«Συνάδελφοι καταλήγουν να πεθαίνουν στη δουλειά» λέει εκπρόσωπος εργαζομένων στο Δ. Θεσσαλονίκης
Εν αναμονή του πορίσματος της επιθεώρησης εργασίας για το θάνατο του 45χρονου συμβασιούχου του δήμου Θεσσαλονίκης, βρίσκεται η διοίκηση του κεντρικού δήμου αλλά και τα αρμόδια σωματεία και σύλλογοι. Ο 45χρονος έχασε τη μάχη για τη ζωή το περασμένο Σάββατο, ενώ η κηδεία του πραγματοποιήθηκε την Κυριακή στον Αγ. Δημήτριο Συκεών. Να υπενθυμίσουμε ότι ο 45χρονος, πατέρας δύο παιδιών, τραυματίστηκε σοβαρά το βράδυ της Κυριακής 2 Ιουλίου, έξω από το ΧΥΤΑ Μαυροράχης.
Της Έλενας Καραβασίλη
Σύμφωνα με τις μέχρι τώρα πληροφορίες, πραγματοποιούσε δρομολόγιο ως οδηγός τράκτορα με συμπιεσμένα απορρίμματα από τον ΣΜΑ προς τον ΧΥΤΑ. Την ώρα που εναπόθετε τον τράκτορα, αναδιπλώθηκε το ρυμουλκό με αποτέλεσμα να τον παρασύρει το βαρύ όχημα και να τον τραυματίσει πολύ σοβαρά. Ο εργαζόμενος μεταφέρθηκε πολυτραυματίας στο νοσοκομείο «Παπαγεωργίου», όπου υπεβλήθη σε πολύωρη εγχείρηση, όμως δεν άντεξε και άφησε στο νοσοκομείο την τελευταία του πνοή.
«Το ασθενοφόρο έφτασε μετά από 40 λεπτά»
Ο πρόεδρος του Συλλόγου Εργαζομένων στο δήμο Θεσσαλονίκης Κώστας Ξανθόπουλος, δήλωσε στην Karfitsa ότι «αυτό που γνωρίζουμε εμείς είναι ότι ο εργαζόμενος βρισκόταν έξω από τον ΧΥΤΑ (ο οποίος ήταν κλειστός εκείνη την ώρα καθώς ήτανε βράδυ) και ο συνάδελφος έκανε την αλλαγή στα κοντέινερ, άφηνε το γεμάτο για να πάρει άδειο. Εκείνη την ώρα, υπό αδιευκρίνιστες συνθήκες, το ρυμουλκό έφυγε προς τα πίσω και τον παρέσυρε. Στη βραδινή βάρδια είναι δύο άτομα, υπήρχε δηλαδή και δεύτερος συνάδελφος που δεν ήταν μπροστά στο δυστύχημα και αυτός ενημέρωσε το ασθενοφόρο, το οποίο όμως έκανε περίπου 40 λεπτά για να φτάσει». Ο κ. Ξανθόπουλος διευκρίνισε πως ο συγκεκριμένος εργαζόμενος δούλευε στο δήμο Θεσσαλονίκης από το 2014 και θα γινόταν μόνιμος. Όπως σημείωσε ο πρόεδρος του Συλλόγου Εργαζομένων, «πρόσφατα έχασε τη ζωή της και μία εργαζόμενη στην καθαριότητα στο δήμο Ζωγράφου, μητέρα τεσσάρων παιδιών. Οι συνθήκες εργασίες στους ΟΤΑ δεν είναι και οι ιδανικότερες. Παράλληλα έχουμε να αντιμετωπίσουμε την απειλή της ιδιωτικοποίησης. Η αλήθεια είναι πως ο στόλος του δικού μας δήμου, είναι καινούριος και την τελευταία τετραετία που διατελώ πρόεδρος, δεν είχαμε άλλα δυστυχήματα. Ατυχήματα όμως συμβαίνουν. Η δουλειά μας είναι τόσο δύσκολη που δυστυχώς συνάδελφοι καταλήγουν να χάνουν τη ζωή τους. Πρέπει να είναι κάνεις πάρα πολύ προσεκτικός, λίγο να αφαιρεθείς, μπορεί να γίνει το κακό. Μέτρα ασφαλείας, υπάρχουν και τηρούνται από τους εργαζόμενους. Αφορούν στον εξοπλισμό τους, όπως γάντια, ειδικά μποτάκια, μάσκες και γιλέκο. Πριν από ένα χρόνο συνάδελφος- που βρισκόταν πάνω στο σκαλοπάτι του απορριμματοφόρου- παρασύρθηκε από μεθυσμένο οδηγό στη Βας. Όλγας…», τονίζει ο κ. Ξανθόπουλος.
