Η αναγκαιότητα υλοποίησης προγραμμάτων Δια Βίου Μάθησης
του Ανέστη Τελίδη*
Τις τελευταίες δύο δεκαετίες η εκπαίδευση ενηλίκων σε όλη τη χώρα αναπτύχθηκε με ραγδαίους ρυθμούς και εξελίχθηκε σε έναν ισχυρό θεσμό της κοινωνίας μας. Στα πλαίσια αυτά σημαντικό ρόλο έπαιξαν τα τοπικά προγράμματα δια βίου μάθησης που αναπτύσσουν οι Δήμοι μέσω των Κέντρων Δια Βίου Μάθησης (ΚΔΒΜ). Στόχος των τοπικών προγραμμάτων είναι η εκπαίδευση ενηλίκων εστιάζοντας στην ανάπτυξη θετικής στάσης προς τη μάθηση. Η ενίσχυση των ίσων ευκαιριών πρόσβασης στην εκπαίδευση, η ανάπτυξη της ικανότητας προσαρμογής στις γνωστικές απαιτήσεις ενός συνεχούς μεταβαλλόμενου κοινωνικού περιβάλλοντος, η δημιουργική αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου και τέλος η σύνδεση ή επανασύνδεση με την εκπαιδευτική διαδικασία αποτελούν τις βασικές προτεραιότητες. Η εκπαίδευση αυτή στηρίζεται κυρίαρχα σε χαρακτηριστικά ενηλίκων όπως η στάση και η θέση τους στους διάφορους κοινωνικούς ρόλους και ιδιότητες που κατέχουν.
Ο Δήμος Θεσσαλονίκης ήταν ο πρώτος Δήμος στην Ελλάδα που λειτούργησε Κέντρα Δια Βίου Μάθησης με μεγάλη επιτυχία, υλοποιώντας περισσότερα από 130 προγράμματα ενηλίκων και δίνοντας τη δυνατότητα σε περισσότερους από 3000 πολίτες να επιμορφωθούν. Πετύχαμε τη σύνδεση των προγραμμάτων εκπαίδευσης ενηλίκων με δημοτικές δραστηριότητες και πολιτικές υπερβαίνοντας τη στενή μηχανιστική εφαρμογή των αρχικών προγραμματικών προβλέψεων και χαράξαμε τη δική μας εκπαιδευτική πολιτική (εντάσσοντας νέα αντικείμενα, λόγου χάρη εκμάθηση ποντιακής διαλέκτου), ευρηματική και αλληλεπιδραστική με την τοπική κοινωνία.
Με την απόφαση της Γενικής Γραμματείας Δια Βίου Μάθησης να μην παραταθεί το πρόγραμμα μέχρι τον Ιούλιο του 2016 αλλά να ολοκληρωθεί τέλος Φεβρουαρίου έχουμε την απόλυση περίπου 450 διοικητικών στελεχών σε όλη τη χώρα, την ανεργία για χιλιάδες εκπαιδευτές που απασχολούνται σε αυτά και κύρια τη στέρηση από χιλιάδες πολίτες της δυνατότητας να επιμορφωθούν δωρεάν, αποφεύγοντας τον κοινωνικό αποκλεισμό.
Για τους παραπάνω λόγους στηρίζουμε θερμά το ρόλο των ΚΔΒΜ και επιθυμούμε ως δημοτική αρχή την αδιάλειπτη συνέχιση του προγράμματος αξιοποιώντας στελέχη που υποστήριξαν και προώθησαν το θεσμό, από την έναρξη λειτουργίας τους έως σήμερα. Θεωρούμε ότι μια διακοπή σε αυτήν τη φάση θα οδηγήσει σε δυσλειτουργίες και θα υπονομεύσει το θεσμό της Δια Βίου Μάθησης. Απαραίτητη βέβαια είναι η δημιουργία ενός νέου θεσμικού πλαισίου που θα εξασφαλίζει την μακροπρόθεσμη λειτουργία δομών μέσω της ένταξης των εκπαιδευτικών προγραμμάτων στο νέο ΣΕΣ 2014‐2020, ώστε να εξασφαλιστεί και η αναγκαία χρηματοδότηση για την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών. Παράλληλα πρέπει να ξεκινήσει άμεσα η αξιολόγηση των θεματικών ενοτήτων που καλύπτονται, ώστε να εντοπίσουμε τις νέες εκπαιδευτικές ανάγκες που προέκυψαν τα τελευταία χρόνια με σκοπό την ποσοτική και ποιοτική αναβάθμιση των παρεχομένων υπηρεσιών προς τους πολίτες.
*Ο κ. Τελίδης είναι εντεταλμένος σύμβουλος για Δράσεις Παιδείας του δήμου Θεσσαλονίκης