, Πέμπτη
28 Μαρτίου 2024

search icon search icon

Ψάχνουν διακινητές μεταναστών χωρίς δίπλωμα στον Έβρο

Προληπτικοί έλεγχοι προς την… αντίθετη κατεύθυνση, πραγματοποιούνται στη Θράκη, για την αντιμετώπιση των δικτύων διακινητών που οδηγούν εκατοντάδες πρόσφυγες από τα σύνορα του Έβρου στο εσωτερικό της χώρας. Συγκεκριμένα η Τροχαία έχει αυξήσει τους ελέγχους εντοπίζοντας συνεχώς οδηγούς αυτοκινήτων που κινούνται προς τις συνοριακές περιοχές για να παραλάβουν μετανάστες, με διακριτικό ότι δεν διαθέτουν άδειες οδήγησης. Έτσι εξηγείται και ο αυξημένος αριθμός τροχαίων με θύματα πρόσφυγες.
Του Κώστα Καντούρη
Οι διωκτικές αρχές στη Θράκη, που τον τελευταίο χρόνο δέχεται τις ισχυρότερες πιέσεις των προσφυγικών ροών στη χώρα, διαπιστώνουν ότι στα περισσότερα τροχαία με θύματα πρόσφυγες, οδηγοί των αυτοκινήτων και διακινητές είναι άτομα που κατάγονται από τις ίδιες χώρες. Σε διακινήσεις με Πακιστανούς, οδηγοί είναι συνήθως ομοεθνείς τους, ενώ το ίδιο συμβαίνει όταν διακινούμενοι είναι πρόσφυγες από τη Συρία και το Ιράκ. «Οι περισσότεροι απ’ αυτούς, όπως έχει διαπιστωθεί στα τροχαία που έχουν γίνει, δεν διαθέτουν άδειες οδήγησης όμως έχουν άδειες με τις οποίες μένουν νόμιμα στην Ελλάδα», είπε στην karfitsa αξιωματικός της ΕΛ.ΑΣ. στα σύνορα, που έχει ασχοληθεί με τέτοιες περιπτώσεις.
Μετά τα συνεχιζόμενα τροχαία, στα οποία κοινή διαπίστωση ήταν πως οι οδηγοί των οχημάτων ήταν είτε ανήλικοι, είτε νεαροί χωρίς δίπλωμα οδήγησης, αποφασίστηκε να ενταθούν οι έλεγχοι σε οδηγούς με προσφυγικό και μεταναστευτικό προφίλ, δηλαδή κατάγονται από συγκεκριμένες χώρες και κινούνται με αυτοκίνητα προς τον Έβρο. Χαρακτηριστικές είναι οι δύο συλλήψεις που έγιναν την περασμένη Δευτέρα στο νομό Ξάνθης και οι δύο στην εθνική οδό Ξάνθης – Κομοτηνής, που χρησιμοποιείται κατά κόρον ως διαδρομή των διακινητών που θέλουν να αποφύγουν τα αστυνομικά μπλόκα της Εγνατίας οδού.
Το βράδυ της Δευτέρας στο ύψος του Τόπειρου αστυνομικοί συνέλαβαν 31χρονο Σύρο να κινείται με αυτοκίνητο προς την Κομοτηνή και από εκεί στον Έβρο, χωρίς να έχει άδεια οδήγησης. Σχεδόν την ίδια ώρα στον ίδιο δρόμο όμως στο ύψος των Αβδήρων αστυνομικοί συνέλαβαν 24χρονο Ιρακινό να οδηγεί αυτοκίνητο χωρίς άδεια οδήγησης και ν’ ακολουθεί το ίδιο δρομολόγιο. «Θεωρείται βέβαιο σε τέτοιες περιπτώσεις ότι οι συγκεκριμένοι κατευθύνονται στον Έβρο για να παραλάβουν πρόσφυγες και μετανάστες και ότι είναι μέλη δικτύων διακινητών», έλεγε στέλεχος των διωκτικών αρχών που γνωρίζει την περιοχή. Το ίδιο έγινε και την περασμένη εβδομάδα σε δρόμο της Κομοτηνής, με κατεύθυνση τις Σάππες, όπου εντοπίστηκε ακόμη ένας Ιρακινός να οδηγεί αυτοκίνητο χωρίς άδεια και να έχει κατεύθυνση τα σύνορα.
