00:16, Τρίτη
16 Αυγούστου 2022

«Πόσο από τον εγκέφαλό μας χρησιμοποιούμε;»

Ο ανθρώπινος εγκέφαλος είναι πολύπλοκος και μυστηριώδης.

Αυτός μπορεί να είναι ο λόγος που εξακολουθούν να υπάρχουν ερωτήσεις και παρανοήσεις σχετικά με το πώς λειτουργεί ο εγκέφαλος. Πολλοί άνθρωποι είναι περίεργοι για το ποσοστό του εγκεφάλου που χρησιμοποιούμε. Η απάντηση είναι όλο! Το πόσο από τον εγκέφαλό μας χρησιμοποιούμε ανά πάσα στιγμή ποικίλλει ανάλογα με το τι κάνουμε ή σκεφτόμαστε.

Η δημοφιλής πεποίθηση ότι χρησιμοποιούμε μόνο το 10% του εγκεφάλου μας οδηγεί τους ανθρώπους να εικάζουν πώς θα μπορούσαμε να εκμεταλλευτούμε ένα βαθύ πηγάδι δυνατοτήτων αν μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε την πλήρη ικανότητα του εγκεφάλου μας. Αλλά η μόνη φορά που ορισμένες περιοχές του εγκεφάλου δεν χρησιμοποιούνται είναι όταν η εγκεφαλική βλάβη ή ασθένεια έχει καταστρέψει αυτές τις περιοχές.

Απόδειξη ότι χρησιμοποιούμε ολόκληρο τον εγκέφαλό μας

Δεκαετίες μελέτης του ανθρώπινου εγκεφάλου και των ικανοτήτων του, έδειξαν στους επιστήμονες ότι κάθε μέρος του εγκεφάλου έχει έναν σκοπό και είναι κρίσιμο για την ανθρώπινη λειτουργία. Αν και υπάρχουν ακόμη πολλά να μάθουμε, υπάρχει μεγάλη υποστήριξη για αυτούς τους ισχυρισμούς.

Απεικόνιση εγκεφάλου

Η λειτουργική μαγνητική τομογραφία (fMRI) επιτρέπει στους επιστήμονες να διερευνήσουν πώς λειτουργεί ο εγκέφαλος με μη επεμβατικό τρόπο. Μπορούν να δουν πώς το αίμα και το οξυγόνο κινούνται στον εγκέφαλο ενώ ένας άνθρωπος εκτελεί διάφορες διανοητικές εργασίες. Αυτά τα τεστ καθιστούν σαφές ότι μεγάλες περιοχές του εγκεφάλου λειτουργούν κατά τη διάρκεια όλων των ειδών δραστηριότητας.

Οι ερευνητές δεν έχουν βρει καμία περιοχή του εγκεφάλου που να μην εξυπηρετεί κάποια λειτουργία. Μια μελέτη ιατρικών μύθων σημείωσε ότι «πολλοί τύποι μελετών απεικόνισης εγκεφάλου δείχνουν ότι καμία περιοχή του εγκεφάλου δεν είναι εντελώς ανενεργή».

Εγκεφαλική βλάβη

Οι επιπτώσεις της εγκεφαλικής βλάβης που είτε προκαλούνται από τραυματισμό, εγκεφαλικό επεισόδιο, ή ασθένειες όπως η άνοια, δείχνουν πόσο σημαντικά είναι όλα τα μέρη του εγκεφάλου. Δεν υπάρχει ούτε μία περιοχή του εγκεφάλου που μπορεί να καταστραφεί χωρίς να έχει κάποιου είδους συνέπεια.

Μέγεθος εγκεφάλου

Οι νευροεπιστήμονες σημειώνουν ότι ο ανθρώπινος εγκέφαλος είναι αναλογικά μεγαλύτερος από τους εγκεφάλους άλλων ζώων, ακόμη και των στενών συγγενών μας των πρωτευόντων. Δεν θα είχαμε αναπτύξει τόσο μεγάλους εγκεφάλους αν χρησιμοποιούσαμε μόνο ένα μικρό τμήμα τους.

Χρήση ενέργειας του εγκεφάλου

Ο εγκέφαλος χρησιμοποιεί περίπου το 20% της ενέργειας του σώματος, παρόλο που αποτελεί πολύ λιγότερο από το 20% της συνολικής μάζας σώματος. Όπως και με το μέγεθος του εγκεφάλου, η εξελικτική θεωρία προτείνει ότι δεν θα είχε νόημα το σώμα να ξοδέψει μεγάλο μέρος τους ενεργειακούς πόρους του σε ένα όργανο που είναι ως επί το πλείστον αχρησιμοποίητο.

Πώς να βελτιώσετε τη λειτουργία του εγκεφάλου

Τρώτε θρεπτικές τροφές

Η κατανάλωση μιας διατροφής πλούσιας σε αντιοξειδωτικά, όπως η βιταμίνη Ε και η βήτα καροτίνη, μπορεί να βοηθήσει στην προστασία από πολλές χρόνιες ασθένειες και επίσης να προάγει έναν υγιή εγκέφαλο.

Τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα, τα οποία βρίσκονται πιο συχνά στα ψάρια, είναι επίσης απαραίτητα για την υγεία του εγκεφάλου. Προσπαθήστε να καταναλώνετε τουλάχιστον δύο μερίδες την εβδομάδα ή μιλήστε με το γιατρό σας για το εάν τα συμπληρώματα ιχθυελαίου είναι κατάλληλα για εσάς.

Ασκήστε τον εγκέφαλό σας

Οποιαδήποτε μορφή πνευματικής άσκησης, μπορεί να είναι αποτελεσματική. Δοκιμάστε σταυρόλεξα και άλλα παιχνίδια λέξεων, ανάγνωση ή εκμάθηση μιας νέας δεξιότητας. Η προσθήκη κοινωνικής υποστηρίζει ακόμη περισσότερο την υγεία του εγκεφάλου.

Ασκήστε το σώμα σας

Η σωματική άσκηση είναι σημαντική για τη σωματική και ψυχική υγεία — και για την υγεία του εγκεφάλου. Η άσκηση αυξάνει τη ροή του αίματος στον εγκέφαλο και βοηθά στην παροχή ενέργειας με τη μορφή γλυκόζης, στα κύτταρα του εγκεφάλου. Τέλος, η άσκηση έχει τόσο βραχυπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμα αποτελέσματα.

Κοιμηθείτε αρκετά

Ο ύπνος μπορεί να βελτιώσει την ανάκληση της μνήμης και «να μειώσει την πνευματική κόπωση», σύμφωνα με έρευνες. Κάθε φάση του κύκλου ύπνου αποκαθιστά και αναζωογονεί τον εγκέφαλο για βέλτιστη λειτουργία.

Ενυδατωθείτε

Ο εγκέφαλός σας χρειάζεται επίσης άφθονο νερό για να λειτουργήσει όσο το δυνατόν καλύτερα.

Η ελαφρά αφυδάτωση (έως και κατά 2%) μπορεί να οδηγήσει σε εξασθενημένη γνωστική λειτουργία. Επομένως, φροντίστε να πίνετε άφθονο νερό και άλλα μη αλκοολούχα ποτά χωρίς καφεΐνη για να τροφοδοτήσετε το σώμα και τον εγκέφαλό σας.