Το καλοκαίρι είναι η αγαπημένη εποχή των παιδιών, δεδομένου ότι απελευθερώνονται από το άγχος και την πίεση του χειμώνα. Καλό θα είναι οι υποχρεώσεις να μπαίνουν σε δεύτερη μοίρα, μέχρι να κληθούν τα παιδιά να επανέλθουν στις σχολικές αίθουσες.
Ωστόσο, ορισμένοι γονείς επιλέγουν μια διαφορετική τακτική, με δυσάρεστες συνέπειες για τα παιδιά τους.
«Οι διακοπές είναι μια ιδιαίτερα σημαντική συνθήκη για τη λειτουργικότητα των παιδιών, καθώς τα βοηθούν να χαλαρώσουν, να ξεκουραστούν και να μαζέψουν ενέργεια, ούτως ώστε να μπορέσουν να αντεπεξέλθουν στις απαιτήσεις του χειμώνα.
Παράλληλα, συμβάλλουν στην υγιή ψυχοκοινωνική τους ανάπτυξη, διαμορφώνοντας το κατάλληλο έδαφος για κοινωνικοποίηση και ανεξαρτητοποίηση», αναφέρει η παιδοψυχίατρος – οικογενειακή ψυχοθεραπεύτρια Φρίντα Κωνσταντοπούλου και συμπληρώνει:
«Οι παραδοσιακές διακοπές με τους παππούδες και τις γιαγιάδες στο χωριό, η παρέα με τα άλλα παιδιά στην πλατεία δημιουργούν υπέροχες αναμνήσεις και διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην κοινωνικοποίηση των παιδιών. Το ίδιο ισχύει και για τις κατασκηνώσεις, στις οποίες μαθαίνουν επιπλέον να είναι ανεξάρτητα.
Η επαφή με τη φύση και τα ζώα είναι, επίσης, καθοριστικής σημασίας. Όμως, για να αποκομίσουν όλα αυτά τα οφέλη τα παιδιά, οι διακοπές πρέπει να είναι διακοπές! Η παύση από το σχολείο, από τις δραστηριότητες και από την καθημερινότητα του χειμώνα είναι απαραίτητη και οι γονείς καλούνται να επιτρέψουν στα παιδιά να ικανοποιήσουν αυτή την ανάγκη τους χωρίς να τα φορτώνουν με καθήκοντα, εν μέσω θερινής περιόδου.
Το καλοκαίρι, τα παιδιά πρέπει να απέχουν από οποιαδήποτε υποχρέωση, όπως μαθήματα και άλλες “χειμωνιάτικες” δραστηριότητες. Εκτός, βέβαια, εάν πρόκειται για εφήβους που προετοιμάζονται για εξετάσεις. Αλλά και σε αυτήν την περίπτωση, είναι αναγκαίο να υπάρξει ένα διάστημα χαλάρωσης, καθώς από τον Σεπτέμβριο θα κληθούν να αντεπεξέλθουν σε ένα βαρύ πρόγραμμα».
Κατά τις διακοπές, οι γονείς μπορούν να μάθουν στα παιδιά τους πράγματα μέσα από τη συμμετοχή τους σε ψυχαγωγικές δραστηριότητες. «Για παράδειγμα, μπορούν να παρακολουθήσουν με τα παιδιά μια αρχαία παράσταση και με αφορμή αυτό, να συζητήσουν για τους αρχαίους συγγραφείς. Ή να διαβάσουν εκ των προτέρων την πλοκή της παράστασης που πρόκειται να παρακολουθήσουν. Είναι ένας διαφορετικός τρόπος μάθησης, που προάγει την παιδεία μέσα από μια πιο ενδιαφέρουσα και δημιουργική διαδικασία», αναφέρει η κα Κωνσταντοπούλου.
Η πίεση δεν ωφελεί
Αρκετοί γονείς ορμώμενοι από την αγωνία τους για το μέλλον των παιδιών τους, ή ακόμα και από τις προσωπικές τους φιλοδοξίες, δεν αφήνουν τα παιδιά να χαλαρώσουν ούτε κατά την περίοδο των διακοπών. Όταν, όμως, τα παιδιά πιέζονται χειμώνα-καλοκαίρι, το αποτέλεσμα δεν είναι καλό.«Τα παιδιά που πιέζονται από μικρά και δεν τους επιτρέπεται να χαλαρώσουν, κάποια στιγμή θα αντιδράσουν και στους γονείς αλλά και στις υποχρεώσεις.
Η αντίδραση των παιδιών σε όλα τα “πρέπει” είναι κάτι που το βλέπουμε συχνά τα τελευταία χρόνια, ειδικά όταν υπάρχει μια ευαλωτότητα σε τέτοιου είδους συμπεριφορά. Αυτό συμβαίνει κυρίως γιατί επιβαρύνονται με “καθήκοντα” που πρέπει να φέρουν εις πέρας, χωρίς να τους έχει γίνει κατανοητός ο λόγος για τον οποίο πρέπει να το κάνουν. Κάποια στιγμή, λοιπόν, θα σταματήσουν να κάνουν οτιδήποτε πρέπει και τα πιέζει», εξηγεί η κα Κωνσταντοπούλου.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ POLITICAL




