, Παρασκευή
29 Μαρτίου 2024

search icon search icon

«H ChinaTown  είναι το… άντρο του παραεμπορίου»

Της Παναγιώτας Γιδαροπούλου
Η China-Town της Θεσσαλονίκης στην οδό Αισώπου και τους παράδρομους της, όπου βρίσκονται τα περισσότερα καταστήματα της Κινέζικης αγοράς «είναι το άντρο του παραεμπορίου», σύμφωνα με τον Παντελή Φιλιππίδη-πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, ο οποίος τονίζει στην Karfitsa ότι «είναι η περιοχή που δεν κόβονται τιμολόγια, δεν κόβονται αποδείξεις…»
Έλληνες δουλεύουν λόγω… Κινέζων
Ο Στέλιος Χόχος, καταστηματάρχης στην περιοχή της Αισώπου σημειώνει ότι «μετά την ανάπτυξη της Κινέζικης αγοράς, εδώ έρχονται όλοι όσοι θέλουν να αγοράσουν ρούχα, πολυκαταστήματα  από την Ελλάδα μέχρι τα Βαλκάνια, όλοι από εδώ ψωνίζουν». Η περιοχή της Αισώπου έχει αναπτυχθεί ραγδαία γιατί «είναι η μόνη περιοχή που μπορούμε να σταθούμε ως βιοτέχνες, κοντά τους, επειδή έχουν πολύ δουλειά», τονίζει ο Μηνάς Κερασιώτης ο οποίος διαθέτει κατάστημα στην οδό Αισώπου «Έρχονται από όλη την βόρεια Ελλάδα, την Αλβανία, τη Βουλγαρία, Σκόπια, συγκεντρώνονται εδώ» καταλήγει. Η αγορά άρχισε να αναπτύσσεται από το 2000 και μετά, όταν ήρθαν στην περιοχή οι πρώτοι Κινέζοι όπως αναφέρει ο κ. Φιλιππίδης: «Η Κινέζικη αγορά ξεκίνησε εδώ και 15 χρόνια περίπου, δειλά-δειλά γύρω στο 2000 και τώρα έχει επεκταθεί και μέσα στην πόλη αλλά και προς ανατολικά, με μεγάλα μαγαζιά». Όταν ήρθαν στη Θεσσαλονίκη… κοιμόταν στα μαγαζιά τους λέει ο κ. Κερασιώτης «Δεν ήρθαν εδώ με όρεξη να κάνουν όμορφα μαγαζιά, με ωραίες βιτρίνες για να τραβάνε το μάτι. Αυτοί ήρθαν και στην αρχή κοιμόντουσαν μέσα στα μαγαζιά τους, τρώγανε εκεί , για να επιβιώσουν».
Καμιά συνεργασία με τον Εμπορικό  Σύλλογο
«Δεν υπάρχει καταγραφή των κινέζικων καταστημάτων», εξηγεί ο  πρόεδρος του ΕΣΘ στην περιοχή της Αισώπου «γιατί αυτά αλλάζουν καθημερινά ή σε τακτό χρονικό διάστημα». Ο κ. Φιλιππίδης επισημαίνει πως μεταξύ της κινέζικης αγοράς και του Εμπορικού Συλλόγου δεν υπάρχει καμιά συνεργασία αλλά αντιθέτως «ο ΕΣΘ είναι κάθετα αντίθετος για το παραεμπόριο, σε όλες του τις μορφές. Δημιουργούν αθέμιτο ανταγωνισμό αλλά δημιουργούν και πολλά προβλήματα στο Κράτος».
Μια γειτονιά που δεν μιλάει…
Η Karfitsa προσπάθησε να έρθει σε επαφή με Κινέζους καταστηματάρχες της περιοχής όμως δεν βρήκε ανταπόκριση, διότι δεν γνωρίζουν καλά την Ελληνική γλώσσα. «Oι Κινέζοι δεν έχουν επικοινωνία, ήρθαν σε μια χώρα με δύσκολη γλώσσα και δεν ξέρουν καλά τον προφορικό λόγο», επισημαίνει ο Μηνάς Κερασιώτης. «Έχω πολύ καλή σχέση με τους Κινέζους» δηλώνει ο καταστηματάρχης της περιοχής Γρηγόρης Τσαλογλίδης «δεν με ενοχλούν, δεν είναι ιδιαίτερα ομιλητικοί η αλήθεια είναι, αλλά κάποιοι κιόλας σε βοηθάνε αν χρειαστείς».
