Τζακόπουλος για κυκλοφοριακό: Η τέλεια κυκλοφοριακή καταιγίδα της Θεσσαλονίκης

Άποψη του Σ. Τζακόπουλου για το κυκλοφοριακό στην Θεσσαλονίκη

Το κυκλοφοριακό πρόβλημα, που συνιστά την «τέλεια κυκλοφοριακή καταιγίδα» της Θεσσαλονίκης έρχεται και επανέρχεται συνεχώς στην επικαιρότητα. Διαρκές και καθημερινά εντεινόμενο κυκλοφοριακό κομφούζιο, διπλοπαρκαρίσματα, ασυντόνιστα φανάρια, ατυχήματα, απίστευτα αργοί χρόνοι μετακινήσεων με επιπτώσεις στην οικονομία και την ψυχική υγεία, κοινωνικές διαμάχες, αντιπαραθέσεις μεταξύ επαγγελματικών ομάδων, «ειδικών» και Αρχών.

Όταν μια πόλη έχει ένα μέσο μαζικής μεταφοράς και αυτό υπολειτουργικό όπως ο ΟΑΣΘ, τότε ο πολίτης δεν έχει άλλες επιλογές για να μετακινηθεί πέρα απ’ το αυτοκίνητο. Αυτό σημαίνει αυτόματα ότι η επιβάρυνση του κυκλοφοριακού φόρτου είναι έντονη. Ένα ατύχημα να συμβεί τις πρωινές ώρες αιχμής στον Περιφερειακό, τότε αυτόματα το μεγαλύτερο μέρος των ΙΧ μετακινείται μέσα στην πόλη και… φρακάρουν τα πάντα.  Τα πάντα φρακάρουν και από τα διπλοπαρκαρισμένα. Πρέπει να πάρουμε σαν Έλληνες βραβείο στη νοοτροπία «βάζω αλάρμ μέχρι να τελειώσω τη δουλειά μου». Η περασμένη διοίκηση του Δήμου είχε βρει μια λύση, με τους πλαστικούς
οριοδείκτες, τα λεγόμενα «πασαλάκια». Στη Γρηγορίου Λαμπράκη δεν στάθμευες προσωρινά για να πάρεις πιτόγυρο, στη Λεωφόρο Στρατού δεν στάθμευες στον λεωφορειόδρομο, στην Ερμού και τη Μητροπόλεως δεν το
«αφήνεις για λίγο» για να πεταχτείς να ψωνίσεις.  Στον αντίποδα η προηγούμενη διοίκηση δεν κατάφερε να εφαρμόσει το ωράριο φορτοεκφορτώσεων. Η πρόταση για 20:30-08:30 δεν βρήκε σύμφωνη την αγορά αλλά και τον σημερινό Δήμαρχο που το χαρακτήρισε από την πρώτη στιγμή αντιλειτουργικό και δεν το τήρησε ποτέ από όταν εκλέχθηκε. Αποτέλεσμα, στην Τσιμισκή η αριστερή λωρίδα να είναι κατειλημμένη από επαγγελματίες όλες τις ώρες.

Το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης της προηγούμενης διοίκησης έδωσε κάποιες πολύτιμες λύσεις στους επισκέπτες αλλά στέρησε θέσεις από τους κατοίκους. Επίσης, δεν βρέθηκε ποτέ λύση για όσους εργάζονται στο κέντρο. Για να πετύχει όμως το μέτρο χρειάστηκε να επέμβει εισαγγελέας και να διατεθούν οι λιγοστές δυνάμεις της δημοτικής αστυνομίας πράγμα όμως που επιβάρυνε την λειτουργία της για άλλα θέματα. Πρέπει σήμερα αφού σε λίγο καιρό λήγει η σύμβαση να την εποπτεύει και να εισπράτει ο δήμος όσα παίρνει ο πάροχος αφού οι υπηρεσίες του τον λειτουργούν καθημερινά.

Η σημερινή δημοτική αρχή αδυνατεί να αφομοιώσει τις ευρωπαϊκές οδηγίες για τη βιώσιμη ανάπτυξη και το περιβάλλον και δεν κάνει κάτι για να ελέγξει την κατάσταση στο μερίδιο που της αναλογεί ως ΔΘ.

Προσαρμόστηκε απλά σε προεκλογικά «πυροτεχνήματα», βγάζοντας κανένα πασσαλάκι που ενοχλεί κάποιους επαγγελματίες και να «θάψει» τελείως τον κανονισμό φορτοεκφορτώσεων.

