“Σιωπή και προσευχή είναι το διαχρονικό μήνυμα του Αγίου Όρους προς τον σύγχρονο κόσμο”, υπογράμμισε ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος, εγκαινιάζοντας έκθεση αγιορείτικης φωτογραφίας στο Διοικητήριο, με τίτλο: «’Αγιον Όρος – Πέρα από το Ορατό», του καλλιτέχνη φωτογράφου Ιωάννη Γιαννάτου, την οποία διοργάνωσε το Υπουργείο Εσωτερικών (τομέας Μακεδονίας-Θράκης), σε συνεργασία με την Ιερά Μονή Βατοπεδίου του Αγίου Όρους.
“Αι φωτογραφίαι και η μοναχική ζωή του ‘Αθωνος έχουν ένα κοινό σημείο. Το γεγονός της σιωπής, η οποία δεν έχει μεν λόγια, αλλά δημιουργεί λόγον. Η ζωή των μοναχών διακρίνεται από την καλλιέργεια του ησυχασμού, τη σιωπή των λόγων και των παθών και της εντάσεως της προσευχής και του εσωτερικού λόγου. Δια της σιωπής των λόγων οι μοναχοί επιτυγχάνουν την ένωσίν του νου μετά της καρδίας και γεύονται το μυστήριον της του Χριστού Αποκαλύψεως και Σωτηρίας”, είπε ο κ. Βαρθολομαίος και πρόσθεσε:
“Σιωπή και προσευχή είναι το διαχρονικό μήνυμα του Αγίου Όρους προς τον σύγχρονον κόσμο. Επαναλαμβάνω, σιωπή και προσευχή είναι το διαχρονικό μήνυμα του Αγίου Όρους προς τον σύγχρονον κόσμο”.
Ο Οικουμενικός Πατριάρχης επεσήμανε ότι μέσω της φωτογραφίας όλοι “γίνονται μέτοχοι της ζωής και της αγιορειτικής εμπειρίας, της ασκήσεως και της λατρείας”, και πρόσθεσε: “Είναι τα παράθυρα του Αγίου Όρους προς τον κόσμο της γνώσεως, των ήχων και της τεχνολογίας”.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο κ. Βαρθολομαίος στο Άγιον Όρος και στη μοναδική πνευματική ακτινοβολία του σε όλον τον κόσμο.
“Η κληρονομία του Αγίου Όρους δεν είναι δυνατόν να εκτιμηθεί με τα μέτρα του κόσμου τούτου. Το Ά:γιον Όρος δεν είναι απλώς η κιβωτός μιας ανεκτιμήτου ιστορικής και πολιτιστικής κληρονομίας, αλλά το ανεκτίμητον δώρον του Αναστάντος Κυρίου εις την Μητέρα του και δι’ αυτής εις όλον τον κόσμον. Είναι κιβωτός και ελπίδα της αιωνίου και αφθάρτου ζωής. Αυτήν ακριβώς την πραγματικότητα προσπαθούν να απεικονίσουν και οι φωτογραφίες του Ιωάννη Γιαννάτου από την Ιεράν Μονήν Βατοπεδίου, εις τας οποίας δύναται κάποιος να θαυμάσει το ορατόν και κτιστόν κάλλος, συμπλεκόμενον με το αόρατον και άκτιστον…”.
Όπως είπε ο Οικουμενικός Πατριάρχης, η εργασία του φωτογράφου Ιωάννη Γιαννάτου, όπως παρουσιάζεται και στο λεύκωμα, αποτυπώνει αριστοτεχνικά πτυχές του αγιορειτικού βίου και την κληρονομιά των παλαιών περιηγητών. “Η σημερινή έκθεση εις τη Θεσσαλονίκη καθιστά το αόρατο κάλλος ορατό”, είπε ο κ. Βαρθολομαίος, τονίζοντας ότι η παρούσα έκθεση αποτυπώνει στιγμές καθημερινότητος, τη σημασία της στιγμής, όπως εξέφραζαν οι αρχαίοι σοφοί δια του παραδείγματος, υπό του Πλουτάρχου: η στιγμή χρόνου είναι πολύτιμος, καθώς μία μόνον στιγμή δύναται να καθορίσει ολόκληρον τη ζωήν.
“Απας ο βίος αποτελεί εν συγκρίσει προς την αιωνιότητα μία και μόνον στιγμή· αφετέρου, μία και μόνη στιγμή του βίου δύναται πολλάκις να καθορίσει αυτόν και την εξέλιξή του”, είπε ο Οικουμενικός Πατριάρχης και πρόσθεσε:
“Η Ιερά Μονή Βατοπεδίου έχει διακριθεί κατά τα τελευταία έτη δια την ανάδειξη της ιστορίας και του πολιτισμικού πλούτου. Οι πατέρες της μονής, υπό την πνευματικήν καθοδήγηση του οσιολογιωτάτου αρχιμανδρίτου Εφραίμ λαμπρίνουν, με την παρουσίαν των, προσφέρουν πλήρη εικόνα του μοναστικού βίου και της διαχρονικής προσφοράς προς την Εκκλησίαν και την κοινωνίαν”.
Ο Οικουμενικός Πατριάρχης ευχαρίστησε θερμά τον υφυπουργό Εσωτερικών (Μακεδονίας – Θράκης) Κώστα Γκιουλέκα για τη διοργάνωση και την υποδοχή, τους παριστάμενους υφυπουργούς, τον υφυπουργό Ανάπτυξης Σταύρο Καλαφάτη, την υφυπουργό Εργασίας Άννα Ευθυμίου, τους εκπροσώπους των τοπικών αρχών, τους ιεράρχες και τους πιστούς, και ιδιαιτέρως το ζεύγος Αθανασίου και Μαρίνας Μαρτίνου, οι οποίοι και βραβεύτηκαν από τον κ. Γκιουλέκα για τη συνολική προσφορά τους στο Άγιον Όρος, στην Εκκλησία και στην κοινωνία, λέγοντας:
“Ευχαριστούμε τον φιλάνθρωπον και λίαν αγαπητόν ημίν, εντιμολογιότατον άρχοντα Έξαρχον της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας, κύριον Αθανάσιον Μαρτίνον, και την κυρίαν Μαρίναν Μαρτίνου, για την χορηγίαν της σημερινής εκδηλώσεως. Κάθε πρωτοβουλία ανάδειξης του πλούτου και του πολιτισμού του Αγίου Όρους είναι επαινετή και άκρως αγαπητή εις την ημετέραν μετριότητα”.