, Τετάρτη
14 Μαΐου 2025

search icon search icon

Ο Ερντογάν έγινε… Μπαρμπαρόσα

Η εκτόξευση στα τέλη διέλευσης του Βοσπόρου προκαλεί αντιδράσεις από πολλές πλευρές, με τους εφοπλιστές να καλούν το ελληνικό ΥΠΕΞ να παρέμβει.

Του ΝΙΚΟΛΑ ΚΑΜΠΑ – ΚΟΡΟΝΑΙΟΥ

Ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν ζήλεψε μάλλον τη δόξα του… Μπαρμπαρόσα, καθώς οι τουρκικές αρχές αποφάσισαν την αύξηση κατά 406% των τελών διέλευσης από τον Βόσπορο, από τις 7 Οκτωβρίου. Οι ανατιμήσεις-φωτιά προκαλούν σημαντικά προβλήματα σε όλες τις κατηγορίες πλοίων, αφού αποτελεί μια πρωτόγνωρη απόφαση για τη ναυτιλία και την ομαλή λειτουργία του εμπορίου, ενώ ήδη έχουν ενημερωθεί η Διεθνής Ένωση Πλοιοκτητών Δεξαμενοπλοίων (Intertanko) και η Διεθνής Ένωση Εφοπλιστών Ξηρού Φορτίου (Intercargo).

Σύμφωνα με στοιχεία, για παράδειγμα, η τιμή διέλευσης ενός mini bulk carrier την ημέρα από τα 1.358,22 δολάρια αυξάνεται στα 7.009,44 δολάρια, στα πλοία handysize από τα 3.134,89 στα 15.863,04, στα πλοία supramax από τα 4.844,57 διαμορφώνεται στα 24.176,64 δολάρια και στα panamax από τα 6.384,28 στα 32.305,44 δολάρια.

Το Kanal Istanbul

Ο Τούρκος πρόεδρος παρομοιάζεται από πολλούς, λόγω κινήσεων όπως αυτή της αύξησης των τελών, με τον Μπαρμπαρόσα, τον φημισμένο αντιναύαρχο του οθωμανικού στόλου.

Η κίνηση των πλοίων μέσω του Βοσπόρου αυξήθηκε το 2021, αφού η Τουρκία προχωρά σε ένα σχέδιο για μια εναλλακτική πλωτή οδό με στόχο να ελαφρύνει το βάρος.

Όπως αναφέρει η τουρκική εφημερίδα «Σαμπάχ», το Kanal Istanbul θα ανακουφίσει τη συμφόρηση και θα βελτιώσει την ασφάλεια στον Βόσπορο, εκτρέποντας μεγάλα πλοία με επικίνδυνο φορτίο μακριά από τα κέντρα πληθυσμού.

Το συγκεκριμένο κανάλι θα συνδέει τη Μαύρη Θάλασσα βόρεια της Κωνσταντινούπολης με τη Θάλασσα του Μαρμαρά στα νότια, σχεδιασμένο ως εναλλακτική λωρίδα παγκόσμιας ναυτιλίας, και εκτιμάται ότι θα κοστίσει περίπου 9,2 δισεκατομμύρια δολάρια.

Τι αναφέρει η ΕΕΝΜΑ

Για το γεγονός αυτό η Ένωση Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων (ΕΕΝΜΑ) ζήτησε την παρέμβαση της ελληνικής κυβέρνησης μέσω επιστολής προς τα υπουργεία Εξωτερικών και Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής. Με ανακοίνωσή της αναφέρει:

«Οι τουρκικές αρχές προέβησαν σε μια αιφνιδιαστική και πρωτόγνωρη κίνηση που πλήττει την εύρυθμη λειτουργία του εμπορίου και κατ’ επέκταση τη ναυτιλία… Η υπέρμετρη αύξηση που αγγίζει το 400% από τις 7/10/2022 στα τέλη διέλευσης πλοίων από τον Βόσπορο αυτονόητα δημιουργεί τεράστια προβλήματα διαχείρισης στα ήδη ναυλωμένα και συμφωνημένα ναύλα αλλά και στα υπό ναύλωση πλοία και ειδικά στα πλοία της shortsea ναυτιλίας που πραγματοποιούν ιδιαίτερα συχνές διελεύσεις».

Ακόμα, η ΕΕΝΜΑ αναφέρει ότι «βρίσκεται σε επικοινωνία με τους διεθνείς οργανισμούς, καθότι η αδικαιολόγητη απόφαση των τουρκικών αρχών ουσιαστικά πλήττει την ελεύθερη διακίνηση αγαθών και αντίκειται στη λειτουργία της διεθνούς ναυτιλιακής κοινότητας».

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ POLITICAL

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.