"ΟΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΕΣ ΤΩΝ ΝΥΚΤΕΡΙΝΩΝ ΜΑΓΑΖΙΩΝ… ΡΑΙΝΟΥΝ ΜΕ ΛΟΥΛΟΥΔΙΑ ΤΟΥΣ ΤΡΑΓΟΥΔΙΣΤΕΣ ΤΟΥΣ!"
του Βαγγέλη Στολάκη
Μπορεί η τρόικα να επιμένει στην τήρηση των δεσμεύσεων που έχει αναλάβει η Ελλάδα προκειμένου να συνεχίσει τη χρηματοδότηση προς τη χώρα μας και παράλληλα να έχει μειωθεί σημαντικά η αγοραστική δύναμη των Ελλήνων, λόγω των δεκάδων μέτρων, ωστόσο η μάχη για το πρώτο τραπέζι πίστα και ο λουλουδοπόλεμος καλλιτεχνών καλά κρατούν σε κέντρα διασκέδασης, όπου επικρατεί το αδιαχώρητο! Οι εικόνες του Σάκη Ρουβά που τον ραίνουν με σαμπάνιες και του Αντώνη Ρέμου που δεν μπορεί να κουνηθεί λόγω… γαρυφάλλων κάνουν το γύρο του διαδικτύου δημιουργώντας την εντύπωση πως στην Ελλάδα οι «αγελάδες είναι ακόμα παχιές».
Την ίδια ώρα, οι θεατρικές παραστάσεις που «ανεβαίνουν» έχουν πολλαπλασιαστεί με τους ηθοποιούς και τους ψυχολόγους να σημειώνουν πως «ο κόσμος ξεχνιέται από τα προβλήματα της καθημερινότητας διασκεδάζοντας».
«Βλέπω ότι όλοι οι νέοι άνθρωποι έχουν βάλει το μυαλό τους να δουλέψει. Επιστρέφουν στη φύση και σε δημιουργικές καλλιέργιες» δήλωνε ο Σάκης Ρουβάς στους δημοσιογράφους λίγο πριν την μεγάλη, όπως πολλοί την χαρακτήρισαν εκ των υστέρων πρεμιέρα του σε νυχτερινό κέντρο της Θεσσαλονίκης, σε ερώτηση σχετική με το πως βιώνει την κρίση. Αμέσως μετά εμφανίστηκε επί σκηνής φορώντας κοστούμι και χρυσό γιλέκο, πιθανότατα επηρεασμένος από τα… μπουζούκια άλλων εποχών. Και πως να μην μπερδευτεί άλλωστε; Λίγο το ασφυκτικά γεμάτο μαγαζί, στο οποίο δεν έπεφτε καρφίτσα, λίγο οι θαμώνες που χόρευαν ξέφρενα πάνω στα τραπέζια, λίγο τα γαρύφαλλα στο πάτωμα και τέλος οι σαμπάνιες με τις οποίες έραναν τον «Σάκη», θύμιζαν κάτι από Ελλάδα του 2004. Και σίγουρα αυτές οι εικόνες δεν είναι αντιπροσωπευτικές της Ελλάδας του Μνημονίου, των μισθών των τετρακοσίων ευρώ και των δυο εκατομμυρίων ανέργων.
504 χιλιόμετρα νότια, έξω από το κέντρο διασκέδασης όπου τραγουδούν ο Βασίλης Καρράς, η Πάολα και ο Παντελής Παντελίδης ο κόσμος σπεύδει για να δει από κοντά το «απόλυτο σχήμα του χειμώνα» όπως αναγράφουν τίτλοι εφημερίδων και περιοδικών. Τα τραπέζια γεμίζουν από νεαρές κορασίδες που λικνίζονται στο άκουσμα της επιτυχίας του πρωτοεμφανίζομενου τραγουδιστή. Λίγο αργότερα τα γαρύφαλλα πέφτουν βροχή και το μαγαζί «σείεται» όπως σχολιάζουν οι δημοσιογράφοι στα ρεπορτάζ τους, «όταν το μικρόφωνο παίρνει ο Βασίλης Καρράς».
Μετά την οικοδομή… τα μπουζούκια
Σήμερα, στην Ελλάδα της κρίσης το σκηνικό παραμένει το ίδιο με τη διαφορά βέβαια πως τα περισσότερα νυχτερινά μαγαζιά δουλεύουν δυο ή ακόμα και μια φορά την εβδομάδα. Σύμφωνα με τους επιχειρηματίες οι τιμές έχουν πέσει, έχει αλλάξει η πολιτική των καταστημάτων και, όπως αναφέρουν, τα λουλούδια είναι «ευγενική χορηγία του μαγαζιού». Μιλώντας στην «Κ» ο επιχειρηματίας και πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σωματείων Κέντρων Διασκέδασης «Μέθεξις», Ιγνάτιος Μάγκος ισχυρίζεται πως μετά τον κλάδο των κατασκευών, η διασκέδαση έχει πληγεί περισσότερο από την οικονομική κρίση. «Από το 2009 οπότε και ξεκίνησε η κρίση στην Ελλάδα σημειώνεται πτώση στον τζίρο μας που ανέρχεται στο 70%. Το ένα μαγαζί κλείνει μετά το άλλο» αναφέρει χαρακτηριστικά.