Το κυκλοφοριακό χρειάζεται σχεδιασμό, οργάνωση και στοχοθέτηση και να ξέρει η διοίκηση το τι πρέπει να κάνω άμεσα, μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα με την κατασκευή νέων υποδομών. Αλλά ο στόχος καταλήγει πάντα στο να λιγοστεύουν τα αυτοκίνητα που θα κινούνται Πρέπει οι άνθρωποι της διοίκησης να ξεκαθαρίσουν στο μυαλό τους με ποιές αρχές θα βαδίσουν στο κυκλοφοριακό της πόλης: Εξυπηρετώντας το ΙΧ ή περιορίζοντας το και πριμοδοτώντας την βιώσιμη κινητικότητα και τα ΜΜΜ; Δεν γίνεται και με τα δύο.

Άμεσα μέτρα:

  1. Αστυνόμευση και εφαρμογή του ισχύοντα κανονισμού φορτοεκφορτώσεων.
  2. Αστυνόμευση των παράνομα παρκαρισμένων σε βασικούς δρόμους της κυκλοφορίας (Τσιμισκή, Νίκης, Εγνατίας, Αλ.Σβώλου, Κασσάνδρου, Αγίου Δημητρίου)
  3. Κατάργηση ποδηλατόδρομων όπως η Νίκης που μπορεί να προσφέρουν στην κίνηση του ποδηλάτου αλλά επιβαρύνουν την είσοδο στην Θεσσαλονίκη κατά τις απογευματινές ώρες. Δεν μπορεί η Κουντουριώτη να έχει 5 λωρίδες και στην Νίκης να καταλήγουν αυτές σε 1,5 λωρίδα. Το ίδιο πρέπει να γίνει με την πλήρη διάνοιξη της Κ.Καραμανλή με την ταυτόχρονη αστυνόμευση και την αποφυγή του παρκαρίσματος.
  1. Στα έργα που κατασκευάζονται να υλοποιηθούν αναπλάσεις των πεζοδρομίων εκατέρωθεν των στάσεων καθώς και στις συμβολές με κάθετους για την αποφυγή παρκαρισμένων οχημάτων.
  2. Διάνοιξη δρόμων που θα αποσυμφορήσουν περιοχές επιβαρυμένες όπως η Αγίου Δημητρίου, η οδός Καζαντζάκη.
  3. Αμφιδρόμηση οδών όπως η 26 ης Οκτωβρίου μπροστά από τα δικαστήρια, αντικείμενο που προβλέπεται από την άδεια της Τροχαίας αλλά καθυστερεί αδικαιολόγητα.
  4. Οργάνωση πράσινου ρεύματος με κεντρική ηλεκτρονική διαχείριση σε όλα τα φανάρια των κεντρικών αξόνων έχοντας και την δυνατότητα άμεσης επέμβασης και αλλαγής όταν χρειάζεται. ΝΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΘΕΙ ΚΕΝΤΡΟ
    ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΤΗΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ, ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΝΑ ΕΧΕΙ ΤΗ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΑΥΞΟΜΕΙΩΣΗΣ ΤΗΣ ΧΡΟΝΙΚΗΣ ΔΙΑΡΚΕΙΑΣ ΤΩΝ ΦΑΣΕΩΝ ΤΩΝ ΣΗΜΑΤΟΔΟΤΩΝ ΑΝΑΛΟΓΑ ΜΕ ΤΟΝ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΟ ΦΟΡΤΟ ΤΩΝ ΟΔΩΝ, ΩΣΤΕ ΝΑ ΜΗΝ ΕΙΝΑΙ ΑΝΑΓΚΑΙΑ Η ΥΠΑΡΞΗ ΡΥΘΜΙΣΤΩΝ ΤΡΟΧΟΝΟΜΩΝ ΣΤΙΣ ΔΙΑΣΤΑΥΡΩΣΕΙΣ.
  5. Κίνηση των απορριματοφόρων σύμφωνα με τον κανονισμό για τα άλλα βαρέα οχήματα.
    Μεσοπρόθεσμα μέτρα:
  6. Κατασκευή χώρων στάθμευσης γύρω από τους σταθμούς του μετρό. Σε άλλη περίπτωση το μετρό θα έχει μόνο τον χαρακτήρα του αξιοθέατου και της βόλτας στο κέντρο για ψώνια. Αυτός που καθημερινά κινείται θα το κάνει με το αυτικίνητό του.
  7. Κατασευή τεσσάρων κυκλικών κόμβων στο Συντριβάνι, στην ΧΑΝΘ, στον Βαρδάρη και στα ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΑ (26ης Οκτωβρίου).
