσκες ιδέες, από νέα εργαλεία, από καινούργιους θεσμούς, από καινοτόμες πρακτικές. Οι αλλαγές οι οποίες πραγματοποιούνται στον παγκόσμιο τουρισμό είναι συνεχείς και ραγδαίες. Ακολουθούν τις αλλαγές που επιφέρει η ψηφιακή επανάσταση, οι κλιματικές αλλαγές, οι δημογραφικές εξελίξεις αλλά και μείζονα γεωπολιτικά γεγονότα.
Για να μείνουμε στην κορυφή, πρέπει να βάλουμε τα δυνατά μας. Αλλιώς θα αρχίσουμε να χάνουμε… ύψος. Τα ανησυχητικά σημάδια είναι ήδη ορατά, κυρίως στα ποιοτικά χαρακτηριστικά του ελληνικού τουρισμού. Το να μετράμε απλά αφίξεις και να εφησυχάζουμε είναι τακτική που αποδείχθηκε πως δεν μας πάει μακριά.
Είναι ώρα που απαιτεί προώθηση δημόσιων και διευκόλυνση  ιδιωτικών επενδύσεων. Προσδιορισμό εστιασμένων δράσεων μεγάλης προστιθέμενης αξίας σε βάθος χρόνου. Δημιουργία εργαλείων προβολής. Κινητοποίηση των δυνάμεων της τουριστικής αγοράς. Δημιουργία συνεργιών μεταξύ φορέων του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Προώθηση και διάχυση καινοτόμας τεχνολογίας και νέας τουριστικής τεχνογνωσίας.
Η πρόκληση σίγουρα είναι μεγάλη. Στην πρόκληση όμως,  υπάρχει και ευκαιρία.  Όχι βέβαια για αυτούς που θα επιλέξουν την αδράνεια. Ούτε για αυτούς που επιλέγουν τη μίμηση από την πρωτοπορία. Ευκαιρίες υπάρχουν για αυτούς που κάνουν σωστή διάγνωση της πραγματικότητας,  καινοτομούν, αρπάζουν το κύμα κι ανεβαίνουν ψηλά.
Οι στόχοι αυτοί επιτυγχάνονται μόνο με συλλογική προσπάθεια. Ο τουρισμός είναι υπόθεση όλων. Κάθε επιχειρηματία, κάθε εργαζόμενου, κάθε τοπικής κοινωνίας.  Κάθε Περιφέρειας, κάθε Δήμου. Του αρμόδιου υπουργείου Τουρισμού αλλά και κάθε συναρμόδιου.  Η προσπάθεια πρέπει να είναι κοινή αφού τα οφέλη από τον τουρισμό είναι αυτά που κράτησαν όρθια την ελληνική οικονομία και κοινωνία και είναι αυτά που μπορούν να προσφέρουν ακόμη περισσότερα.
Την καταλυτική σημασία του τουρισμού και του ελληνικού ξενοδοχείου,   αναδεικνύει με κάθε ευκαιρία η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων όπως και όλοι οι θεσμικοί φορείς του κλάδου. Το ίδιο μήνυμα ανέδειξα και με την υποψηφιότητά μου με τη ΝΔ στο ψηφοδέλτιο της Χαλκιδικής. Ο τουρισμός δεν απλά “βαριά βιομηχανία”. Ο τουρισμός είναι εθνικός στρατηγικός πυλώνας της ισχυρής ανάπτυξης που χρειαζόμαστε για να ξεφύγουμε οριστικά από τη μέγγενη της κρίσης.
Για αυτό και πρέπει να αναγνωρίσουμε και να καταπολεμήσουμε την εξοντωτική υπερφορολόγηση, τον αθέμιτο ανταγωνισμό, τη γραφειοκρατία, την αναποτελεσματικότητα, το χαμηλό  αναπτυξιακό αποτέλεσμα. Η υπέρβαση των όποιων αδυναμιών και αγκυλώσεων του παρελθόντος είναι επιβεβλημένη προκειμένου να προχωρήσουμε μπροστά. Ο ελληνικός τουρισμός χρειάζεται την ευρηματικότητα και το θετικό τρόπο σκέψης όλων μας.
Η νέα κυβέρνηση έκανε μια καλή αρχή στην κατεύθυνση που περιγράφηκε παραπάνω. Ο ίδιος ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης εξήγγειλε την κατάρτιση ενός σχεδίου για τον τουρισμό με ορίζοντα δεκαετίας, αποδεικνύοντας έμπρακτα πως είναι ψηλά στην ατζέντα της διακυβέρνησης του.  Θετικό είναι επίσης το γεγονός πως μειώθηκε ο συντελεστής του ΦΠΑ στο τουριστικό πακέτο. Αυτή η καλή αρχή πρέπει να έχει μια εξίσου καλή συνέχεια που θα απαντάει σε κρίσιμα ζητούμενα όπως η αναβάθμιση των υποδομών της χώρας και η έμπρακτη στήριξη της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού ξενοδοχείου, κυρίως με τον εξορθολογισμό των φορολογικών και ασφαλιστικών επιβαρύνσεων καθώς και την εφαρμογή κανόνων για την αποτροπή του αθέμιτου ανταγωνισμού της εκτεταμένης παραξενοδοχίας και των ανεξέλεγκτων βραχυχρόνιων μισθώσεων.
Όταν τολμάμε, όταν σχεδιάζουμε σε βάθος χρόνου, όταν βάζουμε στόχους, τότε μπορούμε και να πετυχαίνουμε. Κι αυτή είναι σήμερα η μεγάλη πρόκληση. Όραμα μακράς πνοής, ρεαλιστικό σχέδιο δράσης, καθημερινή δουλειά. Με αυτά τα προαπαιτούμενα μπορούμε να είμαστε σίγουροι πως ο τουρισμός θα κερδίσει τις προκλήσεις μιας νέας εποχής, συνεχίζοντας να στηρίζει την οικονομία της χώρας και τη συνοχή της κοινωνίας.
* Ο Γρηγόρης Τάσιος είναι πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.