Όλο το παρασκήνιο μιας… διεκδίκησης!
του Γιώργου Δημαρέλου*
Τον τελευταίο καιρό έχουν συμβεί πολλά που αφορούν στην τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης μεταξύ Δημοσίου και ΟΛΘ και στη διαδικασία της πώλησης του ΟΛΘ. Συχνά ο κόσμος μπερδεύει αυτές τις δύο διαδικασίες, αν και πρόκειται περί δύο εντελώς ξεχωριστών υποθέσεων. Στην πρώτη διαδικασία το Δημόσιο επιλέγει ποιοι τομείς του λιμανιού παραχωρούνται προς εκμετάλλευση στον ΟΛΘ, ενώ στη δεύτερη διαδικασία πωλείται η εταιρία που το περιουσιακό της στοιχείο είναι αυτή η σύμβαση παραχώρησης. Στην πρώτη διαδικασία αποφασιστικός παράγοντας είναι το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ως κύριος της γης, ενώ στη δεύτερη διαδικασία το ΤΑΙΠΕΔ, ως ιδιοκτήτης των μετοχών του ΟΛΘ. Σε πρόσφατο διοικητικό συμβούλιο του ΟΛΘ, στη συζήτηση της κύρωσης της τροποποίησης της σύμβασης παραχώρησης, ζητήθηκε από τα μέλη του ΔΣ να καταθέσουμε τις προτάσεις μας, εφόσον αυτές διαφοροποιούνταν από την εισήγηση που ανέφερε την παραχώρηση ΟΛΩΝ των χώρων στον ΟΛΘ χωρίς καμία εξαίρεση και με τη δυνατότητα στον ιδιοκτήτη να τερματίσει ακόμα και υφιστάμενες πολιτιστικές χρήσεις στον 1ο προβλήτα. Εμείς, συνεπείς στην απόφαση του δημοτικού μας συμβουλίου, την οποία και προσκομίσαμε, καταθέσαμε το αίτημα μας για εξαίρεση σε πρώτη φάση του 1ου προβλήτα από τη σύμβαση παραχώρησης, η οποία απέσπασε 5 ψήφους στο 10μελές ΔΣ του Οργανισμού. Υπέρ του αιτήματος του δήμου, ψήφισαν οι 2 εκπρόσωποι των εργαζομένων, 2 μέλη του ΔΣ που ορίστηκαν από το ΤΑΙΠΕΔ και εγώ ως εκπρόσωπος του δήμου. Κατά ψήφισαν οι υπόλοιποι συμπεριλαμβανομένου και του εκπροσώπου της ΟΚΕ (του κ. Βερνίκου), ο οποίος διατύπωσε ρητά ότι είχε εντολές από την ΟΚΕ για τη ψήφο του. Το αίτημα του δήμου απορρίφθηκε επειδή δεν συγκέντρωσε την απαραίτητη πλειοψηφία, αν και από μέρους μας διατυπώθηκε ένσταση για τη διαδικασία, καθώς στην ουσία δεν ήταν η δική μας πρόταση που απορρίφθηκε, αλλά η εισήγηση του Οργανισμού περί μη εξαίρεσης του 1ου προβλήτα από τη σύμβαση παραχώρησης. Στη συνέχεια, υπήρξαν και άλλες προτάσεις εξαίρεσης, όπως του κτηρίου του επιβατικού σταθμού, των parking, των διατηρητέων κτηρίων, των στάβλων, τα οποία και καταψηφίσαμε προκειμένου να είμαστε απολύτως ευθυγραμμισμένοι με την απόφαση του δημοτικού συμβουλίου που μιλούσε συγκεκριμένα για τον 1ο προβλήτα. Βλέπετε, υπήρχε και αυτή η «αγωνία» από την μεριά κάποιων από τους φορείς της πόλης αλλά και της μείζονος αντιπολίτευσης στο δήμο μην τυχόν και διαταραχθεί η διαγωνιστική διαδικασία πώλησης του ΟΛΘ από το αίτημα του δήμου. Ενώ, δηλαδή θα περίμενε κάποιος να υπάρχει πίεση προκειμένου η πόλη να διασφαλίσει όλες τις χρήσεις που δεν αφορούν σε λιμενικές δραστηριότητες, οι πιέσεις που δεχόμαστε είναι ακριβώς προς την αντίθετη κατεύθυνση.Θα έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον να δούμε πως θα εκφράσουν αυτοί οι φορείς και η μείζονα αντιπολίτευση του δήμου την ίδια «αγωνία» όταν εμείς θα επιμένουμε να συμπεριληφθούν στις προαπαιτούμενες ενέργειες της διαδικασίας πώλησης του ΟΛΘ η δέσμευση από τη μεριά του νέου ιδιοκτήτη της υλοποίησης των επενδύσεων που προβλέπει το master plan και business plan του ΟΛΘ που εγγυάται την ανάπτυξή του σε επίπεδο 35ετίας.
Αντ’ αυτών, τις τελευταίες μέρες γίναμε μάρτυρες της μερικής υπαναχώρησης του δημάρχου όσον αφορά στην διεκδίκηση του 1ου προβλήτα, καθώς φέρεται να έχει δεχθεί να μην συζητηθεί η εξαίρεση του Kitchen Bar από τη σύμβαση παραχώρησης διότι αυτή υποτίθεται ότι ενδεχομένως να δημιουργήσει αλλοίωση του οικονομικού αντικειμένου της πώλησης, γεγονός που εμένα προσωπικά με βρίσκει αντίθετο καθώς τα έσοδα από τέτοιες χρήσεις εγγυώνται αφενός τη συντήρηση των διεκδικούμενων χώρων, αφετέρου ήδη δύο όμιλοι που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον και επισκέφθηκαν την πόλη, δήλωσαν ότι το ενδιαφέρον τους για το λιμάνι αφορά στις λιμενικές λειτουργίες του λιμανιού.Επίσης, τις τελευταίες μέρες, αντί να ασχολούμαστε με τα παραπάνω που κατά τη γνώμη μου είναι και τα κρίσιμα θέματα που αντιμετωπίζει η πόλη, υπήρχε κόσμος που διάλεξε να ασχοληθεί και να επιμείνει στο αν θα λειτουργούν αερόστατα ή όχι. Είναι χαρακτηριστικό αυτής της χώρας, και κυρίως αυτών που με τον έναν ή τον άλλον τρόπο αντιπολιτεύονται να μην εστιάζουν στα κρίσιμα θέματα που διακυβεύονται, αλλά σε αυτά που δημιουργούν πρόσκαιρες εντυπώσεις για δική τους κατανάλωση.Προφανώς δεν είναι τα αερόστατα και τα κάθε αερόστατα το θέμα μας. Το θέμα μας, καταρχήν είναι η ανάπτυξη του λιμανιού, ώστε να αποτελέσει τον μοχλό ανάπτυξης που όλοι περιμένουμε, αλλά και η διασφάλιση των πολιτιστικών χρήσεων και η παραμονή της 1ης προβλήτας στην καθημερινότητα της πόλης. Είναι το λιγότερο που κάποιος θα έπρεπε να περιμένει από εμάς σε αυτή τη διαδικασία και όχι το περισσότερο. Αλλά ο καθείς εφ’ ω ετάχθη.
*Ο κ. Δημαρέλος είναι μέλος του Δ.Σ. της ΟΛΘ Α.Ε. και δημοτικός Σύμβουλος Θεσσαλονίκης