Οι Έλληνες που κάνουν… τους Κινέζους
Στην ευρύτερη περιοχή της Αισώπου κοντά στα Κινέζικα καταστήματα, υπάρχουν περίπου 10 ελληνικά μαγαζιά ένδυσης  και υπόδησης , τα οποία δεν μπορούν να ανταγωνιστούν τα Κινέζικα λόγω… κόστους «Ο κόσμος έρχεται να ψωνίσει από εδώ, γιατί οι Κινέζοι πουλάνε πολύ φθηνά» λέει ο κ. Χόχος ενώ συνεχίζει: «Έχουν το δικό τους σύστημα στην Κίνα, παίρνουν πιο φθηνά τα πάντα. Δεν μπορούμε να πιάσουμε τις τιμές που έχουν». Δεν μπορεί ο Έλληνας να συναγωνιστεί τον Κινέζο όπως εξηγεί ο κ. Κερασιώτης «Δεν μπορείς σαν Έλληνας να έχεις τη δουλειά που έχει ο Κινέζος, δεν είναι ανταγωνίσιμοι, έχουν πολύ καλύτερες τιμές, δεν μπορούμε να κατασκευάσουμε σε ποσότητες αυτά που έχουν». Πολύ χαμηλότερο κόστος υποστηρίζει ο κ. Τσαλογλίδης «Οι Κινέζοι έφεραν πληθώρα εμπορευμάτων σε πολύ χαμηλές τιμές» ενώ προειδοποιεί «Δεν υπάρχει ανταγωνισμός με τους κινέζους, αν πας ανταγωνιστικά θα κλείσεις». Ο ανταγωνισμός των καταστημάτων δεν υφίσταται όπως υποστηρίζει ο κ. Κερασιώτης «Μπορούμε να είμαστε δίπλα τους, να έχουμε τα δικά μας ρούχα διαφοροποιημένα, δεν υπάρχει περίπτωση Έλληνας να έχει Κινέζικο ρούχο και να μπορέσει να τους συναγωνιστεί». Οι Κινέζοι άλλαξαν το κέντρο της αγοράς της Θεσσαλονίκης σύμφωνα με τον κ. Τσαλογλίδη «Ο πατέρας μου αντιλήφθηκε ότι η αγορά άλλαζε μέρος, όλοι οι χονδρέμποροι ήρθαν εδώ στα Κινέζικα γιατί βρήκαν… φθηνό προϊόν». Σχολιάζει  το παλιό κέντρο της αγοράς: «Το κέντρο της αγοράς κάποτε ήταν στη Βαλαωρίτου, αν είχαμε μείνει εκεί θα είχαμε κλείσει, η εμπορικότητα πλέον είναι εδώ στην Αισώπου λόγω των κινέζικων, όσοι δεν ήρθαν εδώ κλείσανε».
Νέο κέντρο της αγοράς λόγω Κινέζων
Ο κ. Χόχος προέβλεψε την αύξηση κινητικότητας της αγοράς στην Αισώπου: «Ήμουν από τους πρώτους που ήρθαν στην περιοχή, το  προέβλεψα ότι εφόσον ήρθαν οι Kινέζοι θα ανέβει το εμπόριο». Λόγω της κινέζικης αγοράς η κίνηση στους δρόμους των γύρω περιοχών έχει αυξηθεί, γεγονός που εκμεταλλεύονται και οι Έλληνες καταστηματάρχες: «Κοντά στους Κινέζους έχουμε κι εμείς δουλειά, όχι σαν αυτούς αλλά έχουμε» όπως περιγράφει ο κ. Κερασιώτης. Ενώ ο κ. Χόχος επιβιώνει χάρη στους Κινέζους «Επιβιώνω δίπλα τους για να πουλάω εμπορεύματα που είναι πιο φθηνά».
