Είμαστε εδώ για να διαμορφώσουμε πολιτικές, όχι να διανείμουμε καρέκλες.
Συνέντευξη στη Φένια Κλιάτση
Για το σχέδιο του ΠΑΣΟΚ το οποίο όπως λέει στηρίζεται ,σε έναν προοδευτικό μετασχηματισμό του παραγωγικού μοντέλου μιλάει στην «Κ» ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του κόμματος Παύλος Χρηστίδης. Σε ερώτηση για ενδεχόμενες μετεκλογικές συνεργασίες ο κ. Χρηστίδης επισημαίνει πως «είμαστε εδώ για να διαμορφώσουμε πολιτικές, όχι να διανείμουμε καρέκλες» ενώ σχετικά με το «λίγη σημασία έχει πόσο αριστερά τοποθετούμε τον εαυτό μας» του Αλέξη Τσίπρα απαντά πως «η αποτελεσματικότητα χωρίς αξιακό περιεχόμενο είναι κενή».
Κύριε Χρηστίδη, αν η κυβέρνηση τα πάει τόσο άσχημα όπως λέτε, γιατί η αξιωματική αντιπολίτευση δεν ανακάμπτει ώστε να την “απειλεί”;
Η φθορά της κυβέρνησης είναι βαθιά, θεσμική και κοινωνική. Η αποσύνδεση της πολιτικής από τις ανάγκες των πολλών είναι πλέον φανερή: ακρίβεια, ανισότητες, έλλειψη προοπτικής.
Όμως, οι πολίτες δεν αναζητούν απλώς αντιπολίτευση, αναζητούν εναλλακτικό δρόμο, σοβαρότητα, θεσμική αξιοπιστία. Δεν θα εμπιστευτούν μια νέα διακυβέρνηση αν αυτή αναπαράγει τα ίδια πρότυπα συγκεντρωτισμού ή ιδιοτελούς διαχείρισης.
Γι’ αυτό, η ενίσχυση του ΠΑΣΟΚ δεν περνά μέσα από εύκολες καταγγελίες, αλλά μέσα από συνεκτικό σχέδιο για μια κοινωνία πιο δίκαιη, πιο συμμετοχική και οικονομικά βιώσιμη. Ο στόχος μας δεν είναι να είμαστε “αντί-” αλλά να αποτελέσουμε φορέα ενός νέου κοινωνικού συμβολαίου.
Πού διαφωνείτε με την οικονομική πολιτική της κυβέρνησης;
Η οικονομική πολιτική της κυβέρνησης αναπαράγει τις ανισότητες αντί να τις αμβλύνει. Επιδοτεί την κατανάλωση αντί να ενισχύει τις δημόσιες υποδομές, απαξιώνει τους θεσμούς ελέγχου και διαμορφώνει ένα σύστημα που ευνοεί το ήδη ισχυρό κεφάλαιο. Στην πράξη, οι εργαζόμενοι καλούνται να χρηματοδοτούν ένα αναποτελεσματικό κράτος χωρίς ανταπόδοση.
Την πολιτική αυτή την είδαμε και τις προηγούμενες μέρες, στη Βουλή, με το νέο εργασιακό νομοσχέδιο. 13 ώρες εργασίας, κατάργηση της 11ωρης ανάπαυσης, απόλυση χωρίς κόστος με τρεις απουσίες, διήμερες συμβάσεις μέσω εφαρμογής, διευθέτηση χρόνου εργασίας χωρίς αίτημα εργαζόμενου.
Το δικό μας σχέδιο στηρίζεται σε έναν προοδευτικό μετασχηματισμό του παραγωγικού μοντέλου. Δημόσιες επενδύσεις σε εκπαίδευση και καινοτομία, ισχυρό κοινωνικό κράτος, δίκαιη φορολογία, ενεργός ρόλος του κράτους στην αναδιανομή του πλούτου. Δεν μιλάμε απλώς για ανάπτυξη, μιλάμε για κοινωνικά βιώσιμη πρόοδο.
Την τελευταία περίοδο λέγεται ότι η εσωστρέφεια επέστρεψε στο ΠΑΣΟΚ με αφορμή δηλώσεις σειράς στελεχών. Υπάρχει εσωκομματικό ζήτημα;
Το ΠΑΣΟΚ είναι κόμμα δημοκρατίας και διαλόγου. Δεν πιστεύουμε στις αρχηγικές δομές που επιβάλλουν σιωπή. Οι διαφωνίες, όταν διατυπώνονται θεσμικά και με στόχο τη σύνθεση, είναι πλούτος και όχι αδυναμία.
Αυτοί που βλέπουν εσωστρέφεια, μάλλον έχουν συνηθίσει σε κόμματα-εταιρείες. Εμείς χτίζουμε ένα κόμμα συμμετοχής, όχι σιωπής.
Αν στις επόμενες εκλογές υπάρξει ανάγκη για κυβέρνηση συνεργασίας, το ΠΑΣΟΚ είναι πιο κοντά στη ΝΔ ή στον ΣΥΡΙΖΑ και τη Ζωή Κωνσταντοπούλου;
Το ΠΑΣΟΚ θα είναι ο νικητής των επόμενων εκλογών γιατί ο τόπος χρειάζεται πολιτική αλλαγή.
Δεν μας ενδιαφέρουν σχήματα χωρίς αρχές. Η στάση μας θα κριθεί αποκλειστικά από τη σύγκλιση σε κρίσιμα πολιτικά ερωτήματα: φορολογία, εργασία, κράτος δικαίου, δημοκρατικοί θεσμοί.
Είμαστε εδώ για να διαμορφώσουμε πολιτικές, όχι να διανείμουμε καρέκλες.
Πρόσφατα ο κ. Τσίπρας είπε ότι «λίγη σημασία έχει πόσο αριστερά τοποθετούμε τον εαυτό μας. Αυτό που μετράει είναι να είμαστε αποτελεσματικοί για τον λαό και τη χώρα». Συμμερίζεστε αυτή την άποψη;
Άλλα έλεγε ο κ. Τσίπρας για χρόνια. Και αυτό αξιολογείται.
Η αποτελεσματικότητα χωρίς αξιακό περιεχόμενο είναι κενή. Δεν είναι το ίδιο να εφαρμόζεις πολιτικές που ενισχύουν τη δημόσια υγεία και την κοινωνική κινητικότητα, με το να λειτουργείς ως διαχειριστής μιας οικονομίας που συγκεντρώνει τον πλούτο και περιορίζει τη δημοκρατία.
Η πολιτική είναι πάντα επιλογή υπέρ κάποιων. Εμείς επιλέγουμε να είμαστε αποτελεσματικοί υπέρ των πολλών. Αυτή είναι η διαχωριστική γραμμή. Όχι ανάμεσα σε δήθεν συγκρούσεις, αλλά ανάμεσα σε πολιτική για την κοινωνία και πολιτική για τα συμφέροντα. Η σύγκρουση σήμερα ανάμεσα στους πάνω και τους κάτω.