"Αξιοθέατο" το... μετρό Θεσσαλονίκης (ΦΩΤΟΡΕΠΟΡΤΑΖ) - Karfitsa.gr
Κοινωνία

“Αξιοθέατο” το… μετρό Θεσσαλονίκης (ΦΩΤΟΡΕΠΟΡΤΑΖ)

Νέες καθυστερήσεις μετά την απόφαση της διαιτησίας

metro

Της Έλενας Καραβασίλη/ Φωτορεπορτάζ: Σάββας Αυγητίδης

Στον «πάγο» έχει μπει το έργο του μετρό Θεσσαλονίκης, μετά την απόφαση του διαιτητικού δικαστηρίου, που ήταν υπέρ της κοινοπραξίας που κατασκευάζει το έργο. Η ανάδοχος κοινοπραξία (AIASA: ΑΕΓΕΚ- Impregilo – Ansaldo – Seli – Ansaldobreda) αρνείται να αναγνωρίσει την παράταση εργασιών που έδωσε μονομερώς η Αττικό μετρό μέχρι τα τέλη Νοεμβρίου του 2016, καθώς δεν υφίσταται χρονοδιάγραμμα και έτσι η ανάδοχος κοινοπραξία μπορεί να ακυρώσει τη σύμβαση ή να διαπραγματευτεί με νέους όρους.

Σύμφωνα με το αρχικό χρονοδιάγραμμα του έργου, η κύρια γραμμή του μετρό έπρεπε να ολοκληρωθεί έως τις 1.12.2014 που ήταν και η οριακή προθεσμία του έργου. Αυτή τη στιγμή έχει ολοκληρωθεί περίπου το 38% του συνολικού έργου και η κοινοπραξία έχει εισπράξει 385 εκατ. ευρώ από τα 969 εκατ. ευρώ του συνολικού προϋπολογισμού. Εάν ο εργολάβος δεν έρθει σε μία συμβιβαστική λύση με το ελληνικό δημόσιο, τότε το κομμάτι του έργου που υπολείπεται θα δημοπρατηθεί εκ νέου παρατείνοντας κι άλλο το χρόνο που θα χρειαστεί για να αποκτήσει η πόλη το πολυπόθητο και πολύπαθο μετρό.

Εργαζόμενοι και πολίτες είναι σε κατάσταση αναμονής των εξελίξεων και των επερχόμενων αποφάσεων, ενώ φαινομενικά, κοινοπραξία και Αττικό Μετρό δείχνουν να έχουν διάθεση να βρεθεί η «χρυσή τομή» για να ολοκληρωθεί το έργο και το κοινό να επιβιβαστεί στους συρμούς μέχρι το 2018. «Τα έργα συνεχίζονται. Εμείς θέλουμε να συνεχιστεί το έργο, οπωσδήποτε όμως κάτω από νόμιμες διαδικασίες. Πρόκειται για δημόσιο χρήμα και όλοι πρέπει να είμαστε προσεκτικοί στη διαχείριση του. Εμείς συνεχίζουμε το έργο και πιστεύουμε πως οι διαφορές με την ανάδοχο κοινοπραξία ήταν οικονομικού περιεχομένου, έχουμε προχωρήσει στις διαιτησίες που θα αποφασίσουν επ’ αυτού κι εμείς θα σεβαστούμε τα αποτελέσματα. Θεωρούμε πως πρέπει να συνεχιστούνε τα έργα και οπωσδήποτε οι διαφορές να λυθούν εκεί που έχουμε συναποφασίσει προ πολλού. Η Αττικό Μετρό θέλει τη συνέχιση του έργου αλλά με νομιμότητα», τόνισε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Αττικό Μετρό, Χρήστος Τσίτουρας.

