, Πέμπτη
28 Μαρτίου 2024

search icon search icon

Περισσότεροι από 20 λόγοι για να δεις το «Frida κι άλλο»

Συνέντευξη στη Φιλίππα Βλαστού

Το πρόσωπο της Κατερίνας Δαμβόγλου είναι ο καμβάς πάνω στον οποίο δημιουργήθηκε η «Frida κι άλλο», μια πολυμεσική παράσταση – αφιέρωμα στο προσωπικό και εικαστικό σύμπαν της επιδραστικής καλλιτέχνιδας Φρίντα Κάλο. Η Κ. Δαμβόγλου υπογράφει το κείμενο και ερμηνεύει, ενώ ο Robin Beer δημιουργεί ζωντανά ήχους και εικόνες μέσα από προβολές και χειροποίητο video σε συγχρονισμό. Η παράσταση παρότι δεν είναι καινούργια για το θεατρικό κοινό της Θεσσαλονίκης, κάθε φορά που ανεβαίνει μαγεύει ακόμη περισσότερους θεατές. H Κ. Δαμβόγλου σε συνέντευξη της στην Karfitsa αναφέρει μεταξύ άλλων τους λόγους για να δει κάποιος την παράσταση.

Πως είναι να ενσαρκώνετε μία τόσο εμβληματική προσωπικότητα;

Συναρπαστικό. Γεμάτο φόβο και πρόκληση αρχικά κι έπειτα γεμάτο απόλαυση να μπαίνεις στα παπούτσια κάποιου άλλου. Σαν ντετέκτιβ μέσα στο μυαλό ενός ανθρώπου.

Τι πιστεύετε είναι αυτό που δεν ξέρει ο περισσότερος κόσμος για τη Φρίντα Κάλο;

Όλα τα ξέρουμε. Μέχρι και τι νούμερο παπούτσι φορούσε, το χρώμα του κραγιόν της, αν φορούσε εσώρουχα (όχι, δεν φορούσε). Την έχουμε κατασπαράξει. Επιμένουμε να ξεχνάμε, όμως, πολλά. Για παράδειγμα πως εν πολλοίς ήταν ακίνητη. Για φανταστείτε τον εαυτό σας να περνά περίπου εννέα μήνες τον χρόνο κλινήρης.

Γιατί επιλέξατε να ασχοληθείτε με τη Φρίντα Κάλο;

Θα μπορούσε κάλλιστα να ήταν κάποια άλλη προσωπικότητα. Συμβολίζει τη μανία μας να θέλουμε πάντα «Κι Άλλο». Να οριζόμαστε από το εγώ και εξωτερικούς παράγοντες και να καταλήγουμε εθιστικά ανικανοποίητοι.

Ποια είναι η σκηνοθετική σας προσέγγιση;

Η συνεχής συνομιλία με όλα τα μέσα που χρησιμοποιούμε: σώμα, εικόνα, έρευνα, κουκλοπαικτική, παιχνίδι, αυτοσχεδιασμός. Η σχέση με το μέσον και το θέμα. Ξαναλέω πως η Φρίντα Κάλο θα μπορούσε να ήταν κάποια άλλη ποπ προσωπικότητα. Τότε, το μέσον δε θα ήταν το live video, η ζωντανή δηλαδή σχέση ενός οπτικού διάκοσμου με το ανθρώπινο σώμα. Αν είχαμε μια προσωπικότητα της μουσικής, τότε ίσως θα χρησιμοποιούσαμε για παράδειγμα ένα πιάνο.

Γιατί να έρθει κάποιος να δει την παράσταση;

Γιατί θα τους αρέσει; Γιατί θα είναι τροφή για συζήτηση, συναίσθημα και σκέψη; Γιατί είναι ζωντανή; Συναρπαστική; Μοναδική; Χρωματιστή; Εκρηκτική; Γιατί αγαπά τη Φρίντα; Γιατί τη μισεί. Γιατί μας αρέσει ο αυτοσχεδιασμός. Το σωματικό θέατρο. Ο μονόλογος. Η τεχνολογία. Το στιβαρό κείμενο. Το φτωχό θέατρο. Οι βιογραφίες. Γιατί είναι ένας καθρέφτης στο σήμερα. Γιατί είναι ένας καθρέφτης στα μύχια της ψυχής. Γιατί μας κατηγορεί και είμαστε μαζόχες. Γιατί βωμολοχεί. Γιατί βλέπουμε την ελευθερία. Την επανάσταση. Γιατί μας αρέσει να βλέπουμε θέατρο χωρίς τέταρτο τοίχο. Γιατί είναι ψυχεδελικό θέαμα. Γιατί είμαστε κουτσομπόληδες γαμώτο. Γιατί η ζωή μας δεν έχει πάθος. Γιατί με έφερε μια φίλη μου που μου έπρηξε τ’αυτιά και νόμιζα ότι δε θα μ’αρέσει αλλά τελικά μου άρεσε. Όλα τούτα που αναφέρω -και αρκετά ακόμα- τα έχω ακούσει. Προσωπική απάντηση δεν μπορώ να δώσω. Βλέπετε, εκείνη την ώρα της παράστασης δεν κοιτώ τη Φρίντα. Είμαι η Φρίντα. Εννοώ πως σε αυτό απαντούν οι θεατές. Ακόμα και μετά την παράσταση -στη χαιρετούρα που λένε-, τη μόνη στιγμή που έχω για να πω ως Κατερίνα ευχαριστώ, πάλι τη Φρίντα κοιτούν. Σε εκείνη μιλούν. Και δε μου λεν γιατί ήρθαν. Μου λεν πώς αισθάνονται μετά. Ποιος ξέρει τι μας οδηγεί και πού μας οδηγεί.

*Η παράσταση «Frida κι άλλο» στο θέατρο Αυλαία, στις 27, 28 & 29 Σεπτεμβρίου

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.