Από την 108 σελίδων οικονομική και τεχνική προσφορά που υπέβαλλε η εταιρεία προς τον ΦΟΔΣΑ Πελοποννήσου και τον ΕΣΔΑ Κρήτης αποδεικνύεται ποια ήταν η τιμή αγοράς των υψηλής τεχνολογίας Πολυκέντρων ανακύκλωσης καθώς και ότι οι τεχνικές προδιαγραφές ικανοποιούνταν από, τουλάχιστον, δύο μεγάλες διεθνείς εταιρίες
Τα θέματα της ανακύκλωσης απασχολούν όλο και πιο συχνά τον δημόσιο διάλογο, ενώ μεγάλη δημοσιότητα έχει υπάρξει για την ανακύκλωση σε Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων, τους γνωστούς ΦΟΔΣΑ, με χρήση εξοπλισμού υψηλής τεχνολογίας. Συγκεκριμένα το θέμα αφορά σε τρεις ΦΟΔΣΑ: της Αττικής (με την επωνυμία ΕΔΣΝΑ), της Πελοποννήσου και της Κρήτης (με την επωνυμία ΕΣΔΑΚ). Σήμερα παρουσιάζονται τα πραγματικά δεδομένα και γίνεται μια μεγάλη αποκάλυψη.
Καταρχήν, μιλάμε για διεθνείς δημόσιους ανοικτούς ηλεκτρονικούς διαγωνισμούς, που πραγματοποιήθηκαν μέσω του Εθνικού Συστήματος Ηλεκτρονικών Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΣΗΔΗΣ), σύμφωνα με το κοινοτικό και εθνικό θεσμικό πλαίσιο περί δημοσίων συμβάσεων.
Στους διεθνείς διαγωνισμούς μέσω ΕΣΗΔΗΣ μπορεί να συμμετάσχει οποιαδήποτε εταιρεία, από οποιαδήποτε χώρα του κόσμου. Έτσι και έγινε στις συγκεκριμένες περιπτώσεις.
Οι δύο διαγωνισμοί
Στους διεθνείς ηλεκτρονικούς διαγωνισμούς τόσο του ΦΟΔΣΑ Πελοποννήσου (με αριθμό ΕΣΗΔΗΣ 176180) όσο και του ΕΣΔΑΚ (με αριθμό ΕΣΗΔΗΣ 176585), που έγιναν στο τέλος του 2022, συμμετείχαν δύο μεγάλες και εξειδικευμένες εταιρείες. Η μια ήταν η νορβηγική εταιρεία TOMRA Systems και η δεύτερη ήταν η ελληνική εταιρεία ΤΕΧΑΝ που διανέμει στη χώρα μας τα αμερικάνικης τεχνολογίας μηχανήματα ENVIPCO. Στο διεθνή διαγωνισμό του ΕΔΣΝΑ η TOMRA Systems είχε απαντήσει ότι δεν θα συμμετείχε, επειδή ήταν η περίοδος του Covid (Ιούνιος 2020), εκτός εάν δινόταν αναβολή στο διαγωνισμό.
Σύμφωνα με το δίκαιο των δημοσίων συμβάσεων, οποιοσδήποτε οικονομικός φορέας μπορεί να συμμετέχει και να καταθέσει οποιαδήποτε προσφορά, χωρίς προφανώς να δεσμεύεται από το μέγιστο προϋπολογισμού της κάθε διακήρυξης. Παράλληλα, εάν μια εταιρεία έχει αντιρρήσεις για το περιεχόμενο μιας διακήρυξης αλλά και για τα αποτελέσματα ενός διαγωνισμού, έχει όλα τα νομικά μέσα για να προσφύγει τόσο σε κάθε αναθέτουσα αρχή, όσο και στην Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεως (ΕΑΔΗΣΥ), αλλά και στα αρμόδια Διοικητικά Δικαστήρια (Διοικητικό Εφετείο και Συμβούλιο της Επικρατείας).
Τι ακριβώς έγινε με τους διαγωνισμούς που συμμετείχαν η νορβηγική TOMRA Systems και η ελληνική ΤΕΧΑΝ;
Στους διαγωνισμούς υπέβαλλαν κανονικά προσφορές και οι δύο ανταγωνιστικές εταιρείες, ενώ δεν υπεβλήθηκε καμία ένσταση ή προσφυγή από κανένα συμμετέχοντα για κανένα στάδιο του διαγωνισμού.
