13:23, Τετάρτη
06 Ιουλίου 2022

Μειώσεις σε μισθούς και 1 ευρώ εισιτήριο για όλους προτείνει ο ΟΑΣΘ

Προτάσεις σχετικά με τις «Αστικές Συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης» και ειδικότερα με το φλέγον ζήτημα του ΟΑΣΘ τέθηκαν επί τάπητος σε σχετική ημερίδα που πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 26 Μαΐου, στο Περίπτερο 8 της ΔΕΘ – HELEXPO, με κεντρικούς ομιλητές τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, κ. Χρήστο Σπίρτζη, τον αναπληρωτή υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Σωκράτη Φάμελλο, τον Περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας, κ. Απόστολο Τζιτζικώστα, τον δήμαρχο Αμπελοκήπων – Μενεμένης και πρόεδρο της ΠΕΔΚ, κ. Λάζαρο Κυρίζογλου και την διευθύνουσα σύμβουλο της «Εγνατίας Οδού Α.Ε.», Κ. Ρία Καλφακάκου.
Από την πλευρά του ο κ. Σπίρτζης επέμεινε για ακόμη μία φορά στη δημιουργία δύο δημόσιων φορέων για τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, με τη συμμετοχή της τοπικής αυτοδιοίκησης, της Περιφέρειας και των Δήμων και όλων των κοινωνικών φορέων της πόλης, σχέδιο που αποτελεί όπως χαρακτήρισε ο ίδιος «τελειωμένη υπόθεση και που θα πάρει μορφή μετά τον Δεκέμβριο του 2019». Από τους δύο δημόσιους φορείς που θα δημιουργηθούν, ο ένας θα είναι φορέας σχεδιασμού και ελέγχου και ο δεύτερος φορέας λειτουργίας με στόχο «την ανάπτυξη του δικτύου, τον εξορθολογισμό των δρομολογίων, τον συνδυασμό των μέσων μεταφοράς και την ύπαρξη σύγχρονων, ασφαλών και μη κοστοβόρων μέσων συγκοινωνίας». Ο υπουργός υπογράμμισε πως θα διατηρηθούν οι θέσεις εργασίας των εργαζομένων στους ΣΑΣΘ και ΟΑΣΘ, εκτιμώντας μάλιστα πως θα χρειαστεί μεγαλύτερος αριθμός εργαζομένων στους οργανισμούς, έκρινε επιτακτική την ανάγκη για δωρεάν μετακίνηση των ανέργων και τη λειτουργία ειδικών αυτοκινήτων για άτομα με ειδικές ανάγκες που θα πρέπει να μεταβαίνουν σε νοσοκομεία και ιατρούς, ενώ έκανε λόγο για ηλεκτρονικό εισιτήριο και χρήση διαδικτύου, τηλεφώνου και τηλεματικής στις αστικές συγκοινωνίες, με απώτερο στόχο το δημόσιο συμφέρον και την ανασυγκρότηση της Θεσσαλονίκης και της χώρας.
Σχετικά με τη μεταβατική περίοδο μέχρι το 2019 ο υπουργός κάλεσε τους αρμόδιους φορείς να καταθέσουν τις προτάσεις τους, έτσι ώστε να «τις μελετήσουμε και να βγάλουμε αποφάσεις για να πάει το νομοσχέδιο στη Βουλή» ενώ προέβλεψε πως η κατάθεση του νομοσχεδίου μπορεί να γίνει πριν το πέρας του Ιουλίου, «με ελπίδες για τον Ιούνιο». Για την εκκαθάριση της σύμβασης του ΟΑΣΘ ανέφερε: «Φοβίζει το τι θα βγει με την εκκαθάριση. Δεν γίνεται το ελληνικό δημόσιο να πληρώνει περισσότερα στις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης από ότι στην Αθήνα και να γίνεται καλύτερη δουλειά στην πρωτεύουσα».

Από την πλευρά του ο κ. Φάμελλος επεσήμανε τη σημαντικότητα της ημερίδας για ένα πρόβλημα που «το έχει κρύψει η αυτοδιοίκηση, οι εργαζόμενοι, η διοίκηση του ΟΑΣΘ και τόσα χρόνια οι κυβερνήσεις της χώρας» και τόνισε πως η πρόταση που έχει καταθέσει το υπουργείο «εξασφαλίζει ότι η πόλη θα έχει καλές συγκοινωνίες, σύγχρονες, περιβαλλοντικές και με ψηφιακή τεχνολογία και ότι οι εργαζόμενοι δεν θα χάσουν τη δουλειά τους». Προσβλέποντας σε μία «πράσινη δημόσια συγκοινωνία», ο αναπληρωτής υπουργός υπογράμμισε πως η πόλη «δεν μπορεί να βρίσκεται σε ένα γαϊτανάκι και κάθε λίγο να έχει επίσχεση εργασίας», και εκτίμησε πως οι προτάσεις που προβλέπουν διεθνείς διαγωνισμούς «δεν έχουν τη δυνατότητα χρόνου ωρίμανσης και δεν εξασφαλίζουν την εργασία».

