Η διεθνής καλλιτέχνης Θεοδώρα Κώτση-Φελίτσι σε συνεργασία με τον Ολλανδικό Μη Κερδοσκοπικό Οργανισμό Ilysia Foundation παρουσιάζει από 21 Φεβρουαρίου έως 2 Μαρτίου 2025 στο Metropolitan: The Urban Theater στη Θεσσαλονίκη, την ποιητική performance Contaminated (ολλανδ.: Besmet).
Η performance πραγματεύεται το φαινόμενο της βίας κατά των γυναικών, που βρίσκεται σε έξαρση τα τελευταία χρόνια.
Μιλώντας στην «Karfitsa», η συγγραφέας, χορογράφος και υπεύθυνη κοστουμιών της παράστασης, Θεοδώρα Κώτση-Φελέτσι, αποκαλυπτει τις αιτίες που την ώθησαν στη δημιουργία του έργου καθώς και τον ρόλο της τέχνης στην αντιμετώπιση του τραύματος.
Πώς γεννήθηκε η ιδέα του Contaminated και ποιο ήταν το προσωπικό ή ερευνητικό ερέθισμα πίσω από τη δημιουργία του;
Τόσο καλλιτεχνικά, όσο και προσωπικά αναζητώ πλευρές του εαυτού που είτε δεν γνωρίζω καλά είτε δεν θέλω να τις δω. Αυτό με βοηθά να εξελίσσομαι. Το άγνωστο που γίνεται γνώριμο, πάντα με πυξίδα τις κοινωνικές και πνευματικές μου ανησυχίες. Η performance είναι αποτέλεσμα αυτής της σχέσης. Στόχος του έργου είναι η ευαισθητοποίηση την κοινωνίας αλλά και της πολιτείας για την ανάγκη δομημένου πλαισίου φροντίδας.
Πώς συνδυάζονται στο έργο διαφορετικές μορφές τέχνης, όπως ο χορός, το θέατρο σκιών και ο τροχός Cyr, για να αφηγηθούν την ιστορία του τραύματος;
Η αφήγηση του έργου έχει βασιστεί κατά κύριο λόγο στις παραδοσιακές και σύγχρονες τεχνικές του θεάτρου σκιών. Συνδέοντας αυτές τις πρακτικές με την κίνηση του σώματος και του σκηνικού επαναδιαπραγματευόμαστε τον χώρο. Αύτη η προσεγγίσει έχει συμβολικό χαρακτήρα καθώς η επαναδιαπραγμάτευσή του τραύματος είναι μεγάλο κομμάτι της αποθεραπείας. Η πολυπλοκότητα του τραύματος αλλά και της διαχειρίσεις του, απαιτεί μια multidisciplinary προσέγγιση. Αυτό με οδήγησε στο πάντρεμα πολλών και ίσως για κάποιους κάπως απροσδόκητων μορφών τέχνης που η μία δημιουργεί χώρο στην άλλη ανάλογα με τις ανάγκες του έργου.
Το έργο εστιάζει στη βία κατά των γυναικών, ένα ζήτημα που παραμένει επίκαιρο. Πιστεύετε ότι η τέχνη μπορεί να συμβάλει σε ουσιαστική κοινωνική αλλαγή;
Η τέχνη είναι κινητήρια δύναμη που σε οδηγεί σε μια νέα πραγματικότητα, έχει την δυνατότητα να αφουγκράζεται την κοινωνία, να αντικατοπτρίζει τις ανάγκες της και να τις μεταμορφώνει. Η τέχνη όμως είναι απαλλαγμένη από τα κανονιστικά πρότυπα μιας κοινωνίας, δεν μπορεί να έχει το ρολο του νομοθέτη, του παιδαγωγού, ή του θεραπευτή, χρειάζονται πολλοί περισσότεροι παράγοντες για να αποθεραπευτούμε από το τραύμα η να δοκιμάσουμε ένα σύστημα. Παρόλα αυτά η τέχνη μπορεί να συμβάλει στην συνειδητοποίηση και κατ’ επέκταση στην αλλαγή μιας πραγματικότητας.
