του Στράτου Σιμιτζή*
Η Θεσσαλονίκη στο πέρασμα των αιώνων φιλοξένησε τρεις σπουδαίους πολιτισμούς, τον ρωμαϊκό, το βυζαντινό και τον οθωμανικό. Κοντά σε αυτούς και τον εβραϊκό πολιτισμό, δεδομένο ότι στην πόλη υπήρχαν εβραίοι από το 50μΧ., και κατά διαστήματα αποτελούσαν την πλειοψηφία στον πληθυσμό της Θεσσαλονίκης.
Όλοι ανεξαιρέτως οι πληθυσμοί άφησαν – όχι προαναφερόμενοι μόνο – στοιχεία αλλά και πλούτο μνημείων. Αν όλο αυτό τον πλούτο αξιοποιούσε με πρόγραμμα και σύστημα η Δημοτική Αρχή, η Θεσσαλονίκη ασφαλώς θα αναδεικνυόταν σε Μητρόπολη του πολιτιστικού πολιτισμού.
Μεμονωμένες δράσεις κατά καιρούς έχουν γίνει όπως η ανέγερση του Μνημείου του Ολοκαυτώματος που αυξάνει σημαντικά όχι μόνον την επισκεψιμότητα των ισραηλινών στην πόλη αλλά και την επαγγελματική δραστηριότητα και εγκατάσταση αυτών στην πόλη.
Σήμερα ο τουρισμός στη Θεσσαλονίκη στηρίζεται στον όγκο των επισκεπτών από ομόθρησκα κράτη και συνιστά τον θρησκευτικό και προσκυνηματικό τουρισμό που συνεχώς αυξάνεται, χωρίς την παραμικρή φροντίδα αλλά από τον πλούτο των βυζαντινών μνημείων που διατηρούνται στη συμβασιλεύουσα. Ακόμη, από τους εμπορικούς επισκέπτες από τις όμορες χώρες της Βαλκανικής που κατακλύζουν την πλούσια σε προϊόντα και λαμπρής αισθητικής καταστήματα.
Πράγματι η αγορά της Θεσσαλονίκης αντικατοπτρίζει το θρυλικό εμπορικό δαιμόνιο της φυλής.
Τέλος, από τους transit επισκέπτες καθ’ οδών προς Χαλκιδική και τους ημερήσιους που καταφθάνουν στη Θεσσαλονίκη με κρουαζιερόπλοια.
Κοντολογίς η τουριστική κίνηση στη Θεσσαλονίκη παράγεται κυρίως, χωρίς την παραμικρή παρέμβαση της Δημοτικής Αρχής δηλαδή κινείται με … αυτόματο πιλότο.
Η πρώτη ύλη είναι άφθονη και σε πολλές περιπτώσεις μοναδική. Λείπει η θέληση και το πρόγραμμα.
- Ο Στράτος Σιμιτζής είναι δημοσιογράφος και συγγραφέας