Η αναμενόμενη αύξηση του αριθμού των φοιτητών -και ειδικότερα των αλλοδαπών φοιτητών- εξαιτίας της αναβάθμισης της προσβασιμότητας, θα δημιουργήσει ένα νέο, δυναμικό οικοσύστημα γύρω από το Πανεπιστήμιο
Γράφει ο Σταμάτης Αγγελόπουλος*
Ο Δυτικός Προαστιακός Θεσσαλονίκης, επιδιώκει να συνδέσει τα δυτικά προάστια της πόλης με το κέντρο και με άλλες πολυπληθείς περιοχές εξυπηρετώντας χιλιάδες πολίτες (κυρίως φοιτητές στη Σίνδο και εργαζόμενους στη Βιομηχανική Περιοχή) και δημιουργώντας ταυτόχρονα νέους ορίζοντες ανάπτυξης για το δυτικό άκρο του νομού.
Η Θεσσαλονίκη βρίσκεται ενώπιον μιας συγκοινωνιακής τομής με ισχυρό αναπτυξιακό αποτύπωμα. Ο Δυτικός Προαστιακός Σιδηρόδρομος είναι ένα έργο που δεν αποτελεί απλώς μία νέα γραμμή μεταφοράς, αλλά έναν κρίσιμο μοχλό αναδιάταξης του αστικού και ακαδημαϊκού χάρτη της πόλης. Η σύνδεση του Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδος (ΔΙΠΑΕ) με το δίκτυο του προαστιακού ενισχύει τη λειτουργία του ιδρύματος, αναβαθμίζει τη διασύνδεσή του, την εμπειρία των φοιτητών και εργαζομένων του και αναζωογονεί τις γειτονιές της Δυτικής Θεσσαλονίκης.
Το έργο του Δυτικού Προαστιακού δημιουργεί μία νέα εποχή για το ΔΙΠΑΕ. Το ΔΙΠΑΕ, με έδρα τη Σίνδο και επιμέρους τμήματα σε πέντε πόλεις της Κεντρικής Μακεδονίας, μετεξελίσσεται ως ένα σύγχρονο και πρωτοπόρο Πανεπιστήμιο, με τη στρατηγική διεθνοποίησης που εφαρμόζει ενώ φιλοδοξεί να λειτουργήσει ως διεθνές εκπαιδευτικό κέντρο. Ωστόσο, η πρόσβαση σε αυτό αποτελεί διαχρονικό ζήτημα για φοιτητές και προσωπικό. Η ανάπτυξη του Δυτικού Προαστιακού αλλάζει ριζικά αυτό το τοπίο. Με συχνά, αξιόπιστα και ταχύτερα δρομολόγια, καθίσταται πιο εύκολη η καθημερινή μετακίνηση από το κέντρο της Θεσσαλονίκης αλλά και από πιο απομακρυσμένες περιοχές, ενισχύοντας την ελκυστικότητα του ιδρύματος. Με την ολοκλήρωση της γραμμής, θα απαιτούνται μόλις επτά λεπτά ώστε οι φοιτητές να βρίσκονται στην πύλη του Πανεπιστημίου. Η γραμμή θα εξυπηρετήσει χιλιάδες φοιτητές, εργαζόμενους, καθηγητές και θα δώσει τη δυνατότητα σε πολλούς φοιτητές να μείνουν στη Σίνδο, δημιουργώντας μία ολοκληρωμένη και βιώσιμη λύση που θα δώσει ανάπτυξη στο Πανεπιστήμιο.
Η αναμενόμενη αύξηση του αριθμού των φοιτητών -και ειδικότερα των αλλοδαπών φοιτητών- εξαιτίας της αναβάθμισης της προσβασιμότητας, θα δημιουργήσει ένα νέο, δυναμικό οικοσύστημα γύρω από το Πανεπιστήμιο. Φοιτητικές εστίες και διαμερίσματα, πολιτιστικά κέντρα και καινοτόμα ερευνητικά εργαστήρια έχουν την προοπτική να ξεπηδήσουν σε μία περιοχή που για δεκαετίες παρέμενε στο περιθώριο των μεγάλων αστικών επενδύσεων.
Παράλληλα ο Δυτικός Προαστιακός αναμένεται να αποτελέσει μία αναπτυξιακή ανάσα για τη Δυτική Θεσσαλονίκη. Η Δυτική Θεσσαλονίκη υπήρξε ιστορικά μία περιοχή με σημαντικές κοινωνικές και παραγωγικές δυνάμεις, αλλά με σοβαρές υστερήσεις σε υποδομές και διασύνδεση με το μητροπολιτικό κέντρο. Ο προαστιακός έρχεται να γεφυρώσει αυτήν την αστική ανισότητα, εντάσσοντας δυναμικά τη δυτική πλευρά στον αναπτυξιακό σχεδιασμό της πόλης.
Σταθμοί όπως της Σίνδου, του Κορδελιού, της Μενεμένης και του Ωραιοκάστρου αποκτούν νέα σημασία, καθώς μετατρέπονται σε κόμβους κινητικότητας και επιχειρηματικότητας. Η ενίσχυση των τοπικών αγορών, η άνοδος των τιμών των ακινήτων και η προσέλκυση επενδύσεων σε τομείς όπως η εστίαση, ο τουρισμός και οι υπηρεσίες είναι ορατές προοπτικές για τις επόμενες δεκαετίες.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το έργο έχει περιβαλλοντικό και κοινωνικό πρόσημο. Η προώθηση της σιδηροδρομικής μετακίνησης συμβάλλει στη μείωση του κυκλοφοριακού φόρτου και της ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Παράλληλα, εξασφαλίζει στους πολίτες μια οικονομική και βιώσιμη εναλλακτική μετακίνησης, σε μία περίοδο που οι μεταφορές ασκούν σοβαρή πίεση στον οικογενειακό προϋπολογισμό. Ειδικότερα για το Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος θα οδηγήσει στον περιορισμό της χρήσης αυτοκινήτων από τους φοιτητές και το προσωπικό, και στη βελτίωση της συχνότητας πρόσβασής τους στην πανεπιστημιούπολη της Σίνδου.
Συμπερασματικά, ο Δυτικός Προαστιακός δεν είναι απλώς ένα συγκοινωνιακό έργο. Είναι μια στρατηγική παρέμβαση που διαμορφώνει νέες συνθήκες για την ακαδημαϊκή εκπαίδευση, την περιφερειακή ανάπτυξη και τη βιώσιμη αστική κινητικότητα. Το ΔΙΠΑΕ, μέσα από αυτή τη νέα υποδομή, μπορεί να καταστεί πραγματικός πόλος καινοτομίας και διεθνούς εκπαιδευτικής παρουσίας, ενώ η Δυτική Θεσσαλονίκη διεκδικεί τη θέση που της αξίζει στον χάρτη μίας σύγχρονης, πολυκεντρικής μητρόπολης.
(*) Ο κ. Σταμάτης Αγγελόπουλος, είναι Πρύτανης του του Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδος.
*Από την έντυπη «Karfitsa», αρ. φύλλου 1.089/19.07.2025.