Πώς κέρδισε η πόλη νέους επισκέπτες
Ρεπορτάζ: Αναστασία Καρυπίδου
Οι τουρίστες «made in USA» και μάλιστα με …γερό πορτοφόλι είναι αυτοί που καταλαμβάνουν τη μία από τις δύο πρώτες θέσεις όσον αφορά την επισκεψιμότητα και τις διανυκτερεύσεις στα ξενοδοχεία της Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με τα, έως τώρα, στοιχεία του 2025.
Το παράδοξο είναι πως το αεροδρόμιο «Μακεδονία» δεν συνδέεται με απευθείας αεροπορική πτήση με τις ΗΠΑ, παρά τη διαχρονική διεκδίκηση των φορέων της πόλης. Ωστόσο οι Αμερικάνοι φαίνεται πως δεν πτοούνται από τις χιλιομετρικές αποστάσεις και δείχνουν ιδιαίτερη προτίμηση να περάσουν κάποιες ημέρες των διακοπών τους στη Νύμφη του Θερμαϊκού.
Μεγάλο ενδιαφέρον για τη Θεσσαλονίκη, την ιστορία και τα αξιοθέατά της δείχνουν επίσης οι Τούρκοι που κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού «χτύπησαν» κόκκινο, ανεβαίνοντας στην κορυφή των διανυκτερεύσεων, ξεπερνώντας τους Αμερικανούς που έως την άνοιξη κατακτούσαν το …χρυσό μετάλλιο. Σημαντικό ρόλο έπαιξε και η απευθείας αεροπορική σύνδεση με Σμύρνη, που ξεκίνησε τέλη Ιουνίου εμφανίζοντας καλές πληρότητες.
Ακολουθούν Κύπριοι, Ισραηλινοί, αν και ο πόλεμος «πάγωσε» τις μαζικές προσελεύσεις των προηγούμενων ετών, και Γερμανοί, ενώ στα αξιοσημείωτα της φετινής χρονιάς είναι η άνοδος των Ιταλών. Η ιταλική απόβαση συνδέεται με την ακτοπλοϊκή γραμμή από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης για τις Σποράδες.
Οι Ιταλοί αγαπούν τόσο τη Σκιάθο, όσο τη Σκόπελο και την Αλόννησο και με την ευκαιρία του ταξιδιού για τα καλοκαιρινά μπάνια κάνουν στάση στη Θεσσαλονίκη. Το γεγονός, δε, πως η ακτοπλοϊκή σύνδεση με τις Σποράδες ξεκίνησε από Ιούνιο, νωρίτερα σε σχέση με τη περσινή σεζόν έφερε και τα πολυπόθητα νούμερα στις διανυκτερεύσεις.
«Αμερική και Τουρκία είναι οι πιο δυνατές αγορές που κινήθηκαν καλύτερα έως τώρα στη Θεσσαλονίκη, τόσο σε πληρότητες όσο και σε πορτοφόλι. Οι Αμερικάνοι, μάλιστα, έχουν μια αυξητική τάση», δηλώνει στην εφημερίδα «Κarfitsa» ο Γενικός Γραμματέας της Ένωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης, Δημήτρης Σιμιακός.
Δεν λείπουν, βέβαια, οι Βαλκάνιοι, Βούλγαροι, Σέρβοι και Ρουμάνοι, ενώ πολύ ψηλά είναι και οι ‘Ελληνες που προτιμούν την πόλη για ολιγοήμερες διακοπές. Στα αισιόδοξα μηνύματα της σεζόν η άνοδος των Πολωνών επισκεπτών, που αποτελούν δυναμικό κοινό, εξαιτίας της αεροπορικής σύνδεσης Θεσσαλονίκη – Βαρσοβία με την εταιρεία Lot.
«Το πρώτο πεντάμηνο του έτους πήγε ενθαρρυντικά καλά και έδωσε τις βάσεις για το καλοκαίρι. Στην πορεία είδαμε πως τον Μάιο υπήρξε μια κόπωση κι ένα φρενάρισμα στις κρατήσεις. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα Ιούνιο, Ιούλιο και ίσως και τον Αύγουστο να καταγράψουμε μειώσεις έναντι σε σχέση με την περσινή χρονιά», συμπληρώνει ο κ.Σιμιακός.
