, Πέμπτη
28 Μαρτίου 2024

search icon search icon

Το ποδόσφαιρο είναι business

του Βασίλη Μάστορα
Η εποχή των συναισθηματισμών οι οποίοι επηρέαζαν τις αποφάσεις των παραγόντων, εδώ και χρόνια, ανήκει στο παρελθόν του επαγγελματικού ποδοσφαίρου. Οι Έλληνες παράγοντες μπορεί να άργησαν να μπουν σ’ αυτή τη λογική, αλλά πλέον η πολιτική των ιδιοκτητών που διοικούν τις ΠΑΕ που βρίσκονται σε υψηλό επίπεδο, έχουν εναρμονισθεί πλήρως.
Η οπαδική λογική, η οποία έχει αφετηρία το συναίσθημα, δεν είναι ο καλύτερος σύμβουλος για διοικητικές αποφάσεις σε μία επαγγελματική ομάδα. Από τη στιγμή μάλιστα που τα μπάτζετ των εγχώριων ομάδων που κάνουν πρωταθλητισμό έχουν εκτοξευθεί στον… ουρανό, απαιτείται τεχνοκρατική διαχείριση των ΠΑΕ. Ετούτο βεβαίως δεν είναι ελληνική εξυπνάδα, αλλά μία παγκόσμια τακτική όλων των ομάδων οι οποίες σέβονται του σύγχρονους κανόνες της ποδοσφαιρικής αγοράς.
Το Γενικό Εμπορικό Μητρώο του Κράτους δημοσιοποίησε την επίσημη ανακοίνωση της ΠΑΕ Ολυμπιακός για την οικονομική της λειτουργία (Ιούλιος 2015-Ιούνιος 2016) στην οποία παρουσιάζονται ζημίες 8,6 εκ. Όπως σημειώνεται στην έκθεση, ο βασικός λόγος που παρουσίασε τέτοια ζημία ο Ολυμπιακός ήταν ότι σε αντίθεση με την περασμένη σεζόν, δεν προχώρησε σε ανάλογες πωλήσεις πρωτοκλασάτων ποδοσφαιριστών (από 30 εκατ. σε 14 εκατ.).
Ακόμη υπήρχε σημαντική αύξηση των λειτουργικών εσόδων από 52,2 σε 60,4 εκατ. ευρώ. Αυτό κατά κύριο λόγο οφείλεται στην αύξηση των χρημάτων που από το 2015 μοιράζει η ΟΥΕΦΑ στις ομάδες που αγωνίζονται στα ευρωπαϊκά κύπελλα. Ο Ολυμπιακός εισέπραξε 34 εκατ. για τη συμμετοχή σε Τσάμπιονς και Γιουρόπα Λιγκ, έναντι 26,9 εκατ. την αμέσως προηγούμενη χρονιά.
Είναι ολοφάνερο λοιπόν ότι η ΠΑΕ Ολυμπιακός δημιούργησε οικονομικό «λίπος» από την πώληση ποδοσφαιριστών και από τη συμμετοχή της στους ευρωπαϊκούς αγώνες. Περίπου το ίδιο ισχύει και για την ΠΑΕ ΠΑΟΚ η οποία την προηγούμενη χρονιά είχε συνολικά από πωλήσεις ποδοσφαιριστών και έσοδα από τη συμμετοχή της στο Europa League ένα ποσό περίπου 15 εκ. ευρώ.
Τι σημαίνουν όλα αυτά; Ότι οι ομάδες υποχρεούνται από τις εξελίξεις να λειτουργήσουν ουσιαστικά και τυπικά ως ανώνυμες εταιρείες ποδοσφαιρικού θεάματος. Υπάρχει όμως ένα πρόβλημα: οι πρόεδροι δεν πρέπει να χάνουν το μέτρο γιατί διαχειρίζονται ένα λαϊκό προϊόν, το ποδόσφαιρο, και όχι ένα προϊόν του super market.
Καλά Χριστούγεννα.

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.