ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

 

el

 

Της Έλενας Καραβασίλη

Ακόμη πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη καλούνται να βάλουν οι γονείς των παιδιών που ετοιμάζονται να περάσουν το κατώφλι ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, με την ελπίδα να εξασφαλίσουν ένα καλύτερο αύριο και το «εισιτήριο» στην αγορά εργασίας. Δυστυχώς, αποδεικνύεται πως η φοίτηση σε ένα ακριβό ιδιωτικό σχολείο, με τις τιμές στα δίδακτρα να κυμαίνονται από 6.000 έως 7. 000 ευρώ ετησίως, δεν επαρκεί. Η ελληνική μαθησιακή κουλτούρα, ο υγιής ανταγωνισμός, το άγχος και η ανασφάλεια που στοιχειώνει μαθητές και γονείς, καθώς επίσης ο μεγάλος όγκος της διδακτέας ύλης είναι όπως λένε, ορισμένοι από τους λόγους που οι περισσότεροι γονείς απευθύνονται στα «σωτήρια» φροντιστήρια και στους «θαυματουργούς» καθηγητές ιδιαίτερων μαθημάτων.
Η άποψη των περισσότερων γονέων, πως είναι δηλαδή παράλογο να πληρώνουν ακριβά τα σχολεία των παιδιών τους και εν συνεχεία να πρέπει να πληρώσουν αδρά τα φροντιστήρια, φαίνεται να βρίσκει σύμφωνους τους περισσότερους διευθυντές ιδιωτικών σχολείων της Θεσσαλονίκης. «Παρήλθαν ανεπιστρεπτί οι καιροί που οι γονείς είχαν τη δυνατότητα να πληρώνουν ένα καλό ιδιωτικό σχολείο, φροντιστήρια και ιδιαίτερα. Σε όλες τις άλλες τάξεις, με εξαίρεση ίσως την Γ’ λυκείου, οι μαθησιακές ανάγκες των μαθητών καλύπτονται και οφείλουν να καλύπτονται από το σχολείο. Αυτός άλλωστε είναι και ο ρόλος μας», τονίζει στην «Κ» ο διευθυντής του Αριστοτέλειου Κολλεγίου και αντιπρόεδρος ιδιωτικών σχολείων Ελλάδος, Χρήστος Γκροζούδης.
«Κατανοώντας τις ανάγκες των μαθητών μας και τις οικονομικές δυσκολίες των καιρών, έχουμε βάλει επιπλέον διδακτικές ώρες μετά το πέρας των μαθημάτων, όπως επίσης έχουμε ορίσει το θεσμό του βοηθού καθηγητή. Στόχος μας είναι να γίνει το κολλέγιο, σχολείο και φροντιστήριο μαζί, γι’ αυτό άλλωστε έχουμε σπάσει τα τμήματα κατεύθυνσης της Γ’ λυκείου σε ολιγομελή αποτελούμενα από επτά έως οκτώ μαθητές», λέει ο κ. Γκροζούδης. Σύμφωνα με τον ίδιο θα πρέπει να γίνουν αλλαγές στην ελληνική μαθησιακή κουλτούρα, ώστε η εκμάθηση να είναι βιωματική με καινοτόμες εκπαιδευτικές διαδικασίες και project και να μη βασίζεται στην αποστήθιση. Σταδιακά οι μαθητές θα νιώθουν πιο σίγουροι για τις γνώσεις που κατέχουν χωρίς να χρειάζονται επιπλέον φροντιστηριακή ενίσχυση.

Μεγάλος ο όγκος της ύλης
«Τα φροντιστήρια, κάνοντας και αυτά τη δουλειά τους, «εκμεταλλεύτηκαν» το γεγονός ότι μετράει ο βαθμός της Α’ λυκείου στις πανελλαδικές. Έτσι αρκετοί γονείς, κυριευμένοι από το άγχος, έστρεψαν τα παιδιά τους από νωρίς σε φροντιστηριακή βοήθεια. Εμείς λέμε στους γονείς πως δεν υπάρχει κανένας λόγος οι μαθητές μας να δέχονται επιπλέον εξωσχολική βοήθεια. Είναι γεγονός πως ιδιαίτερα στη Γ’ λυκείου ο όγκος της διδακτέας ύλης είναι μεγάλος και έτσι δεν υπάρχει επαρκής χρόνος για να μπορέσει ο καθηγητής να επιμείνει σε ένα δύσκολο σημείο μέχρι να γίνει κατανοητό», αναφέρει στην «Κ» o λυκειάρχης του Αμερικανικού Κολλεγίου Ανατόλια, Κυριάκος Αρβανίτης.
«Από την πλευρά μας έχουμε ενσωματώσει επιπλέον διδακτικές ώρες για κάποια δύσκολα μαθήματα προκειμένου να καλυφτούν τα όποια κενά υπάρχουν. Η ελληνική πραγματικότητα είναι έτσι διαμορφωμένη που όλοι επιθυμούν να εισαχθούν σε πανεπιστήμια με υψηλές βάσεις, όπου ο υγιής ανταγωνισμός είναι μεγάλος και το άγχος των γονέων για την επιτυχία των παιδιών τους είναι αυξημένο. Απόρροια όλων αυτών, είναι οι γονείς να καταφεύγουν στη λύση των ιδιαίτερων και των φροντιστηρίων προκειμένου να καλυφτούν τα όποια μαθησιακά κενά υπάρχουν», τονίζει ο κ. Αρβανίτης. Σε ερώτηση της «Κ» για το εάν υπάρχουν καθηγητές του Αμερικανού Κολλεγίου Ανατόλια, που κάνουν ιδιαίτερα μαθήματα σε μαθητές του σχολείου μετά το πέρας των σχολικών ωρών, η απάντηση που λάβαμε είναι πως δε συμβαίνει κάτι τέτοιο.

