Για τις ιδιοσυγκρασιακές ταινίες του Πάνου Χ. Κούτρα, την ξεχωριστή του ματιά στο σινεμά και για τον μαγικό κόσμο στον οποίο εισάγει το κοινό του, μίλησαν το απόγευμα της Πέμπτης 07/11 επαγγελματίες του κινηματογράφου και ακτιβιστές στο πλαίσιο του 65ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
Αφορμή ήταν το αφιέρωμα στον Πάνο Χ. Κούτρα, ο οποίος είναι επίτιμος καλεσμένος του φεστιβάλ, ενώ αύριο, Παρασκευή 08/11 θα βραβευτεί με τον Χρυσό Αλέξανδρο. Ο σκηνοθέτης είναι γνωστός για τη διεθνών προδιαγραφών οπτική του περί σινεμά, καθώς και για τη μοντέρνα κινηματογραφική του γλώσσα.
«Στις ταινίες του μπορούμε να δούμε την Ελλάδα της μιντιακής έκρηξης τη δεκαετία του 1990, να βρούμε την ψευδεπίγραφη ευεξία και ευφορία της Ελλάδας του 2004, να βρούμε την Ελλάδα του τραύματος, της ηθικής και της κοινωνικής κρίσης και να δούμε την απογραφή των απωλειών στη μετα-covid εποχή», επεσήμανε ο καθηγητής Ιστορίας του Θεάτρου και του Ελληνικού Κινηματογράφου, Κωνσταντίνος Κυριακός.
Η ακτιβίστρια, Μπέττυ Βακαλίδου, η οποία συμμετείχε στην ταινία «Στρέλλα» (2007) του Πάνου Χ. Κούτρα, τόνισε τη σπουδαιότητα της τρανς ορατότητας αλλά και τον σεβασμό με τον οποίο ο σκηνοθέτης καταπιάστηκε και ανέδειξε το θέμα.
«Θέμα ήταν ο κόσμος των τρανς, ένα θέμα ταμπού τότε, ακόμη και τώρα. Ένα τέτοιο θέμα έγινε τέχνη με ελευθερία, αγάπη και σεβασμό. Μια ταινία για ανθρώπους παρίες που απαιτούν ειλικρινή αντιμετώπιση, μάτια καθαρά και ψυχή. Κάπως έτσι ο Πάνος Κούτρας, σαν έτοιμος από καιρό και με περίσσια ανθρωπιά έκανε τη Στρέλλα. Αυτή την εξαιρετική από κάθε άποψη ταινία», τόνισε η ίδια.
Ενώ ο αγαπημένος ηθοποιός, Άγγελος Παπαδημητρίου που συμμετείχε στην ταινία του σκηνοθέτη «Dodo» είπε ότι «δεν γιορτάζουμε το παρελθόν του Κούτρα, γιορτάζουμε το μέλλον του».
Οι συμμετέχοντες του πάνελ μίλησαν για τη ματιά του σκηνοθέτη σε θέματα ΛΟΑΤΚΙ και μετανάστευσης, ενώ μίλησαν και για τη συμπεριληπτικότητά του και την ευαισθησία του σε ζητήματα αναπηρίας.
Μιλώντας ο ίδιος για την ταινία του «Η Επίθεση του Γιγαντιαίου Μουσακά» (1999), σημείωσε πως στο ΦΚΘ τότε άκουσε κακεντρεχή σχόλια, τα οποία όμως δεν τον επηρέασαν. «Ήταν ένας κόσμος που εισχωρούσε σε έναν άλλο κόσμο. Μια τρέλα. Μπήκαμε μέσα και άκουσα πίσω μου κάποιον να λέει “ήρθαν τα σκουπίδια”. Αισθάνθηκα εκείνη τη στιγμή μια τέτοια υπερηφάνεια. Λέω “i made it, i did it”! Ήταν για μένα μια στιγμή πολύ μεγάλης επιβράβευσης. Ούτως ή άλλως αυτό το σινεμά λάτρευα, το trash του Morrissey και του Andy Warhol. Οπότε είπα “οκ το κάνω”».
Σε ερώτηση της Karfitsa σχετικά με το αν νιώθει δικαίωση που επιστρέφει στο φεστιβάλ ως επίτιμος καλεσμένος και θα βραβευτεί με τον Χρυσό Αλέξανδρο, είπε: «Σίγουρα αξίζει να επιμένεις γι’ αυτό που πιστεύεις».

Για την σκηνοθέτη μίλησαν στην εκδήλωση καλεσμένοι, κινηματογραφικοί συνεργάτες, διακεκριμένοι αναλυτές, ακτιβιστές και προσωπικοί φίλοι. Συγκεκριμένα στο πάνελ βρέθηκαν οι: Ελίζ Ζαλαντό (Γενική Διευθύντρια ΦΚΘ), Κωνσταντίνος Κυριακός (καθηγητής Ιστορίας του Θεάτρου και του Ελληνικού Κινηματογράφου), Δημήτρης Παπανικολάου (καθηγητής Νεοελληνικών και Πολιτισμικών Σπουδών), Γρηγόρης Βαλλιανάτος (δημοσιογράφος και ακτιβιστής θεμάτων ΛΟΑΤΚΙΑ+), François Jonquet (συγγραφέας και κριτικός τέχνης), Αντώνης Ρέλλας (σκηνοθέτης και ανάπηρος ακτιβιστής), Μπέττυ Βακαλίδου (ηθοποιός), Άγγελος Παπαδημητρίου (εικαστικός και ηθοποιός), Εύη Καλογηροπούλου (σκηνοθέτρια), Réginald Blanchet (ψυχαναλυτής), Ελισάβετ Χρονοπούλου (σκηνοθέτρια, σεναριογράφος και μοντέζ) και Άντζελα Μπρούσκου, (ηθοποιός).




