, Πέμπτη
28 Μαρτίου 2024

search icon search icon

Αναζητείται λύση για την «ασφυξία» στους δρόμους

Μποτιλιάρισμα, κορναρίσματα, ασφυξία στους δρόμους, αλλά και αμέτρητες ροζ κλήσεις στα παρμπρίζ των αυτοκινήτων, κυρίως λόγω παράνομου διπλοπαρκαρίσματος, είναι η εικόνα που συναντάται και πάλι καθημερινά στη Θεσσαλονίκη, μετά τη σταδιακή επιστροφή των πολιτών στην κανονικότητα και την επαναλειτουργία της αγοράς.

Ρεπορτάζ: Αναστασία Καρυπίδου 

Το κυκλοφοριακό επανήλθε δυναμικά στην πόλη, με τα νεύρα των οδηγών να ξεπερνούν τα όρια και το Ινστιτούτο Μεταφορών (ΙΜΕΤ) του ΕΚΕΤΑ να συγκεντρώνει καθημερινά στοιχεία για τις συνθήκες και τις ώρες φόρτου αλλά και την αύξηση της ροής των αυτοκινήτων. Με βάση τα έως τώρα υπάρχοντα δεδομένα οι αρμόδιοι έχουν καταλήξει σε τέσσερις βασικούς λόγους για τους οποίους γίνεται αυτό το διάστημα το αδιαχώρητο στους δρόμους.

Πρώτος και βασικότερος το «άνοιγμα» των δραστηριοτήτων μετά τους αρκετούς μήνες καραντίνας και η επιλογή των πολιτών να μετακινηθούν με τα προσωπικά τους μέσα μεταφοράς. Οι περισσότεροι Θεσσαλονικείς παίρνουν το Ι.Χ. αυτοκίνητο τους προκειμένου να αποφύγουν τα αστικά λεωφορεία και το συνωστισμό που δημιουργείται μέσα σε αυτά φοβούμενοι την πανδημία, δεδομένου ότι δεν υπάρχει και κάποιο άλλο δημόσιο μέσο μεταφοράς στη Θεσσαλονίκη.

Ο δεύτερος λόγος είναι η αλλαγή των ωρών συμφόρησης. Παλαιότερα παρατηρούνταν αυξημένη κίνηση στους δρόμους δύο ώρες το πρωί, όταν όλοι οι εργαζόμενοι πήγαιναν στη δουλειά τους και άλλες δύο το μεσημέρι, όταν επέστρεφαν στα σπίτια τους. Πλέον, υπάρχει μια παρατεταμένη και συνεχόμενη κίνηση στην πόλη και αυτό οφείλεται εξαιτίας της τηλεργασίας και της αλλαγής ωραρίων, αφού δεν υπάρχει πλέον για πολλούς προκαθορισμένο ωράριο.

Τρίτη αιτία της αύξησης του κυκλοφοριακού είναι η αλλαγή συνήθειας στον τρόπο που μετακινούνται πλέον οι πολίτες. Παλαιότερα, ίσως υπήρχε συνεννόηση μεταξύ συναδέλφων, συγγενών ή φίλων να κατέβουν στο κέντρο για δουλειά με ένα αυτοκίνητο. Δεδομένου ότι τα ωράρια πλέον και οι συνθήκες εργασίας είναι διαφορετικές ο καθένας επιλέγει το δικό του Ι.Χ. αυτοκίνητο. Επιπλέον, φαίνεται πως επηρεάζει και το ωράριο απαγόρευσης κυκλοφορίας την κίνηση, καθώς και στις βραδινές εξόδους επιλέγονται διαφορετικά οχήματα μεταξύ των παρεών ώστε να προλάβουν όλοι να είναι εγκαίρως στα σπίτια τους μετά τη διασκέδαση. Γι αυτή την τελευταία αλλαγή, ωστόσο, δεν υπάρχουν ακόμη πολλά στοιχεία.

Τέταρτος λόγος είναι οι κινήσεις σε εμπορεύματα και μεταφορές. Στη διάρκεια της πανδημίας, οι πολίτες ξεκίνησαν να χρησιμοποιούν πολύ τις ηλεκτρονικές αγορές, μια συνήθεια που εξακολουθούν να διατηρούν και μετά την καραντίνα. Η άμεση παράδοση των αγορών και των παραγγελιών που ζητούν οι Θεσσαλονικείς έχει σαν αποτέλεσμα να δημιουργείται επιπλέον κυκλοφοριακός φόρτος με περισσότερα αυτοκίνητα από εταιρείες διανομών και μεταφορών για την εξυπηρέτηση των πελατών.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΙΜΕΤ – ΕΚΕΤΑ, τον Ιούλιο και τον Αύγουστο θα παρατηρηθεί μια μείωση του μποτιλιαρίσματος στη Θεσσαλονίκη λόγω του ότι αρκετοί θα φύγουν για τα εξοχικά τους ή για καλοκαιρινές διακοπές, ωστόσο εάν δεν δοθούν λύσεις το πρόβλημα θα είναι ακόμη εντονότερο από τον Σεπτέμβριο και μετά.

 

«Κλειδί» το Κέντρο Ελέγχου για τους φωτεινούς σηματοδότες

Από τους επόμενους μήνες και το αργότερο έως το τέλος του 2021 αναμένεται να πέσει στη μάχη κατά του κυκλοφοριακού αλαλούμ ένα σημαντικό …όπλο από την περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, που δεν είναι άλλο από το ενιαίο Κέντρο Ελέγχου για τους φωτεινούς σηματοδότες.