«Παλιά τα οχήματα δήμων»
«Θα γίνουν όλες οι απαραίτητες ενέργειες και θα περιμένουμε να βγει το πόρισμα, μέχρι τότε δεν μπορούμε να γνωρίζουμε ποιος φέρει την ευθύνη, ούτε να κάνουμε εικασίες», λέει χαρακτηριστικά ο κ. Ξανθόπουλος. Ο προϊστάμενος στον ΧΥΤΑ Μαυροράχκης Γιώργος Πετρίδης, εξηγεί από την πλευρά του ότι «το ατύχημα έγινε έξω από τα όρια του ΧΥΤΑ, στη νυχτερινή βάρδια. Ο ΧΥΤΑ είναι ανοιχτός από τις 7:00 το πρωί έως και τις 5:00 το απόγευμα. Όλα τα μέτρα ασφαλείας τηρούνται. Οι συνθήκες εργασίες είναι δύσκολες, άλλα μέσα στο χώρο του ΧΥΤΑ, δεν έχουν γίνει σοβαρά και σημαντικά ατυχήματα. Τα μικροπροβλήματα που έχουμε είναι πως κάποια οχήματα δήμων είναι παλιά και δεν είναι κατάλληλα για εργασία. Όμως οι δήμοι δεν έχουν χρήματα για να μπορέσουν να ανανεώσουν το στόλο τους».
«Ότι έπρεπε… το έχουμε κάνει»
Ο γενικός γραμματέας του δήμου Θεσσαλονίκης Θωμάς Ψαρράς, λέει χαρακτηριστικά πως ο συγκεκριμένος εργαζόμενος ήταν από τους πρώτους συμβασιούχους που πήρανε παράταση, από το φθινόπωρο του 2014. «Όταν ήρθε είχε πολύ μεγάλη εμπειρία, με δίπλωμα 5ης κατηγορίας και πτυχίο από τη Διεύθυνση Συγκοινωνιών. Αυτή τη στιγμή, η υπόθεση διερευνάται από όλα τα αρμόδια όργανα, όπως προβλέπει ο νόμος. Βρισκόμαστε στο στάδιο όπου συνάδελφοί του, δίνουν κατάθεση στην επιθεώρηση εργασίας. Αυτό που μπορώ να πω εγώ, είναι ότι από την πλευρά του δήμου, έχει γίνει εκπαίδευση στους οδηγούς όταν τους προσλάβαμε τότε – των οποίων υπάρχουν οι υπογραφές ότι παρακολούθησαν τα συγκεκριμένα σεμινάρια, από έμπειρους οδηγούς του δήμου και από τον τεχνικό ασφαλείας- ότι έπρεπε λοιπόν, το έχουμε κάνει. Όλα αυτά θα κατατεθούν στην επιθεώρηση εργασίας κι από εκεί και πέρα θα περιμένουμε το πόρισμα». Ο κ. Ψαρράς εξηγεί πως αναφορικά με τους οδηγούς, «στα μέτρα ασφαλείας- όπως προβλέπεται από τη μελέτη εκτίμησης επαγγελματικού κινδύνου- συγκαταλέγεται για παράδειγμα πως όταν το όχημα βρίσκεται σε στάση, πρέπει να ασφαλίζεται. Σύντομα όμως θα έχουμε το πόρισμα της επιθεώρησης εργασίας και θα τα δούμε όλα».
