, Πέμπτη
28 Μαρτίου 2024

search icon search icon

«Βροχή» τα παράπονα και οι καταγγελίες για τα “Jumbo”

jumbo-exoteriki

του Αλέξη Αλεξιάδη

Αποδέκτης σοβαρών και πάρα πολλών καταγγελιών για παράβαση των διατάξεων περί «προστασίας των καταναλωτών» είναι το Ινστιτούτο Καταναλωτών (ΙΝΚΑ), όσον αφορά τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί η αλυσίδα πολυκαταστημάτων «Jumbo». Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΙΝΚΑ, Γιώργο Λεχουρίτη, πρόκειται για την επιχείρηση με τα μεγαλύτερα ποσοστά παραβατικότητας στον κλάδο των παιχνιδιών, όσον αφορά πρακτικές, που έχουν να κάνουν με άρνηση επιστροφής ελαττωματικών προϊόντων, άρνηση επισκευής παιχνιδιών, το ωράριο αλλαγών, κ.α. Μιλώντας στην «Κ», ο κ. Λεχουρίτης, αναφέρει πως επειδή οι καταγγελίες είναι πάρα πολλές για τη λειτουργία των «Jumbo», το ΙΝΚΑ λέει πως επί της ουσίας, «ο κόσμος πρέπει να μποϋκοτάρει μια πρακτική της εταιρείας η οποία δεν είναι φιλική προς τον καταναλωτή».

Μεγάλο μέρος των καταγγελιών, αφορά τον περιορισμό που βάζει η επιχείρηση στις ημέρες, για τις αλλαγές των προϊόντων, ειδικά των ελαττωματικών, ταλαιπωρώντας τους καταναλωτές και δημιουργώντας τους μια σειρά άλλων προβλημάτων. «Δεν είναι δυνατόν κάποιος που έρχεται τα Χριστούγεννα, που αγοράζει ένα παιχνίδι στο παιδί του και πηγαίνει στο σπίτι και διαπιστώνει ότι είναι ελαττωματικό, να το επιστρέφει αμέσως και αυτοί να λένε, ελάτε μετά τα Χριστούγεννα, ή μετά την Πρωτοχρονιά, γιατί δεν συμπίπτει η μέρα με το Σάββατο ή τη Δευτέρα. Αυτό θεωρούμε ότι είναι απάνθρωπο και απαράδεκτο», επισημαίνει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ. Προσθέτει μάλιστα, πως για αυτήν την πρακτική, το Ινστιτούτο έχει κάνει παρεμβάσεις και στη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή και έχουν επιβληθεί κυρώσεις στην εταιρεία.

«Μην αγοράζουν από εκεί»

Ο κ. Λεχουρίτης τονίζει πως γίνεται αποδέκτης πολλών παραπόνων, ιδιαίτερα τις μέρες των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς. «Να σου τηλεφωνεί η μητέρα παιδιού και να σου λέει με γοερό κλάμα, αγόρασα ένα παιχνίδι για τον γιο μου, το πήγα στο σπίτι και ήταν ελαττωματικό, το επιστρέφω πίσω και δεν δέχτηκαν την επιστροφή, ούτε με παρέμβαση της αστυνομίας και συμπεριφέρονται με έναν ανάλγητο και αντικοινωνικό τρόπο… Θεωρώ πως αν μη τι άλλο, αυτού του είδους οι επιχειρήσεις δεν πρέπει να υφίστανται στον Ελλαδικό χώρο, πρέπει να κλείνουν» λέει ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ, ζητώντας από τον κόσμο, να αποφεύγει να αγοράζει προϊόντα από τα Jumbo, εφόσον οι πρακτικές αυτές συνεχίζονται. Όπως υπογραμμίζει ο κ. Λεχουρίτης, είναι απαράδεκτο να αναφέρεται ότι δεν γίνονται δεκτές επιστροφές σε περιπτώσεις αγοράς ηλεκτρονικών ή ηλεκτρικών παιχνιδιών, ειδικά όταν προϊόντα που εισάγουν είναι ποιοτικά υποβαθμισμένα, προέλευσης Κίνας ως επί το πλείστον και πολλά ελαττωματικά. Δεν είναι δυνατόν, τονίζει, να λέει η επιχείρηση ότι τα ηλεκτρικά ή ηλεκτρονικά δεν ανταλλάσσονται και να μη δίνει τη δυνατότητα στον καταναλωτή να τα ελέγξει πριν τα πάρει.