Πηγή προβλημάτων η μελετοκατασκευή

Όπως εξήγησε ο κ. Τσίτουρας, «η καθυστέρηση του έργου έχει να κάνει πρωτίστως με την αρχαιολογία. Δυστυχώς στην περίπτωση του μετρό Θεσσαλονίκης, έχει ακόμη ένα ίσως και δύο χρόνια, εάν κρίνουμε από τις περιπτώσεις των σταθμών της Βενιζέλου και της Αγίας Σοφίας. Άρα όταν έχουμε ένα έργο που ξεκίνησε το 2006 και μέχρι το 2016 έχει αρχαιολογία, πως είναι δυνατόν το έργο να τελείωνε το 2012. Οπωσδήποτε οι συμβάσεις που υπογράφηκαν δε λαμβάνουν υπόψιν αυτές τις παραμέτρους». Ο κ. Τσίτουρας σημειώνει ότι «όλοι θα θέλαμε να τελειώσουμε χθες, όμως είναι πρακτικά αδύνατον. Το συγκεκριμένο έργο διαφέρει από τα άλλα στον τρόπο δημοπράτησης. Πρόκειται για μελετοκατασκευή, το αντίστοιχο έργο που γίνεται τώρα στην Αθήνα έχει χρόνο μελέτης- κατασκευής περίπου 13 χρόνια, και αυτοί είναι διεθνώς οι χρόνοι που έχουν αυτά τα έργα. Εδώ συνέβη κάτι ανορθόδοξο. Ξεκίνησε το έργο να μελετάται μετά την υπογραφή της σύμβασης, με την υπάρχουσα σύμβαση. Αυτή είναι η πηγή των περισσότερων προβλημάτων».

«Το πρόβλημα θα λυθεί»

Από την πλευρά του ο γ.γ. Δημοσίων Έργων, Στράτος Σιμόπουλους, διαβεβαίωσε ότι θα βρεθεί λύση στο πρόβλημα που έχει προκύψει με την οριακή προθεσμία. «Παραλάβαμε πριν από 2,5 χρόνια ένα έργο πολύπαθο το οποίο ήταν σταματημένο. Σήμερα είναι ένα έργο το οποίο εκτελείται όχι όμως με τις ταχύτητες που θέλουμε εμείς και οι Θεσσαλονικείς. Λύνουμε τα προβλήματα συνεχώς, θα λύσουμε και το πρόβλημα που έχει προκύψει με την οριακή προθεσμία. Δε συμφέρει όχι μόνο την πόλη, όχι μόνο την πολιτεία αλλά και την ανάδοχο κοινοπραξία να σταματήσει το έργο. Πιστεύουμε ότι είναι ένα έργα που θα συνεχίσει να εκτελείται με ταχύτερους ρυθμούς», κατέληξε ο κ. Σιμόπουλος.

Σε αναμονή

Σε φάση αναμονής των αποφάσεων που θα λάβει η κοινοπραξία για την ανανέωση της σύμβασης του έργου είναι οι εργαζόμενοι του μετρό Θεσσαλονίκης. «Αυτό που έχουν δηλώσει και οι δύο πλευρές, είναι ότι επιθυμούν να βρεθεί η χρυσή τομή και το έργο να συνεχιστεί. Πιστεύω πως την Τρίτη (9 Δεκεμβρίου) θα υπογραφεί η δεύτερη συμπληρωματική σύμβαση που αφορά στα αρχαιολογικά ευρήματα, κάτι που μπορεί να επιβάλει η Αττικό Μετρό, εφόσον δεν έχει λυθεί ακόμη η σύμβαση. Αυτό θα σημάνει τη συνέχιση των ανασκαφών που είναι απαραίτητες, διότι ειδάλλως θα παγώσει όλο το έργο και δε θα μπορούν να γίνουν τεχνικές εργασίες», τόνισε στην Karfitsa ο πρόεδρος των εργαζομένων του μετρό, Χάρης Κυπριανίδης.