«Περιττή η εξωσχολική βοήθεια»
«Ανανεώνουμε και εκσυγχρονίζουμε διαρκώς τις παιδαγωγικές πρακτικές μας, προωθούμε οργανωμένα και προσεκτικά την επιστημονική γνώση και τις μαθησιακές δεξιότητες των μαθητών μας, ώστε να βρίσκονται μπροστά από κάθε εξέλιξη ή μορφή οποιασδήποτε εκπαιδευτικής νομοθεσίας. Με προγράμματα ανάπτυξης και ενίσχυσης της μαθηματικής σκέψης, με την ενισχυμένη αγωγή τού προφορικού και του γραπτού λόγου ήδη από το γυμνάσιο, με τη συστηματική προσέγγιση και διευρυμένη διδασκαλία όλων των μαθημάτων κατεύθυνσης και των πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων γενικής παιδείας στο λύκειο, εκμηδενίζουν οποιαδήποτε ανάγκη προσφυγής των μαθητών σε εξωσχολική βοήθεια», τονίζει η διευθύντρια στα Αρσάκεια Τοσίτσεια Σχολεία της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας, Αικατερίνη Ιωακειμίδου. Σύμφωνα με την κ. Ιωακειμίδου, η αναζήτηση εξωσχολικής βοήθειας από τους μαθητές μπορεί να προκύψει μόνο αν ο γονιός και το παιδί παρασυρθούν ή πανικοβληθούν από την περιρρέουσα ατμόσφαιρα της δημόσιας εκπαίδευσης.
«Δεν υπάρχει φροντιστήριο που να παρέχει στους μαθητές του στη Β’ Λυκείου, για παράδειγμα, 7 ώρες συστηματικής εμβάθυνσης στα αρχαία ελληνικά κατεύθυνσης, όπως συμβαίνει στα Αρσάκεια σχολεία. Είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι τα Αρσάκεια συνιστούν τα φθηνότερα σχολεία στην Ελλάδα, που έχουν τη μοναδική δυνατότητα, χάρη στους πολυάριθμους μαθητές τους, να παρέχουν το ποιοτικότερο εκπαιδευτικό προϊόν στην Ελλάδα (όπως διαπιστώνεται από τα ποσοστά επιτυχίας των μαθητών τους στα Πανεπιστήμια) με τα χαμηλότερα δίδακτρα, που δεν ξεπερνούν τα 4.300 ευρώ», καταλήγει η ίδια.

