Ξεκίνησαν οι εργασίες αποκατάστασης της γέφυρας της Αγίας Παρασκευής που υπέστη σοβαρές ζημιές από την κακοκαιρία Daniel – Αντικατάσταση του κεντρικού ανοίγματος και σχέδιο για πιο ανθεκτικές υποδομές
Του Γιώργου Κατσιάνη
Χρειάστηκε να περάσουν 65 χρόνια για να ξεκινήσει η ανακατασκευή της πεζογέφυρας της Αγίας Παρασκευής Τεμπών. Αφορμή για την καθαίρεση της αποτέλεσαν οι καταστροφικές πλημμύρες της κακοκαιρίας Daniel που έπληξαν την Θεσσαλία, πριν από δύο χρόνια. Οι ζημίες που προκάλεσε στην ιστορική γέφυρα η σημαντική άνοδος της στάθμης του ποταμού Πηνειού είχαν ως αποτέλεσμα να μην είναι εφικτή η διέλευση της από τους πεζούς και η πρόσβαση στο ιερό προσκύνημα της Αγίας Παρασκευής.
Η έναρξη των εργασιών
Η εκκίνηση για την αποκατάσταση των ζημιών δόθηκε τον Ιανουάριο του 2024 όταν τεχνικός σύμβουλος στατικών μελετών της Ειδικής Υπηρεσίας Δημοσίων Έργων Κατασκευής και Συντήρησης Συγκοινωνιακών Υποδομών (ΕΥΔΕ Κ.Σ.Σ.Υ) του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών πραγματοποίησε την πρώτη αναγνωριστική επιθεώρηση προκειμένου να καταγράψει την κατάσταση στην οποία βρίσκεται η γέφυρα.
«Λόγω των ακραίων καιρικών φαινομένων, πλημμύρισε η γέφυρα, με αποτέλεσμα να δεχτεί η ανωδομή πρόσθετες υδροδυναμικές δράσεις από τη ροή των υδάτων και την πρόσπτωση ξεριζωμένων δέντρων και λοιπών φερτών του ποταμού. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την αστοχία του ανάντη ελκυστήρα κρέμασης και των αναρτήρων και οδήγησε στην ανατροπή του καταστρώματος του μεσαίου ανοίγματος, το οποίο βρέθηκε από οριζόντια σε κατακόρυφη θέση, συγκρατούμενο από την κατάντη ανάρτηση, καθιστώντας τη γέφυρα μη λειτουργική», τονίζεται, μεταξύ άλλων στην τεχνική έκθεση.
Τον Απρίλιο του 2025, υπογράφηκε η σύμβαση μεταξύ της ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και του ομίλου AKTOR για την αποκατάσταση τμήματος του οδικού δικτύου της Θεσσαλίας, προϋπολογισμού 184 εκατ. ευρώ. Μεταξύ των δεκάδων έργων που επρόκειτο να κατασκευαστούν στις περιφερειακές ενότητες Λάρισας, Καρδίτσας και Τρικάλων είναι και η αποκατάσταση των ζημιών της γέφυρας της Αγίας Παρασκευής.
«Η Πολιτεία δεν επεμβαίνει απλώς για να επαναφέρουμε τις υποδομές στην προηγούμενη κατάσταση αλλά για να έχουμε πιο ανθεκτικές και βιώσιμες υποδομές», τόνισε, μεταξύ άλλων ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστος Δήμας.
«Η αποκατάσταση των υποδομών της Θεσσαλίας θα συμβάλλει όχι μόνο στην ανάταξη των τοπικών κοινοτήτων αλλά και θα λειτουργήσει ευεργετικά για το σύνολο της ελληνικής οικονομίας, στηρίζοντας την ανάπτυξη και την κοινωνική συνοχή», δήλωσε με την σειρά του ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου AKTOR, Αλέξανδρος Εξάρχου.
Τι έχει γίνει μέχρι σήμερα
Τρεις μήνες αργότερα, εγκαθίστανται στα Τέμπη τα τεχνικά συνεργεία και ξεκινούν οι εργασίες αποκατάστασης. Στο πλαίσιο αυτό, η κατασκευάστρια εταιρεία προχώρησε αρχικά στην απαγόρευση της πρόσβασης πεζών και οχημάτων στο χώρο των εργασιών, όπως επίσης και στις εισόδους που βρίσκονται στους χώρους στάθμευσης της παλαιάς εθνικής οδού Αθηνών-Θεσσαλονίκης εντός των Τεμπών και της παρακείμενης οδού.
«Μετά την υλοτομία των ξηρών δένδρων και την κατασκευή διάβασης στον Πηνειό ποταμό, προχωρήσαμε σε επιχώσεις, βυθομέτρηση και στην κατασκευή εργοταξιακών χώρων για την καθαίρεση του τμήματος της πεζογέφυρας που έχει υποστεί ζημία», δήλωσε στην Karfitsa ο διευθυντής του έργου αποκατάστασης της πεζογέφυρας και project manager της εταιρείας ΑΚΤΟΡ, Στάθης Δεύτος.
Μετά την ολοκλήρωση των γεωτρήσεων, ακολούθησε την προηγούμενη εβδομάδα, η καθαίρεση του φορέα της πεζογέφυρας.
Τα επόμενα βήματα
Σύμφωνα με την τεχνική έκθεση του συμβούλου στατικών μελετών, «από την μακροσκοπική επιθεώρηση της γέφυρας, τα ακραία ανοίγματα του φορέα ανωδομής, τα βάθρα και οι πυλώνες φαίνεται ότι μπορούν να αποκατασταθούν.
Αντιθέτως το κεντρικό άνοιγμα θέλει πλήρη αντικατάσταση, με το ίδιο ή αντίστοιχο τύπο φορέα». Επιπλέον, επισημαίνεται ότι με την εκπόνηση της μελέτης του φορέα ανωδομής του κεντρικού ανοίγματος, θα πρέπει να διενεργηθεί «λεπτομερής επιθεώρηση για τον ακριβή εντοπισμό των φθορών που ενδέχεται να παρουσιάζει η γέφυρα στο σύνολό της και την ορθή αποκατάστασή τους».
Σύμφωνα με τον κ. Δεύτο, το επόμενο διάστημα θα γίνουν διαβουλεύσεις με την ΕΥΔΕ Κ.Σ.Σ.Υ του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών προκειμένου να καθοριστεί η τελική μορφή της πεζογέφυρας.