«Η λογική του παραλόγου: μήπως σκέφτεστε παράλογα;» – Γράφει η Νάνσυ Νενέρογλου

Γράφει η Νάνσυ Νενέρογλου-Πεταλωτή, ψυχολόγος και συνιδρύτρια του Reggio Thessaloniki

 

Οι σκέψεις σας επηρεάζουν αρνητικά την καθημερινότητά σας; Διαπιστώνετε ότι οι σκέψεις σας ελέγχουν τις επιτυχίες σας; Πώς μπορείτε να γνωρίζετε τι είναι φυσιολογικό και τι όχι; Το να μάθετε να εντοπίζετε τις παράλογες σκέψεις σας, τι τις προκαλεί και πώς να τις ξεπερνάτε, είναι σημαντικό για να ζήσετε μια υγιή και ευτυχισμένη ζωή.

Τι χαρακτηρίζεται ως παράλογη σκέψη;

Οι παράλογες σκέψεις είναι μη ρεαλιστικά πρότυπα σκέψης. Μπορεί να είναι ενοχλητικά, αποκαρδιωτικά και σε ορισμένες περιπτώσεις εντελώς επικίνδυνα. Ενώ ο καθένας μπορεί να βιώσει παράλογες σκέψεις υπό άγχος, υπάρχουν συγκεκριμένες παράλογες σκέψεις που πρέπει να παρακολουθούνται και να μειώνονται, αν είναι δυνατόν.

Οι παράλογες σκέψεις μπορούν να αποτελέσουν απειλή για την ψυχική ευεξία εάν περιλαμβάνουν:

· Σκέψεις για κακό στον εαυτό σας ή στους άλλους

· Επίμονες σκέψεις για άλλους να αρρωσταίνουν ή να πεθαίνουν

· Αδικαιολόγητη ανησυχία για οικονομικές δυσκολίες

· Φοβάστε ότι κανείς δεν σας συμπαθεί και ότι θα είστε πάντα μόνοι

Αυτό που σκέφτεστε καθορίζεται από τον τρόπο και τα πρότυπα σκέψης σας. Στην πραγματικότητα, ορισμένες υποθέσεις και γνωστικά λάθη μπορούν να συμβάλουν σε μια αρνητική εμπειρία και να κάνουν τους ανθρώπους να αισθάνονται πιο δυσαρεστημένοι για τη ζωή τους. Αυτός ο τρόπος σκέψης μπορεί να προκαλέσει σε κάποιον με κακή άποψη για τον εαυτό του, χωρίς ενδιαφέρον για σύνδεση με άλλους και χωρίς επιθυμία ή ενέργεια για να επιδιώξει στόχους.

Τι μπορεί να προκαλέσει παράλογες σκέψεις;

Είναι πιο πιθανό να προκαλέσετε παράλογες σκέψεις όταν βρίσκεστε σε συναισθηματική δυσφορία. Κατά τη διάρκεια αυτών των περιόδων, προσπαθείτε να απελευθερωθείτε από ένα αυτοσχέδιο σύννεφο συναισθηματικής αστάθειας. Το άγχος συχνά οδηγεί τους ανθρώπους να επιλύσουν προβλήματα που δεν είναι ρεαλιστικά. Οι άνθρωποι που είναι επιρρεπείς στην απαισιοδοξία ή είναι πολύ ανθεκτικοί στην αλλαγή, συχνά παλεύουν με παράλογες σκέψεις.

Πότε εμφανίζονται παράλογες σκέψεις;

Επειδή αυτές οι σκέψεις αναδύονται σε στιγμές συναισθηματικού στρες, γεννιούνται από την ένταση των συναισθημάτων σας και όχι από τη λογική σκέψη. Το παράλογο βασίζεται σε οξείες συναισθηματικές διαδικασίες. Για παράδειγμα, κάποιος που βιώνει συνεχώς φόβο, θα αναπτύξει παράλογες σκέψεις λόγω αυτής της έντονης συναισθηματικής κατάστασης. Ο θυμός είναι μια συναισθηματική κατάσταση που τείνει να δημιουργεί πολλές παράλογες σκέψεις.

Εάν εσείς ή κάποιος που γνωρίζετε κάνει αυτές τις σκέψεις, η παρέμβαση μπορεί να είναι απαραίτητη, ανάλογα με τη σοβαρότητα. Η γνώση της αιτίας θα βοηθήσει στον προσδιορισμό του τρόπου πρόληψης και αντιμετώπισή τους στο μέλλον.

Οι κίνδυνοι των παράλογων Σκέψεων

Τα αρχικά αποτελέσματα των ανεξέλεγκτων παράλογων σκέψεων μπορεί να είναι τόσο μικρά όσο η επιφυλακτικότητα που έχει όταν κάποιος κοιτάζει προς εσάς. Με την πάροδο του χρόνου, μπορεί να βιώσετε πιο νευρωτικές σκέψεις, όπως: Γιατί το είπε αυτό; Γιατί το έκανε αυτό? Θέλει να με πληγώσει; Όπως προαναφέρθηκε, ο φόβος είναι μια κοινή πηγή παράλογης σκέψης λόγω της συναισθηματικής του δύναμης. Όσο πιο έντονη είναι η συναισθηματική κατάσταση, τόσο μεγαλύτερη είναι η πιθανότητα κάποιος να βιώσει παράλογες σκέψεις.

Χωρίς κατάλληλη διαχείριση, οι παράλογες σκέψεις μπορούν να πολλαπλασιαστούν, προκαλώντας παράξενη συμπεριφορά.

Στον τομέα της ψυχολογίας χρησιμοποιείται η φράση «γνωστικές στρεβλώσεις», για να περιγράψουν οι ειδικοί τα παράλογα ή ελαττωματικά πρότυπα σκέψης.

Όταν αρχίσετε να μειώνετε αυτές τις στρεβλώσεις, θα δημιουργήσετε μια πορεία προς μια πιο πλήρως εκφρασμένη ζωή. Αναπτύσσετε περισσότερη συναισθηματική ευελιξία, ικανότητα να ανταποκρίνεστε στις αλλαγές παρά να αντιδράτε και την ανθεκτικότητα να αναπηδάτε όταν τα πράγματα είναι δύσκολα. Υπάρχουν πολλά περισσότερα που μπορείτε να ζήσετε στη ζωή. το μόνο που χρειάζεστε είναι να είστε πρόθυμοι να ξεφύγετε από τα πρότυπα σκέψης που σας κρατούν τεχνητά περιορισμένους.

Διακοπή παράλογων σκέψεων

Αντιμετωπίστε άμεσα αυτές τις σκέψεις. Γράψτε τα και αμφισβητήστε την αλήθεια τους. Κάντε στον εαυτό σας ερωτήσεις όπως: Πόσο ρεαλιστική είναι αυτή η σκέψη; Τι στοιχεία έχω ότι μπορεί να συμβεί αυτό; Αυτό σας αναγκάζει να αρχίσετε να σκέφτεστε πιο ορθολογικές σκέψεις και να μην εξαρτάστε από την ταλαιπωρημένη συναισθηματική σας κατάσταση. Αυτή η μέθοδος σας επιτρέπει να αναδιαρθρώσετε ενεργά τη σκέψη σας.