Ενδεικτικά υπολογίζεται πως στην περιοχή της Κεντρικής Μακεδονίας έξι από τα δέκα κέντρα διασκέδασης έχουν βάλει «λουκέτο», ενώ στη Θεσσαλονίκη, όπως σχολιάζει ο κ. Μάγκος «δουλεύουν μόνο δυο με τρία μαγαζιά». Σύμφωνα με τον ίδιο, οι επιχειρηματίες ανοίγουν τα μαγαζιά τους μόλις δυο φορές τη βδομάδα, κυρίως Παρασκευή και Σάββατο, άλλοι πάλι μόλις μια, φέροντας «μεγάλα» ονόματα προκειμένου αυτά να γεμίσουν.
Τα λουλούδια στην… τρόικα
Η αλήθεια είναι πάντως, πως αν κάποιος κάνει μια βόλτα στα εν λόγω καταστήματα της Θεσσαλονίκης δεν θα διαπιστώσει μεγάλες διαφορές από την εποχή όπου… «οι αγελάδες ήταν παχιές». Στα πρώτα τραπέζια πίστα το ουϊσκι ρέει άφθονο και οι «λουλουδούδες» ραίνουν με λουλούδια τον εκάστοτε καλλιτέχνη. Είναι ενδεικτική η φωτογραφία, που έκανε το γύρο του διαδικτύου, με τον Αντώνη Ρέμο να δυσκολεύεται να περπατήσει στην πίστα συγκεκριμένου μαγαζιού της Θεσσαλονίκης επειδή τα γαρύφαλλα είχαν σχηματίσει βουνό, και τους τροϊκανούς να τη φέρνουν ως παράδειγμα σε κυβερνητικά στελέχη λέγοντας «στην Ελλάδα φαίνεται πως λεφτά υπάρχουν για πέταμα». Όπως εξηγεί στην «Κ» ο κ. Μάγκος «πολλές φορές το ίδιο το μαγαζί αναγκάζεται να πετάει λουλούδια στους τραγουδιστές για να φαίνεται πως δουλεύει. Πρόκειται για τη δύναμη της εικόνας» και συμπληρώνει «δεν πρέπει να κοιτάτε πόσα ποτά καταναλώνονται και πόσα λουλούδια πετιούνται αλλά ποιος πληρώνει και το σημαντικότερο πόσο πληρώνει».
Για αυτή τη δύναμη της εικόνας λοιπόν και οι περισσότεροι επιχειρηματίες, που την περίοδο 1995-2009 έφερναν το ένα «μεγάλο» όνομα της νύχτας μετά το άλλο, συμπλήρωναν λίστες αναμονής και «έκλειναν την πόρτα» στους πελάτες που δεν έκαναν κατανάλωση, σήμερα αναγκάστηκαν, όπως αναφέρουν, «να αλλάξουν πολιτική». «Ο κόσμος πλέον δεν κλείνει τραπέζι. Έρχονται παίρνουν ποτό από το μπαρ και για να τους περιποιηθούμε τους βάζουμε και σε τραπέζια. Έτσι το μαγαζί φαίνεται γεμάτο» σχολιάζει ο κ. Μάγκος.
Άρνηση της πραγματικότητας
Οι περισσότεροι πάντως επιχειρηματίες και καλλιτέχνες σχολιάζοντας το γεγονός πως παρά την πρωτοφανή οικονομική κρίση της χώρας οι Έλληνες εξακολουθούν να διασκεδάζουν στα μπουζούκια σημειώνουν πως «δεν το κάνουν με την ίδια συχνότητα όπως στο παρελθόν. Πηγαίνουν στα μπουζούκια μια φορά το μήνα και αυτό για να ξεχαστούν. Και σίγουρα ξοδεύοντας λιγότερα χρήματα από ό,τι προηγουμένως». Από την πλευρά του, ο ψυχίατρος Σταύρος Μπουφίδης σημειώνει ότι «στις μέρες μας τα μπουζούκια είναι για λίγους. Με αυτόν τον τρόπο διασκεδάζουν όσοι έχουν “λίπος”» εννοώντας χρήματα στην άκρη». « Ο κόσμος έχει ανάγκη να διασκεδάσει για να ξεχαστεί. Αυτή η συμπεριφορά κινείται στο πλαίσιο της λεγόμενης άρνησης της πραγματικότητας» σχολιάζει και συμπληρώνει «τα μπουζούκια άλλωστε είναι πλέον μια από τις βασικές ανάγκες των νέων». Κι αν ο κόσμος εξακολουθεί να πηγαίνει στα μπουζούκια για να διασκεδάσει, σύμφωνα με τους αρμόδιους «δεν κάνει κατανάλωση». «Μάλιστα τα έσοδα από τα λουλούδια και τις αναμνηστικές φωτογραφίες έχουν μειωθεί κατά 90%» όπως σημειώνουν χαρακτηριστικά.
