Τι τύπο εξυπνάδας έχει το δικό σας παιδί;
Το παιδί μου είναι πολύ έξυπνο και κάθε χρόνο γίνεται ακόμη περισσότερο ».
Πόσο συχνά δεν αναφέρουν οι γονείς γεμάτοι περηφάνια τις εκφράσεις αυτές κάθε φορά που το παιδί τους κάνει κάτι που στα μάτια τους δείχνει πολύ έξυπνο;
Τι είδος νοημοσύνης έχει το δικό σας παιδί; Ποια είναι η μέθοδος μελέτης που του ταιριάζει;
Ποιο είναι το είδος μάθησης του δικού σας παιδιού; Εξαρτάται από το δικό του τύπο επικρατούσας εξυπνάδας.
Κατά τη διαδρομή όλης της σχολικής περιόδου και ήδη από τα πρώτα χρόνια, είναι σημαντικό ο μαθητής να βρίσκει την πιο προσαρμοσμένη μέθοδο μελέτης για την δική του προσωπικότητα.
Είναι αδύνατο να αρνηθούμε ότι καθένας από μας μαθαίνει πιο εύκολα όταν με το χρόνο και την εμπειρία εφαρμόζει συνειδητά ή ασυνείδητα μερικές τεχνικές :
– Υπάρχει αυτός που σημειώνει τις σελίδες των βιβλίων με ένα χρωματιστό μαρκαδόρο
– Αυτός που επαναλαμβάνει με δυνατή φωνή οποιαδήποτε ύλη μαθήματος, περπατώντας άνω και κάτω στο δωμάτιό του ή αυτός που γεμίζει στα φύλλα και τετράδια σχήματα, τετράγωνα, κύκλους και βελάκια με τις λέξεις κλειδιά ή περιλήψεις.
Υπάρχουν διάφοροι τύποι εξυπνάδας:
Εξυπνάδα λογικομαθηματική, γλωσσομάθειας, χώρου, μουσικής, κιναισθητικότητας, ενδοπροσωπική και διαπροσωπική. Οι διάφοροι τύποι είναι παρόντες σε κάθε έναν από μας αλλά ένας τύπος επικρατεί στον καθένα μας. Κατά συνέπεια κάθε άτομο, κάθε παιδί στην περίπτωσή μας, έχει έναν τρόπο να μαθαίνει, ένα προσωπικό στυλ που θα καθρεφτίζει την αντανακλούσα εξυπνάδα.
Ορίστε ένας μίνι οδηγός για να ανακαλύψουμε τον τύπο εξυπνάδας που έχει το παιδί μας.
1. Το οπτικό παιδί που μιλάει (οπτική και λεκτική νοημοσύνη) λατρεύει να μαθαίνει καινούργιες λέξεις και του αρέσει πάρα πολύ η κουβέντα, τα παιχνίδια με τις λέξεις και είναι πολύ προσεκτικό με τη γλώσσα ακόμα και στο πως γράφονται τα φωνήεντα. Χάρις στην οπτική ικανότητά του φωτογραφίζει τη γραμμένη λέξη ακριβώς όπως φαίνεται σε μια σελίδα.
Η ιδανική μέθοδος μελέτης:
To παιδί με αυτόν τον τύπο επικρατούσας εξυπνάδας μαθαίνει καλά μέσω της ανάγνωσης και της γραφής. Γι’ αυτό είναι βολικό να επαναλαμβάνει ένα θέμα για να σταθεροποιεί τις ιδέες του και για να μπορέσει εύκολα να αντιμετωπίσει οποιοδήποτε θέμα. Μελετάει με δυνατή φωνή. Χρησιμοποιεί πάρα πολύ καλά λέξεις κλειδιά, του αρέσει η περίληψη που είναι γι’ αυτό μια άριστη πηγή μάθησης, αφιερώνει επίσης πολύ χρόνο και στις έρευνες.
2. Το οπτικό παιδί που δεν μιλάει, Οπτική Νοημοσύνη. Ίσως είναι από τους πιο εύκολους τύπους εξυπνάδας που μπορούμε να ξεχωρίσουμε. Όποιος την έχει επικρατούσα μαθαίνει με εκείνη που λέγεται «μνήμη των εικόνων». Το παιδί αυτό έχει μια προτίμηση για τους εννοιολογικούς χάρτες. Λατρεύει να κάνει σχήματα στα διάφορα θέματα που μαθαίνει και δείχνει μεγάλο ενδιαφέρον για την συσκευή που λέγεται PC.
Η ιδανική μέθοδος μελέτης:
Το παιδί με επικρατόν τύπο αυτής της εξυπνάδας μαθαίνει με ενθουσιασμό μέσω βίντεο ή φωτογραφιών. Πολύ σημαντικές είναι οι κάρτες με σχήματα, οι φωτογραφίες σε ένα θέμα όπως συνήθως υπάρχουν στα βιβλία του δημοτικού για την εκμάθηση των αγγλικών, διότι μειώνουν στο ελάχιστο τις λέξεις και το απλό σχήμα βοηθάει αυτό το παιδί να σταθεροποιήσει με ευκολία καινούργιες έννοιες γι’ αυτό. Στην μελέτη είναι πολύ χρήσιμο να χρησιμοποιούν πολλά διαφορετικά χρώματα, αυτό είναι το κλασσικό παιχνίδι της μνήμης το οποίο μπορεί να γίνει στο σπίτι, μαθαίνοντας καινούργια πράγματα.
