fbpx

, Παρασκευή
07 Φεβρουαρίου 2025

search icon search icon

11 λόγοι που αντιδρούμε στον ΤΑP

 
αγωγός
του Θέμη Καλπακίδη*
Εδώ και τέσσερα χρόνια ο Αγροτικός Σύλλογος Δήμου Καβάλας μαζί με Συλλογικότητες της περιοχής, δίνει έναν αγώνα απέναντι σε μεγαθήρια του ενεργειακού χώρου με μοναδικό αίτημα την αλλαγή όδευσης του αγωγού tap από γη υψηλής παραγωγικότητας και τα Τενάγη Φιλίππων. Πολλές φορές αναρωτηθήκαμε μήπως ο αγώνας μας αυτός είναι ενάντια στην ανεπάρκεια και υποχωρητικότητα των πολιτικών και των κυβερνήσεων και αυτό γιατί και στις δυο συγκυβερνήσεις ΝΔ-ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ εκτός των βουλευτών και οι πρωθυπουργοί των κυβερνήσεων αυτών υποσχεθήκαν σε δια ζώσεις ενημερώσεις αλλαγή όδευσης. Ο μεν κ. Σαμαράς θα το έβλεπε μετά της εκλογές του Ιανουαρίου όντας πρωθυπουργός και ο κ. Τσίπρας μας είπε πως το αίτημα μας είναι δίκαιο και τα δικαία αιτήματα θα ικανοποιηθούν. Γενικότερα το δίκαιο των αιτημάτων μας αναγνωρίζεται από όλους σχεδόν αλλά κανείς δεν επιδιώκει την αλλαγή όδευσης του tap. Oσο για την (τόσο ευαίσθητη κοινωνικά) κοινοπραξία που θέλει και την συναινέσει των κοινωνιών από όπου περνάει ο αγωγός, δεν έχει τηρήσει  αυτά που προβλέπονται από τις διεθνείς συνθήκες  ούτε βέβαια και αυτά που προβλέπονται από το σύνταγμα τις Ελλάδας. Τώρα ποιος έχει την ευθύνη και ποιος πρέπει να ελέγχει όταν κάποιος δεν τηρεί όλα τα παραπάνω όλοι το γνωρίζουμε.
H κοινοπραξία σε αρκετά χωριά δεν έκανε ούτε… ενημέρωση!
Έχουμε κάνει ένα συλλαλητήριο πολλές ανοιχτές λαϊκές συνελεύσεις, μία συγκέντρωση διαμαρτυρίας, υπάρχουν τρεις αρνητικές γνωμοδοτήσεις για την περιοχή μας από την περιφέρεια, υπάρχουν και τρεις αποφάσεις -ψηφίσματα από το Δήμο Καβάλας που δεν δέχονται την όδευση από την συγκεκριμένη περιοχή. Επίσης γνωμοδότησε αρνητικά και το ΓΕΩΤΕΕΑΜ. ΟΙ ιδιοκτήτες και χρήστες γης τις περιοχής πάνω από 70% δεν αποδέχονται την όδευση και φυσικά δεν έχουν υπογράψει. Ακόμη και σήμερα υπάρχουν κάποιοι που δεν γνωρίζουν ότι ο αγωγός περνά από το χωράφι τους. Η κοινοπραξία σε αρκετά χωριά δεν έχει κάνει ούτε την υποτυπώδη ενημέρωση, αλλά αντί γι’ αυτό έκανε διαφορές αλχημείες (στημένες συναντήσεις απειλές σε ιδιοκτήτες λέγοντας τους πως είτε το θέλετε είτε όχι αγωγός θα περάσει και τα χωράφια σας θα τα πάρουμε (προδικάζοντας με αυτό τον τρόπο και τις δικαστικές αποφάσεις), πλασματικό αριθμό συμμετεχόντων σε ενημερώσεις  κ.α.) τις οποίες καταγγείλαμε στους πρωθυπουργούς, στους υπουργούς, βουλευτές, δήμαρχους, περιφερειάρχες, κάνεις τίποτα. Αυτό όμως που είναι το πιο τραγικό είναι ότι έκαναν εργασίες χωρίς άδειες,  τους σταματήσαμε με την παρέμβαση της Αστυνομίας, κανείς τίποτα. Στα προσυμβόλαια υποχρεώνουν να υπογράφουμε αναληθή πράγματα, όσο για τους όρους είναι τραγικοί ως γελοίοι και σίγουρα αποικιοκρατικοί .
Θα παρέμβει κάποιος αρμόδιος;
Έχουν γίνει τέσσερεις προσφυγές στο ΣτΕ δύο από την Καβάλα, μία από τις Σέρρες και μία από το Δήμο Δοξάτου . ΓΙΑΤΙ ΑΝΤΙΔΡΟΎΜΕ ΟΜΩΣ; Εκτός από αγρότες αντιδρούν και πολλοί  κάτοικοι των περιοχών, όλο αυτό δεν έχει επιπτώσεις μόνο στους αγρότες .
1) Δεν πληρώνει ο tap τέλη διελεύσεις (παγκόσμια πρωτοτυπία) με απαίτηση της ΕΕ την ώρα που μας παίρνουν τα σπίτια και φορολογούν τα πάντα
2) Δεν υπάρχουν αντισταθμιστικά οφέλη.
