Προβλέπονται νέες αποβάθρες, στέγαστρα, πεζογέφυρες, ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις, χώροι στάθμευσης και έργα πρόσβασης
Πράσινο φως για το έργο του προαστιακού σιδηροδρόμου Δυτικής Θεσσαλονίκης, καθώς τα υπουργεία Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών και Υποδομών & Μεταφορών ανακοίνωσαν την έναρξή του, με χρηματοδότηση από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης στο πλαίσιο του προγράμματος «Μεταφορές» του ΕΣΠΑ 2021- 2027.
Ο συνολικός προϋπολογισμός ανέρχεται στα 15 εκατομμύρια ευρώ, ενώ η σχετική πρόσκληση εκδόθηκε με απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Νίκου Παπαθανάση, σε συνεργασία με τον αναπληρωτή υπουργό Μεταφορών Κωνσταντίνο Κυρανάκη.
Στο πλαίσιο του έργου προβλέπονται η αξιοποίηση της υφιστάμενης υποδομής και η κατασκευή όλων των απαραίτητων έργων, όπως νέες αποβάθρες, στέγαστρα, πεζογέφυρες, ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις, χώροι στάθμευσης και έργα πρόσβασης. Παράλληλα, θα εγκατασταθούν σύγχρονα συστήματα σηματοδότησης και ηλεκτροκίνησης, με στόχο τη βελτίωση του μεταφορικού δικτύου.
Στόχος η αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου
Το νέο δίκτυο θα περιλαμβάνει επτά στάσεις, αυτές της Σίνδου, της Αγχιάλου, των Διαβατών, του Κορδελιού, της Επτανήσου, της Μενεμένης και του Νέου Σταθμού Θεσσαλονίκης.
Η ανάπτυξή του θα γίνει σε τρεις κλάδους, δύο από τα δυτικά, προς Σίνδο και προς Αγχίαλο-Διαβατά, και έναν ενιαίο από τα ανατολικά, μέχρι τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό της πόλης. Η υλοποίηση του έργου αποσκοπεί στην αναβάθμιση και την επέκταση του σιδηροδρομικού δικτύου στην περιοχή με δικαιούχο την εταιρεία Σιδηρόδρομοι Ελλάδας ΜΑΕ, η οποία έχει ως στόχο την ανάπτυξη και αναβάθμιση του υπεραστικού και προαστιακού δικτύου.
Με αυτόν τον τρόπο επιδιώκεται η διαμόρφωση ενός ασφαλούς, συνεκτικού και διαλειτουργικού συστήματος μεταφορών, που θα καλύπτει όχι μόνο τη Θεσσαλονίκη, αλλά και ευρύτερες περιοχές στα βόρεια της χώρας.
Παράλληλα, σε εξέλιξη βρίσκονται σημαντικά έργα στον εθνικό σιδηροδρομικό άξονα, από την Πάτρα μέχρι τον Προμαχώνα και την Ειδομένη, όπως η ηλεκτροδότηση στο τμήμα Κιάτο-Ροδοδάφνη, η υπογειοποίηση του σιδηροδρομικού διαδρόμου στα Σεπόλια, καθώς και η εγκατάσταση συστημάτων σηματοδότησης και ETCS στη γραμμή Θεσσαλονίκη-Ειδομένη.
Οι συμβάσεις για αυτά τα έργα, οι οποίες ξεπερνούν τα 173 εκατομμύρια ευρώ, αφορούν την αναβάθμιση 370 χιλιομέτρων γραμμών, από τα συνολικά 920 χιλιόμετρα σιδηροδρομικού δικτύου. Με την ολοκλήρωσή τους, θα επιτευχθεί η περαιτέρω ενίσχυση του βασικού άξονα ΠΑΘΕ, που αποτελεί βασική προτεραιότητα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και της ΕΡΓΟΣΕ.
Προχωρούν οι διαδικασίες για την επέκταση του 6ου προβλήτα
Παράλληλα, από τον Ιούλιο «τρέχει» και η διαδικασία για την έναρξη της επέκτασης του 6ου προβλήτα του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) και τη σύνδεσή του με το σιδηροδρομικό δίκτυο, ένα έργο τεράστιας σημασίας για την πόλη και για την ευρύτερη περιοχή, καθώς θα ενισχυθούν περαιτέρω οι υποδομές του λιμανιού και θα αναβαθμιστούν οι προδιαγραφές του.
Κατά την περίοδο κατασκευής του έργου, με τις πρώτες κατασκευαστικές δραστηριότητες να βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη, θα δημιουργηθούν περίπου 4.000 θέσεις εργασίας από την κοινοπραξία ΜΕΤΚΑ – ΤΕΚΑΛ που έχει οριστεί ως ο ανάδοχος του έργου.
Το έργο εντάσσεται στο μακροπρόθεσμο σχέδιο του ΟΛΘ για την ενίσχυση της Θεσσαλονίκης, ως κομβικού σημείου στα Βαλκάνια, ενώ με την ολοκλήρωσή του ο ΟΛΘ θα βρεθεί στην πρώτη κατηγορία των λιμένων στα νοτιοανατολικά της Ευρώπης.
Η ολοκλήρωση του 6ου προβλήτα αποτελεί το σημαντικότερο μέρος των υποχρεωτικών επενδύσεων που έχει αναλάβει ο ΟΛΘ βάσει της σύμβασης παραχώρησης με το ελληνικό Δημόσιο και θα παρέχει πλέον τη δυνατότητα απευθείας εξυπηρέτησης πλοίων εμπορευματοκιβωτίων κύριων γραμμών (Ultra Large Container Vessels), χωρητικότητας έως 24.000 TEU.