Αλλαγή μοντέλου για τις δημοσκοπήσεις - Karfitsa.gr
Απόψεις Αρθρογράφοι

Αλλαγή μοντέλου για τις δημοσκοπήσεις

του Δημήτρη Βασιλειάδη

 

Βασιλειάδης

του Δημήτρη Βασιλειάδη*

Ήρθαν και οι δημοσκοπήσεις από το εξωτερικό (δημοψήφισμα στην Μεγάλη Βρετανία και ισπανικές εκλογές) για να αποδειχθεί ότι πρόβλημα δεν έχουν μόνο οι ελληνικές δημοσκοπήσεις, αλλά ότι υπάρχει γενικά ένα θέμα με αυτές σε διεθνές επίπεδο.

Όχι μόνο στην χώρα μας αλλά και αλλού το πολιτικό σύστημα είναι πλέον κατακερματισμένο. Κάποτε ψάχναμε τα ποσοστά της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ και σχεδόν ξέραμε τι θα πάρει το ΚΚΕ χωρίς καν να χρειάζεται να έχουμε και μεγάλο ταλέντο στις δημοσκοπήσεις. Όταν μπήκαν νέοι παίκτες (ΑΝΕΛ, ΠΟΤΑΜΙ, Ένωση Κεντρώων, Χρυσή Αυγή κλπ) και όταν ο δικομματισμός άλλαξε άθροισμα (κάτω από 50% τα δυο «μεγάλα» κόμματα) αλλά και σύνθεση (έφυγε το ΠΑΣΟΚ και την θέση του την πήρε ο ΣΥΡΙΖΑ, ένα μικρό κόμμα διαμαρτυρίας), τότε φάνηκε η αδυναμία των μετρήσεων να αποτυπώσουν σωστά ή περίπου σωστά τα νέα δεδομένα.

Αυτές οι δυσκολίες εξηγούν κατ’ αρχήν γιατί δημοσκοπήσεις έχουν πρόβλημα, απαντώντας σε εκείνους που τις θεωρούν αναξιόπιστες γιατί δήθεν εξυπηρετούν συμφέροντα! Τι γίνεται όμως από δω και πέρα; Πως μπορούμε να τις επαναφέρουμε σε σωστή λειτουργία ώστε να μπορούμε να παίρνουμε αποφάσεις είτε πολιτικής σημασίας, είτε οικονομικής. Θυμίζω εδώ την άνοδο των χρηματιστηρίων όταν οι δημοσκοπήσεις λίγες ημέρες πριν το δημοψήφισμα έδειξαν πως θα κερδίσει η παραμονή στην Ε.Ε..

Να ξεκαθαρίσουμε κάτι: οι δημοσκοπήσεις ποτέ δεν πέφτουν έξω και ποτέ δεν πέφτουν μέσα, δεν είναι ούτε καλές ούτε κακές. Είναι αυτές που είναι και λένε αυτό που λένε την στιγμή που δημοσιεύονται. Δεν υπάρχει κανένας τρόπος, επιστημονικός ή άλλος, που να μπορεί να αποδείξει ότι μια δημοσκόπηση έπεσε μέσα ή έπεσε έξω. Αυτό πρέπει να το καταλάβουν όλοι: δημοσιογράφοι (κατ’  αρχήν), πολιτικοί, κόμματα, κοινή γνώμη. Αντίθετα με τις δημοσκοπήσεις , τα exit polls μπορεί να πέσουν μέσα ή να πέσουν έξω γιατί δεν αποτελούν πρόβλεψη, δεν είναι πρόθεση ψήφου, είναι πράξη που έγινε μετά την κάλπη. Άρα ή έχεις τις σωστές προδιαγραφές για το δείγμα και πέφτεις μέσα ή δεν τις έχεις και πέφτεις έξω.

Επίσης ανοησίες τύπου οι ερωτώμενοι κάνουν πλάκα στους δημοσκόπους ή λένε ότι θέλουν, δεν αποτελούν επιστημονική ερμηνεία για την αποτυχία μιας εκτίμησης ψήφου. Οι ερωτώμενοι δεν κάνουν πλάκα. Τότε θα αναρωτηθεί κάποιος γιατί τόσο μεγάλες αποκλίσεις από τα τελικά αποτελέσματα; Υπάρχουν ενδείξεις ότι αυτοί που ρωτάμε στο τηλέφωνο και είναι πρόθυμοι να απαντήσουν στις ερωτήσεις μας, δεν είναι οι ίδιοι με αυτούς που τελικά πηγαίνουν την Κυριακή να ψηφίσουν. Και εδώ είναι το στοίχημα. Για να βελτιωθεί το αποτέλεσμα της εκτίμησης ψήφου χρειάζεται αλλαγή τρόπου δειγματοληψίας και νέα φίλτρα ώστε να φτάσουμε πιο κοντά στον αντιπροσωπευτικό ψηφοφόρο.

Εμείς στην Interview, με μια ομάδα μεταπτυχιακών του ΑΠΘ, πολιτικών επιστημόνων και μαθηματικών, ξεκινάμε την παραμετροποίηση των νέων κοινωνικών φαινομένων (κρίση, οργή, απογοήτευση) και την ενσωμάτωση τους στην πολιτική έρευνα, με στόχο την αναβάθμιση της αποτύπωσης των εκλογικών συμπεριφορών.

*Ο κ. Βασιλειάδης είναι πολιτικός αναλυτής της εταιρίας Interview

Σχολιάστε

ΚΛΙΚ ΚΑΙ ΔΙΑΒΑΖΕΙΣ

Κάντε κλικ στο εξώφυλλο και διαβάστε ΔΩΡΕΑΝ την τελευταία έκδοση της Εφημερίδας «Καρφίτσα»

Polls

Sorry, there are no polls available at the moment.

 

 

 

 

STAY CONNECTED

NEWSLETTER

Focus-On

Εφημερίδες

Διαβάστε όλες τις εφημερίδες online

ΑΡΧΕΙΟ