Μέθοδοι των δικτύων
Τα κυκλώματα των διακινητών αναζητούν ολοένα τρόπους να αντιμετωπίζουν τις επιπτώσεις από τις συλλήψεις μελών τους για διακίνηση από τον Έβρο, καθώς τα μέτρα της αστυνομίας έχουν αυξηθεί ιδιαίτερα στα σύνορα. Είναι ενδεικτικό πως μόνον τον περασμένο Οκτώβριο σε Θράκη και ανατολική Μακεδονία, δηλαδή στις περιοχές από τις οποίες περνούν τα αυτοκίνητα με τους πρόσφυγες και μετανάστες που κατευθύνονται στη Θεσσαλονίκη, συνελήφθησαν 66 διακινητές, αριθμός ρεκόρ για ένα μήνα.
Οι εγκέφαλοι των διακινητών έστελναν ανήλικους στα σύνορα και τους έβαζαν να μεταφέρουν αυτούς ως οδηγοί στα βανάκια με τους πρόσφυγες. Η αύξηση των ελέγχων όμως περιόρισε τη δράση των ανηλίκων και πλέον στέλνονται στον Έβρο ενήλικες, χωρίς όμως να έχουν άδειες οδήγησης. «Ο έλεγχος στην αντίθετη κατεύθυνση, δηλαδή σε αυτοκίνητα που έχουν μόνον οδηγούς και έχουν προορισμό τα σύνορα του Έβρου, είναι αποτελεσματικός για τον περιορισμό των διακινήσεων με τον τρόπο αυτό», σχολίαζε αστυνομικός που έβλεπε ότι ήδη οι συλλήψεις μεταναστών χωρίς άδειες οδήγησης αρχικά «φρενάρει» τα κυκλώματα που αναζητούν άλλους τρόπους για τις μετακινήσεις των ομάδων από τα σύνορα στο εσωτερικό της χώρας. Εκτιμήσεις που προέρχονται από καταθέσεις συλληφθέντων, αναφέρουν πως για τα κυκλώματα οι οδηγοί με προσφυγικό προφίλ κοστίζουν πολύ λιγότερα χρήματα απ’ ότι οδηγοί που κατάγονται από βαλκανικές ή άλλες ευρωπαϊκές χώρες. «Βούλγαροι, Έλληνες ή  Αλβανοί ζητούν πολλά χρήματα για μία διακίνηση σε σχέση με Σύρους και Ιρακινούς οι οποίοι προτιμούνται από τα κυκλώματα επειδή επί πλέον γνωρίζουν καλά και τη γλώσσα των διακινούμενων», σχολίαζε στην katrfitsa πρόσωπο που έχει εμπλακεί σε τέτοιες υποθέσεις όμως θέλει να κρατήσει την ανωνυμία του.
Ο φόρος αίματος – πλαίσιο
Ο φόρος αίματος στην άσφαλτο για πρόσφυγες και μετανάστες είναι βαρύς από τις επιλογές των διακινητών να οδηγούν τα αυτοκίνητα πρόσωπα που δεν γνωρίζουν από οδήγηση ούτε και από τους δρόμους της περιοχής, οι οποίοι είναι ιδιαίτερα επικίνδυνοι. Μέσα σε έντεκα μήνες το 2018 στα τροχαία δυστυχήματα στα οποία είχαν εμπλοκή πρόσφυγες έχασαν τη ζωή τους 27 άτομα και τραυματίστηκαν 92.
Από την άλλη, τα μέτρα που επιχειρήθηκε να ληφθούν από την αστυνομία για να περιοριστούν οι καταδιώξεις και να μην πανικοβάλλονται οι οδηγοί, αποδείχτηκε ότι είναι αναποτελεσματικά. Και αυτό επειδή στις περισσότερες περιπτώσεις οι οδηγοί – διακινητές αρχίζουν να αναπτύσσουν μεγάλες ταχύτητες όταν περνούν από αστυνομικά μπλόκα χωρίς να σταματήσουν, ανεξάρτητα εάν καταδιώκονται ή όχι.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.