, Πέμπτη
28 Μαρτίου 2024

search icon search icon

Στα… άδυτα του Last Dance

PHOENIX - JUNE 20: NBA Commissioner David Stern presents Michael Jordan and the Chicago Bulls the championship trophy after the Bulls defeated the Phoenix Suns in Game Six of the 1993 NBA Finals on June 20, 1993 at America West Arena in Phoenix, Arizona. NOTE TO USER: User expressly acknowledges and agrees that, by downloading and or using this photograph, User is consenting to the terms and conditions of the Getty Images License Agreement. Mandatory Copyright Notice: Copyright 1993 NBAE (Photo by Andrew D. Bernstein/NBAE via Getty Images)

Του Θωμά Μήχου
Το Last Dance δεν ήταν απλώς ένα ακόμα ντοκιμαντέρ. Ήταν μια ραψωδία δέκα επεισοδίων που καθήλωσαν τους απανταχού θεατές του πλανήτη. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε πως η σειρά αυτή των επεισοδίων έκαναν ρεκόρ τηλεθέασης σε ESPN και το Netflix όπου προβλήθηκαν. Μια σειρά που κάλλιστα θα μπορούσε να είναι μυθοπλασία ή ένα ντοκιμαντέρ επιστημονικής φαντασίας, αν προτιμάτε. Αλλά δεν ήταν. Γιατί ο Μάικλ Τζόρνταν, υπήρξε και όσα έκανε με τους Σικάγο Μπουλς δεν θα επαναληφθούν ποτέ και από κανέναν. Από τις 19 Απριλίου 2020 που προβλήθηκε το πρώτο επεισόδιο στις ΗΠΑ. και μέχρι και την προ-προηγούμενη Κυριακή που προβλήθηκε το 10ο και τελευταίο προκάλεσε φρενίτιδα παγκοσμίως και ξαναέβαλε τον Air Jordan και τη δυναστεία των Σικάγο Μπουλς στα πρώτα θέματα συζήτησης.
Φανταζόμαστε πως οι περισσότεροι από εσάς, είδατε όλα όσα κατέγραψαν οι κάμερες. Η Karfitsa ρίχνει «φως» σε άγνωστες ιστορίες και σπαρταριστά παρασκήνια που εξελίχτηκαν πίσω από τις κάμερες του μοναδικού αυτού ντοκιμαντέρ.
Βέβαια, τίποτα από όσα είδαμε στις οθόνες μας δεν θα υπήρχε χωρίς το εκπληκτικό υλικό από την εποχή εκεί. Από τη σεζόν του «Last Dance»,  δηλαδή την περίοδο 1997-1998. Το υλικό αυτό για χρόνια έμενε αναξιοποίητο. Μετά από αρκετές αρνήσεις του Τζόρνταν, το 2016, είπε το «ναι», στον παραγωγό, Μάικ Τόλιν. Όταν ο σκηνοθέτης του Last Dance, Τζέισον Χέιρ, ενημερώθηκε από τον παραγωγό ότι υπάρχει ένας τέτοιος θησαυρός είπε αμέσως το “ναι”. Αλλά δεν έμεινε εκεί. Εγιναν 106(!) νέες συνεντεύξεις σε ένα διάστημα τριών χρόνων.
Βέβαια, το «Last Dance» έπεσε κι αυτό θύμα του κορωνοϊου, με τον σκηνοθέτη του, να αναφέρει: «Την Πρωτοχρονιά του 2020 δεν είχαμε μονταρισμένο κανένα επεισόδιο έτοιμο. Πραγματικά νιώθω ότι τα επεισόδια 9 και 10 είναι δύο από τα πιο δυνατά της σειράς, έγιναν εξ’ ολοκλήρου από τα σπίτια μας, αλλά δεν νομίζω ότι έχασαν στο ελάχιστο από την ποιότητά τους».
Τα σπίτια του ντοκιμαντέρ
Μία ακόμα ιστορία που προκύπτει είναι πως τα σπίτια που γυρίστηκε το ντοκιμαντέρ δεν ήταν του ίδιου του Τζόρνταν. «Τον ρωτήσαμε αν τα γυρίσματα γίνουν στο σπίτι του. Είπε ότι το σπίτι του είναι ένα δικό του ιερό μέρος και αρνήθηκε», είπε ο Χέιρ.