Δημόσιο φορέα μόνο για το σχεδιασμό του μεταφορικού έργου και όχι για την εκτέλεσή του ήταν η πρόταση του κ. Τζιτζικώστα, ο οποίος έκρινε πως ο φορέας λειτουργίας θα πρέπει να δοθεί σε ιδιώτη. «Ως Περιφερειάρχης, αυτό που ζητήσαμε ήταν να γίνει ένας διάλογος. Διαφωνούμε με τους δύο δημόσιους φορείς και πιστεύουμε ότι ο ένας θα πρέπει να είναι ιδιωτικός».
Την ίδια πρόταση εξέφρασε και ο κ. Κυρίζογλου, ο οποίος έκανε λόγο για «συνέχεια του επικοινωνιακού σόου του κ. Σπίρτζη για ακόμη μία φορά» καλώντας τον «να ακούει και τη διαφορετική άποψη». «Η συντριπτική πλειοψηφία των αιρετών δημάρχων, το σύνολο των φορέων της πόλης, επιμελητήρια, η Περιφέρεια, οι εργαζόμενοι στον ΟΑΣΘ και ο ίδιος ο ΟΑΣΘ έχουμε εκφραστεί υπέρ της δημιουργίας δημόσιου φορέα που θα συντονίζει τις συγκοινωνίες. Σε ότι αφορά τον πάροχο έχουμε διαφορετική άποψη, από αυτή που θέλει να επιβάλλει ο υπουργός» τόνισε ο δήμαρχος εκτιμώντας πως πρέπει να γίνει ανοιχτός διεθνής δημόσιος διαγωνισμός για την ανάδειξη ιδιωτικού παρόχου που θα ασκεί το μεταφορικό έργο. «Ο κ. υπουργός είπε ότι θα γίνουν όλα δημόσια. Και δικαιούμαι να τον ρωτήσω, γιατί να γίνουν όλα δημόσια; Σε ποιον ή σε ποιους σκοπεύει να πουλήσει τον φορέα του δημοσίου που θα ασκεί το μεταφορικό έργο;» δήλωσε στο τέλος, χαρακτηρίζοντας μάλιστα την κόντρα που υπήρξε μεταξύ τους νωρίτερα στο χώρο ως «αήθεις επιθέσεις του δεν μας πτοούν».
Την πρόταση που κατέθεσε εχθές ο ΟΑΣΘ στο υπουργείο ανέλυσε για πρώτη φορά ο πρόεδρος του Οργανισμού, κ. Χρήστος Στεφανίδης. «Προτείνω περίπου 30% μείωση της μισθοδοσίας του προσωπικού. Από 88 εκατομμύρια που κοστίζει, από την 1 Ιανουαρίου του 2018 να κατέβει στα 66 εκατομμύρια. Έτσι πιστεύουμε μπορεί να συνεχίσει ο οργανισμός. Μειώσεις θα έρθουν από όλες τις δαπάνες, μέχρι και στο επιχειρηματικό κέρδος» επεσήμανε και τόνισε πως το εισιτήριο θα γίνει μονοζωνικό, παραμένοντας στο 1 ευρώ, με τη διαφορά όμως ότι η τιμή θα ισχύει για όλους. «Αν ο υπουργός πει ότι θέλει να υπάρξουν μειωμένα εισιτήρια θα μου εγγυηθεί πως θα παίρνω τη διαφορά από αυτόν». Σε ότι αφορά τη δημιουργία των δημόσιων φορέων ο ίδιος δήλωσε: «Είμαι κάθετος σε ό,τι αφορά το δημόσιο. Λειτουργούμε 60 χρόνια ανελλιπώς με αυτό το καθεστώς και αποδείξαμε ότι αντέχουμε. Βέβαια, έχω ευθύνη για την καθυστέρηση της εισήγησης για το θέμα του ΟΑΣΘ και το παραδέχομαι», ενώ κατέληξε χαρακτηρίζοντας την εκκαθάριση του οργανισμού ως αντισυνταγματική και παράνομη μέχρι το 2019».

Την άποψη του συνδικάτου των εργαζομένων του ΟΑΣΘ εξέφρασε ο κ. Τσερμενίδης ο οποίος δήλωσε ανοιχτός στις συζητήσεις για το μέλλον του ΟΑΣΘ και τόνισε πως «λέμε ναι σε όλες τις διαδικασίες».

Να σημειωθεί πως για το θέμα τοποθετήθηκαν μεταξύ άλλων, ο καθηγητής του ΑΠΘ, Παναγιώτης Παπαιωάννου και ο πρόεδρος Τεχνικού Επιμελητηρίου Κεντρικής Μακεδονίας, Πάρις Μπίλιας. Δηλώσεις έκανε και η Αντιπεριφερειάρχης, κ Βούλα Πατουλίδου σημειώνοντας πως «πρέπει να κινηθούμε με προοπτική το πως θα λειτουργήσουν οι αστικές συγκοινωνίες» και ο πρόεδρος της «ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ AE», κ. Γιάννης Μυλόπουλος ο οποίος ανέφερε πως «κάθε φορά που υπάρχει πρόβλημα με τον ΟΑΣΘ κατηγορούν την κυβέρνηση, άρα εμμέσως παραδέχονται ότι οι συγκοινωνίες πρέπει να είναι δημόσιες. Όταν προσπαθείς να ξεπεράσεις το πρόβλημα του ΟΑΣΘ, δεν ξανακάνεις έναν ιδιώτη, αλλά εφαρμόζεις ένα μοντέλο, σαν αυτό που υπάρχει στην Ευρώπη, δημόσιων και όχι κρατικών συγκοινωνιών, με δημοτική και άλλη συμμετοχή σε αυτές» και κατέληξε πως η μεγαλύτερη συγκοινωνιακή υποδομή που έχει γίνει ποτέ στη Θεσσαλονίκη είναι αυτή του ΜΕΤΡΟ.
Τέλος, ο πρόεδρος της «Εγνατία Οδός Α.Ε.», κ. Απόστολος Αντωνούδης έκανε λόγο για έναν «εξαντλητικό διάλογο» που λαμβάνει χώρα για το θέμα των αστικών συγκοινωνιών στη Θεσσαλονίκη και εκτίμησε πως «σε τρία χρόνια θα έχουμε έναν καινούργιο συγκοινωνιακό χάρτη προς όφελος των πολιτών».
Αρ. Τασούλα