, Πέμπτη
28 Μαρτίου 2024

search icon search icon

Η κρίση στα σχολεία

katerina-markouΤης Κατερίνας Μάρκου*

Οι ευθύνες για την σοβούσα κρίση στην παιδεία και ιδιαιτέρως στα σχολεία μας είναι μεγάλες και πολλές. Ανήκουν βέβαια στις κυβερνήσεις αλλά και σε μια κακή εκδοχή του συνδικαλισμού μεταξύ των άλλων. Θυμάμαι τους υποψήφιους νέους καθηγητές στις πρώτες εξετάσεις του ΑΣΕΠ, μετά την επεισοδιακή κατάργηση της επετηρίδας πριν 15 έτη, να εκφοβίζονται και να ξυλοκοπούνται μπροστά στις κάμερες. Θυμάμαι την ενισχυτική διδασκαλία να υπονομεύεται και τελικώς να καταργείται. Θυμάμαι εμένα την ίδια να μην μπορώ να μάθω ξένη γλώσσα στο δημόσιο σχολείο και να καταφεύγω στο ιδιωτικό φροντιστήριο. Για ποιό λόγο όταν η φορολογούμενη οικογένειά μου πλήρωνε φόρους για τον σκοπό αυτό, για να λειτουργεί το δημόσιο σχολείο;

Σε κάθε περίπτωση, όλα αυτά είναι παρελθόν.

Τώρα τι κάνουμε, αυτό είναι το θέμα! Πολύ φοβούμαι ότι το πολιτικό μας σύστημα δεν μπορεί καν να δει και να κατευθύνει το ελληνικό σχολείο προς έναν δημιουργικό αλλά και διεθνώς ανταγωνιστικό δρόμο!

Ποιος δρόμος είναι αυτός; Ιδού μερικά μόνο στοιχεία:

-Η σχολική μονάδα πρέπει να αξιολογείται για τη δουλειά και τα αποτελέσματά της. Οι μέθοδοι υπάρχουν διεθνώς, δεν θα ανακαλύψουμε τον τροχό.

-Η σχολική μονάδα πρέπει να χρηματοδοτείται επαρκώς. Στην Αμερική εφαρμόζεται το δημοτικό τέλος το οποίο βασικά προέρχεται από τον φόρο κατοχής της ακίνητης περιουσίας. Ποιος θα αρνιόταν να πληρώσει εάν έβλεπε μπροστά του, το σχολείο της γειτονιάς του να λειτουργεί με τους δικούς του φόρους! Και, κυρίως,  να λειτουργεί καλά, εντατικά και δημιουργικά!

-Η σχολική μονάδα είναι ευέλικτη, αυτόνομη, σχεδόν αυτοδιαχειριζόμενη. Και λειτουργεί όχι μόνο η ενισχυτική διδασκαλία η οποία είναι η μόνη που μπορεί να ενσωματώσει δημιουργικά το ιδιωτικό φροντιστήριο στο δημόσιο σχολείο  (να κόψουμε το κεφάλι μας να βρούμε λεφτά για την ενισχυτική διδασκαλία των παιδιών!), αλλά το σχολείο πρέπει το απόγευμα να λειτουργεί! Να είναι κουκούλι δημιουργικότητας της κοινότητας! Όχι ο διευθυντής να κλειδώνει το σχολείο γιατί έτσι του λέει το Υπουργείο, ή να μην μπορεί να καλέσει έναν σημαντικό άνθρωπο να μιλήσει στα παιδιά επειδή το σχολείο είναι κλειστό ή επειδή πρέπει να ζητήσει την άδεια του Υπουργείου! Στο σημείο αυτό θέλω να δω νομοθετικά περισσότερη, με προσοχή βέβαια, δραστηριοποίηση των γονέων στο ζήτημα αυτό, αλλά δεν το βλέπω.

Το θέμα είναι πάντως ότι υπάρχουν φοβερές ακαμψίες στο σύστημα που πνίγουν τις δημιουργικές δυνάμεις αλλά και κυβερνητικές αβελτηρίες και δισταγμοί απέναντι στις πραγματικές αλλαγές που πρέπει να γίνουν, γεγονός που οδηγεί σε κινητοποιήσεις και καταστάσεις που στο τέλος βλάπτουν τους μαθητές.

*Η κ. Μάρκου είναι βουλευτής με τη ΔΗΜΑΡ στη Β’ εκλογική περιφέρεια της Θεσσαλονίκης.

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.