Χρ. Σταϊκούρας στο «Παρασκήνιο»: Η ΝΔ θα αλλάξει το νόμο για την πρώτη κατοικία
Βελτιώσεις στον νόμο για την α΄ κατοικία από μια κυβέρνηση της ΝΔ, με επιβράβευση των συνεπών δανειοληπτών, προαναγγέλλει, μιλώντας στο «Π», ο τομεάρχης Οικονομικών του κόμματος, Χρήστος Σταϊκούρας. Εκτιμά ότι τα αδιέξοδα του κ. Τσίπρα πολλαπλασιάζονται, ενώ επεξηγεί το σχέδιο της ΝΔ για τις 120 δόσεις και τη μείωση των φόρων και των πλεονασμάτων.
Συνέντευξη στον ΓΙΩΡΓΟ ΕΥΓΕΝΙΔΗ
Ο πρωθυπουργός έλεγε ότι «η οικονομία είναι το ατού» του. Μια και, μακροοικονομικά έστω, οι δείκτες παρουσιάζουν κάποια βελτίωση, υπάρχει περιθώριο πολιτικής ανατροπής;
Όχι, δεν υφίσταται περιθώριο πολιτικής ανατροπής, διότι η κυβέρνηση, αποδεδειγμένα, έχει αποτύχει σε όλα τα πεδία της δημόσιας σφαίρας.
Ειδικότερα στο πεδίο της οικονομίας, οι μακροοικονομικοί δείκτες παρουσιάζουν μεν βελτίωση σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, «αγκομαχούν» όμως να φτάσουν το επίπεδο του 2014. Σε μικροοικονομικό δε επίπεδο, η κατάσταση είναι πολύ χειρότερη: η υπερφορολόγηση νοικοκυριών και επιχειρήσεων συνεχίζεται, τα χρέη προς την Εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία διογκώνονται, οι ευέλικτες μορφές απασχόλησης κυριαρχούν, ενώ το διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών αναμένεται, σύμφωνα με έκθεση του ΟΟΣΑ, να διαμορφωθεί στο επίπεδο του 2014, το 2020! Συνεπώς, μάλλον το δήθεν «ατού» του κ. Τσίπρα είναι ακόμη μία αυταπάτη του.
Η κυβέρνηση κατέθεσε τη ρύθμιση για την α΄ κατοικία. Πώς την αποτιμάτε; Και τι θα βελτιώσει, ενδεχομένως, η ΝΔ;
Με το παρόν νομοσχέδιο η «υβριδική» κυβέρνηση επιδιώκει, με καθυστέρηση, να προστατεύσει ένα τμήμα της πρώτης κατοικίας. Μιλάμε για την ίδια κυβέρνηση που στις αρχές του 2015 υποσχόταν «σεισάχθεια» και «κανένα σπίτι στα χέρια τραπεζίτη» και στη συνέχεια, στο τέλος του 2015, όχι μόνο προέβλεψε την κατάργηση του νόμου Κατσέλη, αλλά τροποποίησε τις σχετικές ρυθμίσεις, με αποτέλεσμα να υφίσταται προστασία μόνο για το 60% των περιπτώσεων του προηγούμενου πλαισίου.
Και έρχεται σήμερα αυτή η κυβέρνηση, με μεγάλη καθυστέρηση, να καταθέσει μία ρύθμιση που συρρικνώνει την προστασία της κατοικίας, ακόμη και σε σχέση με την αρχική της πρόταση. Ρύθμιση που θέτει αυστηρά κριτήρια, είναι περίπλοκη και γραφειοκρατική, δεν εξασφαλίζει ότι δεν δημιουργείται ηθικός κίνδυνος με αρνητική επίδραση στην κουλτούρα πληρωμών και δεν αντιμετωπίζει συνολικά το διογκούμενο πρόβλημα του συνολικού ιδιωτικού χρέους, το οποίο ανέρχεται στα 223 δισ. ευρώ, αυξημένο κατά 23% από το τέλος του 2014.
