Ακριτικό νησί εκτός επιδοτήσεων και προγραμμάτων νησιωτικότητας λόγω… Περιφέρειας
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΦΑΝΗ ΧΑΡΙΣΗ
Αδικημένοι και ξεχασμένοι από το ελληνικό κράτος δηλώνουν οι επαγγελματίες και κάτοικοι της ακριτικής Σαμοθράκης που ζητούν να αντιμετωπίζονται με τα ίδια κριτήρια όπως και τα άλλα νησιά-μικρά και μεγάλα- του Αιγαίου.
Το νησί που εκτείνεται σε μια έκταση 178 τετραγωνικών χιλιομέτρων, με τους 15 οικισμούς και τους 2.596 κατοίκους προσπαθεί όπως λένε κάτοικοι και φορείς στην «Κ» να επωφεληθεί όπως και όλα τα άλλα νησιά του Αιγαίου από μια σειρά ευρωπαϊκών και μη προγραμμάτων αλλά επειδή ανήκει στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας- Θράκης και όχι στις Περιφέρειες Βορείου και Νοτίου Αιγαίου τελικώς δεν συμπεριλαμβάνεται σε αυτά τα αναπτυξιακά χρηματοδοτικά εργαλεία.
Χωρίς επιδότηση η καλοκαιρινή ακτοπλοϊκή σύνδεση
Πρώτα από όλα όπως ανέφερε στην «Κ» ο πρόεδρος Τουριστικών Καταλυμάτων Σαμοθράκης, κ. Τριαντάφυλλος Μαματσόπουλος τα ακτοπλοϊκά δρομολόγια που εκτελούνται το καλοκαίρι για την Σαμοθράκη από την Αλεξανδρούπολη δεν επιδοτούνται, αντίθετα από αυτό που συμβαίνει στα υπόλοιπα νησιά του Αιγαίου.
«Τους τρεις καλοκαιρινούς μήνες η γραμμή Σαμοθράκη- Αλεξανδρούπολη δεν επιδοτείται. Επιδοτείται τους υπόλοιπους εννέα μήνες. Και μάλιστα το γράφει η ίδια η προκήρυξη του υπουργείου ότι η γραμμή δεν επιδοτείται από 1 Ιουνίου έως 31 Αυγούστου. Μόνο στο νησί της Σαμοθράκης συμβαίνει αυτό και σε ένα ακόμα μικρό νησάκι έξω από την Εύβοια. Όλα τα νησιά του Αιγαίου επιδοτούνται εκτός από εμάς» τόνισε ο κ. Μαματσόπουλος προσθέτοντας ότι χωρίς την επιδότηση που σημαίνει αυξημένες τιμές εισιτηρίων, το νησί χάνει σημαντικά σε τουρίστες.
Όπως είπε το εισιτήριο του καραβιού από τα 9 ευρώ που κοστίζει τους μη τουριστικούς μήνες, το καλοκαίρι αυξάνεται και κοστίζει 17 ευρώ όπως και αντίστοιχα «το εισιτήριο για το ΙΧ από τα 39 ευρώ πηγαίνει στα 56 ευρώ». Δηλαδή μια τετραμελής οικογένεια με ΙΧ θα πληρώσει 248 ευρώ για τα αλέ ρετούς εισιτήρια της ενώ στην περίπτωση της επιδότησης τότε το συνολικό αντίτιμο θα ήταν 150 ευρώ!
Ο πρόεδρος των τουριστικών καταλυμάτων του ακριτικού νησιού κάνει λόγο για κατάφωρη αδικία επισημαίνοντας ότι αντίθετα σε άλλα νησιά του Αιγαίου «αυξάνει (σ.σ. το αρμόδιο υπουργείο) τα επιδοτούμενα δρομολόγια ειδικά για το καλοκαίρι».
«Αν ήταν το εισιτήριο φθηνότερο λόγω επιδότησης η Σαμοθράκη θα είχε περισσότερο τουρισμό, περισσότερα δρομολόγια και γιατί όχι όπως και παλαιότερα που είχαμε ένα κανονικό πλοίο κι ένα ταχύπλοο που θα επέτρεπε στους τουρίστες και τους επισκέπτες να έρχονταν ακόμα και αυθημερόν στο νησί μας» τόνισε.
«Μας ξεχνούν από τα μέτρα στήριξης κι ανάπτυξης»
Πέραν της ακτοπλοϊκής σύνδεσης, οι κάτοικοι αισθάνονται αποκλεισμένοι και από άλλα σημαντικά χρηματοδοτικά εργαλεία. Όπως επισημαίνουν, δεν περιλαμβάνονται στα προγράμματα νησιωτικότητας, επειδή ανήκουν διοικητικά στην Ανατολική Μακεδονία – Θράκη και όχι στο Βόρειο ή Νότιο Αιγαίο.