fr

Τα φροντιστήρια καλύπτουν κενά
Για διαφορετικούς ρόλους μεταξύ σχολείων και φροντιστηρίων κάνουν λόγο οι διευθυντές φροντιστηρίων της Θεσσαλονίκης. Όπως λένε οι ίδιοι είναι λάθος να γίνεται σύγκριση μεταξύ των δύο, καθώς εξυπηρετούν διαφορετικούς σκοπούς και στόχους στην εκπαίδευση των μαθητών. Σκοπός και ρόλος του σχολείου είναι να διδάξει στους μαθητές τον πολιτισμό, την κουλτούρα και τις βασικές γενικές γνώσεις για να μπορέσουν να βγουν στην αγορά εργασίας, σύμφωνα με τους ίδιους. Εάν ένας μαθητής επιθυμεί να περάσει την πόρτα υψηλόβαθμων σχολών της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης φαίνεται πως αναπόφευκτα θα πρέπει να απευθυνθεί σε κάποιο φροντιστήριο με κόστος από 2.000 έως 3.000 ευρώ ετησίως.
«Το σχολείο κάνει τη δουλειά δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Τα τμήματα δε διαμορφώνονται βασιζόμενα στις ανάγκες και στα ενδιαφέροντα του κάθε μαθητή. Ο αριθμός των μαθητών στις σχολικές αίθουσες είναι μεγάλος, οπότε δεν υπάρχει η δυνατότητα να εστιάσει ο καθηγητής στις ανάγκες του κάθε παιδιού. Είναι σημαντικό να αναφέρουμε πως τα τελευταία δύο χρόνια, βάση νόμου του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, οι μαθητές μπορούν να πάρουν απολυτήριο λυκείου χωρίς να δώσουν πανελλαδικές, οπότε οι καθηγητές των σχολείων ρίχνουν το βαθμό δυσκολίας σε ένα μέσο επίπεδο έτσι ώστε να μπορούν να παρακολουθήσουν το μάθημα όλα τα παιδιά», αναφέρει η ιδιοκτήτρια φροντιστηρίου της Θεσσαλονίκης, Βάσω Πιστοφίδου. «Ο ρόλος ο δικός μας είναι να ετοιμάσουμε τους μαθητές κατάλληλα για να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις αυξημένες απαιτήσεις των πανελλαδικών εξετάσεων», συμπληρώνει η ίδια.
Ο μαζικός χαρακτήρας των σχολείων δεν «εξυπηρετεί» τα μεγαλεπήβολα σχέδια μαθητών που θέλουν να περάσουν σε σχολές με ιδιαίτερα υψηλές βάσεις. «Δε μπορεί να γίνει εξατομικευμένη διδασκαλία στα σχολεία για τις ανάγκες του εκάστοτε μαθητή. Ο ρόλος του φροντιστηρίου είναι να προετοιμάσει κατάλληλα τους μαθητές για την ανώτατη εκπαίδευση ώστε να μπορούν να διαχειριστούν με επιτυχία τις δυσκολίες των πανελλαδικών εξετάσεων», τονίζει ο διευθυντής φροντιστηρίου, Κώστας Πετρόπουλος.

Η ανασφάλεια των γονέων

Οι ίδιοι οι γονείς κυριευμένοι από το άγχος και την ανασφάλεια που προκύπτει από τον μεγάλο ανταγωνισμό για τις υψηλόβαθμες σχολές, είναι διατεθειμένοι να κάνουν θυσίες και να ξοδέψουν ουκ ολίγα λεφτά για επενδύσουν στο μέλλον των παιδιών τους. «Το θέμα των ιδιαίτερων και των φροντιστηρίων έχει να κάνει με τη σχολή που θέλει να εισαχθεί το κάθε παιδί. Το δικό μου παιδί πηγαίνει στη Β’ λυκείου στη θεωρητική κατεύθυνση και στοχεύει να μπει στη νομική. Οι απαιτήσεις είναι ιδιαίτερα υψηλές. Θεωρώ πως το σχολείο δεν αφήνει κενά όταν το παιδί έχει διάθεση να δώσει τον δικό του αγώνα για να πετύχει το στόχο του. Κάθε γονιός θέλει να μπει το παιδί του σε μια καλή σχολή και αν είναι δυνατόν να παραμείνει στην πόλη του. Προτιμούν να στερηθούν κάποια άλλα πράγματα για ένα χρόνο, προκειμένου να επενδύσουν στην μόρφωση των παιδιών τους. Ας μη ξεχνάμε πως εάν το παιδί περάσει σε άλλη πόλη τα έξοδα είναι ακόμη μεγαλύτερα», αναφέρει στην «Κ» ο πρόεδρος του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων του Αμερικανικού κολλεγίου Ανατόλια, Γιώργος Κεσίσογλου.
Κάποιες ώρες ιδιαίτερων σε μαθήματα βαρύτητας χρειάστηκαν για το παιδί της Πολυξένης Ζαπρίδου, το οποίο τελείωσε πέρυσι το Αριστοτέλειο Κολλέγιο και πέρασε στην κτηνιατρική σχολή Θεσσαλονίκης. «Μέχρι τη Β’ λυκείου δεν έκανε ούτε μια ώρα εξωσχολικής διδασκαλίας. Αναρωτήθηκα και εγώ σα γονιός εάν θα έπρεπε να κάνει κάτι επιπλέον, βλέποντας πως άλλα παιδιά πήγαιναν σε φροντιστήρια και έκαναν ιδιαίτερα. Εγώ η ίδια αισθανόμουν ανασφαλής. Η αλήθεια είναι πως οι γονείς πάντα πιέζουμε τα παιδιά μας. Θεωρώ πως το δικό μας άγχος και οι υψηλές απαιτήσεις που έχουμε από τα παιδιά είναι που μας οδηγούν στη λύση των ιδιαίτερων και των φροντιστηρίων», καταλήγει η ίδια.

Σχολιάστε