Παρά ταύτα, και επειδή, αν δεν υπάρξει κάποια νέα ρύθμιση, δεν υφίσταται πλέον και η αναγκαία προστασία της πρώτης κατοικίας, η ΝΔ θα την στηρίξει. Και δεσμεύεται, ως επόμενη κυβέρνηση, να προχωρήσει σε βελτιωτικές τροποποιήσεις της, ώστε να την καταστήσει πιο λειτουργική και αποτελεσματική, να αποκαλύπτει το σύνολο των στρατηγικών κακοπληρωτών και να επιβραβεύει τους συνεπείς δανειολήπτες. Και είναι κάτι που θα πρέπει να εξετάσει άμεσα η κυβέρνηση μαζί με τα πιστωτικά ιδρύματα, οι οποίοι και έχουν πλήρη εικόνα των χρηματοοικονομικών στοιχείων, ειδικά όταν ψηφίζονται τροπολογίες συμψηφισμού υποχρεώσεων των τραπεζών, με όφελος για τα πιστωτικά ιδρύματα και κόστος για τον κρατικό προϋπολογισμό.
Η κυβέρνηση πάει σε εκλογές με υποσχέσεις για επιδόματα, π.χ. ακούστηκε το επίδομα Πάσχα σε συνταξιούχους. Σας προβληματίζει η «παροχολογία»; Και θεωρείτε ότι στο μυαλό του πρωθυπουργού μπορεί να μην είναι εκλογές τον Οκτώβριο;
Με προβληματίζουν, ως πολίτη, η συνεχιζόμενη κυβερνητική δημαγωγία, ο λαϊκισμός και η προσπάθεια –για ακόμη μία φορά– πολιτικής εξαπάτησης, και ως πολιτικό, η ναρκοθέτηση των προοπτικών της οικονομίας. Και αυτό γιατί η εκτέλεση του Προϋπολογισμού υπονομεύεται, οι προκλήσεις για το τραπεζικό σύστημα είναι μπροστά μας, η ρευστότητα δημοσίων φορέων επιδεινώνεται, οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του Δημοσίου δεν εκκαθαρίζονται, το κράτος διογκώνεται, η ποιότητα των θεσμών διακυβέρνησης υποβαθμίζεται.
Συνεπώς, όσο πιο σύντομα ολοκληρωθεί η προεκλογική περίοδος στην οποία έχουμε ήδη εισέλθει, τόσο το καλύτερο για τη χώρα μας. Βέβαια, πράγματι, ο κ. Τσίπρας, χωρίς ηθικές αναστολές, χωρίς ιδεολογικές συντεταγμένες, με πλεόνασμα πολιτικού αμοραλισμού, με ανεύθυνες εξαγγελίες, καλλιεργώντας πολιτικό περιβάλλον τοξικότητας και αναπτύσσοντας διχαστικό λόγο, κάνει τα πάντα για να εξαντλήσει το απώτατο χρονικό όριο της θητείας του. Τα αδιέξοδα όμως της πολιτικής του όλο και πολλαπλασιάζονται.
Σε εκκρεμότητα έχει μείνει και η ρύθμιση για τις 120 δόσεις, με τους δανειστές να βάζουν «πάγο». Γιατί, όμως, από την άλλη, να δεχτούν μια πρόταση της ΝΔ;
Γιατί η ΝΔ, σε αντίθεση με το ΣΥΡΙΖΑ, έχει καταθέσει, και διαρκώς εμπλουτίζει και επικαιροποιεί, ένα ολοκληρωμένο και συνεκτικό σχέδιο συνολικής αντιμετώπισης του προβλήματος του ιδιωτικού χρέους. Σχέδιο επιτάχυνσης της διαδικασίας διευθέτησης καθυστερούμενων οφειλών, ουσιαστικής ελάφρυνσης χρεών για νοικοκυριά και επιχειρήσεις σε αδυναμία αποπληρωμής και τόνωσης της ρευστότητας στην οικονομία.