Ενδεικτική είναι η απουσία της Σαμοθράκης από το πρόγραμμα GRecoISLANDS, το οποίο στηρίζει έργα εξοικονόμησης ενέργειας, νερού και προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή για μικρά νησιά. «Στο πρόγραμμα αυτό εντάχθηκαν 39 μικρά νησιά του Αιγαίου και η Σαμοθράκη που ήταν το 40ο νησί δεν εντάχθηκε σε αυτό. Θα μπορούσαμε να κάνουμε έργα για το νερό» τόνισε και πρόσθεσε ότι «δεν μας συμπεριλαμβάνουν στη ρήτρα νησιωτικότητας».
Ανάλογη είναι η απογοήτευση για το πρόγραμμα Leader του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης: ενώ στα νησιά του Βορείου Αιγαίου η ενίσχυση φτάνει στο 75%, στη Σαμοθράκη ανέρχεται μόλις στο 65%, εξαιτίας της διοικητικής υπαγωγής της.
Το Leader είναι ένα χρηματοδοτικό εργαλείο που μπορεί να δώσει την ευκαιρία σε επαγγελματίες να δημιουργήσουν και να αναπτύξουν τουριστικά καταλύματα, οικοτουρισμό, τουριστικές επιχειρήσεις ακόμα και να αναπτύξουν μεταποιητικές επιχειρήσεις που τόσο ανάγκη έχει και η Σαμοθράκη, οι κάτοικοι και φορείς της οποίας μετρούν πληγές που δεν μπορούν να επουλωθούν με ίδιες δυνάμεις. Η έλλειψη προοπτικής και ανάπτυξης εξάλλου είναι όπως λένε και η κύρια αιτία για το κύμα μετανάστευσης των νέων από το νησί.
Τα κρίσιμα αυτά ζητήματα έθεσε μάλιστα στο Συνέδριο «Νησιωτικότητα – Δημόσια Πολιτική και Τοπική Αυτοδιοίκηση» που οργάνωσε πριν λίγες ημέρες η Ελληνική Εταιρεία Τοπικής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης (ΕΕΤΑΑ) ο Δήμαρχος Σαμοθράκης, Αθανάσιος Βίτσας αναδεικνύοντας τα ζητήματα αποκλεισμού του νησιού από πολιτικές και χρηματοδοτικά εργαλεία.
Έκκληση στον Πρωθυπουργό και την Ε.Ε.
Τα ζητήματα αυτά τέθηκαν από τον Δήμαρχο Σαμοθράκης, Αθανάσιο Βίτσα, στο πρόσφατο συνέδριο της ΕΕΤΑΑ για τη νησιωτικότητα, όπου κατήγγειλε θεσμικό αποκλεισμό του νησιού από εθνικές πολιτικές.
«Η Σαμοθράκη πληροί όλα τα κριτήρια – πληθυσμιακά, λειτουργικά, περιβαλλοντικά. Και όμως, αποκλείστηκε. Η ρήτρα νησιωτικότητας δεν είναι διακοσμητική – είναι νομική και πολιτική υποχρέωση. Η μη εφαρμογή της στη Σαμοθράκη συνιστά θεσμική αστοχία», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Με κοινή επιστολή τους, οι φορείς του νησιού απηύθυναν έκκληση στον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη με τίτλο: «Αόρατο νησί για την Κυβέρνηση η Σαμοθράκη σε θέματα νησιωτικότητας». Η ίδια επιστολή εστάλη και στην Αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα.
Περιφέρεια: «Δίκιο για την ακτοπλοΐα – διαφωνία για τα υπόλοιπα»
Ο περιφερειάρχης Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης, Χριστόδουλος Τοψίδης, σχολιάζοντας στην «Κ» τα αιτήματα των φορέων, συμφώνησε μόνο ως προς το ακτοπλοϊκό:
«Η επιδότηση της γραμμής πρέπει να ισχύει 12 μήνες τον χρόνο. Αυτό θα ενισχύσει σημαντικά τον τουρισμό και το ενδιαφέρον των εταιρειών».
Ωστόσο, για τα υπόλοιπα αιτήματα δηλώνει αντίθετος: «Ο αναπτυξιακός νόμος καλύπτει και τουρισμό μόνο για τη Σαμοθράκη, τα νησιά του Βορείου Αιγαίου και άλλα μικρά νησιά. Επίσης, το αίτημα να ενταχθεί η Σαμοθράκη στο πρόγραμμα της απολιγνιτοποίησης είναι άστοχο – δεν είχε ποτέ λιγνίτη. Παίρνει ρεύμα με υποθαλάσσιο καλώδιο. Άρα γιατί να ενταχθεί σε πρόγραμμα που αφορά περιοχές με λιγνιτικές μονάδες;».