Με σταθερό τρόπο ο Ερντογάν κλιμακώνει τις απειλές του κατά της πατρίδας μας, φτάνοντας στο σημείο να δηλώσει ότι θα πλήξει την Αθήνα με τον πύραυλο Tayfun (www.kathimerini.gr 11/12/2022).
Του ΝΟΤΗ ΜΑΡΙΑ
Στη συνέχεια τη σκυτάλη πήρε ο Τσαβούσογλου δηλώνοντας ότι το παράνομο τουρκικό casusbelliισχύει και σε περίπτωση επέκτασης των ελληνικών χωρικών υδάτων και νοτίως της Κρήτης (www.kathimerini.gr 30/12/2022). Ακολούθησε ο Καλίν, ο οποίος χωρίς να αναφερθεί ρητά στο casusbelli τόνισε ότι σε περίπτωση επέκτασης των ελληνικών χωρικών υδάτων στην Κρήτη η Τουρκία «θα απαντήσει με ισχυρό τρόπο και δεν θα δεχθεί με τίποτα οποιαδήποτε επέκταση έστω και ένα μίλι παραπάνω» (www.crisismonitor.gr 4/1/2023).
Απέναντι στην τουρκική αυτή προκλητικότητα, η Αθήνα συνεχίζει να αυτοπεριορίζεται αποκλειστικά σε έναν «χαρτοπόλεμο ανακοινώσεων και επιστολών διαμαρτυρίας» σε ΟΗΕ, ΕΕ και ΝΑΤΟ χωρίς όμως να προχωρά στο αυτονόητο. Και αυτό δεν είναι άλλο από την άμεση προσφυγή της χώρας μας στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ κατά της Τουρκίας για καραμπινάτη παραβίαση του Καταστατικού Χάρτη του ΟΗΕ.
Εμείς από την πλευρά μαςαπό τον Σεπτέμβριο του 2020 είχαμε καλέσει την κυβέρνηση να προχωρήσει σε προσφυγή ενώπιον του Συμβουλίου Ασφαλείας για τις τουρκικές απειλές κατά της εδαφικής ακεραιότητας της πατρίδας μας, προτού είναι αργά (www.notismarias.gr 16/9/2020).
Τις εκκλήσεις για προσφυγή της Ελλάδας στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ κατά της Τουρκίας έκτοτε τις επαναλάβαμε αρκετές φορές, με πιο πρόσφατες αυτές τον Ιανουάριο του 2022 (www.notismarias.gr 10/1/2022) και τον Σεπτέμβριο του 2022 (www.notismarias.gr 19/9/2022).
Δυστυχώς η Αθήνα κωφεύοντας το μόνο που κάνει είναι να εμμένει μοιρολατρικά στη δήθεν παρέμβαση του «θείου Σαμ», ο οποίος υποτίθεταιθα βάλει φρένο στις επεκτατικές βλέψεις του Ερντογάν. Όμως η Ουάσιγκτον τηρώντας επαμφοτερίζουσα στάση αποφεύγει να καταδικάσει ονομαστικά την Τουρκία για την επιθετική της στάση και περιορίζεται σε δηλώσεις που καλούν όλα τα μέρη να δείξουν αυτοσυγκράτηση(!), εξομοιώνοντας τον θύτη με το θύμα. Κλασική περίπτωση η πρόσφατη δήλωση του Στέιτ Ντιπάρτμεντ που απαντώντας σε σχετική ερώτηση Ελλήνων ανταποκριτών τόνισε μεταξύ άλλων χαρακτηριστικά: «Ενώ γενικά οι Ηνωμένες Πολιτείες δεν παίρνουν θέση για τις διαφορές στα θαλάσσια σύνορα άλλων κρατών, καλούμε όλα τα μέρη να απέχουν από όλες τις ενέργειες που ενέχουν τον κίνδυνο να αυξήσουν τις εντάσεις στην Ανατολική Μεσόγειο. Προτρέπουμε όλους τους συμμάχους μας να αποφύγουν τις απειλές και την προκλητική ρητορική που μόνο θα αυξήσουν την ένταση και δεν θα βοηθήσουν κανέναν»! (www.ekirikas.com 5/1/2023).
Αντί όμως η Αθήνα να αναμένει αενάως το πότε θα δεήσει η Ουάσιγκτον δήθεν «να τραβήξει το αυτί» του Ερντογάν, καλό θα ήταν να προχωρήσει στην άμεση ενεργοποίηση στην πράξη του Ελληνογαλλικού Αμυντικού Συμφώνου με ρήτρα στρατιωτικής συνδρομής.