Τα έγγραφα στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ
Η συμμετοχή των δύο ανταγωνιστικών εταιρειών (TOMRA Systems και ΤΕΧΑΝ) στους συγκεκριμένους Διεθνείς Δημόσιους Διαγωνισμούς επιβεβαιώνεται πολύ εύκολα με αναζήτηση στο Πρόγραμμα ΔΙΑΥΓΕΙΑ, όπου αναρτώνται όλες οι αποφάσεις των συλλογικών οργάνων όλων των φορέων του Δημοσίου ή ευρύτερου Δημοσίου Τομέα, μεταξύ αυτών και των ΦΟΔΣΑ. Ενδεικτικά, στο έγγραφο που είναι αναρτημένο στο Πρόγραμμα ΔΙΑΥΓΕΙΑ με ΑΔΑ 9717ΟΡ2Ω-ΩΔΤ, αφορά στον ΕΣΔΑΚ και έχει θέμα «Έγκριση 1ου Πρακτικού Επιτροπής Ανοικτού Διεθνούς Ηλεκτρονικού Διαγωνισμού για την Προμήθεια και Εγκατάσταση Πολύκεντρων Ανακύκλωσης σε Δήμους των Περιφερειακών Ενοτήτων Ρεθύμνου, Λασιθίου και Ηρακλείου της Περιφέρειας Κρήτης».
Στο Πρακτικό, ρητώς αναγράφεται ότι «Μετά την ηλεκτρονική αποσφράγιση της προσφοράς, η Επιτροπή διαπίστωσε ότι οι προσφορές είχαν λάβει από το σύστημα, τους παρακάτω αναφερόμενους μοναδικούς αριθμούς συστήματος: 1. ΤΕΧΑΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΝΩΝΥΜΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ, με αριθμό προσφοράς 315966 και 2. TOMRA SYSTEMS ASA, με αριθμό προσφοράς 315855». Άρα, με επίσημο και δημοσίως προσβάσιμο έγγραφο αποδεικνύεται ότι στους διαγωνισμούς αυτούς συμμετείχαν οι δύο μεγαλύτεροι διεθνώς ανταγωνιστές.
Η προσφορά της TOMRA Systems
Σήμερα αποκαλύπτεται η οικονομική και τεχνική προσφορά των 108 σελίδων που υπέβαλλε η νορβηγική εταιρεία TOMRA Systems στο ΦΟΔΣΑ Πελοποννήσου, ενώ ίδια είναι η προσφορά που υποβλήθηκε και στον ΕΣΔΑΚ.
Από την προσφορά των 108 σελίδων της TOMRA Systems αποδεικνύεται και προκύπτει ότι η οικονομική προσφορά της είναι 332.072 ευρώ (περιλαμβανομένου ΦΠΑ) ανά Πολυκέντρο ανακύκλωσης (σελίδα 3 της προσφοράς). Άρα οι δύο ανταγωνιστικές εταιρείες διαθέτουν τα συγκεκριμένων προδιαγραφών Πολυκέντρα ανακύκλωσης με ίδιες σχεδόν τιμές.
Ως αποτέλεσμα, με έγγραφα αποδεικνύεται ότι προφανώς δεν υπάρχουν υπερτιμολογήσεις σε αυτούς του διεθνείς δημόσιους ηλεκτρονικούς διαγωνισμούς.
Επίσης, από την ίδια προσφορά των 108 σελίδων της TOMRA Systems αποδεικνύεται και προκύπτει ότι η τεχνική προσφορά της ικανοποιεί πλήρως τις απαιτήσεις της διακήρυξης αφού αναγράφει ρητώς: «Η λύση μας είναι προσαρμοσμένη στις ανάγκες αυτού του διαγωνισμού. Θα κατασκευάσουμε το περίπτερο τοπικά. Η λύση μας συμμορφώνεται με, και υπερβαίνει, τις απαιτήσεις του διαγωνισμού. Οι λεπτομερείς απαιτήσεις του διαγωνισμού σύμφωνα με την Ενότητα 2.3 και το Παράρτημα Α απαντώνται στο Appendix A – Compliance Sheet» (σελίδα 61 της προσφοράς). Άρα και οι δύο ανταγωνιστικές εταιρείες διαθέτουν τα συγκεκριμένων προδιαγραφών Πολυκέντρα ανακύκλωσης με τεχνικές προδιαγραφές που καλύπτουν τις απαιτήσεις των διακηρύξεων.
Ως αποτέλεσμα, με έγγραφα αποδεικνύεται ότι προφανώς δεν υπάρχουν «φωτογραφικές» τεχνικές προδιαγραφές που αποκλείουν τον ανταγωνισμό σε αυτούς τους διεθνείς δημόσιους ηλεκτρονικούς διαγωνισμούς.
Με βάση όλες αυτές τις αποδείξεις, το ερώτημα που τίθεται είναι γιατί όλος αυτός ο θόρυβος; Μήπως τελικά κατευθύνεται από συγκεκριμένα επιχειρηματικά συμφέροντα; Σύντομα πρέπει να απαντηθεί τι κρύβεται από πίσω.