3. Το μουσικοακουστικό παιδί (μουσική – ρυθμική νοημοσύνη). Αγαπάει να αναπαράγει μια σειρά από ήχους, έχει μια μεγάλη αίσθηση του ρυθμού, του αρέσει η ποίηση, η μουσική και είναι ευαίσθητο στις γλώσσες. Το παιδί με αυτόν τον τύπο εξυπνάδας μπορεί να είναι και οπτικό.
Η ιδανική μέθοδος μελέτης:
Είναι ιδανικό σ’ αυτήν την περίπτωση να δίνουμε έναν ρυθμό στην μάθηση για να αντιμετωπίσουμε οποιαδήποτε ύλη. Η φωνή είναι ένας πολύ καλός σύμμαχος για να τροποποιήσουμε τις πληροφορίες δίνοντάς τους τόνο, για παράδειγμα χτυπώντας τα χέρια, προφανώς με τραγουδάκια και κουβεντούλα όλα αυτά είναι είναι πολύτιμες πηγές για να προσελκύσουν το παιδί να παίξει με καινούργιες έννοιες.
4. Το κιναισθητικό παιδί (κιναισθησία σωματική νοημοσύνη) δυναμικό, ζωηρό δεν καταφέρνει να μείνει ακίνητο μια στιγμή. Συχνά θεωρείται πάρα πολύ ζωηρό. Ξέρει να χειρίζεται πολύ καλά το σώμα του με εκφραστικότητα, μαθαίνει πολύ ευχάριστα μέσω παιχνιδιών που έχουν κίνηση.
Η ιδανική μέθοδος μελέτης:
Μια προσέγγιση απλή γι’ αυτόν τον τύπο εξυπνάδας αλλά πολύ αποτελεσματική είναι εκείνες που παρατάσσουν τις διάφορες δραστηριότητες στο χώρο γύρω από το σπίτι. Φτάνει και μόνο να προσκαλέσεις το παιδί να κινείται στο δωμάτιο σαν ένα είδος παιχνιδιού για να το κάνεις να συμμετέχει χαρούμενα στη μελέτη ενός καινούργιου βιβλίου.
Δοκιμάστε να εφεύρετε ένα ωραίο κυνήγι θησαυρού για να επαναλάβετε τα τελευταία μαθήματα. Η κατασκευή ενός χάρτη θησαυρού με πολλά βέλη που το παιδί καλείται να ακολουθήσει είναι για παράδειγμα μια μέθοδος ιδανική για να διδάξετε το μάθημα της ιστορίας.
Μια άλλη ιδέα είναι να καλείται το παιδί να μαζεύει ενδείξεις γύρω από το σπίτι πάνω σε ένα θέμα που πρέπει να διαβάσει. Πράγματι δεν είναι τόσο περίπλοκο να μετατρέψεις τα παιχνίδια κίνησης σε μια μέθοδο μελέτης.
5. Το λογικομαθηματικό παιδί (αριθμητική λογική νοημοσύνη). Όποιος έχει αυτόν τον τύπο εξυπνάδας είναι γοητευμένος από τους αριθμούς, τους μαθηματικούς τύπους και διατυπώνει πολλές ερωτήσεις, αναπτύσσοντας ήδη σ’ αυτήν την ηλικία την λογική του. Είναι ικανό να συνάγει πληροφορίες για παράδειγμα με βάση ενδείξεις που βρίσκει σ’ ένα βιβλίο.
Η ιδανική μέθοδος μελέτης:
Το παιδί με αυτόν τον τύπο ταλέντου στην πραγματικότητα έχει διάθεση να πάει στο σχολείο και δεν έχει δυσκολία στην εκμάθηση και βρίσκει μόνο του τον τρόπο μελέτης. Σε κάθε περίπτωση επικρατούν τα σχήματα και οι πίνακες, τα τετράγωνα που γράφει τις έννοιες και που το βοηθάνε να σταθεροποιεί τις γνώσεις του.
Είναι πολύ αποτελεσματικό να το καλέσουμε να κάνει το μικρό εξερευνητή στην περίπτωση για παράδειγμα ενός νέου μαθήματος ιστορίας που το ενθουσιάζει. Η ιδέα να συγκεντρώσει ίχνη ανακαλύπτοντας ένα μυστικό αποτελεί γι’ αυτό μια μεγάλη πρόκληση.
6. Το συναισθηματικό παιδί. Το παιδί με αυτόν τον τύπο μπαίνει σε θετική σχέση με τους άλλους. Ζει τα συναισθήματα στο μεγαλείο του. Δυστυχώς πολλές φορές δε γίνεται κατανοητό και δεν εκτιμάται σωστά.
Η ιδανική μέθοδος μελέτης:
Τη μάθηση την αισθάνεται ολοκληρωτικά μέσα από τις συζητήσεις και από τους ρόλους που βιώνουν κάθε φορά. Λατρεύει τους αγώνες και τα βραβεία. Είναι σημαντικό να το επιβραβεύουμε στη μελέτη και τους βαθμούς του, όχι όμως με υλικά αντικείμενα αλλά με ηθική αναγνώριση και επιβράβεση, χρησιμοποιώντας ακόμα και μικρά συμβολικά αντικείμενα ως «βραβεία».
Αντήλια Παλαμά Ιατρός
iatropedia.gr