Ήταν επίσης αρνητικός στην πρόταση του σκηνοθέτη να γίνει ένα μέρος των συνεντεύξεων στο ιδιωτικό αεροπλάνο του. «Δεν ήθελε κόσμο στο αεροπλάνο. Υπάρχουν συγκεκριμένα κομμάτια στη ζωή του που θέλει να τα κρατήσει ιδιωτικά». Ο Τζόρνταν στο ντοκιμαντέρ μιλάει σε τρία διαφορετικά σπίτια. Το ένα σπίτι, αυτό με τους φοίνικες, τη θέα στον ωκεανό και το λευκό σαλόνι, το νοίκιασε η παραγωγή του ντοκιμαντέρ. Τα άλλα δύο είναι σπίτια φίλων της παραγωγής που δέχτηκαν να γίνουν εκεί τα γυρίσματα. Και τα τρία σπίτια ήταν στην περιοχή, Τζούπιτερ, στο Παλμ Μπιτς, στη Φλόριντα εκεί όπου είναι και το σπίτι του Τζόρνταν.
Όσο για τους υπόλοιπους; Οι περισσότεροι μίλησαν στα σπίτια τους. Ο Σκότι Πίπεν μίλησε στο δικό του σπίτι το οποίο πάντως είχε μόλις αγοράσει και ήταν άδειο. Ο Ντένις Ρόντμαν μίλησε σε σουίτα ξενοδοχείου.
Οι συνεντεύξεις με τον Τζόρνταν κράτησαν κάτι λιγότερο από 8 ώρες, σε τρεις διαφορετικές ενότητες. Έγιναν γυρίσματα τον Ιούνιο του 2018, τον Μάιο του 2019 και τον Δεκέμβριο του 2019. Αυτό βοήθησε τους συντελεστές -καθώς είχαν ήδη αρχίσει κάποια να μοντάρονται- να δείχνουν στον Τζόρνταν τι είχαν πει οι υπόλοιποι και να καταγράφονται οι αντιδράσεις του, όπως έγινε με τον Αζάια Τόμας ή με τον Γκάρι Πέιτον.
Η άνεση στα συνεργεία
Στις συνεντεύξεις του Τζόρνταν μπορεί να διακρίνει κάποιος την άνεση που είχε με όλο αυτό. Ένιωθε καλά και με τον σκηνοθέτη και με όλη την ομάδα των τεχνικών. Ο Χέιρ μιλώντας στο αμερικανικό Esquire και στον Brady Langmann ανέφερε ένα περιστατικό: «Σκέψου είχαμε έναν τεράστιο σε μέγεθος cameraman ο οποίος ήταν ανέκαθεν και μεγάλος fan του Jordan – είχε έρθει και με Air Jordan παπούτσια στο γύρισμα. Σε ένα διάλειμμα, ο Mike πήρε ένα μαρκαδόρο και άρχισε να του γράφει διάφορα στα παπούτσια, έβαλε και την υπογραφή του. Οπότε ο cameraman ζούσε τη δική του Nirvana». Από την ομάδα των Τζαζ, τον αντίπαλο των Μπουλς στον τελευταίο χορό, στον τίτλο του 1998, δεν δέχτηκε να μιλήσει ο Καρλ Μαλόουν. «Δεν εξήγησε τον λόγο. Το έκανε μέσω τρίτου, ενώ τον προσεγγίσαμε αρκετές φορές. Βάλαμε τον Τζον Στόκτον να του μιλήσει επίσης, αλλά… τίποτα», είπε ο Χέιρ. Ο Ράσελ, ο αντίπαλος στην τελευταία φάση, στο σουτ του Τζόρνταν που δίνει τη νίκη και το Πρωτάθλημα, επίσης δεν ήθελε. «Αυτός είπε απλά ένα “όχι”. Τίποτα παραπάνω. Ήξερε τι θα τον ρωτήσουμε, οπότε προφανώς δεν ήθελε να μπει σε αυτή τη διαδικασία».
Τα παπούτσια του M.J.
