Το ενδιαφέρον εστιάζεται σε ξενοδοχεία πολυτελείας, τεσσάρων και πέντε αστέρων
Η σταθερά ενισχυόμενη θέση της Ελλάδας στον διεθνή τουριστικό χάρτη, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι μεγάλες παγκόσμιες ξενοδοχειακές αλυσίδες δεν έχουν ακόμη σημαντική παρουσία στη χώρα, συνεχίζει να δημιουργεί ελκυστικές προοπτικές για επενδύσεις. Το ενδιαφέρον εστιάζεται σε ξενοδοχεία πολυτελείας, τεσσάρων και πέντε αστέρων, και κολοσσοί του χώρου όπως οι Four Seasons, Hilton και Marriott, που έχουν ήδη παρουσία στην Ελλάδα, διευρύνουν διαρκώς το δίκτυό τους μέσω νέων συνεργασιών. Στις περισσότερες περιπτώσεις, εφαρμόζεται το μοντέλο της διαχείρισης (management agreement), όπου η ιδιοκτησία του ξενοδοχείου δεν ανήκει στον διεθνή όμιλο.
Η Hilton και η Marriott επεκτείνονται φέτος με νέα ξενοδοχεία υπό τα εμπορικά σήματα Curio, Conrad και Small Luxury Hotels of the World από την πρώτη και Autograph Collection, Moxy και Westin από τη δεύτερη. Η Hilton αναμένεται να φτάσει τα 50 ξενοδοχεία στην Ελλάδα, ενώ η Marriott τα 42. Παράλληλα, ο όμιλος Intercontinental Hotels Group προχωρά στην ενίσχυση της παρουσίας του με δύο νέα ξενοδοχεία στην Κρήτη, υπό τα brands Vignette Collection και Kimpton, που προγραμματίζονται για το 2025 και το 2026, αντίστοιχα. Επιπλέον, έχουν ήδη τεθεί σε τροχιά υλοποίησης δύο ξενοδοχεία Six Senses, στο Πόρτο Χέλι και στους Πεταλιούς, με στόχο να λειτουργήσουν έως το τέλος του 2027. Ήδη ο όμιλος διαθέτει πέντε ξενοδοχεία στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη και την Κρήτη.
Ο γαλλικός όμιλος Accor εγκαινιάζει στην ελληνική αγορά τα πρώτα ξενοδοχεία του μέσω των brands Handwritten Collection και Mövenpick, στο Ηράκλειο και στα Σύβοτα αντίστοιχα.
Η Mandarin Oriental, που ξεκίνησε τη δραστηριότητά της στην Costa Navarino, προχωρά και σε δεύτερη επένδυση στην Αθηναϊκή Ριβιέρα, ενισχύοντας τη στρατηγική της παρουσία στην Ελλάδα.
Ακόμη, νεοσύστατοι ξενοδοχειακοί όμιλοι, όπως η ισραηλινών συμφερόντων Aluma Hotels & Resorts, επιλέγουν την Ελλάδα ως αφετηρία της διεθνούς τους επέκτασης. Η Aluma ήδη έχει εξασφαλίσει τρεις μονάδες στο κέντρο της Αθήνας και ετοιμάζεται να επεκταθεί στη Θεσσαλονίκη. Παράλληλα, η Wyndham Hotels & Resorts διατηρεί ανοιχτό δίαυλο για νέες συνεργασίες και αναζητά ευκαιρίες τόσο σε δημοφιλείς όσο και σε λιγότερο ανεπτυγμένες τουριστικά περιοχές της χώρας.
Παρά το αυξημένο ενδιαφέρον, η συμμετοχή των διεθνών ομίλων στο συνολικό ξενοδοχειακό απόθεμα της Ελλάδας παραμένει περιορισμένη σε σύγκριση με άλλες μεγάλες αγορές, όπως η Ισπανία και η Ιταλία. Σύμφωνα με το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος, στο τέλος του 2023 καταγράφονταν 10.047 ξενοδοχεία με 444.389 δωμάτια και 887.748 κλίνες. Από αυτά, μόνο 205 ξενοδοχεία (29.204 δωμάτια) συνεργάζονται με κάποια από τις 39 διεθνείς αλυσίδες, όπως προκύπτει από την ανάλυση της GBR Consulting.
Οι συνεργασίες αυτές περιορίζονται κυρίως σε ξενοδοχεία πέντε αστέρων, όπου το ποσοστό διασύνδεσης με διεθνή brands φτάνει μόλις το 20%. Ακόμα πιο περιορισμένη είναι η αντίστοιχη διείσδυση στην κατηγορία των τεσσάρων αστέρων, όπου μόλις το 5% των ξενοδοχείων συνεργάζεται με μεγάλους ξένους ομίλους.
Μία από τις αιτίες αυτής της περιορισμένης παρουσίας είναι και η ισχυρή εγχώρια ξενοδοχειακή επιχειρηματικότητα. Όμιλοι όπως η Grecotel, τα Sani/Ikos και τα Mitsis Hotels έχουν καταφέρει να δημιουργήσουν ισχυρά εμπορικά σήματα με σημαντική αναγνωρισιμότητα στο εξωτερικό, διαθέτοντας χιλιάδες δωμάτια σε κορυφαίους προορισμούς.
Με βάση τα στοιχεία για το τρίτο τρίμηνο του 2024, η Marriott International διαθέτει το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στην Ελλάδα (19%), ακολουθούμενη από τα Sani/Ikos και την Wyndham (9%), τη Hilton (7%) και τις Hyatt και Accor (5% η κάθε μία). Η Melia και η Intercontinental Hotels Group βρίσκονται ελαφρώς χαμηλότερα, αλλά όλες οι παραπάνω αλυσίδες συνεχίζουν να υλοποιούν εκτεταμένα επενδυτικά πλάνα στην ελληνική επικράτεια.