Αυτό περιλαμβάνει τον διαχωρισμό των εκκρεμών υποθέσεων σε κατηγορίες, την ενίσχυση των ειρηνοδικείων, την απλοποίηση της εξωδικαστικής επίλυσης για μικρομεσαίες επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες, την αναμόρφωση της πτωχευτικής διαδικασίας και την πρόταση ρυθμίσεων σε πολλές και με χαμηλό ύψος δόσεις για το 80% των πολιτών που χρωστούν μέχρι 3.000 ευρώ στην Εφορία.
Μακάρι αυτές οι πολιτικές να είχαν υιοθετηθεί και υλοποιηθεί τα προηγούμενα χρόνια από τη σημερινή κυβέρνηση.
Η εμπειρία της κυβέρνησης «διδάσκει» ότι, παρά το τέλος του προγράμματος, οι «θεσμοί» παραμένουν αυστηροί ως προς τους στόχους τους. Πώς μπορεί μια κυβέρνηση της ΝΔ να επαναδιαπραγματευτεί τα πλεονάσματα;
Διότι η ΝΔ θα αποδείξει, μέσα από την υλοποίηση ενός συνεκτικού προγράμματος μεταρρυθμίσεων, ότι η χώρα μπορεί να επιτύχει ισχυρούς και διατηρήσιμους ρυθμούς οικονομικής μεγέθυνσης.
Προτεραιότητες του προγράμματος είναι η μείωση φορολογικών συντελεστών και ασφαλιστικών εισφορών, ηπροώθηση αποκρατικοποιήσεων και εμβληματικών επενδύσεων, η αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας, η εκκαθάριση των οφειλών του Δημοσίου, η εκτέλεση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, η στήριξη της υγιούς επιχειρηματικότητας, η δημιουργία ενός πιο αποτελεσματικού κράτους, η επένδυση στην εκπαίδευση, την έρευνα και την καινοτομία, η ενίσχυση της κοινωνικής αλληλεγγύης προς τους πιο αδύναμους συμπατριώτες μας.
Οι υψηλότεροι ρυθμοί ανάπτυξης, με τη σειρά τους, θα βελτιώσουν τη βιωσιμότητα του χρέους, δημιουργώντας περιθώριο για αποκλιμάκωση των δημοσιονομικών στόχων. Είναι μια πρόταση οικονομικά ρεαλιστική και κοινωνικά δίκαιη και γι’ αυτό θα γίνει αποδεκτή.
Οι Έλληνες δείχνουν συνηθισμένοι στην υπερφορολόγηση. Πώς θα πείσετε ότι η ΝΔ δεν θα είναι «μία από τα ίδια»; Με άλλα λόγια, πώς θα πείσετε ότι οι φορολογικές μειώσεις που εξαγγέλλετε θα εφαρμοστούν;
Καταρχάς, διότι έχουμε δώσει ήδη δείγματα γραφής, αφού –το 2014– μειώσαμε συγκεκριμένους φορολογικούς συντελεστές (π.χ. ΦΠΑ στην εστίαση, ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης, ασφαλιστικές εισφορές κ.ά.), χωρίς κάτι τέτοιο να προβλέπονταν τότε στο μνημόνιο.
Επίσης διότι, αποδεδειγμένα, οι χαμηλότεροι φορολογικοί συντελεστές βελτιώνουν τη φορολογική συμμόρφωση, αφού μειώνουν τα κίνητρα για φοροδιαφυγή.
Και τέλος, διότι θα αναλάβουμε μία σειρά από πρωτοβουλίες, υλοποιώντας τις δεσμευμένες οροφές δαπανών σε όλους τους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, προχωρώντας σε αξιολόγηση δαπανών στο σύνολο της Δημόσιας Διοίκησης, μη διογκώνοντας τον δημόσιο τομέα, επεκτείνοντας τις ηλεκτρονικές συναλλαγές και ενισχύοντας τις συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Παρασκήνιο»