Oι απίθανες ιστορίες της μετά «Last Dance» εποχής δεν έχουν τελειωμό. Και φυσικά ο μεγάλος πανικός που αφορά τους συλλέκτες προϊόντων, αυτογράφων και παπουτσιών του MJ δεν έχει τελειωμό. Οι υπεύθυνοι των δημοπρασιών αλλά και οι συλλέκτες τρίβουν τα χέρια τους και ένα πραγματικά “τρελό ράλι τιμών” συμβαίνει κάθε που εμφανίζεται κάτι που να σχετίζεται με τον Τζόρνταν. Χαρακτηριστικότερη όλων είναι η εξής ιστορία: Πριν από λίγες μέρες, στις 17 του μηνός, ολοκληρώθηκε ένα η δημοπρασία για τα παπούτσια που φορούσε ο Τζόρνταν στη ρούκι σεζόν του. Το ζευγάρι από εκείνα τα NIKE (που έχουν και την υπογραφή του Τζόρνταν) πουλήθηκε στο αστρονομικό ποσό των 560.000 νούμερο που είναι ρεκόρ όλων των εποχών για αθλητικά υποδήματα. Στη συγκεκριμένη δημοπρασία η οποία διήρκεσε 10 μέρες του οίκου Sotheby’s έγινε “μάχη” στην τελική ευθεία μέχρι να ολοκληρωθεί. Σύμφωνα με το δελτίο Τύπου του οίκου, οι προσφορές ανέβαιναν σαν με ταχύτητα φωτός και ανέβηκαν 300.000$ στα τελευταία 20’. Οι ενδιαφερόμενοι ήταν ηλικίας από 19 χρόνων μέχρι 50+.
Χαρακτηριστικό και ενδεικτικό της τρέλας που υπάρχει είναι το γεγονός πως ο Chris Ivy, διευθυντής του τμήματος των αθλητικών συλλεκτικών ειδών στον Οίκο Δημοπρασίας «Heritage Auctions», είπε «Για πολλούς ανθρώπους της δικής μου γενιάς, ηλικίας μεταξύ 40 και 50 χρόνων, ο Μάικλ Τζόρνταν ήταν ο Μπέιμπ Ρουθ (σ.σ.: εμβληματικός παίκτης του μπέιζμπολ) της γενιάς μας. Και σε ερώτηση για το αν ένα ζευγάρι παπουτσιών του Μάικλ Τζόρνταν μπορεί να φτάσει και το 1 εκ. δολλάρια, είπε: «Νομίζω πως ναι».
Υπάρχει μία ακόμα ιστορία. Με ένα άλλο ζευγάρι παπουτσιών. Είναι το ζευγάρι που φορούσε ο Τζόρνταν στο περίφημο «Flu Game», στο 5ο παιχνίδι των Τελικών του 1997 εναντίον της Γιούτα Τζαζ. Είναι η γνωστή ιστορία (και με αυτή έγινε μεγάλος ντόρος στο ντοκιμαντέρ) που ο Τζόρνταν την παραμονή του αγώνα παραγγέλνει μια πίτσα. Το ίδιο βράδυ δεν νιώθει καθόλου καλά ενώ και στο παιχνίδι έπαιξε με σημάδια εξάντλησης. Σημείωσε όμως 38 πόντους. Είναι λοιπόν τα παπούτσια από το «Flu Game», υπογεγραμμένα από τον Τζόρνταν. Το 2013 ο κάτοχός τους, ο 35χρονος τότε, Πρέστον Τρούμαν, τα πούλησε και έπιασε τιμή 104.765. Άραγε, αν αυτός που έχει τώρα αυτό το ζευγάρι, τα βγάλει σε δημοπρασία, πόσο θα πιάσει; Πώς όμως ο Τρούμαν πήρε εκείνα τα παπούτσια; Ήταν ball boy σε εκείνο το παιχνίδι. Ο ίδιος ο Τρούμαν είπε ότι πριν από το παιχνίδι τα ζήτησε από τον Τζόρνταν που συμφώνησε να του τα δώσει μετά από το παιχνίδι. Κράτησε την υπόσχεσή του. Όταν λοιπόν τελείωσε το παιχνίδι, ο υπεύθυνος υλικού των Σικάγο Μπουλς, ο Τζον Λιγκμανόφσκι, πήγε να μαζέψει τα παπούτσια του Τζόρνταν. «Όχι, άφησέ τα», του είπε ο MJ και πρόσθεσε: «Είναι δικά του» και έδειξε τον 19χρονο τότε, Τρούμαν. Και μάλιστα του τα είχε δώσει με τις κάλτσες ακόμη μέσα. Ο Τρούμαν μιλώντας στο ESPN είχε πει μεταξύ άλλων ότι τα παπούτσια τα είχε σε ειδικό μέρος ασφαλείας όλα αυτά τα χρόνια.

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.