“Παράλογες” πρακτικές

Μια άλλη πρακτική των «Jumbo» που ανέφερε ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ, χαρακτηρίζοντας την ως «παράλογη», αφορά στο ότι σε περίπτωση που κάποιος αγοράσει π.χ. ένα χριστουγεννιάτικο στολίδι, δεν μπορεί να το αλλάξει με ένα άλλο προϊόν, αλλά μόνο με χριστουγεννιάτικο πάλι παιχνίδι. «Αγοράζεις αποκριάτικα στολίδια και θα πρέπει να περιμένεις τις επόμενες αποκριές για να τα αλλάξεις» λέει, προσθέτοντας ότι η πολιτική της επιχείρησης, σύμφωνα με την οποία, ισχύει ότι γράφει πίσω από τις αποδείξεις, ή ό,τι αναρτά σε ταμπέλες στις εγκαταστάσεις της «είναι κουραφέξαλα». «Θεωρούμε ότι έστω ένα ευρώ που διαθέτει ο καταναλωτής για αγορά ενός προϊόντος είναι αξιόλογο και βεβαίως δεν το διαθέτει για πέταμα» δηλώνει ο κ. Λεχουρίτης επισημαίνοντας πως ο επιχειρηματίας πρέπει να σέβεται τον μόχθο και το βιος του εργαζόμενου και να μην του πουλάει «μεταξωτές κορδέλες». Αναφέρει επίσης, για ένα άλλο σκέλος καταγγελιών, πως η επιχείρηση είναι υποχρεωμένη να διαθέτει ανταλλακτικά για τα προϊόντα που πουλάει, ωστόσο δεν το κάνει.

Να επιβληθούν αυστηρές κυρώσεις

Το ΙΝΚΑ υποστηρίζει ότι θα πρέπει να επιβάλλονται αυστηρές κυρώσεις για να αποτρέπονται τέτοιου είδους συμπεριφορές και να προστατεύεται ο καταναλωτής. «Η πολιτική του εγώ, αυτό σου δίνω και αν με πιέσεις θα το κλείσω και θα χάσουν τη δουλειά τους 10.000 εργαζόμενοι, εγώ προτιμώ να χάσουν 10.000 εργαζόμενοι τη δουλειά τους, παρά να ταλαιπωρούνται ένα εκατομμύριο πελάτες που πηγαίνουν και αγοράζουν στα Jumbo» αναφέρει ο πρόεδρος του Ινστιτούτου, λέγοντας ότι θέλει υγιείς και σωστές επιχειρήσεις με αξιόπιστες υπηρεσίες και όχι κοροϊδία. Ζητάει επίσης να νομοθετηθεί, από την πλευρά του υπουργείου Ανάπτυξης, πως όταν αγοράζεται ένα ελαττωματικό προϊόν και εντός επτά ημερών πιστοποιείται ότι όντως είναι ελαττωματικό, τότε να γίνεται άμεση αντικατάσταση από το κατάστημα.

Τι απαντά η «Jumbo»

Η «Κ» επικοινώνησε με την «Jumbo», ζητώντας την θέση της για το παρόν ρεπορτάζ, ωστόσο, εκπρόσωπος της, απαντώντας στο αίτημα μας, ανέφερε πως λόγω φόρτου εργασίας και ενόψει των Χριστουγέννων, όλοι οι υπεύθυνοι της εταιρείας δίνουν μάχη στους πάγκους των καταστημάτων. «Ευχαριστούμε και πάλι για τον χρόνο σας και λυπούμαστε που αυτή τη φορά δεν είμαστε σε θέση να συμμετάσχουμε στο ρεπορτάζ που επιμελείστε» αναφέρει χαρακτηριστικά, η εκπρόσωπος της εταιρείας.

Ο Συνήγορος Καταναλωτή

Διευκρινήσεις στα θέματα που έθεσε το ΙΝΚΑ στην «Κ», για τη λειτουργία των «Jumbo», έδωσε ο Δημήτρης Μάρκου αναπληρωτής Συνήγορος Καταναλωτή. Όπως αναφέρει, για τα θέματα εγγυήσεων η ανεξάρτητη αρχή είχε ασχοληθεί και στο παρελθόν, κάνοντας σύσταση στα «Jumbo» καθώς δεν δεχόντουσαν να κάνουν αλλαγές, γιατί ισχυρίζονταν ότι πρόκειται για πολύ φθηνά προϊόντα κτλ και γενικά παρουσιάζουν μια δυστοκία όσον αφορά την αντικατάσταση των ελαττωματικών προϊόντων. Σύμφωνα με τον κ. Μάρκου, ο νόμος λέει, πως όταν μια εταιρεία πουλάει διαρκή καταναλωτικά προϊόντα, φυσικά και πρέπει να έχει και ανταλλακτικά και αυτό ισχύει και στα παιχνίδια, αναλόγως το προϊόν. Ο καταναλωτής, τονίζει, με βάση τον νόμο 2251, υπάρχει η δυνατότητα είτε να λάβει πιστωτικό, είτε σε κάποιες περιπτώσεις, όταν πρόκειται για ελαττωματικό προϊόν, να ζητήσει και τα χρήματα του πίσω. Και με βάση αυτή τη λογική, η εταιρεία οφείλει να δώσει πιστωτικό, στα ίδια χρήματα με την απόδειξη της τιμής αγοράς και όχι με λιγότερα, όπως πχ όταν έχει κάποιες προσφορές και έχει μειώσει τις τιμές. Ειδικά όταν επιστρέψει κάποιος ένα ελαττωματικό προϊόν και δεν υπάρχει ίδιο για την αντικατάσταση του, τότε η εταιρεία οφείλει να σου επιστρέψει τα χρήματα, καταλήγει ο αναπληρωτής Συνήγορος Καταναλωτή, υποστηρίζοντας πως για το ωράριο αλλαγής, είναι θέμα εμπορικής πρακτικής και δεν υπάρχει κάτι το παράνομο.

 

Από την έντυπη έκδοση της “Karfitsa”

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.