Στη Βουλή «η πολιτική που ακολουθείται στον τομέα της καθαριότητας»
Ερώτηση προς τους υπουργούς Εσωτερικών και Εργασίας για τα ατυχήματα στις Υπηρεσίες Καθαριότητας των δήμων κατέθεσαν οι βουλευτές του ΚΚΕ Χρήστος Κατσώτης, Γιάννης Γκιόκας, Γιάννης Δελής και Διαμάντω Μανωλάκου. Όπως σημειώνουν: «η πολιτική που ακολουθείται και στον τομέα της καθαριότητας θέτει σε κίνδυνο όχι μόνο τις θέσεις εργασίας, αλλά και την ίδια τη ζωή των εργαζομένων. Παράλληλα, μια σειρά από εργατικά ατυχήματα εξακολουθούν να σημειώνονται καθημερινά. Η εργατική τάξη έχει πληρώσει και συνεχίζει να πληρώνει βαρύ φόρο αίματος στο βωμό της πλήρους απουσίας μέτρων υγιεινής και ασφάλειας, συνολικότερα προστασίας της ζωής, της εντατικοποίησης της εργασίας, των απολύσεων και ιδιωτικοποιήσεων, συνολικά μιας οικονομίας που κινείται με μοναδικό κριτήριο το κέρδος. Στα αμαξοστάσια των Δήμων η εντατικοποίηση της εργασίας τους καλοκαιρινούς μήνες σε αντίξοες καιρικές συνθήκες σπάει κόκαλα. Η έλλειψη προσωπικού, η άσχημη κατάσταση των μηχανημάτων και η υποβάθμιση των υποδομών λόγω υποχρηματοδότησης, η μη παροχή των απαραίτητων μέσων ατομικής προστασίας, η απουσία γιατρών Εργασίας και τεχνικών Ασφαλείας οδηγούν σε εκατοντάδες εργατικά ατυχήματα πολλά από τα οποία αποσιωπώνται. Η απουσία ελέγχων από κρατικούς θεσμούς είναι καθολική. Η κατάσταση δεν βελτιώνεται με την έκδοση έκτακτων εγκυκλίων σε περιόδους ιδιαίτερων καιρικών συνθηκών, καθώς κανένας δεν ελέγχει την εφαρμογή τους. Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί: Σε τι ενέργειες έχει προβεί η κυβέρνηση για τη διερεύνηση των εργατικών ατυχημάτων; Τι πολιτικές για την προστασία της ζωής των εργαζομένων στην καθαριότητα των δήμων σκοπεύει να εφαρμόσει και συγκεκριμένα τι μέτρα θα λάβει για τη χορήγηση μέσων ατομικής προστασίας, την πρόσληψη γιατρών Εργασίας και τεχνικών Ασφαλείας με μόνιμη και σταθερή εργασία, την ανανέωση του εξοπλισμού και τη βελτίωση των υποδομών; Πώς σκοπεύει να βελτιώσει τους ελεγκτικούς μηχανισμούς;».
Ψάχνουν… το νόμο
Ο 45χρονος ήταν πατέρας δύο μικρών παιδιών και η σύζυγός του είναι άνεργη. Όπως εξηγεί ο κ. Ξανθόπουλος, σε συζήτηση που είχε με τον δήμαρχο Θεσσαλονίκης Γιάννη Μπουτάρη, ενημερώθηκε για την πρόθεση του δημάρχου σε συνεργασία με τον γ.γ. Θώμα Ψαρρά, να προτείνουν στο δημοτικού συμβούλιο την πρόσληψη της γυναίκας. «Σίγουρα αυτό δε θα φέρει πίσω τον συνάδελφό μας, όμως είναι μία ανακούφιση για το σπίτι αυτό», λέει ο κ. Ξανθόπουλος. Από την πλευρά του ο κ. Ψαρράς αναφέρει στην Karfitsa, ότι «ήδη από χθες επικοινώνησα με τη διευθύντρια προσωπικού, προκειμένου να δούμε τι βοήθεια μπορούμε να δώσουμε άμεσα στην οικογένεια και αφετέρου να δούμε αν έχει αλλάξει κάτι στο νόμο. Απ’ όσο γνωρίζω, για να προσλάβουμε κάποιο άτομο οι διαδικασίες είναι ιδιαίτερα χρονοβόρες. Θέλαμε να προσλάβουμε μία κοπέλα, η πατέρας της οποίας ήταν εργαζόμενος του δήμου και πέθανε, αυτό βέβαια δεν έγινε εν ώρα υπηρεσίας. Η όλη διαδικασία για να την προσλάβουμε τελικά, διήρκησε πέντε χρόνια! Αυτό που θέλουμε να κάνουμε τώρα λοιπόν, επειδή το δυστύχημα έγινε εν ώρα εργασίας, είναι να δούμε αν υπάρχει κάποια δυνατότητα στο νόμο, έτσι ώστε η σύζυγος του 45χρονου να προσληφθεί άμεσα».