Η δυναμική του αεροδρομίου και της κρουαζιέρας
Τα παραπάνω στοιχεία για το πως κινήθηκε η Θεσσαλονίκη επιβεβαιώνονται από τα νούμερα του αεροδρομίου «Μακεδονία» και του λιμανιού. Ο αριθμός των επιβατών στο αεροδρόμιο το πρώτο επτάμηνο του 2025 καταγράφουν σημαντική αύξηση 7,3% στην κίνηση, έναντι του αντίστοιχου περσινού διαστήματος ενώ διακινήθηκαν 4,36 εκατ. επιβάτες, έναντι 4,07 εκατ. επιβατών την αντίστοιχη περίοδο του 2024, δείχνοντας πως η Θεσσαλονίκη είναι από τους πλέον ζωντανούς αεροπορικούς κόμβους της χώρας.
Σε ό,τι αφορά το λιμάνι έχουν ήδη «κλειδώσει» την έλευσή τους 71 κρουαζιερόπλοια, έναντι 81 πέρυσι και 68 του 2023. Ωστόσο, όπως επισημαίνεται από τους ανθρώπους της κρουαζιέρας, πρόκειται για ένα δυναμικό προϊόν, που ολοένα διαφοροποιείται.
Η ΔΕΘ φέρνει τον Σεπτέμβριο αυξημένες πληρότητες
Τα βλέμματα είναι πλέον στραμμένα στον Σεπτέμβριο και στη ΔΕΘ, ελπίζοντας πως θα αποτελέσει τονωτική ένεση για ξενοδοχεία, εστίαση και εμπορικά καταστήματα. Παραδοσιακά το πρώτο Σαββατοκύριακο, με την έλευση της κυβέρνησης και τις εξαγγελίες του πρωθυπουργού, υπάρχουν υψηλές πληρότητες στα δωμάτια.
Και φέτος εκτιμάται πως από 6 – 8 Σεπτεμβρίου οι πληρότητες στα ξενοδοχεία θα αγγίξουν το 90% – 95% ενώ αρκετά καλά θα κινηθεί και το δεύτερο Σαββατοκύριακο, στο κλείσιμο της ‘Εκθεσης.
Η φήμη της Θεσσαλονίκης ταξιδεύει μέσα από εικόνες
Το σίγουρο είναι πως η διοίκηση του Δήμου Θεσσαλονίκης θέλει να ενισχύσει την τουριστική ταυτότητα της πόλης. Και αυτό θα το επιχειρήσει μέσα από εκδηλώσεις. Τα προηγούμενα «στοιχήματα» με την αλλαγή του χρόνου στον Λευκό Πύργο, τη Λατρευτική Εβδομάδα, το οργανωμένο καρναβάλι και τους αγώνες άλματος επί κοντώ στην Καμάρα έδειξαν το δρόμο.
Οι εικόνες ταξίδεψαν σε αρκετά σημεία του πλανήτη και αποτέλεσαν την καλύτερη διαφήμιση για μελλοντικούς επισκέπτες και σε αυτό το πλαίσιο θα κινηθεί η δημοτική αρχή Αγγελούδη. Αυτό το διάστημα θα τρέξουν τα «Δημήτρια» που παραδοσιακά παρουσιάζουν πολύ μεγάλο ενδιαφέρον.
Ωστόσο, έχουν αρχίσει ήδη να γίνονται συζητήσεις για τα Χριστούγεννα και κυρίως για την αλλαγή του χρόνου, με στόχο να μπει η πόλη στο καλεντάρι για την έλευση του 2026. Η περσινή συνταγή επιτυχίας θα αποτελέσει μπούσουλα για τον αρμόδιο αντιδήμαρχο Πολιτισμού και Τουρισμού, Βασίλη Γάκη, που εξετάζει όλα τα ενδεχόμενα.
Οι ξενοδόχοι υπογραμμίζουν πως τέτοιου είδους εκδηλώσεις θα πρέπει να συνεχιστούν και να διευρυνθούν καθώς «δημιουργούν ένα δικό τους τουριστικό παζλ», ενώ οι επισκέπτες που συμμετέχουν σε αυτά τα events μένουν με τις καλύτερες εντυπώσεις.