“Χαμηλής ποιότητας”
Όσον αφορά την ποιότητα των ρούχων υπάρχει διαφορά: «Είναι πολύ καλύτερης ποιότητας τα ρούχα που έχουμε εμείς από ότι οι Kινέζο» δηλώνει ο κ. Χόχος ενώ ο κ. Κερασιώτης επισημαίνει ότι λόγω της κρίσης δεν υπάρχει δυνατότητα από τους έλληνες στην συχνή μετακίνηση των εμπορευμάτων: «Παίζουν διαφορετικά το παιχνίδι της αγοράς, εμείς είμαστε περιορισμένοι, λόγω της κρίσης. Εμείς έχουμε 10 οδηγούς για τα εμπορεύματα μας αυτοί συνεχώς έχουν καινούργιους απλά η ποιότητα είναι σαφώς χαμηλότερη». Ο κ. Κώστας, ο οποίος δεν θέλει να δημοσιοποιηθεί το επίθετο του, είναι παλιός βιοτέχνης στην Ελλάδα και τη Βουλγαρία εξηγεί την ποιότητα των Kινέζικων εμπορευμάτων: «Τα Kινέζικα ρούχα είναι φτιαγμένα από πολυεστερικο ενώ εμείς χρησιμοποιούσαμε βαμβάκι, είναι φθηνά αλλά κακής ποιότητας».
Ελληνικές αγορές αλά Τουρκία
Οι έλληνες έμποροι δεν πουλάνε κινέζικα προϊόντα αλλά τούρκικα όπως τονίζει ο κ. Χόχος: «Δεν υπάρχουν έλληνες με κινέζικα προϊόντα εδώ, είμαστε με τούρκικα εμπορεύματα. Εγώ φέρνω παρά πολλά από Τουρκία κι ένα μικρό εμπόριο από ελληνικές βιοτεχνίες που τα φασόν γίνονται στη Βουλγαρία». Μάλιστα κινέζοι ψωνίζουν από έλληνες σύμφωνα με τον κ. Τσολαγλίδη: «Εγώ πουλάω τούρκικα εμπορεύματα γιατί το βαμβάκι τους είναι καλύτερο, υπάρχουν κινέζοι που ψωνίζουν από μένα, κουβέρτες, κάλτσες για προσωπική τους χρήση». Ο κ. Κερασιώτης σχολιάζει τους έλληνες που «κοροϊδεύουν» τους κινέζους: «Είναι διφορούμενο από την μια ο έλληνας τον βρίζει αλλά από την άλλη αγοράζει από αυτόν γιατί θέλει να γεμίσει το μαγαζί του».
%ce%ba%ce%b1%cf%84%ce%ac%cf%83%cf%84%ce%b7%ce%bc%ce%b1
Στην ευρύτερη περιοχή της Αισώπου τις τελευταίες μέρες παρατηρήθηκε έντονα το φαινόμενο της ανάρτησης στις βιτρίνες η πινακίδα που αναφέρει αν το κατάστημα διαθέτει μηχάνημα POS, σε όλα τα κινέζικα καταστήματα υπάρχει η ένδειξη ότι δεν διαθέτουν μηχανήματα ώστε να δέχονται κάρτα, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου το θεωρεί παράνομο: «Τι πάει να πει δεν έχουν μηχανήματα POS ; Είναι υποχρεωμένοι από τον νόμο να τοποθετήσουν τα μηχανήματα και οι  υπεύθυνες υπηρεσίες θα πρέπει επιτέλους να επιληφθούν του θέματος» ενώ τονίζει ότι όλοι πρέπει να είναι κάτω από την ίδια νομοθεσία: «Ζούμε όλοι στην ίδια κοινωνία, δεν είναι νόμιμο να μην δέχονται τα μηχανήματα POS . Ή ο νόμος ισχύει για όλους ή ισχύει κατά επιλογή. Δεν μπορούν οι Έλληνες έμποροι να υπάγονται σε έναν νόμο και κάποιοι άλλοι να υπάγονται σε άλλο νόμο» Ο Μηνά Κερασιώτης σχολιάζει πως οι Κινέζοι δέχονται μόνο μετρητά: « Όταν μπήκε η επιταγή στην αγορά, οι Κινέζοι επανέφεραν το παλιό σύστημα μόνο μετρητά, έχεις 20€ αγοράζεις για τόσα. Δεν γεμίζεις μαγαζιά με αέρα». Βάση του νέου νόμου από τις 1 Φεβρουάριου  2016 όλα τα καταστήματα πρέπει σε εμφανή σημείο να ενημερώνουν τους πελάτες τους αν διαθέτουν μηχανήματα POS αλλιώς κινδυνεύουν με την επιβολή προστίμου.

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.