Όπως έχουμε τονίσει, το Ελληνογαλλικό Αμυντικό Σύμφωνο με ρήτρα στρατιωτικής συνδρομής θα μπορούσε να ακυρώσει στην πράξη το τουρκικόcasusbelli (κεντρικό δελτίο ειδήσεων RussiaToday,8/10/2021).
Στο πλαίσιο αυτό είχα επισημάνει ότι ενόψει του άρθρου 2 του Ελληνογαλλικού Αμυντικού Συμφώνου η Αθήνα όφειλε αμέσως μετά την κύρωση του παραπάνω Συμφώνου και από τη Γαλλία να προχωρήσει στην επέκταση των ελληνικών χωρικών υδάτων στα 12 ναυτικά μίλια καθ’ άπασα την ελληνική επικράτεια.
Άλλωστε, αν η Άγκυρα τολμήσεινα υλοποιήσει το casusbelli προχωρώντας σε ένοπλη επίθεση κατά ελληνικών πλοίων εντός των επεκταθέντων ελληνικών χωρικών υδάτων των 12 ναυτικών μιλίων, τα οποία θα αποτελούν πλέον μέρος της ελληνικής επικράτειας, τότε σύμφωνα με το άρθρο 2 του Ελληνογαλλικού Αμυντικού Συμφώνου η Γαλλίαοφείλει να παράσχει στην Ελλάδα βοήθεια και συνδρομή με όλα τα κατάλληλα μέσα που έχει στη διάθεσή της και εφόσον υφίσταται ανάγκη με τη χρήση ένοπλης βίας.
Έτσι πλέον η Τουρκία θα πρέπεινα σκεφθεί διπλά πριν αποφασίσει να χρησιμοποιήσει ένοπλη βία κατά της επικράτειας της Ελλάδας, καθώς θα μπορούσε να βρει απέναντί της όχι μόνο την Ελλάδα αλλά ενδεχόμενα και τη Γαλλία.
Καθώς λοιπόν η ρήτρα συνδρομής του άρθρου 5 του ΝΑΤΟ δεν ενεργοποιείται για προστασία της Ελλάδας έναντι των απειλών και των επιθετικών ενεργειών της Τουρκίας, πλέον μόνο η ρήτρα συνδρομής του άρθρου 2 του Ελληνογαλλικού Συμφώνου θα μπορούσε να αποτελέσει την απάντηση, μιας και μπορεί να ενεργοποιηθεί σε περίπτωση ένοπλης επίθεσης της Τουρκίας κατά της ελληνικής επικράτειας.
Επιπλέον η ρήτρα συνδρομής του άρθρου 2 του Ελληνογαλλικού Αμυντικού Συμφώνου είναι σύμφωνη και με το άρθρο 42 παρ. 7 της Συνθήκης ΕΕ που ομοίως προβλέπει ρήτρα αμυντικής συνδρομής σε περίπτωση που κάποιο κράτος-μέλος της ΕΕ δεχθεί ένοπλη επίθεση στην επικράτειά του.
Όμως όλα αυτά θα κριθούν στην πράξη.
Θα τολμήσει, άραγε, ο Ερντογάν να δοκιμάσει την αντοχή του Ελληνογαλλικού Αμυντικού Συμφώνου και ιδίως την εφαρμογή της ρήτρας στρατιωτικής συνδρομής;
Και αν ναι, τότε τι θα πράξει το Παρίσι;
Σε κάθε περίπτωση ενόψει των ρητών απειλών του Ερντογάν για πυραυλική επίθεση κατά της Ελλάδας, αλλά και των δηλώσεων Τσαβούσογλου για ενεργοποίηση του casusbelli κατά της πατρίδας μας, η Αθήνα οφείλει άμεσα να ενημερώσει με τον πιο επίσημο τρόπο το Παρίσι και να ζητήσει να ξεκινήσουν οι σχετικές διαβουλεύσεις στο πλαίσιο του Ελληνογαλλικού Αμυντικού Συμφώνου για την προετοιμασία των απαραίτητων μέτρων για ενεργοποίηση στην πράξη της ρήτρας αμυντικής συνδρομής, σύμφωνα με το άρθρο 51 του Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών.
Οψόμεθα εις Φιλίππους.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ POLITICAL