3) Συμφώνα με τη διακρατική συμφωνία θα έχει σχεδόν μηδενική φορολογία (την ώρα που έχουν εμβολίσει από την υπερφορολογήσει τις Ελληνικές επιχειρήσεις)
4) Το βάφτισαν έργο κοινής ωφέλειας και το εξάρουν από τον πενταετή διακανονισμό του ΦΠΑ .(πόσος ΦΠΑ θα χαθεί;)
5) Το 80% της όδευσης είναι σε καλλιεργήσιμη γη. Αυτό σημαίνει 25000-27000 χιλ στρ (μαζί με τους δρόμους προσβάσεις)  δεν θα καλλιεργούνται κατά την περίοδο της κατασκευής. Κατά την περίοδο της λειτουργίας δεν θα παράγουν πάνω από τέσσερεις χιλ στρέμματα και οι θέσεις εργασίας, τα οικονομικά οφέλη που προκύπτουν από αυτές θα χαθούν. Φυσικά το προϊόν που θα σταματήσει να παράγεται θα εισάγεται  με ότι και να συνεπάγεται αυτό!
6) Σύμφωνα με τη νομοθεσία η καλλιεργήσιμη γη προστατεύεται ως κοινωνικό αγαθό και είναι εθνικής σημασίας. Δυστυχώς πάνω από αυτό είναι τα συμφέροντα κάποιων. Το σημαντικό είναι ότι δεν ασχολείται κανείς με τις επιπτώσεις από την κατάληψη της καλλιεργήσιμης γης.
7) Η όδευση του αγωγού μηδενίζει την αξία της γης και των κτημάτων στα 400 μετρά γύρω από τον αγωγό, είναι η διευρυμένη ζώνη ασφαλείας, θα το ελέγχει η κοινοπραξία. Περνάμε στο έλεγχο της κοινοπραξίας 210000, πως λέγετε αυτό;;; Καμία νέα κατασκευή χωρίς την έγκριση της. Θα επιτρέπονται κάποιες επισκευές στη ζώνη των 38 μέτρων που λέγετε εσωτερική ζώνη ασφαλείας και θα επιτρέπονται οι κατασκευές τρίτων ( ποιοι είναι οι τρίτοι ποτέ δεν μας είπαν).
8) Μελλοντικές κατασκευές επάνω και πλησίον του αγωγού (δρόμοι, καθαρισμοί καναλιών κ.α. ) δεν υποβλέπεται ποιον θα επιβαρύνουν (δηλ θα επιβαρύνουν την Ελληνική οικονομία)
8) Σύμφωνα με την κοινοπραξία ο tap κατασκευάζεται με της βέλτιστες τεχνικές και ως εκ τούτου σχεδόν δεν υπάρχει  περίπτωση ατυχήματος. Μετά το περάς όμως της κατασκευής θα μας μοιράσουν φυλλάδια για το πως θα κινηθούμε σε περίπτωση ατυχήματος. Συμφώνα με τη διεθνή βιβλιογραφία 100 ατυχήματα γίνονται κάθε χρόνο σε αγωγούς. Αν γίνει ατύχημα  που η κοινοπραξία το ονομάζει ανωτέρα βία και αποδείξει ότι έστω έχει ξεφύγει κάτι από τον έλεγχο της δεν αναγνωρίζει τίποτα. Επίσης στην περίπτωση αυτή του ατυχήματος θα διαλυθεί ο αρχαιολογικός χώρος των Φιλίππων και φυσικά θα καεί ο τυρφώνας γιατί περιέχει οργανική ουσία από 6-85%. Κανένας δεν διασφαλίζει και δεν εγγυάται ότι δεν θα γίνει τίποτα. Επίσης λόγω της περιεκτικότητας σε οργανική ουσία υπάρχει το φαινόμενο της συνίζησης που σημαίνει ότι ο αγωγός και λόγω του όγκου του σε λίγα χρόνια θα είναι στην επιφάνεια. Όταν τους ζητήσαμε να υπογράψουν ρήτρα για αυτό, φυσικά δεν το αποδέχτηκαν.
9) Σύμφωνα με την ΜΠΚΕ οι θέσεις εργασίας θα είναι περίπου 2700 και το 20/30% θα είναι  Έλληνες. Οι υπόλοιποι μπορεί να προέρχονται από άλλες χώρες του κόσμου. Σύμφωνα πάντως με το ΙΕΝΕ οι θέσεις εργασίας σε 30μηνο κατά την κατασκευή θα είναι 860 και κατά τη λειτουργία 60.
10) Με την όδευση αυτή δεσμεύονται δυο ενεργειακά πεδία τις χώρας και τον πρώτο λόγο για ότι γίνει εκεί τον έχει ο tap, το λιγνητικό πεδίο της Δράμας και ο τυρφώνας των Φιλίππων, το αφαιρούμε και αυτό από τις επόμενες γενιές.
11) Υπάρχει η δυνατότητα παροχής αερίου αλλά δεν είναι τοπικός προμηθευτής αερίου (χαρίζουμε τόσα πράγματα χωρίς κανένα όφελος).
*Ο κ. Καλπακίδης είναι πρόεδρος του αγροτικού συλλόγου του δήμου Καβάλας

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.