Όπως επεξήγησε ο κ. Κυπριανίδης, «αν αφαιρεθεί ο σταθμός της Βενιζέλου και της Βούλγαρη, θα μπορούσε το μετρό να είναι έτοιμο το 2018, αλλά παρόλα αυτά για την ώρα δεν έχει παρθεί κάποια απόφαση. Αυτή τη στιγμή η κοινοπραξία συνεχίζει την κατασκευή του μετρό, συμπεριλαμβάνοντας αυτούς τους δύο σταθμούς στη λειτουργία του. Κάτι που σημαίνει ότι πριν το 2020, δεν είναι εφικτό να έχει ολοκληρωθεί το έργο».

Μετρό… το 2023

Ο πρόεδρος εργαζομένων στο κατασκευαστικό κομμάτι του μετρό Θεσσαλονίκης, Σταύρος Στέτσικας, ξεκαθάρισε ότι, «για να είναι έτοιμο το μετρό το 2018 θα πρέπει να δουλεύουν 2.500 άτομα με διπλοβάρδιες. Αυτή τη στιγμή εργάζονται 950 άτομα. Το έργο είναι στον αέρα και είμαστε εν αναμονή των εξελίξεων. Εάν η ανάδοχος αποχωρήσει από το έργο, θα χρειαστεί να περάσουν δύο με τρία χρόνια για να ξεκινήσουν ξανά οι εργασίες, που σημαίνει ότι με αυτούς τους ρυθμούς το μετρό θα παραδοθεί το 2023. Η Αττικό Μετρό πρέπει να πάρει σοβαρές αποφάσεις, τα έργα να μη σταματήσουν ούτε ώρα, για να μπορέσει επιτέλους να ανασάνει η πόλη μας».

Πιθανή η απένταξη του έργου

Υπαρκτός είναι ο κίνδυνος απένταξης του έργου από τα ευρωπαϊκά προγράμματα, σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο των εργαζομένων του μετρό Θεσσαλονίκης και αρχαιολόγο, Δημήτρη Παππά. «Η πρόσφατη απόφαση της διαιτησίας, αναγνώρισε το δικαίωμα στον εργολάβο, εφόσον το επιθυμεί να αποχωρήσει. Αυτό δε σημαίνει ότι αυτομάτως θα σηκωθεί και θα φύγει, δείχνει όμως ότι το έργο έχει μεγάλους κινδύνους να εμπλακεί σε δικαστικές περιπέτειες. Από την άλλη πλευρά, αποδεικνύεται ότι τα αιτήματα του εργολάβου έχουν βάσιμη διάσταση. Η 9η Δεκεμβρίου είναι κομβική ημερομηνία, όπου πρέπει να υπογραφεί η δεύτερη συμπ-

ληρωματική σύμβαση για τις αρχαιολογικές εργασίες. Πιστεύω ότι μέχρι τη Δευτέρα θα βγει λευκός καπνός από την καμινάδα της κοινοπραξίας για το εάν θα παραμείνει ή όχι. Η μεγάλη μας ανησυχία είναι, σε περίπτωση που δημοπρατηθεί εκ νέου το έργο, να μη μπει σε κίνδυνο η χρηματοδότηση του έργου και τεθεί κίνδυνος απένταξής του από τα ευρωπαϊκά προγράμματα», υπογράμμισε ο κ. Παππάς.

metro metro metro metro5 metro4 metro6 metro3 metro2 metro1 metro

Σχολιάστε

ΚΛΙΚ ΚΑΙ ΔΙΑΒΑΖΕΙΣ

Κάντε κλικ στο εξώφυλλο και διαβάστε ΔΩΡΕΑΝ την τελευταία έκδοση της Εφημερίδας «Καρφίτσα»

Polls

Sorry, there are no polls available at the moment.

STAY CONNECTED

NEWSLETTER

 

Εφημερίδες

Διαβάστε όλες τις εφημερίδες online

ΑΡΧΕΙΟ