Μόνο το Σάββατο
«Η νύχτα σίγουρα βιώνει και αυτή με τον τρόπο της την οικονομική κρίση. Προκειμένου να γεμίσουν τα μαγαζιά οι επιχειρηματίες προχωρούν σε συνεργασίες καλλιτεχνών που στο παρελθόν κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί. Δυστυχώς, αντιλαμβάνομαι πως σε λίγους μήνες θα διασκεδάζουμε μόνο το Σάββατο» αναφέρει η τραγουδίστρια, Κέλλυ Κελεκίδου. Συμπληρώνει μάλιστα πως «πολλοί επιχειρηματίες πετούν οι ίδιοι λουλούδια στους καλλιτέχνες για τα… μάτια του κόσμου. Πως να το κάνουμε; Το μπουζούκι θέλει και τα λουλούδια του». Αναφορικά με τις αμοιβές των καλλιτεχνών η ίδια τονίζει ότι «και εμείς έχουμε ρίξει το κασέ μας».
Από την πλευρά του, ο Θάνος Καλλίρης, ένας από τους εμπορικότερους καλλιτέχνες της δεκαετίας του ’90, που πλέον έχει επιλέξει να εμφανίζεται σε μικρές μουσικές σκηνές, αφήνοντας τα μπουζούκια και τα λουλούδια για άλλους συναδέλφους του ισχυρίζεται πως «η διασκέδαση έχει επηρεαστεί ίσως περισσότερο από όλους τους υπόλοιπους κλάδους». «Έχει μειωθεί σε δραματικό επίπεδο ο τζίρος των επιχειρήσεων. Σίγουρα υπάρχουν δυο τρία σχήματα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη όπου δεν πέφτει καρφίτσα» αναφέρει και φέρνει ως παράδειγμα το μαγαζί στο οποίο εμφανίζονται οι Βασίλης Καρράς, Πάολα και Παντελής Παντελίδης. «Βέβαια οι εικόνες με τα γεμάτα μαγαζιά οφείλονται και στο ότι πολλά μπουζουκτσίδικα ανοίγουν μόνο για δυο ημέρες την εβδομάδα, επομένως όλο και κάποιος θα βρεθεί που θα επιλέξει αυτόν τον τρόπο διασκέδασης» καταλήγει ο κ. Καλλίρης.
Με bonus οι ηθοποιοί
Την ίδια ώρα, την περίοδο της κρίσης οι Έλληνες εκτός από τα μπουζούκια επιλέγουν και το θέατρο. Βέβαια και εκεί οι επιχειρηματίες προχώρησαν σε μειώσεις των τιμών των εισιτηρίων, οι ηθοποιοί προκειμένου να μην μείνουν άνεργοι μείωσαν τις απαιτήσεις τους, ενώ δεν είναι και λίγοι εκείνοι που πρωταγωνιστούν σε κάποια θεατρική παράσταση χωρίς μισθό αλλά με bonus επί των συνολικών εισπράξεων. «Στο παρελθόν θεωρούσαμε τυχερούς τους συναδέλφους εκείνους που πληρώνονταν με ποσοστά. Σήμερα είναι τυχεροί όσοι έχουν σταθερό μισθό» σχολιάζει στην «Κ» η ηθοποιός και πρώην βουλευτής του ΠΑΣΟΚ, Πέμυ Ζούνη. «Το θέατρο παρ’ όλα αυτά είναι διαχρονικό. Επειδή ο κόσμος στριμώχνεται οικονομικά και τρελαίνεται γυρίζει στην τέχνη. Με αυτόν τον τρόπο προσπαθεί να επαναπροσδιοριστεί. Ο θεατής πλέον επιλέγει τις θεατρικές παραστάσεις που θέλει να δει. Από δέκα που συνήθιζε να πηγαίνει στο παρελθόν, τώρα πάει σε δυο, ενώ σημαντικό ρόλο στην αύξηση των εισιτηρίων που κόβονται παίζει και η μείωση των τιμών τους. Πλέον το θέατρο είναι πιο φτηνό από το cinema» καταλήγει η κ. Ζούνη.
«Ανεβαίνουν» οι παραστάσεις
Για την επίσης ηθοποιό, Αλεξάνδρα Παλαιολόγου, η οποία αυτό το διάστημα βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη «ο κόσμος καταφεύγει στο θέατρο για να ξεχαστεί. Είναι μια προσιτή και ολοκληρωμένη διασκέδαση». «Πλέον ούτε οι ηθοποιοί πληρώνονται. Παίρνουμε ποσοστά επί των εισπράξεων. Αν μια παράσταση πάει καλά συνεχίζει. Αν όχι, κατεβαίνει εκτός εάν ο πραγωγός θέλει να πληρώνει τα λειτουργικά έξοδα και οι ηθοποιοί συνεχίσουν να παίζουν απλήρωτοι» συμπληρώνει η κ. Παλαιολόγου και καταλήγει «τα ονόματα των ηθοποιών πλέον δεν γεμίζουν τα θέατρα». Η ίδια επισημαίνει πάντως πως «η φετινή χρονία υπήρξε καλή για το χώρο του θεάτρου καθώς ανέβηκαν πεντακόσιες συνολικά παραστάσεις».