Στόχος του συγκεκριμένου έργου είναι η καλύτερη διαχείριση της κυκλοφορίας της πόλης και παράλληλα να διασφαλίζεται η απρόσκοπτη κίνηση των οχημάτων και να αντιμετωπίζονται πιο αποτελεσματικά περιστατικά κυκλοφοριακού φόρτου.

Αυτή τη στιγμή στο πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης λειτουργούν τρία ξεχωριστά συστήματα διαχείρισης της κυκλοφορίας και ελέγχου της φωτεινής σηματοδότησης, τα οποία προέρχονται από διαφορετικούς τεχνολογικούς παρόχους και αφορούν την κεντρική Θεσσαλονίκη, την οδό Τσιμισκή και τον απομακρυσμένο έλεγχο φωτεινής σηματοδότησης.

Μέσω του παραπάνω έργου τα κέντρα αυτά θα ενοποιηθούν  ώστε να υπάρξει σύνδεση μεταξύ των υφιστάμενων ρυθμιστών κυκλοφορίας που σήμερα λειτουργούν ανεξάρτητα και η κίνηση των οχημάτων να είναι παντού απρόσκοπτη.

«Είναι σημαντικό έργο και θα βελτιώσει πολύ την κατάσταση στους δρόμους της πόλης. Σε συνδυασμό με το ότι βάζουμε καλύτερης τεχνολογίας και περισσότερους μετρητές κυκλοφορίας θα έχουμε περισσότερα και πιο αξιόπιστα δεδομένα για τον αριθμό των κυκλοφορούντων αυτοκινήτων ώστε να μπορούμε τάχιστα να παρεμβαίνουμε», δηλώνει ο αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων, Πάρις Μπίλλιας.

Προανήγγειλε, δε, ο κ.Μπίλλιας για το επόμενο διάστημα «σενάρια κρίσης» τα οποία όταν συμβαίνει ένα γεγονός στη Θεσσαλονίκη και κάποιος δρόμος μπλοκάρει (είτε από τρακάρισμα, από πορεία ή κάποιον άλλο λόγο), να διοχετεύεται μέσω της φωτεινής σηματοδότησης η κυκλοφορία σε άλλες οδούς. Στο ίδιο πλαίσιο, θα τοποθετηθούν πινακίδες μεταβλητών μηνυμάτων για την έγκαιρη ενημέρωση των οδηγών.

 

Ρεκόρ κλήσεων από τη δημοτική αστυνομία

Σε μια προσπάθεια να μπει τάξη με το κυκλοφοριακό, τα μπλοκάκια των δημοτικών αστυνομικών της Θεσσαλονίκης έχουν πάρει κυριολεκτικά φωτιά. Είναι χαρακτηριστικό πως μέσα στον Απρίλιο, οπότε και άνοιξε πάλι η αγορά, κόπηκαν 22.734 κλήσεις και τον Μάιο άλλες 20.331 κλήσεις, με πιο συχνή παράβαση των οδηγών το διπλοπαρκάρισμα.

Μάλιστα οι κλήσεις που βεβαιώθηκαν τον Απρίλιο του 2021 για παραβάσεις του ΚΟΚ αποτελούν ρεκόρ όλων των εποχών, από το 2016 έως και σήμερα. «Είναι πολύ αυξημένη η κίνηση και ο όγκος των οχημάτων κάποιες ώρες της ημέρας είναι στο κόκκινο. Καταβάλλουμε προσπάθειες σε συνεργασία με τη διεύθυνση Τροχαίας Θεσσαλονίκης ώστε να είναι ομαλή η κίνηση, όμως οι δρόμοι είναι συγκεκριμένοι και τα αυτοκίνητα πάρα, πάρα πολλά», τονίζει ο εντεταλμένος δημοτικός σύμβουλος Θεσσαλονίκης, αρμόδιος για τη Δημοτική Αστυνομία, Δημήτρης Δαγκλής.

Οι έλεγχοι θα συνεχίσουν να είναι εντατικοί καθώς απαγορεύεται πέρα από την παράνομη στάθμευση και η στάση, αποτελώντας «βραχνά» η συνήθεια αρκετών οδηγών να αφήνουν το αυτοκίνητο τους για λίγα λεπτά σε κεντρικές οδούς προκειμένου να τακτοποιούν προσωπικές τους υποθέσεις ή να κάνουν ολιγόλεπτες αγορές. Μία συνήθεια όμως που προκαλεί «έμφραγμα» στους δρόμους και ατελείωτες ουρές.

«Δύο, τρία, τέσσερα αυτοκίνητα εαν σταματήσουν για λίγα λεπτά στην Τσιμισκή, μπορούν να δημιουργήσουν πρόβλημα σε όλη την ανατολική Θεσσαλονίκη, όσο περίεργο κι αν ακούγεται αυτό», συμπληρώνει ο κ.Δαγκλής για το θέμα της ολιγόλεπτης στάσης.

Το κυκλοφοριακό είναι το πρώτο πρόβλημα αυτή τη στιγμή στην πόλη όπως παραδέχτηκε και ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνος Ζέρβας, στην τελευταία συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου. Σε αυτό το πλαίσιο, τα επόμενα 24ωρα αναμένεται να συγκληθεί στο δημαρχιακό μέγαρο μία σύσκεψη με πρωτοβουλία του κ.Ζέρβα όπου θα συμμετέχουν πέρα από τον κ.Δαγκλή, ο διευθυντής της Τροχαίας Θεσσαλονίκης, Θωμάς Γέρμανος και η διευθύντρια του ΙΜΕΤ/ ΕΚΕΤΑ Γεωργία Αϋφαντοπούλου για να αναζητήσουν λύσεις.

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.