Η performance έκανε πρεμιέρα στο Ρότερνταμ και τώρα παρουσιάζεται στη Θεσσαλονίκη. Πώς έχει ανταποκριθεί το κοινό στις διαφορετικές χώρες; Έχετε παρατηρήσει πολιτισμικές διαφορές στην πρόσληψη του έργου;
Οι αντιδράσεις των θεατών στην Ολλανδία υπήρξαν ποικίλες αλλά και αντιφατικές. Αυτό σίγουρα έχει να κάνει με τα προσωπικά βιώματα του καθένα. Το τι πάγωμα, ντροπή, ενοχές ακόμα και victim blaming έχω δεχθεί μετά το τέλος της παραστάσεις μου , όλες αυτές είναι αντιδράσεις που πηγάζουν από τραύματα. Οι περισσότερες όμως αντιδράσεις ήταν πολύ θετικές, οι περισσότεροι θεατές αναγνωρίζουν δικά τους κομμάτια που είτε έχουν διαχειριστεί είτε όχι. Η συγκίνηση, η ευγνωμοσύνη αλλά και η συμπόνια που εισέπραξα μετά την παράσταση ήταν σαρωτική και με βοηθά να υπερβαίνω τα εμπόδια που συναντώ με αυτό το έργο. Υπήρξαν αρκετοί θεατές που ένιωσαν την ανάγκη να μοιραστούν προσωπικά τους βιώματα μαζί μου αλλά και κάποιες φορές ακόμα και με το υπόλοιπο κοινό. Θεωρώ πολύ μεγάλο επίτευγμα η παράσταση μου να γίνεται ώθηση στους ανθρώπους να φωτίσουν κάτι σκοτεινό.
Oι αντιδράσεις στην Ελλάδα μέχρι τώρα δεν αφορούσαν τόσο πολύ το έργο όσο την απουσία του κοινού. Και στις 3 παραστάσεις που παίξαμε οι θεατές απόρησαν με την χαμηλή επισκεψιμότητα, αναγνωρίσαν όμως μέσα στο έργο πολλά κομμάτια της κοινωνίας που ζουν.
Το έργο έχει έναν συγκρουσιακό αλλά και ελπιδοφόρο χαρακτήρα. Ποιο είναι το βασικό μήνυμα που θέλετε να αφήσετε στους θεατές;
Το έργο ξεκίνησε από την δική μου ανάγκη να μεταμορφώσω κάτι πολύ βαρύ και σκοτεινό σε κάτι ελαφρύ και φωτεινό για να μπορέσω εγώ να το σηκώσω.
Όλη η διαδικασία μέχρι να ανέβει το έργο ήταν για μένα μια συνεχής επαναδιαπραγμάτευση του τραύματος. Αυτό ήταν κάτι που είχα προβλέψει. Όλοι οι συντελεστές του έργου επιλέχθηκαν με πολύ μεγάλη προσοχή και επιλεκτικότητα και κάθε ένας λειτούργησε υποστηρικτικά με μεγάλο σεβασμό, φροντίδα, αφήνοντας μου όσο χώρο και χρόνο χρειαζόμουν.
Το έργο είναι αποτέλεσμα αυτής της συλλογικότητας, όπως και η διαχείριση ενός τραύματος είναι το αποτέλεσμα μιας συλλογικής σχέσης.
Η ταυτότητα της παράστασης
Contaminated
Είδος: Performance, Κοινωνικό
Διάρκεια: 75 λεπτά χωρίς διάλειμμα
Κατάλληλο άνω των 16 ετών
Συντελεστές:
Σύλληψη/Κείμενο/Σκηνικά/Κοστούμια: Θεοδώρα Κώτση-Φελίτσι
Σκηνοθεσία /Σκηνογραφία/ Σχεδιασμός Φωτισμού: Victor Sanchez Madrigal
Μουσική: Maia Steingberg
Χορογραφία: Ju Gomez
Ειδικός Cyr Wheel: Susanna Paavola
Βοηθός Σκηνοθεσίας και Φωτισμού: Camila Jannes
Φωτογραφία: Δέσποινα Παπαχρηστούδη
Επικοινωνία/Δημόσιες Σχέσεις: Ράνια Παπαδοπούλου, Blue Rosebud Productions ΑΜΚΕ
Ημέρες και ώρες παραστάσεων:
21,22, 23, 28 Φεβρουαρίου
και 1,2 Μαρτίου 2025 στις 21:00
Για 6 μόνο παραστάσεις
Εισιτήρια:
17€ (κανονικό), 12€ (μειωμένο: φοιτητικό), 10€ (μειωμένο: ΑΜΕΑ, ανέργων)
**Προσφορά αγοράς εισιτηρίων μέσω flextickets: 15€ το εισιτήριο για αγορές άνω των 2 εισιτηρίων
Αγορά εισιτηρίων μέσω flextickets και στο ταμείο του θεάτρου
Link αγοράς εισιτηρίων: https://events.flextickets.nl/event/contaminated
(Οι πληρωμές στη flextickets είναι δυνατές μέσω πιστωτικής κάρτας, PayPal, ApplePay και IDEAL)
Metropolitan: The Urban Theater
Αλ. Φλέμινγκ 2, Θεσσαλονίκη 546 42
Τηλέφωνο: 2311 284 773
E-mail: [email protected]
https://metropolitan.theater