  8. Πολιτικές για στάθμευση τόσο στο κέντρο, όσο και σε γειτονιές που επηρεάζονται από την πρόσβαση στο κέντρο μέσω της περιφερειακής, ή από γειτνίαση με ειδικές χρήσεις ( πχ Νοσοκομεία, Δικαστήρια κλπ)
  9. Διάνοιξη της οδού Ηπείρου στον Άγιο Παύλο για την αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας στην Άνω Πόλη.
  10. Διανοίξεις οδών που θα αποσυμφορήσουν περιοχές της πόλης όπως το τμήμα της Λαγκαδά από το στρατόπεδο Παύλου Μελά έως τον Βαρδάρη, την οδό Σόλωνος, την οδό Ψελλού στην Νέα Ελβετία. Στο
    σύνολό τους είναι 11 τέτοιοι δρόμοι.
  11. Για την άδεια λειτουργίας των καταστημάτων όπως SUPER MARKETS και κάβες, που δίνεται από τον Δήμο Θεσσαλονίκης, πρέπει να απαιτείται να υπάρχουν από τον αιτούμενο την άδεια οι θέσεις στάθμευσης που θα δεσμεύσει κατά την λειτουργία του καταστήματος
  12. Αλλαγή των δρομολογίων του ΟΑΣΘ μετά και την κατασκευή του ΜΕΤΡΟ και κατασκευή χώρων στάθμευσης στο τέρμα αυτών των γραμμών.
  13. Αποσυμφόρηση της στάθμευσης των ΤΑΞΙ γύρω από τις πιάτσες. Μακροπρόθεσμα μέτρα Προτεραιότητα στην γραμμή του Μετρό στις δυτικές συνοικίες.
  14. Σχεδιασμό από την αρχή για το ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΟ δίκτυο ΠΟΔΗΛΑΤΟΔΡΟΜΩΝ και κατάργηση όλων των ευκαιριακών κατασκευών και σχεδιασμών για το ποδήλατο, που το μόνο που κάνουν απομακρύνουν τον κόσμο απ’ αυτό..
  15. Οργάνωση δικτύου ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΥ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΥ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΥ για να εξυπηρετήσει πολλούς οικισμούς, γειτονικές πόλεις και βιομηχανικές ζώνες κυρίως στα δυτικά αλλά και όλους αυτούς που έρχονται στο κέντρο ή κινούνται προς Αεροδρόμιο και την Χαλκιδική.
  16. Απελευθέρωση κύριων οδικών αρτηριών από στάθμευση με την δημιουργία περιφερειακών χώρων και επιδότησης κτιρίων στάθμευσης στο κέντρο, ή κάτω από πλατείες και χώρους πρασίνου.
  17. Σε κάθε μεγάλο έργο εξασφάλιση επαρκών χώρων στάθμευσης προς όφελος της πόλης (Μύλοι Αλλατίνη, Μέγαρο Μουσικής, Ναοί- Εκκλησίες, Παν/μιο, Νοσοκομεία, Δικαστήρια, Μαρίνες, Λιμάνι, Σιδ. Σταθμός, ΔΕΘ).

Υλοποιώντας τα παραπάνω δημιουργείς εναλλακτικές μετακινήσεις και μετά εφαρμόζεις μια πολιτική πειθούς των κατοίκων ότι ΔΕΝ ΧΡΕΙΑΖΟΝΤΑΙ ΝΑ ΕΧΟΥΝ ΙΧ, αφού θα μπορούν να εξυπηρετούνται. Κλείνοντας θέλω να πω κάτι που έγραψε ένας φίλος μου Αρχιτέκτονας, ότι το κυκλοφοριακό το λύνεις και με το να δίνεις ζωή στο κέντρο της πόλης πριμοδοτώντας την αναπαλαίωση των διατηρητέων, αναπλάθωντας και αξιοποιώντας τα εγκαταλειμμένα βιομηχανικά κελύφη, φτιάχνοντας πάρκα όπου μπορείς και προσελκύεις τον κόσμο να μείνει και να έρθει στην πόλη και όχι να φύγει στα προάστια όπου χρειάζεται ΙΧ.