Με ρυθμό… χελώνας εξελίσσεται η κατασκευή του οδικού άξονα Δράμας-Αμφίπολης (Παλαιοκώμης), συνολικού μήκους 43 χιλιομέτρων.
Ειδικότερα, το έργο αφορά στη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία και συντήρηση των οδικών τμημάτων Παλαιοκώμη – Μαυρολεύκη, μήκους 29,5 χιλιομέτρων και Μαυρολεύκη – Δράμα, μήκους 13,5 χιλιομέτρων και εννιά ανισόπεδων κόμβων, όπως επίσης και τη λειτουργία και συντήρηση του βασικού άξονα Δράμα-Αμφίπολη, συνολικού μήκους 43 χιλιομέτρων.
Το ιστορικό
Την υλοποίηση του έργου είχε ανακοινώσει τον Σεπτέμβριο του 2019, από το βήμα της 84ης ΔΕΘ ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, σημειώνοντας, μεταξύ άλλων ότι «ο δρόμος Δράμας-Αμφίπολης-Εγνατίας έχει μελετηθεί και δημοπρατείται εντός 18 μηνών».
Το έργο έλαβε τελικά το «πράσινο φως» από την Διυπουργική Επιτροπή ΣΔΙΤ (ΔΕΣΔΙΤ) τον Ιούνιο του 2022 και εντάχτηκε στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) με προϋπολογισμό 248,5 εκατ. ευρώ. Ακολούθησε η προκήρυξη του διαγωνισμού και η εκδήλωση ενδιαφέροντος τον Δεκέμβριο του 2022 με την πρώτη φάση να ολοκληρώνεται τον Απρίλιο του 2024. Ένα χρόνο αργότερα (Μάρτιος 2025), ολοκληρώθηκε η Β1 φάση της διαδικασίας, με προεπιλεγέντες ενδιαφερόμενους αναδόχους του έργου τις εταιρίες ΑΒΑΞ Α.Ε., ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε., ΕΝΩΣΗ ΠΡΟΣΩΠΩΝ ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε –ΜΥΤΗΛΗΝΑΙΟΣ ΑΕ.
Αντιδράσεις
Το θέμα έφερε στη Βουλή ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Δράμας, Αναστάσιος Νικολαΐδης, ο οποίος με ερώτηση του προς τον τότε υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σταϊκούρα, έκανε λόγο για καθυστερήσεις στην υλοποίηση του έργου. «Συγκεκριμένα, ενώ η αρμόδια υπηρεσία (Γενική Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών) ανέφερε ότι ‘προβλέπεται ο διαγωνισμός να ολοκληρωθεί εντός του 1ου τριμήνου του 2025 και η υπογραφή της Σύμβασης Σύμπραξης να είναι εντός του 1ο τριμήνου του 2025’, ο κ. Υπουργός στη Δράμα ανέφερε ότι η υπογραφή της σύμβασης σύμπραξης για τον άξονα Δράμα – Αμφίπολη εκτιμάται στο τέλος του 2025. Αναμφίβολα προκύπτει το συμπέρασμα ότι ήδη σημειώνεται σημαντική καθυστέρηση στην υλοποίηση του συγκεκριμένου έργου και το αρχικό χρονοδιάγραμμα δεν τηρείται», τονίζει, μεταξύ άλλων στην ερώτηση του ο κ. Νικολαΐδης.
Για «διετή καθυστέρηση των διαδικασιών» στην κατασκευή του έργου κάνει λόγο στο υπόμνημα του προς τον πρωθυπουργό και ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Δράμας, Στέφανος Γεωργιάδης. «Ζητούμε την διασφάλιση του προβλεπόμενου χρονοδιαγράμματος του έργου όσον αφορά τις γραφειοκρατικές διαδικασίες και την δέσμευση της αναδόχου εταιρείας που θα προκύψει με τον διαγωνισμό ώστε να έχουμε έναρξη κατασκευής του οδικού άξονα εντός του πρώτου εξαμήνου του 2026», τονίζει μεταξύ άλλων ο κ. Γεωργιάδης.
Που βρισκόμαστε σήμερα
Στις αρχές της εβδομάδας ο υπουργός υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας υπέγραψε τα τεύχη πρόσκλησης υποβολής δεσμευτικών προσφορών της β’ φάσης του διαγωνισμού από τα ενδιαφερόμενα μέρη. Στόχος είναι να υπάρξει ανάδοχος του έργου εντός του 2025 και το αργότερο στο πρώτο εξάμηνο του 2026, να έχει ολοκληρωθεί η συμβασιοποίηση και να ξεκινήσουν οι εργασίες, με ορίζοντα υλοποίησης το 2029.
Όσον αφορά τα οφέλη που θα έχει για τη Δράμα η λειτουργία του συγκεκριμένου έργου για την περιοχή;
«Η κατασκευή ενός καινούργιου και βασισμένου στα σύγχρονα πρότυπα κάθετου οδικού άξονα (της Εγνατίας Οδού) αφενός θα εξυπηρετήσει τους πολίτες, αφετέρου θα διευκολύνει τη μετακίνηση εισαγόμενων και εξαγόμενων εμπορικών προϊόντων, μιας και αποτελεί τον οδικό δίαυλο επικοινωνίας με τα μεγάλα αστικά κέντρα και λιμάνια της χώρας. Επιπλέον, θα μειώσει το χρόνο μετακίνησης και θα διατηρήσει την ασφαλή διέλευση των οχημάτων εφόσον θα εξακολουθήσει να μην διέρχεται από κατοικημένες περιοχές», σημειώνεται, μεταξύ άλλων στην περιγραφή του έργου.
Του Γ. Κατσιάνη